Tien dingen die je moet weten over LaFerrari

Auteur: , 65 Reacties

Tijd om de feiten & specs op een rij te zetten. Dit is wat handig is om te weten over de nieuwe hypercar van Ferrari, de LaFerrari.

LaFerrari

1. Ja, het is een hybride

Porsche doet het, McLaren doet het, en de Italianen nu ook. Keypoint voor de LaFerrari is dat er naast een atmosferische 6.262 cc V12 met 800 pk een elektromotor in de aandrijflijn is geïntegreerd. Een doorontwikkeling van Ferrari’s KERS uit de Formule 1 wordt nu gebruikt om de V12 te ondersteunen. Deze tegen de zeventraps ‘bak met dubbele koppeling geplaatste e-motor (uitlegfilmpje) gooit er nog eens 163 pk bij, en krijgt zijn stroom van een compacte accu die 60 kg weegt. Energie wordt opgeslagen tijdens het remmen, of als de motor teveel koppel heeft, bijvoorbeeld in een bocht.

2. Hij kost €1.000.000*

*De prijs van de hypercar is vastgesteld op ongeveer een miljoen euro, maar daar komen uiteraard nog belastingen bij. En voor de lucky few in Nederland die hem krijgen – we horen het getal ‘6’ meermaals opduiken als het op NL aankomt – komt daar nog wat CO2-tax overheen.

3. Het design is van Ferrari zelf

Niet eens met het uiterlijk van de LaFerrari? Stop uw klaagzang richting Pininfarina, want voor het eerst in 51 jaar hebben ze in Maranello geen externe partij aangetrokken voor de ontwikkeling van het design. De designer, Flavio Manzoni, werkt exclusief voor Ferrari en werd drie jaar geleden bij de Volkswagen Group weggekocht.

4. 499 exemplaren, 700 gegadigden

Aan vraag geen gebrek. Ferrari maakt niet meer dan 499 units van de Enzo-opvolger, en die kunnen ze verdelen over zo’n 700 potentiële afnemers. Hoe ze kiezen? Wel, degene die het hardst kruipt natuurlijk. Of wacht, we bedoelen natuurlijk dat klanten met meerdere Ferrari’s in hun wagenpark voorrang krijgen. Loyaliteit enzo. Hiermee willen ze de ‘flippers’ buiten de deur houden.

5. Hij kan NIET elektrisch rijden

Volgens Ferrari hoort een EV-funtie, waarbij alleen de elektromotor het aandrijfwerk doet, niet bij de ‘missie’ van dit model, en die is daarom weggelaten. Ze hebben het echter wel getest, toen kwam de CO2-uitstoot in de cyclus op 220 gram/km te liggen. Nu is dat echter 330 gram/km. Tja, als je zo graag elektrisch wil rijden met een auto van ruwweg een miljoen euro koop je maar een McLaren P1.

6. Bewegende body

Vaste spoilers zijn passe. De LaFerrari heeft net als de Pagani Huayra en McLaren P1 actieve aerodynamica. Zowel de achterspoiler, luchtinlaten in de bodemplaat en de diffuser hebben bewegende delen om de luchtstroom te reguleren, waardoor de downforce kan worden opgevoerd of juist afneemt. Filmpje waarin dit wordt gedemonstreerd staat HIER.

7. De enige optie: kleurtjes

Hierover doet Ferrari niet moeilijk. Wie de standaard tinten geel, rood, of zwart niet bevalt kan hem – ongetwijfeld tegen een forse vergoeding – krijgen in elke gewenste kleur. Ze gaan eveneens two-tone-opties aanbieden, wat bij het roodzwarte exemplaar op de beursvloer en in de persplaten ook is gebeurd.

8. In 15 seconden naar de 300 km/u

Nu de strijd in hypercarland is losgebarsten gaan we maar eens naar acceleratietijden vér voorbij de 100 km/u kijken. 300 km/u bijvoorbeeld, dat is drie keer de A2 Amsterdam Utrecht-snelheid. De McLaren P1 heeft hier 17 tellen voor nodig, Ferrari’s LaFerrari doet het in 15 seconden. Zeggen ze. We zien de vergelijkende high speed runs met plezier tegemoet. De top is overigens ‘meer dan 350 km/u’.

