Dragrace! Bugatti Veyron vs LaFerrari

Auteur: , 67 Reacties

De Oude Rot in het vak versus de gesjeesde Italiaan met de meest pretentieuze autonaam ooit. Tijd om uw weddenschappen te plaatsen.

Dragrace! Bugatti Veyron vs LaFerrari

De Bugatti Veyron viert dit jaar zijn tiende verjaardag. De 1.001 pk sterke bruut uit Molsheim kabbelt daarmee rustig richting youngtimer-status, maar wordt nog steeds tot de benchmark van de hypercars gerekend. Ronduit knappe prestatie. Niet dat dit de verkopen ook maar enigszins helpt, want van de 450 exemplaren zijn er nog acht te vergeven.

Maar is er anno 2015 nog steeds sprake van een Veyron-hegemonie? Kan hij de nieuwkomers in hypercarland nog steeds van zich afhouden? Voor een wedstrijdje op topsnelheid zetten we ons geld blind op de Veyron, maar in een sprint met de LaFerrari is dat wellicht een ander verhaal. Immers, waar VAG’s prestigeproject 1.001 pk tegenover 1.888 kg zet, hoeft de 963 pk tellende Laferrari slechts 1.255 kg mee te zeulen.

Hoe dat zich verhoudt in een dragrace op het Britse Dunsfold Park Aerodrome zie je hieronder.



67 reacties

Tjaa daar hoef je niet lang over na te denken. Toch als je kijkt over(ik gok)de Full Mile het wel erg close is geworden.
En dan te bedenken dat dit maar de 1001 pk Veyron is en heeft meer luchtweerstand vanwege achtervleugel die omhoog blijft.

Nice gedaan door zowel die LaffeArie als de Veyron.
@zakar36: Hoef je inderdaad niet lang over na te denken. Door het elektro spul zal de Ferrari voordeel hebben maarrrrr……wat als VAG zulk elektro spul in de Veyron hangt??
@legoblokje:
Ten eerste gaat dat niet passen, een Veyron zit al helemaal vol.
Ten tweede gaat het gewicht dan ledig ook over de 2 ton en dat moet je met een “sportwagen ” dus echt niet willen..
Jaa, kever vs raspaard. Zoiets kan je toch niet vergelijken..
@deventernaar: Je weet hopelijk toch wel dat een Porsche een beetle is? Maar ik snap je bedoelingen
@henkhupelschoten: tuurlijk weet ik het.
@henkhupelschoten: Jij weet toch hopelijk dat beetle Engels is voor kever?
@hehehehe: off course i do?
@henkhupelschoten: and on the road?
@henkhupelschoten: en de Kever weer een Porsche. De Kever lijkt behoorlijk op de veel eerder ontworpen Porsche type 12.
mrcarfreak via iPad app
@deventernaar: haha een kever is dus een bugatti? Ook een VAG hater zeker. Trek je ogen eens open man.
@mrcarfreak: helaas kan ik mijn ogen niet open trekken. Ik kan ze wel openen:) Ik haat VAG niet. De Veyron heeft een super mooi techniek, maar de uiterlijk gewoon een kever.
@deventernaar: Jij mag door voor de prijs voor domste comment van 2015.
@deventernaar: om nou te zeggen dat hij op een kever lijkt gaat een beetje ver. Maar als je hiermee bedoelt dat het geen mooie auto is moet ik mij daar zeker bij aansluiten…
Is het de “omgeving” die de Laffe arie zo mooi doet lijken?
@norge:
Yep. I see what you did there..
@norge: We zouden eens een vergelijking moeten krijgen met een Multipla langs een Veyron, ik ben bijna zeker dat ik voor de Multipla zou kiezen :P
Ik vind dat de Veyron het nog erg knap doet als je z’n extra gewicht in ogenschouw neemt. En als je ze op de autobahn loslaat, dan wint de Veyron het op topsnelheid.

