
Zijn het de Italianen? Of toch de Polen? Spoiler, allebei niet…
Ja als je het aan de gemiddelde Nederlander vraagt dan zijn de pizza en pasta etende Italianen een super relaxt volk. Totdat ze achter het stuur stappen. Als je hier in Italië rondrijdt dan zit zo ongeveer elke derde auto te appen achter het stuur en de snelheidslimieten op de borden lijken meer een suggestie dan een verplichting.
Komt er een scherpe bocht of een onoverzichtelijke heuvel aan, dan kan elke Italiaan nog altijd met één handje aan het stuur en eentje aan de mobiel even snel inhalen. Nu woont ondergetekende al even in dit prachtige land en regelmatig komt hier een traumahelikopter overvliegen en staan er bosjes bloemen langs de weg.
Italianen zijn de wegpiraten van Europa?
Niet zo gek dus als je aan een representatieve groep Nederlanders vraagt wie de slechtste rijstijl van Europa heeft, je het meest als antwoord Italianen krijgt. Op nummer twee staan de Polen.
Een representatief panel van 1.250 Nederlander beantwoordde de volgende vraag: Hoe beoordeel je de rijstijl van automobilisten in de volgende landen? Van de respondenten beoordeelden 41,9 procent de rijstijl van de Italianen als zeer slecht en 40,1 procent vindt dat de Polen er geen pepernoot van bakken.
Aan de andere kant van het spectrum beoordeelt 70,1 procent de Denen als beste chauffeurs en daarna met 68,8 procent de Zwitsers op de voet gevolgd door Zweden (67,5 procent), Duitsland (66,7 procent) en Noorwegen (66,5 procent).

De harde cijfers
Perceptie is leuk, de harde cijfers zeggen wat anders. Als je kijkt naar het relatief aantal verkeersongelukken en verkeersdoden per Europees land dan klopt eigenlijk alleen de beste chauffeurs. Dat zijn inderdaad de Denen. Daar zijn gemiddeld 475 verkeersongelukken per miljoen inwoners. Daarmee staan ze op nummer 1 van veiligste verkeer.
Als Nederlanders beoordelen we kennelijk de rijstijl van de Polen als één na slechtst van Europa. Kijken we naar de harde cijfers dan staat Polen op nummer 5 qua gemiddeld aantal verkeersongelukken per miljoen inwoners. Dat zijn er namelijk 773 stuks. Nederland staat overigens op plek 10 met 1.054 verkeersongelukken per miljoen inwoners.
Italië is zeker niet het beste jongetje van de klas. Ze staan op plek 24 met 2.784 verkeersongelukken per miljoen inwoners. Maar een flink aantal landen doen het nog slechter.
Wie zijn dan wel de wegpiraten van Europa?
Het minilandje Liechtenstein scoort in de harde cijfers het allerslechtste van Europa. Aangezien daar nog niet eens 40 duizend mensen wonen wil ik die graag buiten beschouwing laten. De echte wegpiraten van Europa wonen elders.
In Oostenrijk bijvoorbeeld. Daar is het gemiddeld aantal verkeersongelukken per miljoen inwoners gewoon 4.114. Duitsland doet het net iets beter met 3.559 ongelukken en ook België scoort bedroevend met 3.324 verkeersongelukken per miljoen inwoners.
Kortom, je kunt met een gerust hart naar Italië met vakantie. Misschien denk je dat ze hier niet kunnen rijden, maar dat valt dus alles mee. De harde cijfers bevestigen dat. Weg dus met de vooroordelen over Italianen en hun weggedrag.
Pas liever op onderweg naar dit prachtige land in de landen waar je doorheen komt, daar rijden ze pas echt gevaarlijk. En voor als je dan in Italië bent, let dan liever op de benzineprijzen en laat je niet oplichten door de spiegeltruc.





