Draait VAG de Audi R8 de nek om?

Auteur: , 38 Reacties
R8

Volgens enkele Duitse collegae is het lot van de R8 bezegeld.

Audi zelf hamert er altijd op dat ze een ontzettend lange en glorieuze geschiedenis hebben die teruggaat naar bijvoorbeeld de Auto Union-racemonsters van voor de tweede wereldoorlog. Maar naar mijn geheel subjectieve mening bestaat het Audi zoals we dat nu kennen ongeveer sinds de invoering van de Ax-modellen medio jaren ’90. Oké, je zou kunnen zeggen dat de laatste Audi’s 80 en 100 ook al wat gelijkenissen hadden met de auto’s die het merk nu aanbiedt. Sterker nog, de eerste A6 was letterlijk een strakgetrokken 100. Desalniettemin is de nieuwe nomenclatuur die het premium-merk van VAG ging hanteren met de 8L A3, B5 A4, C4 A6 en D2 A8 een handig markeringspunt.

Het was in deze periode dat Audi écht frontaal de aanval inzette op de andere Duitse premium-merken en met name het sportieve BMW. De Audi 100 Avant was een auto voor cement-boeren, de A6 Avant één voor hippe gynaecologen. Ja, voorheen waren er al een paar rally-kanonnen. En tuurlijk, de S2 op basis van de 80 en S4 op basis van de 100 bestonden ook al. Maar vanaf de Ax-modellen kwam er een Sx en/of RSx van elk model! Voorsprong door (vermeende) sportiviteit.

En toch, mede door de FWD-basis van alle Audi’s bleven er altijd die haters critici, zoals ondergetekende. Teveel gewicht op de neus, teveel onderstuur, verkeerde proporties, je kent het riedeltje wel. BMW’s M-modellen cirkelden op de circuits eenvoudig ringen om de snelle Audi’s heen. Tot 2007 tenminste, want in dat jaar toverde Audi met dank aan neef Lamborghini de R8 uit de hoge hoed. Een heuse supercar, weliswaar nog steeds met vierwielaandrijving, maar zonder zware neus. Het gnuiven van de BMW-fanb0iZ was voorgoed voorbij.

Als informatie van Auto-Motor-und-Sport echter klopt, dan kan het gnuiven binnenkort weer beginnen. Twee bronnen zouden tegenover journo’s van A-M-und-S’ zusterpublicatie Sport Auto namelijk bevestigd hebben dat de huidige, tweede generatie R8 (rijtest) ook meteen de laatste wordt. Een opvolger van het model staat niet in de planning.

Dat de R8 een roestige ijsprikker in de rug gestoken wordt is wellicht een teken van een herpositionering van Audi binnen VAG. De Wolfsburgers hebben aan de sportieve zijde van hun portfolio namelijk ook nog Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti zitten. Het is een beetje hetzelfde probleem dat VAG heeft met SEAT en Skoda, hoe differentieer en positioneer je al die merken? Daarnaast verkocht de R8 ook niet geweldig, zeker niet in vergelijking met de Porsche 911. Maar ook de Lamborghini Gallardo/Huracan heeft gemiddeld zo’n 75 procent van de verkoopaantallen die de R8 scoort behaald.

Ondanks dat de R8 dus waarschijnlijk doodgestoken wordt betekent dat overigens niet dat Audi ook geen elektrische supersporter meer in het gamma krijgt. Nadat de nieuwe R8 e-tron na korte tijd (weer) van de markt verdween werd door R&D-honcho Peter Mertens al geopperd dat een toekomstige stroom-sportwagen los zou moeten staan van de R8.

Bedankt Frank voor de tip!



38 reacties

Jammer, de R8 zou voor mij een goede optie zijn. Veel minder in your face als een Huracan.
@tttijn: minder dan
@jules713: neeeeee beter hè.
@dutchiehd: hij maakt m gewoon..!!
@dutchiehd: jammer dat ik maar 1x kan liken😂
@dutchiehd: netjes netjes
@jules713: neee beter he
@jules713: onderwijs is ook niet meer wat het geweest is.
R8 gaat er misschien uit, de ‘baby’ Lamborghini blijft echt wel.
De R8 is dood, leve de R9!
Er zou toch ook nog een model tussen de R8 en de TT komen? Komt die dan ook niet meer?
@mauking: de R4 en R6 waarover gesproken werd die kwamen niet. En de quattro opvolger, ondanks de hele rij concept cars, ook niet.
@mashell: Ah okee.
Zijn we daar ook weer vanaf
@v6ti: Idd, alle straten stonden er mee vol…
R(ight)
Audi TT en R8 zijn opvul modellen die niet bijzonder goed verkopen.
Dat er geen 3de generatie R8 komt is al langer bekend en die info sluimert al langer rond.
Er sluimer ook al rond dat de TT Mk3 de laatste is, die dan eventueel een opvolger zou krijgen in de vorm van een A3 Coupe.
Het volgens zeggen geplande model tussen TT en R8 is al langer geleden de ijskast in geschoven.
Ook de nieuwe “Audi quattro” lijkt ook op een dood spoor te zitten en niet verder komen dan 3 concept modellen.
Ik wist al dat de nieuwe R8 er niet zou komen…