9. Niemand weet wat ‘ie weegt?

Nou ja, bij Ferrari zelf wel natuurlijk, maar daarover houden ze de kaken op elkaar. Ferrari roept trots dat er vier soorten carbonfiber zijn gebruikt voor de body en het chassis, en de torsiestijfheid met 27% is toegenomen ten opzichte van de Enzo. Maar het uiteindelijke gewicht blijft onvermeld. Voor nu althans.

10. De LaFerrari is geschikt als Omroep Max-bankje.

LaFerrari is geschikt als Omroep Max-bankje

Kijk, de LaFerrari biedt met gemak plaats aan drie oudere heren. Ferrari-baas Luca di Montezemolo geniet op links duidelijk van de wielkastzit. Fiat CEO Sergio Marchionne (rechts, met trui) meldt op dit moment waarschijnlijk tegen die man in het midden dat hij er een heeft gekocht. Een mooie vervanger voor zijn Enzo.




65 reacties

11.Y’all can’t afford!
@sjon: 12. Hij heeft de kutste naam ooit.
@fant: ja maar daarom punt 13 ga ik zoveel mogelijk mensen zo ver krijgen om m gewoon lekker F70 te noemen en niet mee te doen aan die onzin
@salberts93: Puik plan! Kun je dan ook meteen zoveel mogelijk mensen zo ver krijgen om mij gewoon lekker Pepijn te noemen en niet mee te doen aan die onzin? :o Ik heb altijd al Pepijn willen heten.
@fant: Hoi Pepijn.
@Thomasio: Hallo Diederik!
-edit: check!-
Verder bedankt voor het overzicht! Opvallend dat ze het design geheel in eigen handen hebben genomen…
@StijnB: desondanks vind ik deze er toch een stuk beter uitzien dan de Enzo
@melkkoe: had je hem met ogen bekeken voordat je tot die conclusie kwam ? dit ziet er toch niet uit joh de Enzo had nog een beetje presence dit is gewoon lelijk, die Hamann Range Rover is haast nog mooier
Als je punt 5 dan leest, dan begrijp ik ff niet de meerwaarde van het hybride systeem. Het voordeel dat je er mee krijgt wordt opgeheven door z’n nadeel en daarnaast is het voordeel ook op andere manieren te halen.

Voorts is het volgens mij wel interessant te melden dat ze bij het ontwikkelen van deze auto gebruik hebben gemaakt van Rory Byrne.
@Rick-dos: 163x meerwaarde :)!
@fernie: Ja, maar zoals ik schreef; dat voordeel hadden ze ook op een andere manier kunnen behalen zonder dat het zoveel extra kilo’s zou toevoegen. ;)
@Rick-dos: 60 kg accu + motor + wat koppelingen valt toch wel mee? 163pk is veel en die kun je dus ook aanspreken als je weinig toeren draait en dus relatief weinig vermogen hebt (geen 800 maar misschien ‘slechts’ 300). Die motor draait enkel namelijk enkel 800 pk bij 9250 rpm. Zonder druklading ga je dit soort vermogen(s krommes) nooit halen… Vind het een goede vooruitgang :). Altijd en overal instant meer power!

Auto’s als dit zullen altijd proefmonsters zijn, gegarandeerd dat je over 5 – 10 jaar het merendeel van de ‘high end’ autos met dit soort set ups zult zien.
@Rick-dos: zoals @fernie: terecht opmerkt is de elektro aandrijving vooral “nodig” om bij lage toerentallen koppel te leveren en natuurlijk ook voor het hoge maximale aantal pk’s. Door die elektromotor kan de v12 zo worden afgesteld dat die 9250Rpm kan draaien en dus extra veul pk uitbraakt… een echte hoogtoeren motor dus DANKZIJ de elektro motor….
@fernie: alsof je aan 800 pk in wat een lichtgewicht had geweest te weinig hebt
@salberts93: Het is overdaad voor het merendeel van ons, het is pas teveel als je het niet meer kan controleren…
Ik vind het design prachtig. Ben benieuwd hoe hij uitziet zonder twotone. Blu Pozzi met zwarte velgen en rode remklauwen, zet hem zo maar voor de deur.
Lijkt nogal op die nieuwe corvette.
@mrsjaak: Welk deel van deze auto lijkt in hemelsnaam op de nieuwe Corvette?
@Forza: ik denk het deel waarin deze compleet tegengesteld is aan de Corvette ik bedoel Corvette Stingray, sexy naam, Ferrari F70 heeft kutnaam (ik noem hem F70 heb je door), corvette beauty en gewoon simpel, ferrari lelijk en onnodig ingewikkeld
@salberts93: maar hij is hij heeft wel veel betere prestaties
@salberts93: stevig onderbouwd. Raakt kant noch wal, maar goed. Noem jij ‘m maar lekker F70, jij vlegel.
@Forza: Voorkant, maar eigenlijk lijkt elke nieuwe supercar wel op elkaar..
@The360box: een corvette is geen supercar. In ieder geval de stingray niet.
@mrsjaak: Jij snapt er echt helemaal niets van hè
Mooi dat ze laten zien dat ze zelf ook goed kunnen designen! Want het design is prachtig!!!
De naam is even wennen, maar went wel.

