
Dacht je dat het slecht ging bij Fiat? Dat valt reuze mee.
Je hebt waarschijnlijk de indruk dat het niet zo lekker gaat bij Fiat. Dat klopt ook wel, want de productie van de Fiat 500e is meermaals stilgelegd en die van de Panda ook. En dat zijn nu juist modellen die in grote getalen moeten verkopen. Desondanks was Fiat vorig jaar het bestverkochte merk van Stellantis.
Het Italiaanse merk wist vorig jaar toch maar mooi 1,2 miljoen auto’s aan de man te brengen. Dat is meer dan Opel en Peugeot bij elkaar opgeteld. Die verkochten respectievelijk 414.012 en 641.246 auto’s in 2024.
Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier over de wereldwijde verkoopcijfers. Waar Opel, Peugeot en Citroën niet actief zijn buiten Europa is Fiat dat wel. Fiat is mateloos populair in Brazilië, waar ze vorig jaar 521.000 auto’s wisten te slijten. Dat zijn er dik 200.000 meer dan ze in heel Europa (!) verkochten. Ook in Afrika doet Fiat relatief goede zaken: ze verkochten 64.000 auto’s in Algerije.
1,2 miljoen auto’s is een indrukwekkend aantal, maar dat zijn er wel minder dan vorig jaar. Toen verkocht Fiat 1,35 miljoen auto’s wereldwijd. Fiat ziet 2025 echter rooskleurig in, want dit moet het jaar van de Grande Panda worden. Daarnaast hebben we ook nog de nieuwe Fiat 500 Hybrid, die eind 2025 op het toneel verschijnt. Dit zijn wel allebei auto’s die de potentie hebben om een bestseller te worden.
Fiat verkoopt tenminste betaalbare autos buiten europa. Hier zitten we met te dure EV troep opgescheept die nauwelijks verkocht wordt.
Buiten Nederland zelfs. Gek genoeg word het aanbod bij ons meer beperkt dan andere landen in Europa
@kennone, dat is helaas niet heel gek maar de uitwerking van het BPM-beleid. Het is belachelijk hoe zwaar auto’s hier belast worden. Ik zie dit dagelijks in mijn werk voorbij komen en nog steeds schrik ik van de hoogte van alleen al de BPM op bijvoorbeeld een Ibiza ofzo.
Ik vind de Tipo een aardig nette C-segmenter. Helaas hebben we hier een nogal hoge co2-taf waardoor dat model veel te duur is/ niet interessant is.
Interessant artikel! Doet je weer eens realiseren dat de wereld groter is dan Europa en de VS. Ook de spagaat waar automerken in zitten. Verschillende markten met heel verschillende regels en vereisten.
Goed artikel. Even de blik breder dan ons kikkerland. Geeft ook wel aan dat we misschien iets minder krampachtig moeten vasthouden aan EV beleid. Ja: van mij mogen EV rijders best voordelen genieten, maar een ICE rijder hoeft daar niet voor gestraft te worden. Iedereen die niet least en geen budget heeft voor nieuw valt nu tussen wal en schip. Met EV hik je aan tegen astronomische afschrijving (en hoge kosten), en met ICE tegen enorme belastingen.
Het wagenpark dat ik hier in de straat zie staan is gemiddeld echt wel oud. Het zou wel prettig zijn als er betaalbare A en B segmenters zouden zijn en misschien zelfs een C stationvariant?
De astronomische afschrijving is wishfull thinking, valt in de realiteit wel mee. En tegenwoordig gaan de EV rijders steeds meer belasting betalen, bijtelling en MRB gaan omhoog en genieten de benzine rijders nog van een accijnskorting die XR een fossiele subsidie zou noemen.
Opel 1 verkocht. Peugeot 2 verkocht en fiat 3 verkocht?