
Blijf maar gewoon weg uit Parijs, of beter nog heel Frankrijk, want vanaf vandaag zijn er een heleboel nieuwe verkeersregels definitief ingevoerd…
Je zou zeggen dat met de toenemende regeldruk vanuit Europa steeds meer gestandaardiseerd wordt in de Europese Unie. Maar zeg hoge regeldruk en de Fransen zeggen: dat kunnen wij beter!
Daarom moet je vanaf vandaag in Frankrijk extra opletten. Want vanaf 2 mei (gisteren was Dag van de Arbeid, dan gebeurt er in la douce France niets) gelden er een partij nieuwe verkeersregels.
Parijs haat automobilisten
Om te beginnen moet je Parijs voortaan mijden als de pest. In oktober vorig jaar werd de maximumsnelheid van de Périphérique al verlaagd naar 50 kilometer per uur, is dieselen en diesel tanken bijna een misdaad en zijn er 10 duizend parkeerplekken verdwenen.
Automobilisten pesten is kennelijk de favoriete hobby van elke zichzelf respecterende hoofdstad. Parijs is zeker geen uitzondering. De Périphérique was al onmogelijk te berijden, maar vanaf nu mag je tijdens de spitsuren niet meer onbeperkt gebruik maken van de linkerrijstrook.
Van 07.00 tot 10.30 uur en van 16.00 tot 20.00 uur, van maandag tot en met vrijdag is de linkerrijstrook verboden terrein voor alleenrijders. Alleen carpoolers, openbaar vervoer, taxi’s en hulpdiensten mogen tijdens de spitsuren gebruik maken van deze rijstroken. Oh en auto’s met een groen Crit’Air 0-logo. Dus alleen in je EV mag wel.
Testperiode is over
Sinds een paar weken is dit al het geval onder het mom van een test, maar vanaf vandaag krijg je een boet van 135 euro als je de regels overtreedt. Er zit wel een idee achter. Elke dag rijden 1,3 miljoen auto’s over de ringweg van Parijs en in 80 procent daarvan zit maar één persoon.
Tien radars scannen elke nummerplaat die voorbijkomt en camera’s registreren hoeveel mensen er daadwerkelijk in de auto zitten. Een levend persoon controleert de foto’s alvorens de bekeuring wordt opgestuurd.

Witte ruit
Als er boven de rijstroken een witte ruit op de borden staat moet je de kids achterin op een kussentje zetten zodat de software ze ziet zitten. Anders mag je niet op de linkerrijstrook rijden.
Overigens kunnen die witte ruiten ook buiten de spitsuren worden geactiveerd als het druk is op de Périphérique. Spoiler, het is altijd druk op de Périphérique…
Blijf weg uit Parijs, of blijf maar weg uit Frankrijk
Denk je, nou dan mijd ik gewoon Parijs en rij ik lekker ruim om de hoofdstad heen. Nou dat kan, maar let toch op die witte ruiten boven de weg. Want ook op delen van de A1 en de A13 kun je ze tegenkomen. Verder in Frankrijk is de ‘wyber’ onder meer te zien op de A48 bij Grenoble en op de A6/A7 (M6/M7) bij Lyon.
Daarnaast zijn de toltarieven lekker gestegen en als je denkt op een tolvrije snelweg te rijden kan het zomaar zijn dat je toch tol moet betalen omdat je kenteken gewoon gescand wordt en je achteraf moet betalen.
Dat gaat overigens alleen automatisch als je zo’n handig tolkastje in je auto hebt, anders moet je het zelf regelen achteraf. Naar goed Zuid-Europees gebruik gaat dat via de website van de wegbeheerder die, hou je vast, in Frankrijk nogal kan wisselen. Dit stukje weg is van Sanef en dit stukje van Vinci en dat stukje weer van iemand anders. Soms staat er ook gewoon een betaalautomaat op een parkeerplaats, maar niet altijd. Succes met de puzzel.
Kortom, een goede voorbereiding voor een reis naar Frankrijk is aanbevolen. Of blijf gewoon weg uit Parijs, nee ik bedoel, blijf gewoon weg uit heel Frankrijk.
Headerfoto via Autoblog Spots. Spotter: ikrol123





Wel een mooie 504 Coupe, ik hoop met de befaamde/beruchte PRV V6.
En 3 traps automaat
Toevallig een paar weken geleden iets ten zuidoosten van Parijs geweest – en wat dan opvalt is dat ook Waze en Google Maps je vanaf de A6 gewoon over de Peripherique sturen om door Parijs te komen, en niet over de A86. Helaas trekken die bedrijven zich helemaal niks noppes nada aan van lokaal beleid om bepaalde trajecten of routes te ontmoedigen. Er zijn wel meer plaatsen waar dat voor ontieglijk veel overlast zorgt.
(-EDIT schaam…. aangepast-). Verder een simpel en prima advies.