En de prijs valt me nog erg mee! Ik had verwacht dat ze hem veel duurder zouden maken..
@nickmercedes: Lamborghini kennende…….
@nickmercedes: Daar ben ik het volledig mee eens! Mooie,en supersnelle wagen:D
echt een super mooi ding!
Ik kijk uit naar alle heerlijke filmpjes en reviews op youtube.
Ik heb dat hele hybride verhaal niet helemaal gevolgt, dus vandaar een vraag. Hoe lang kan men gebruik maken van die 163pk? Lijkt me dat je tegen de energie die het verbruikt niet op kan remmen/sturen.. Dus dat het systeem eerder leeg zal zijn dan dat jij hem op kan laden met remmen en bochten maken..

Iemand een idee?
@jeffreym3: Het systeem staat niet continu aan, maar wordt door de chauffeur geactiveerd. Zo kun je het gebruiken wanneer je wilt.
probeer er maar 499 stuks van aan de man te brengen ..
Dus de actieve spoiler neemt 30 jaar na de Alfa 90 terug zijn intree? Nice.

Wel classic hoe Luca zo ver mogelijk weg wil blijven van die gek van een Marchionne. Nog wat verder en hij ligt eraf.
De naam ‘LaFerrari’ is pas stom en irritant als de blogger er ‘de’ voor blijft schrijven. Doe dat niet an de naam is alleen nog maar een beetje plakkerig.
Hoeveel tijd had bugatti nodig om 300 stuks te verkopen??? Hehehe
Ferrari was, is en blijft de naam in sportwagen land!
@jorden:

idd .. Ferrari is de Gucci onder de handtasjes ..
@lincoln: Pfff ken je handtasjes man… de Hèrmes onder de handtasjes
@lincoln: Dan ken je de zijtasjes nog niet onder de “petjes/mocro’s” Premium….
@jorden: Ferrari is voor naamgeile mannetjes met teveel geld. Gewoon puur geilen op de naam en het toch wel kopen. Het maakt niet uit of de auto mooi is, goed in elkaar zit of betrouwbaar is. Want het is een Ferrari. Een beetje onzin, Ferrari wordt al jaren het snot voor de ogen gereden door veel kleinere maar betere merkjes. Ferrari is al lang geen heer in meester meer op de weg. En in de racerij zijn ze dat, op de Formule 1 na, nooit geweest. Jammer maar helaas.
499 stuks met een prijs van 1 miljoen. En dan NOG 700 formele aanvragen hebben. Ongelofelijk wat een kracht die naam toch heeft. Die marges zijn zo uitzonderlijk hoog, daar wordt iedereen jaloers van. Zou het iets te maken hebben met de 8,7% koerswinst van het aandeel Fiat vandaag?
@seneca: Sterker nog ze hebben al meer dan 1000 aanvragen.

http://www.motorauthority.com/news/1082235_laferrari-already-racks-more-than-a-thousand-requests
@Rick-dos: Ongelooflijk. Noem nog een bedrijf dat in essentie volledig hun verkoopaantallen en daarmee dus omzet en winst kan bepalen. In het artikel staat ook dat de prijs nog niet vast staat. Besluiten ze er een ton bij op te gooien kan ik je verzekeren dat geen van die potentiele kopers afhaakt en Ferrari loopt weg met een extra 50 miljoen euro, pure winst…
@seneca:

