• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Draait VAG de Audi R8 de nek om?

Auteur: jaapiyo, gepost 19 juli 2017 om 18:21 – 38 Reacties

R8


Volgens enkele Duitse collegae is het lot van de R8 bezegeld.

Audi zelf hamert er altijd op dat ze een ontzettend lange en glorieuze geschiedenis hebben die teruggaat naar bijvoorbeeld de Auto Union-racemonsters van voor de tweede wereldoorlog. Maar naar mijn geheel subjectieve mening bestaat het Audi zoals we dat nu kennen ongeveer sinds de invoering van de Ax-modellen medio jaren ’90. Oké, je zou kunnen zeggen dat de laatste Audi’s 80 en 100 ook al wat gelijkenissen hadden met de auto’s die het merk nu aanbiedt. Sterker nog, de eerste A6 was letterlijk een strakgetrokken 100. Desalniettemin is de nieuwe nomenclatuur die het premium-merk van VAG ging hanteren met de 8L A3, B5 A4, C4 A6 en D2 A8 een handig markeringspunt.

Het was in deze periode dat Audi écht frontaal de aanval inzette op de andere Duitse premium-merken en met name het sportieve BMW. De Audi 100 Avant was een auto voor cement-boeren, de A6 Avant één voor hippe gynaecologen. Ja, voorheen waren er al een paar rally-kanonnen. En tuurlijk, de S2 op basis van de 80 en S4 op basis van de 100 bestonden ook al. Maar vanaf de Ax-modellen kwam er een Sx en/of RSx van elk model! Voorsprong door (vermeende) sportiviteit.

En toch, mede door de FWD-basis van alle Audi’s bleven er altijd die haters critici, zoals ondergetekende. Teveel gewicht op de neus, teveel onderstuur, verkeerde proporties, je kent het riedeltje wel. BMW’s M-modellen cirkelden op de circuits eenvoudig ringen om de snelle Audi’s heen. Tot 2007 tenminste, want in dat jaar toverde Audi met dank aan neef Lamborghini de R8 uit de hoge hoed. Een heuse supercar, weliswaar nog steeds met vierwielaandrijving, maar zonder zware neus. Het gnuiven van de BMW-fanb0iZ was voorgoed voorbij.

Als informatie van Auto-Motor-und-Sport echter klopt, dan kan het gnuiven binnenkort weer beginnen. Twee bronnen zouden tegenover journo’s van A-M-und-S’ zusterpublicatie Sport Auto namelijk bevestigd hebben dat de huidige, tweede generatie R8 (rijtest) ook meteen de laatste wordt. Een opvolger van het model staat niet in de planning.

Dat de R8 een roestige ijsprikker in de rug gestoken wordt is wellicht een teken van een herpositionering van Audi binnen VAG. De Wolfsburgers hebben aan de sportieve zijde van hun portfolio namelijk ook nog Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti zitten. Het is een beetje hetzelfde probleem dat VAG heeft met SEAT en Skoda, hoe differentieer en positioneer je al die merken? Daarnaast verkocht de R8 ook niet geweldig, zeker niet in vergelijking met de Porsche 911. Maar ook de Lamborghini Gallardo/Huracan heeft gemiddeld zo’n 75 procent van de verkoopaantallen die de R8 scoort behaald.

Ondanks dat de R8 dus waarschijnlijk doodgestoken wordt betekent dat overigens niet dat Audi ook geen elektrische supersporter meer in het gamma krijgt. Nadat de nieuwe R8 e-tron na korte tijd (weer) van de markt verdween werd door R&D-honcho Peter Mertens al geopperd dat een toekomstige stroom-sportwagen los zou moeten staan van de R8.

Bedankt Frank voor de tip!

Ook interessant!

  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Gespot - Audi R8 kan Ferrari-rood goed hebben

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, R8, vag

Vorig bericht: « Deze blauwe pijl is de snelste Porsche 911 Turbo S
Volgend bericht: BMW verkiest Britten boven Nederlanders »

Lees Interacties

Reacties

  1. tttijn zegt

    19 juli 2017 om 18:38

    Jammer, de R8 zou voor mij een goede optie zijn. Veel minder in your face als een Huracan.