Ik heb vorig jaar zo’n kastje aangeschaft voor Frankrijk, een FULLI. Werkt ook in Spanje, Portugal en optioneel in Italië. Zou niet anders meer willen, zó praktisch… Ook parkeergarages werken ermee en via de app kun je de kentekengegevens wijzigen als je met een andere auto op stap gaat. Nederland had zich voor de betaalwegen gewoon moeten aansluiten bij dit systeem, dan had je heel westeuropa op één systeem kunnen rijden…
Nog beter om de extra tol af te schaffen. Je betaalt al jaarlijkse rijtaks en nu moet je nog extra betalen voor iets dat je al hebt betaald. Verdoken nieuwe belastingen, meer niet.
In Frankrijk betaalt men voor zover ik weet geen wegenbelasting en je krijgt merkbaar betere wegen voor je tol, inclusief schone toiletten en fijne parkeerplaatsen.
Maar Nederlanders willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rij, maar staan daarna wel vooraan om te klagen dat alles minder is.
Overigens hebben deze regels voor de meeste Nederlanders toch helemaal geen gevolgen? Ik denk dat de meesten door Parijs rijden op weg naar hun vakantiebestemming, dus dan zit er vast wel iemand naast je.
Alleen op de motor mag dat wel. Ik heb maar 1 zitplaats
Ik was van plan een auto te huren in Nederland en dan naar familie in Zuid Spanje te rijden.
Maar autohuur is onbetaalbaar, je kont geen Europese stad meer in, parkeren is alleen te betalen als miljonair bent….
Heb nu voor 700 euro 2 EuRail tickets gekocht. Lekker met de trein 15 dagen door Europa reizen. Én je stapt in de steden midden in het centrum uit voor gratis…
Wat een ellende hè. Langzaam maar zeker gaan we ons met gezonde tegenzin aanpassen.
Misschien is treinblog.nl vanaf nu een leuke site voor u ;0) Parijs schijnt nu ook vol te hangen met camera’s, elke overtreding wordt geregistreerd en de boete automatisch verzonden. Het zal allemaal wel, maar ik vraag me soms wel eens af waar het stopt. Als je op geen enkel moment een overtreding kan begaan dus 33 km in een 30 km zone meteen een boete, vergt het rijden heel veel aandacht, meer dan nodig misschien. Je kijkt meer op de teller dan op de weg. Misschien is dan de zelfrijdende auto een oplossing, ook geen parkeerkosten meer. Als dat nog niet kan inderdaad de trein en een elektrische step of fiets voor in de stad. Een stuk goedkoper dan de auto met alle boetes en parkeerkosten.
Wel een plaatje hoor, zo’n mooie 504 coupe in Parijs, op en top Frans zo. Maar idd, verder kan je beter Parijs mijden en grote delen van,de rest van Frankrijk ook als het gaat om leuk auto rijden. Ook de op zich leuke stuurweggetjes, waar je met wat pech een half uur in de rij mag staan voor een algemene controle, zoals we vorig jaar in de Vogezen hadden.
Als je met meerdere mensen in een voiture zit ligt dat vermoedelijk anders, maar als je in je eentje naar Zuid Frankrijk gaat, is vliegen in alle opzichten de betere optie. Zelfs als dat betekent, dat je een huurauto nodig hebt. Dus die baguetten-knagers doen hun best maar 🙂
Vorig jaar zomer waren wij op vakantie in de Lot-et-Garonne in de buurt van…, nou eigenlijk nergens in de buurt. Bij het plannen van de terugreis klikte ik voor de grap op het icoontje “OV” om te lachen over de belachelijke tijd die het zou kosten om naar huis te komen in vergelijking met de auto.
Maar tot mijn verbazing was het OV sneller dan de auto! Ok, het duurde even om in Bordeaux te komen (inclusief 35 minuten lopen, niet heel handig met 2 kleine kinderen en veel te veel koffers, maar daar was vast een taxi voor te vinden), maar daarna ging het werkelijk als de brandweer. Of beter gezegd, als een trein. Dus blijkbaar moet je het ook gewoon een beetje willen.
Vliegen naar Zuid-Frankrijk kost ook veel tijd, eerst naar het vliegveld, dan vaak nog 1,5-2 uur wachten, vlucht duurt 1,5uur, dan weer op je koffer wachten en vervoer regelen. Dan is je eigen auto niet veel langzamer en je hoeft er geen te huren of afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer.
Je kunt ook gewoon Parijs mijden, dus ik zie het probleem niet zo en als je met meerdere mensen bent op die meest linkse rijstrook rijden. Daarnaast is Frankrijk een mooi land om op vakantie te gaan. Je kunt beter België afkatten, met al die irritante trajectcontroles.
Alles is relatief, als je nog nooit in Italië bent geweest is Frankrijk best okay. Als je Italië gewend bent is Frankrijk toch wel een beetje pauperig, onaardige mensen, minder lekker eten, minder mooie steden, slechter weer, en heeft als enige voordeel dat het minder kilometers rijden is.
Dus ik ben het eens met de titel, gewoon lekker niet naar Frankrijk gaan 🤓
Ben blij dat ik nog een aantal keer parijs met de auto gedaan heb. Vond het altijd ideaal en kon overal makkelijk parkeren en reden zo naar alle plekken die we wilde zien.
Als Frankrijk meer haar toeristische attracties en industrie gaat spreiden dan heb je ook niet alle verkeersellende.
Toerische attracties spreiden…, je bedoelt de Eiffeltoren verplaatsen ofzo?