in praktijk zijn er nog geen 50 aanbetaald ..
het gewicht is niet bekend omdat er teveel accu meuk in zit en ze zich schamen (en terecht) dat ie te zwaar is. overigens punt nummer 11 heel belangrijk is dat ik niet meedoe aan die naam en hij dus gewoon F70 gaat heten
Er moet even een tuner gaan samenwerken met Pininfarina, de accu’s eruit halen, lichter maken en dan een gereincarneerde F40 maken!
Ben ik dan de enigste die het design niet echt kan waarderen? Het is gewoon een 458 op steroïde. Ik had wel iets originelers verwacht.
Haha heerlijk LaFerrari is ontworpen door een ex designer van VAG :) Pininfarina was toch beter geweest denk ik zo. De Ferrari mag sneller zijn, maar de nieuwe McLaren P1 vind ik toch echt mooier.
Wat een kenners hier….al die zeikerds over dat accupak hier zouden beter gaan solliciteren als hoofdingenieur bij Ferrari…want wat Ferrari nu van sportwagens bouwen…persoonlijk vind ik design niet echt schitterend maar de techniek is wel prachtig. 800pk atmosferisch met kers en dct bak. Schitterend!
@boomhauwer: Ja, echt prachtig zo’n DCT bak.. Is techniek die al tientallen jaren bestaat hoor.
Ik vind hem er maar niet echt €1.000.000 waardig uitzien, hooguit qua techniek en ontwikkeling maar daar houdt het dan mee op..
@The360box: Geen enkele auto ziet er 1 miljoen waardig uit!
@jeffreym3: Valt te betwijfelen, volgens mij ben ik bijv. een van de weinigen die de Veyron in zijn waarde laat en een perfect gelukte auto vind zowel uiterlijk als performance.
deze is 3 of zelfs 5 seconden sneller dan de f12 op fiorano en dus met enige afstand de snelste Ferrari ooit… oftewel ik heb niet het idee dat de extra kilo’s voor het hybride- systeem een nadeel opleveren.
@w0o0dy: 3seconden sneller dan de f12, 4seconden sneller dan de 599gto en zelfs 5s sneller dan de Enzo en de 458 italia..

http://fastestlaps.com/tracks/fiorano.html
@w0o0dy:
En volgens Ferrari op slicks sneller rond Fiorano dan zowel een FXX op slicks als een 599XX op slicks.
Een hoer pijpt waarschijnlijk ook beter dan de gemiddelde vrouw, maar daar word ze niet aantrekkelijker van.
Dit is echt een afschuwelijk lelijke auto, ik zou voor de McLaren gaan als ik tussen de 2 zou moeten kiezen.
@MrSkyline: tja, maar deze zorgt waarschijnlijk ook voor een smile die dagen aanhoudt….. dat redt de gemiddelde hoer denk ik niet..
Misschien word ik te oud voor dit soort hypercars, maar het doet mij nog bijzonder weinig!

Misschien dat een autoblog rijtest van de F70 daar iets aan kan veranderen..
@lamborgfan: Dat komt omdat jij als Lamborghini fan de Veneno hebt gezien, dan komt de LaFerrari gewoontjes en niet bijzonder over.
@agera: Ik word ook niet warm van die lambo.. En ook niet van de p1..

De pagani hyuara, ferrari F12 en de aventador roadster vind ik dan wel weer ontzettend gaaf.
Zorgen die joekels van naden voor extra downforce? Vind dit er maar goedkoop uitzien, zeker in vergelijking met een F12berlinetta en een FF. Qua specs daarentegen geweldig,..
Ten opzichte van de Enzo ziet ie er nogal braafjes uit.
Iemand enig idee waarom Pininfarina buiten de deur is gehouden? Is dit het daadwerkelijke failliet van ooit één van de beste designhuizen?
Hoe erg wil je het overigens hebben? Bij VAG maken ze straks Fiat’s en Alfa’s dankzij Da Silva en Giugiaro en bij Ferrari Lamborghini’s :-(
Waarom maar 499 stuks bouwen als je nou al 700 kopers heb? Scheelt toch een kleine 200 miljoen of snap ik het verhaal van vraag en aanbod niet?
@mightymike: dat schijnt iets met exclusiviteit te maken te hebben. Bovendien riepen ze bij de F40 ook dat er maar een bepaald aantal gebouwd zouden worden. Uiteindelijk zijn dat er ook veel meer geworden (waardoor degene die de F40 als speculatie-object hadden gekocht ineens met een waardevermindering van doen hadden).
@ropbp

Inderdaad, je wilt toch niet hebben dat b.v. drugdealers er een kunnen bestellen (vandaar dat die meestal in Porsches of BMW’s rijden). Overigens een F40 is toch nog minstens 400.000 euro’s waard, dus die is nog exclusief genoeg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).