
Kijkt op de kalender. Nee, 1 april is een beetje te vroeg nog. Wat roept DS nu?
DS Automobiles. Een mooi automerk als je op zoek bent naar premium, maar geen zin hebt om Duits te rijden. Het merk neerzetten als een luxe Citroën moet je niet doen, want dan zetten ze de guillotine voor je klaar hoor. Sterker nog, DS heeft zelfs de ambitie het op te nemen tegen merken als Bentley en Rolls-Royce.
Dat is nogal een uitspraak! Is het stokbrood in het verkeerde keelgat geslagen? Thierry Métroz, designbaas van DS, is van mening dat het merk deze potentie daadwerkelijk heeft. Hij wil DS doen uitgroeien als het Louis Vuitton van de automobielindustrie. Die uitspraak doet hij tegenover Autocar op de beursvloer van Brussel.

Nu hebben Fransen patent op eigenwijs zijn, dus je kunt ze deze ambitie niet kwalijk nemen.
De vraag is natuurlijk of een koper van een Bentley of Rolls-Royce ooit in zijn of haar leven een DS zou overwegen. Dan moeten er op z’n minst twee dingen gebeuren. 1, veel duurdere modellen uitbrengen, 2 een kwaliteitslag maken. Begrijp ons niet verkeerd. Dat zachte alcantara op de duurdere uitvoeringen is echt top in het segment, maar natuurlijk nog niet op het niveau van een Bentley of Rolls-Royce.
In tegenstelling tot Citroën of een Peugeot, geeft Stellantis een merk als DS juist de ruimte om te experimenteren. Het gaat in eerste instantie niet om absolute verkoopaantallen. DS gaat nooit het leeuwendeel van de Stellantis-verkopen voor zijn rekening nemen. Daar is het merk ook helemaal niet voor bedacht. Het draait om kwaliteit.

En in de wereld van luxe is marge koning. Per auto kan DS meer overhouden als de verkopen eenmaal gaan lopen. Dan maken lagere verkoopaantallen helemaal niet zoveel uit, als die omzet er maar is.
Dat gezegd hebbende. Stellantis is geen suikeroom. Fiat heeft het moeilijk, Maserati heeft het moeilijk. Een kwakkelende DS Automobiles kan het concern er ook niet bijhebben. Dus hoewel DS nu de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen is het natuurlijk wel de bedoeling dat er resultaat uitvloeit. Dus, geachte Bentley- en Rolls-Royce-koper. Doe eens gek, kies voor een DS.
Aldus eerder te lezen op Autoblog: https://www.autoblog.nl/nieuws/ds-alle-chinezen-kopieren-porsche-en-tesla-7021566
Fiat heeft het moeilijk? Fiat verkocht in 2024 meer auto’s dan Opel en Peugeot sámen!
https://www.autoblog.nl/nieuws/fiat-verkocht-in-2024-meer-autos-dan-opel-en-peugeot-samen-7026413
Dan hebben Peugeot en Opel het wellicht nóg moeilijker!
Vind dit soort berichten ook altijd zo tegenstrijdig. Net als dat de ene dag de EV verkoop nog nooit zo hoog heeft gestaan en een dag later lees je dat de niemand een EV wilt kopen..
Toch allemaal Stelantis
Komt die dan ook met 1.6 turbo blok?
Jep V12 of was het 12v… verdomde dyslexie
Ik hoop oprecht dat het ze lukt. Het lijkt me voor Stellantis ook verstandig om niet steeds 1 auto te bouwen met 5 verschillende sausjes er overheen, hoeveel kosten het ook scheelt. Laat ze maar echt goed een eigen koers varen en een eigen imago creëren. DS was een opgedirkte Citroën, laat dat los en je hebt alle kans.
Moet je er als Stellantis wel een bak geld tegenaan gooien en ze een kwaliteitsslag laten maken, anders is het nog steeds een opgedirkte Citroën/Peugeot/Opel maar dan nog eens veel te duur ook.
Dit heeft alleen enigszins kans van slagen als Stellantis de basis ook weet te benutten voor een nieuwe grote Lancia, Maserati, en/of Chrysler.
Een onmogelijke opdracht. Voor de top van de markt heb je meer nodig dan alleen een product; heritage, badge prescence en emotie.
als ze dan maar niet over-engineeren zoals bij de velsatis van conculega renault, de panelgaps op de e208 zijn erger dan engelse auto’s uit de jaren 70. de kwaliteit ook trouwens, al 2 keer nieuwe omvormer, versnellingsbak en de accu degradatie is 10% per 35.000km, als je dat vergelijkt met 50% uit een nissan leaf is het goed maar met 1% met een lexus, mg of byd is het erg.
Nu ben ik geen fan van DS en SUV maar die N8 ziet er niet mis uit.
Er is zekerst een markt voor modale auto´s die een rijkelijk, luxueus interieur hebben.
Waar is de tijd van de Baccarat bij Renault en ook Lancia kende er wat van maar waarschijnlijk is die markt te klein om winstgevend te zijn.
Als ik het maar kan lezen, dan is het goed.
Maak een mooie, elektrische versie van de DS, met een fantastisch hydraulisch onderstel. Die auto geeft het merk zoveel respect gegeven, verdient een remake.