Ik ben benieuwd hoe de verhoudingen op de sprint zouden liggen als ze de Veyron SS tegenover de LaFerrari zouden zetten. Dan wordt ’t echt close denk ik.
@autoriteit: dan de bugatti veyron ss tegen de ferrari fxx k
@autoriteit: topsnelheid haal je niet op de Autobahn.
@alfablog:
Stel dat je het wel haalt, dan wordt het een pleuris eind lopen naar de dichtstbijzijnde pomp..
@autoriteit:

En als je ze allebei op een circuit loslaat dan maakt de Ferrari gehakt van de Bugatti.
Na de intro te hebben gelezen ging ik er even goed voor zitten.
Maar … man, man, man, wat een slecht camerawerk.
@yipikaye:
Inderdaad, voor 2 miljoen aan auto’s en een camera van de action.
Dus die laatste 8 exemplaren raken ze al helemaal niet meer kwijt
@berlinetta: de huidige 8 te vergeven stuks zijn grand sport en zijn sterker dan deze laferrari, zit dus genoeg verschil tussen naast dat het ook compleet verschillende auto’s en doelgroepen zijn…

ben benieuwd of een grand sport vitesse wel had kunnen winnen…
@jjroorda: Verschillende doelgroepen? Ze dragen allebei jurken betaald van oliegeld en eten allebei geen varkensvlees.
Tja, benchmark qua acceleratie en topsnelheid. .jammer dat ze er nooit een mooie auto van gemaakt hebben….al die superexclusieve one-two-three off limited superturbogransport versies en nogsteeds niet volledig uitverkocht. ..zegt natuurlijk wel genoeg…het oog wil ook wat!
@maarten020: Als je naar de titelfoto kijkt lijkt die Veyron juist een Audi TT met leeggelopen airride eronder.
@osmo: haha nu je het zegt :p
@maarten020: Dat is persoonlijke smaak, ik vind hem wel mooi.
@bofkont:
Wansmaak is immers ook smaak..
Geef mij maar een GTR, RS6, M6 en geef er nog een Grand Cherokee SRT bij…
Blijf de Veyron op zich nog altijd indrukwekkender vinden..
Is zoals in het artikel staat toch al 10 jaar oud en ie is er bijna gelijktijdig met de nieuwe Laferrari… Dus op zich geen slechte prestatie!
Verder natuurlijk ook het verschil in gewicht nog eens…
@dimglor: Heb je wel een goed punt idd met die 10 jaar. In 2025 oid maar eens zien wat LaF kan…
@rijnooit: De Veyron is ook met een ander doel gebouwd. De LaF is een circuittijger.
@rijnooit: 1 in t museum, de rest is afgefikt
@rijnooit: Er kan gewoon zoveel gebeuren in 10 jaar tijd..
Zie gewoon maar eens naar onze technologie..
10 jaar geleden bestond de iPhone nog niet en waren we blij met gsm’s met een kleurenscherm en een simpele camera..
Nu loopt iedereen bijna rond met smartphones, smartwatches, tablets, …
@Dimglor: Ik snap niet waarom je iPhone zegt? Je wilt toch niet zeggen dat Apple de smartphone heeft uitgevonden he?
@SimonMc: Ik zeg gewoon iPhone omdat ik weet wanneer die is uitgekomen en omdat het gewoon een populair product is…
Ik weet al langer dan vandaag dat je allerhande fanboys hebt op het internet met een duidelijke mening over het merk Apple en dat je die discussies dus niet moet beginnen…
@Dimglor: Godzijdank.
Ik heb de Veyron nooit een mooie auto gevonden, maar het is wel de enige auto in zijn klasse die deftig/statig is. Hier kan je als 50+er nog gewoon mee over straat.
Trekt hij op dat laatste stukkie toch nog wel goed bij moet ik zeggen. Indrukwekkend voor een 10 jaar oud ding.
Zet op zn minst een ss neer tegen de laffe. Hoe dan ook vind ik het verschil eigenlijk niks als je nagaat dat deze veyron al 10 jaar (toch?) oud is
De Veyron is ontworpen om 400km/uur te rijden. Daarin zijn ze meer dan geslaagd want dit kan blijkbaar elke autojourno met een rechtervoet. Dit feestnummer sluit een tijdperk af van wat we kunnen met een brandstof auto. De Ferrari had veel andere doelstellingen voor ogen bij het ontwerp; zo hard mogelijk rond een circuit. Ze zijn beiden erg goed op hun gebied, maar wel appels
@JanJansen: eindelijk iemand die de Veyron snapt en niet zeikt over zijn hoge gewicht. Gewicht is ook maar een cijfertje! Net als acceleratie en snelheid…
@AB: Waarom wordt mijn reactie verwijderd?
@berlinetta: Oh never mind, de app functioneert niet goed.
@berlinetta: Dat is óók een goede vraag .
Wat heeft de LaFerrari een heerlijk geluid! Als ik in deze categorie kon gaan shoppen dan zou ik voor de Agera R gaan.
Grote winnaar is toch echt de Veyro als je kijkt naar de pk gewichtsverdeling.
En idd 10 jaar ouder.
Eerst zie je dat ferrari wint op gewicht maar daarna komt de POWEEER van de Veyron.
En nu een rondje over het circuit waar de Veyron steeds zijn logge lijf de bocht uit niet trekken.