    Login om te reageren
    • jules713 zegt

      19 juli 2017 om 18:51

      @tttijn: minder dan

      Login om te reageren
      • dutchiehd zegt

        19 juli 2017 om 19:26

        @jules713: neeeeee beter hè.

        Login om te reageren
        • jules713 zegt

          19 juli 2017 om 19:37

          @dutchiehd: hij maakt m gewoon..!!

          Login om te reageren
        • horza zegt

          19 juli 2017 om 19:48

          @dutchiehd: jammer dat ik maar 1x kan liken?

          Login om te reageren
        • awesome zegt

          19 juli 2017 om 22:22

          @dutchiehd: netjes netjes

          Login om te reageren
      • thoisss zegt

        19 juli 2017 om 19:30

        @jules713: neee beter he

        Login om te reageren
      • jippie zegt

        20 juli 2017 om 00:42

        @jules713: onderwijs is ook niet meer wat het geweest is.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    19 juli 2017 om 18:41

    R8 gaat er misschien uit, de ‘baby’ Lamborghini blijft echt wel.

    Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    19 juli 2017 om 18:41

    De R8 is dood, leve de R9!

    Login om te reageren
  4. mauking zegt

    19 juli 2017 om 18:47

    Er zou toch ook nog een model tussen de R8 en de TT komen? Komt die dan ook niet meer?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 juli 2017 om 06:49

      @mauking: de R4 en R6 waarover gesproken werd die kwamen niet. En de quattro opvolger, ondanks de hele rij concept cars, ook niet.

      Login om te reageren
      • mauking zegt

        20 juli 2017 om 07:38

        @mashell: Ah okee.

        Login om te reageren
  5. v6ti zegt

    19 juli 2017 om 18:57

    Zijn we daar ook weer vanaf

    Login om te reageren
    • mzonneveld zegt

      19 juli 2017 om 19:07

      @v6ti: Idd, alle straten stonden er mee vol…

      Login om te reageren
  6. bsxc2 zegt

    19 juli 2017 om 18:57

    R(ight)

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    19 juli 2017 om 19:07

    Audi TT en R8 zijn opvul modellen die niet bijzonder goed verkopen.
    Dat er geen 3de generatie R8 komt is al langer bekend en die info sluimert al langer rond.
    Er sluimer ook al rond dat de TT Mk3 de laatste is, die dan eventueel een opvolger zou krijgen in de vorm van een A3 Coupe.
    Het volgens zeggen geplande model tussen TT en R8 is al langer geleden de ijskast in geschoven.
    Ook de nieuwe “Audi quattro” lijkt ook op een dood spoor te zitten en niet verder komen dan 3 concept modellen.

    Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    19 juli 2017 om 19:12

    Ik wist al dat de nieuwe R8 er niet zou komen…

    Ik had er namelijk al rekening mee gehouden dat de nieuwe R8 zelf zonder opties nét boven mijn leasebudget uit zou komen en het hele feest niet door zou gaan…

    Login om te reageren
  9. michaelcorleone zegt

    19 juli 2017 om 19:29

    Zou ik persoonlijk raar vinden, verkoopt goed sterker nog is het leukste model van Audi.

    Bugatti Chiron staat ver boven de R8, Bentley Conti GT is een auto met een heel ander karakter.
    De Porsche 911 heeft een vast klantenkring.
    De R8 zit eigenlijk alleen de Huracan in de weg, beide auto’s zijn bijna identiek. Vanuit financieel oogpunt begrijp ik het wel, maar ik ben geen boekhouder maar liefhebber.

    Gek genoeg heb ik toch liever een Audi R8 dan de 911 of de Huracan.
    Daarnaast heb ik de R8 ook hoog op mijn lijstje vanwege zijn geluid, de V10 klinkt beter dan de meeste supercars.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      19 juli 2017 om 21:15

      @michaelcorleone: een R8 zit toch niet in dezelfde vijver als een Huracan. Is die Lamborghini niet qua prijs anders dan is het wel puur de uitstraling van de auto en de (valse?) romantiek achter het merk Lamborghini. Zeg Audi en niemand beweegt, zeg Lamborghini en mensen worden enthousiast… Een R8 is heus een gaaf ding, en al is de basis gelijk, als het op sexappeal aankomt krijgt ‘ie de troostprijs…

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        19 juli 2017 om 22:22

        @davelepeef: eens!