Ik had er namelijk al rekening mee gehouden dat de nieuwe R8 zelf zonder opties nét boven mijn leasebudget uit zou komen en het hele feest niet door zou gaan…
Zou ik persoonlijk raar vinden, verkoopt goed sterker nog is het leukste model van Audi.

Bugatti Chiron staat ver boven de R8, Bentley Conti GT is een auto met een heel ander karakter.
De Porsche 911 heeft een vast klantenkring.
De R8 zit eigenlijk alleen de Huracan in de weg, beide auto’s zijn bijna identiek. Vanuit financieel oogpunt begrijp ik het wel, maar ik ben geen boekhouder maar liefhebber.

Gek genoeg heb ik toch liever een Audi R8 dan de 911 of de Huracan.
Daarnaast heb ik de R8 ook hoog op mijn lijstje vanwege zijn geluid, de V10 klinkt beter dan de meeste supercars.
@michaelcorleone: een R8 zit toch niet in dezelfde vijver als een Huracan. Is die Lamborghini niet qua prijs anders dan is het wel puur de uitstraling van de auto en de (valse?) romantiek achter het merk Lamborghini. Zeg Audi en niemand beweegt, zeg Lamborghini en mensen worden enthousiast… Een R8 is heus een gaaf ding, en al is de basis gelijk, als het op sexappeal aankomt krijgt ‘ie de troostprijs…
Ach ja Audi. Gered door VW en dankzij Lamborghini een R8 gemaakt…Voorsprong zogenaamd. Dan vind ik de concurrentie wel wat meer charme hebben.
@homer55: maar het zit iets anders. Audi is de winstgenerator van Volkswagen en Lamborghini dankt haar voortbestaan en succes juist aan Audi.
@mashell: edoch is Audi ook niet meer dan een VW met een iets beter interieur en wat extra chroom aan de buitenkant.
@eelco74: Een Aston Martin is ook gewoon een Lada met een wat groter motorblok
@mashell: Wat jij noemt zijn de successen na de overname door VW.
Jammer vond het een leuke sportwagen. Maar zou als ik een budget sportauto wilde hebben voor een Lotus.
EDIT: fixed.

De R8 is de leukste Audi en daar stoppen ze dan mee. Logisch.
Dat Audi hem lekker erin houdt! Het ding levert je wellicht weinig op, maar is wel een toffe image builder. Zo’n opgepompte station in de vorm van een RS6 is leuk, maar een R8 levert je als merk toch net even wat meer aanzien op.
@Edge: ze moeten na dieselgate overal besparen bij VAG helaas worden de leukste autos als eerste eruit gesmeten. Enkel de hard verkopende modellen brengen geld in het laaitje dus daar word meer geinvesteerd.
De eerste generatie was pr8ig; geweldig ontwerp, mooi aanbod, kreeg enkel positieve opmerkingen langs alle kanten. De tweede generatie was daarentegen een saai ogend ding, enkel wat dingetjes aan toegevoegd, verder niet spannend…

Dan liever een 911 of een Huracan.
Logisch. Wil je een geweldige tourer met sportwagenkwaliteiten met retegoeie pedigree dan stap je bij Porsche naar binnen. Ben je meer macho dan koop je een gifgroene Lamborghini. Een R8 hangt er een beetje bij, voor de mensen die het niet helemaal zeker weten ofzo… Of niet durven misschien… Ik zou het wel weten…
De 911-killer…

WOEHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!
Jammer. Ondanks dat ik hem nooit nieuw zou kopen vind ik dat hij er wel tussen hoort. De iets relaxtere lambo. Ik hoorde een sporter ooit zeggen dat hij niet in de lambo stoelen paste omdat hij te gespierd was dus daarom een R8 kocht. Die had bredere stoelen. Een goed alternatief .
Zo, zijn we eindelijk van die lelijke side blades af.
Ik heb de R8 nooit echt een mooie auto gevonden, maar de huidige is echt wel een slap aftreksel van de vorige. Net zoals dat bij de TT is eigenlijk.
Misschien gaan ze dan wel een echte elektrische auto bouwen!
Of een nog betere bash-campagne tegen Tesla: “onze elektro Audi is veel goejekoper en komt minstens 15.000 km ver met volle accu’s!”
Mooi zo, altijd al een lelijke Car gevonden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).