De Veyron verliest het in z’n eigen wedstrijd, ben benieuwd wat de strijd zal zijn als ze op Ferrari territorium komen.
Overigens niets dan hulde voor de techniek van de Veyron alleen had ik het graag in een ander jasje gezien.
@Foramen: Daar is de veyron nooit voor gemaakt.
@bofkont: evenmin als dat de Ferrari is ontworpen voor drag races of highspeed runs maar toch wordt er gereageerd alsof het een gelijke strijd is. Zou daarom graag zien hoe de Veyron wederom tegen de Ferrari afgaat op het circuit.
@Foramen: nou daar is die ferrari duidelijk wel voor gemaakt als je de 0-100 tijden ziet!
@Foramen: De enige wedstrijd waar de Veyron in hoort is de: “Haalt deze productie auto de 400km/u+ zonder spontaan te desintegreren maar ook comfortabel te blijven” wedstrijd.
12 jaar leeftijdverschil (Van de Veyoron kwam in 2003 de eerste volledig rijdende prototype) + 633kg zwaarder. Ik had wel een groter verschil verwacht.

Het zijn echter 2 niet vergelijkbare auto’s, maar het is toch opmerkelijk om te zien hoe soortgelijk ze zijn ondanks verschillende technieken.
Het gewicht van de Veyron is vooral een “probleem” bij de start, als die massa rolt maakt dat minder uit. Toch doet hij het beter dan ik verwacht.

En zoals al word aangegeven de Veyron gaat alweer eventjes mee en maakt het de La Ferrari toch niet makkelijk.
Interessant filmpje :)
Wel jammer dat het niet heel spectaculair in beeld wordt gebracht.
Eens kijken wat de laferrari doet tegen een Bugatti uit 2025. Waarschijnlijk zeggen we dan: toch netjes van die laferrari
Is het vermogen van de Ferrari een simpele optelsom van het vermogen van de V12 en de elektromotor, of heeft hij ergens in het toerenbereik ook daadwerkelijk 963pk?
@stefan1985: Het is niet een simpele optel som van piek vermogen. Een verbrandingsmoter heeft niet een constant vermogen, maar een stijgende lijn tot een bepaald moment waarna het vermogen weer af neemt ten aanzien van het aantal toeren. Ik weet niet precies hoe die curve is van een elektro motor, maar als die niet op het zelfde moment het piek vermogen kan leveren als de V12 is het geen optel som.
@mrB: No shit. Vandaar dat ik vroeg of het een simpele optelsom is van beide piekvermogens van de motoren (waardoor het dus een bullshit vermogensopgave is) of niet (misschien levert de combinatie wel echt op een bepaald toerental 963pk)
@stefan1985: Gezien een elektromotor vrijwel ogenblikkelijk op snelheid is, kan je er van uit gaan, dat die zijn maximum vermogen nagenoeg direct is.

Een verbrandingsmotor daarentegen, moet altijd eerst een bepaald toerental bereiken, waar koppel en vermogen maximum zijn, en het koppel en vermogen zijn niet op dezelfde toeren optimaal. Bij de Laferarri bv, is het maximum koppel van 700 Nm, ten volle beschikbaar op 6750 toeren/min, en het maximum vermogen van 800 PK pas op 9000 toeren/min.

Dus eigenlijk kan je het zo bekijken, dat op 6750 toeren/min de Laferrari 100% van zijn koppel heeft, en op 9000 toeren/min 100% van zijn vermogen.
@SimonMc: Zie dat mijn antwoord wat onvolledig was. Die 963 pk is dus sowieso de combinatie van elektromotor en verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor levert maximum 800 pk, en je kan stellen dat de elektromotor constant 163 pk geeft.
Het was duidelijk aardappel-rooi-tijd. Man wat een bagger kwaliteit filmpjes.Maar de Ferrari dus terecht sneller, mag ook wel na zoveel jaar.

En ik weet nu ook waarom op de app de comments niet goed te zien zijn. Sneaky manier van AB om meer pageviews te genereren met de ‘toon alle reacties’ knop. Ik vind het prima, ik wil jullie graag een een beetje inkomen helpen hoor, maar willen jullie dan ook de app daar mee laten werken en weer eerst artiketjes wijden aan autojunk links?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).