        Login om te reageren
  10. Homer55 zegt

    19 juli 2017 om 19:55

    Ach ja Audi. Gered door VW en dankzij Lamborghini een R8 gemaakt…Voorsprong zogenaamd. Dan vind ik de concurrentie wel wat meer charme hebben.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 juli 2017 om 06:52

      @homer55: maar het zit iets anders. Audi is de winstgenerator van Volkswagen en Lamborghini dankt haar voortbestaan en succes juist aan Audi.

      Login om te reageren
      • eelco74 zegt

        20 juli 2017 om 09:10

        @mashell: edoch is Audi ook niet meer dan een VW met een iets beter interieur en wat extra chroom aan de buitenkant.

        Login om te reageren
        • stekel01 zegt

          20 juli 2017 om 18:57

          @eelco74: Een Aston Martin is ook gewoon een Lada met een wat groter motorblok

          Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        20 juli 2017 om 20:22

        @mashell: Wat jij noemt zijn de successen na de overname door VW.

        Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    19 juli 2017 om 20:05

    Jammer vond het een leuke sportwagen. Maar zou als ik een budget sportauto wilde hebben voor een Lotus.

    Login om te reageren
  12. kempenaer zegt

    19 juli 2017 om 20:21

    EDIT: fixed.
    –
    De R8 is de leukste Audi en daar stoppen ze dan mee. Logisch.

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    19 juli 2017 om 20:24

    Dat Audi hem lekker erin houdt! Het ding levert je wellicht weinig op, maar is wel een toffe image builder. Zo’n opgepompte station in de vorm van een RS6 is leuk, maar een R8 levert je als merk toch net even wat meer aanzien op.

    Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      20 juli 2017 om 03:38

      @Edge: ze moeten na dieselgate overal besparen bij VAG helaas worden de leukste autos als eerste eruit gesmeten. Enkel de hard verkopende modellen brengen geld in het laaitje dus daar word meer geinvesteerd.

      Login om te reageren
  14. sulobb zegt

    19 juli 2017 om 21:08

    De eerste generatie was pr8ig; geweldig ontwerp, mooi aanbod, kreeg enkel positieve opmerkingen langs alle kanten. De tweede generatie was daarentegen een saai ogend ding, enkel wat dingetjes aan toegevoegd, verder niet spannend…

    Dan liever een 911 of een Huracan.

    Login om te reageren
  15. davelepeef zegt

    19 juli 2017 om 21:19

    Logisch. Wil je een geweldige tourer met sportwagenkwaliteiten met retegoeie pedigree dan stap je bij Porsche naar binnen. Ben je meer macho dan koop je een gifgroene Lamborghini. Een R8 hangt er een beetje bij, voor de mensen die het niet helemaal zeker weten ofzo… Of niet durven misschien… Ik zou het wel weten…

    Login om te reageren
  16. Arnoud zegt

    19 juli 2017 om 21:43

    De 911-killer…

    WOEHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

    Login om te reageren
  17. rolov zegt

    19 juli 2017 om 22:12

    Jammer. Ondanks dat ik hem nooit nieuw zou kopen vind ik dat hij er wel tussen hoort. De iets relaxtere lambo. Ik hoorde een sporter ooit zeggen dat hij niet in de lambo stoelen paste omdat hij te gespierd was dus daarom een R8 kocht. Die had bredere stoelen. Een goed alternatief .

    Login om te reageren
  18. pjotr zegt

    19 juli 2017 om 22:47

    Zo, zijn we eindelijk van die lelijke side blades af.

    Login om te reageren
  19. LaLancia zegt

    20 juli 2017 om 11:27

    Ik heb de R8 nooit echt een mooie auto gevonden, maar de huidige is echt wel een slap aftreksel van de vorige. Net zoals dat bij de TT is eigenlijk.

    Login om te reageren
  20. jeroenwz zegt

    20 juli 2017 om 19:10

    Misschien gaan ze dan wel een echte elektrische auto bouwen!
    Of een nog betere bash-campagne tegen Tesla: “onze elektro Audi is veel goejekoper en komt minstens 15.000 km ver met volle accu’s!”

    Login om te reageren
  21. veppiale zegt

    21 juli 2017 om 09:21

    Mooi zo, altijd al een lelijke Car gevonden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North