Het is ook vrij lastig om een ongeluk te maken als er verder niemand woont. Scandinaviërs zijn echt geen goede chauffeurs. Met het verkeersinzicht van een pepernoot is er totaal geen doorstroom als het iets drukker wordt
Zekers, die Denen weten niet wat doorrijden is en blijven lekker lang links plakken.
Vraag me dan wel af of dat ook daadwerkelijk ongelukken van bewoners zijn of dat toeristen ook inbegrepen zijn? In dat geval verklaart dat het hoge cijfer van Oostenrijk, want dat is in winter en zomer seizoen natuurlijk een land waar veel toeristen komen en ook veel toeristen doorheen rijden opweg naar het land bestemming. Woon zelf vlakbij de Fernpass en daar rijden in beide seizoenen meer D, I en NL kentekens dan Oostenrijkse.
Ik vind vooral die gehuurde wagens met Duits kenteken een vrij slechte rijstijl hebben …
Dus de landen met hoge aantallen verkeersongevallen per inwoner, zijn toevallig ook landen met veel buitenlands verkeer omdat je erdoor heen moet om Noord- naar Zuid-Europa, of van West- naar Oost-Europa te komen. Leuke statistiek, maar hier kun je dus geen enkele conclusie uit trekken.
Ongevalsrisico meet je door het aantal ongevallen per voertuigkilometer binnen het land te berekenen, en dan het liefst ook nog per wegcategorie.
Naast dat de landen met veel doorgaand toeristenverkeer slechter scoren, heeft natuurlijk ook infrastructuur en drukte ermee te maken. Als je 100 km kan rijden zonder een auto tegen te komen is het lastiger een ongeval met een andere auto te krijgen dan op een drukkere, niet erg overzichtelijke weg. Kortom, het zegt niet zoveel over daadwerkelijke kunde, deze statistieken.
Daarnaast had ik de Nederlandse chauffeur wel hoger ingeschat in de lijst slechtste chauffeurs, puur vanwege de houding. Ja, Italianen lijken heetgebakerde opgewonden standjes die eigen regels maken, maar ze zijn wel toleranter is mijn ervaring. Je krijgt een knipper met de lampen of een toeter, maar je krijgt wel ruimte als je eens verkeerd voorsorteert in een onbekende stad, of als je een verkeerde inschatting maakt met inhalen. In Nederland lijken we vooral goed in elkaar vooral geen ruimte geven, maakt een ander een keer een fout, dan rijden we er liever op dan ruimte te geven lijkt het wel.
Logisch dat de Denen het minst schade rijden. Weet je wel wat een auto daar kost?
Zwitsers… Zwitsers rijden vast prima in repressieve politiestaat Zwitserland maar over de grens in Duitsland zijn het de grootste gekken die er zijn.
Italianen hebben de gave om op een ontspannen manier roekeloos te rijden. Respect daarvoor.
Dit samen met de slechte wegen en dat het gros van italianen in de paar grote steden wonen zijn ze wellicht wel de beste chauffeurs van europa.
Cijfers verzekeraars? Dan kun je er van uit gaan dat een blikschade waarvoor een Nederlander allang belt door een Pool onderling word opgelost.
Ik rij regelmatig in Duitsland, Oostenrijk en ook in Polen. Duitsers zijn in de afgelopen 5 tot 10 ongelofelijk veel slechter gaan rijden, echt om te huilen, nog erger dan in Nederland. Oostenrijkers zijn de arrogantste en eigenlijk hele slechte rijders, zo de niet de slechte rijders. Geen inschattings vermogens en geen geduld, ronduit waardeloos. Polen in Nederland rijden vaak slecht, de busjes, veelal omdat ze haast hebben en niet gewend zijn aan fietsers en dergelijke, maar wat een verademing om daar te rijden. Wegen zijn redelijk oké tot goed, er wordt flink doorgereden, 140km maximumsnelheid en men schuift gewoon op naar rechts. En dan via Tsjechië of Slovenië naar Oostenrijk, ook heerlijk om daar te rijden, lekkere discipline op de weg.
Ik kan het iedereen aanraden.