
De cirkel is rond. We gaan allemaal oude auto’s terugbrengen, dus ook de Citroën 2CV!
Nieuwe auto’s ontwikkelen? Blegh! Moeite! Weet je wat pas leuk is. Oude auto’s in een nieuw sausje gieten. En dan op een oorspronkelijk bedachte manier. Dus niet op de Ford-wijze, waarbij oude namen worden -pardon my french- verkracht in een nieuw concept.
Citroën zag natuurlijk ook wel de gigantische lading positieve reacties op de komst van de Renault 5. Dat merk heeft de melkkoe inmiddels gevonden en gaat vrolijk verder met de 4, die ook onderweg is. In Turijn doen ze hetzelfde. Fiat heeft de Grande Panda nieuw leven ingeblazen. Reacties? Cute, leuk, tof, stoer!
Nieuwe Citroën 2CV
Toen gingen ze ook bij Citroën nadenken. Wacht eens even.. wij hebben ook een gigantische historie met succesvolle modellen. En zo geschiedde. Volgens Autocar is Citroën van plan de 2CV nieuw leven in te blazen. Niet als een achterlijke moderne crossover of zo iets, maar gewoon als een compacte betaalbare hatchback.
Het hele project staat nog in de kinderschoenen. Dat betekent dat je op de korte termijn weinig hoeft te verwachten. Wat dat betreft heeft Renault een mega voorsprong met de 5 en straks de 4 en Twingo er ook nog bij. Die gaan nog even lekker genieten van het retro succes. Citroën zal over een paar jaar aanhaken met een gloednieuwe 2CV.
Hoewel Citroën designbaas Pierre Leclercq weinig los wil laten over het project, kan hij wel zeggen dat de deur voor een retro ontwerp niet volledig is dichtgeslagen. De klassieke lijnen van de Citroën 2CV in een nieuw, modern jasje kan dus zomaar werkelijkheid worden.
De verwachting is dat Citroën de nieuwe 2CV gaat ontwikkelen op het Smart Car platform van Stellantis. Andere auto’s die al reeds gebruik maken van dit platform zijn de nieuwe Fiat Grande Panda, de Opel Frontera en de C3. Kom maar door. Het nu toch ietwat saaie Citroën kan wel wat jus gebruiken.
Erg benieuwd hoe ze dit in een nieuw jasje gaan steken. De remakes van auto’s uit de jaren 80 en eind jaren 70 hadden redelijk moderne vormen, de 2cv absoluut niet, met bijvoorbeeld de voorwielen die buiten de carrosserie vallen.
Precies! Daarom is de New Beetle ook zo geflopt. En die maakten ook de fout om ‘m als c-segment in te steken. Retro werkt denk ik vooral in het A- en B-segment.
Ik voorspel dat de Renault 4 daarom ook geen florissante toekomst tegemoet gaat.
Inderdaad. Het eerste studiemodel van de New Beetle dat op een beurs stond en waar uitermate positief op werd gereageerd, was gebaseerd op de Polo. Maar omdat VAG het model heel graag in de US of A op de markt wilde brengen was dat studiemodel niet groot genoeg, en dus werd het ontwerp aangepast zodat het op Golf-basis kon worden gemaakt. Het ontwerp werd daarbij zodanig uit z’n verband getrokken dat het aanzienlijk minder prettig op het netvlies lag. De tweede generatie (New) Beetle was mede daardoor een stuk beter geslaagd, maar toen was het kwaad al geschied.
De R4 en de Panda zullen het van hun prijs moeten hebben denk ik, dat zijn ontwerpen waarbij hints naar ‘het origineel’ lang niet zo prominent zijn als bij bijvoorbeeld de R5. Stellantis en Renault doen wel alsof het reïncarnaties zijn van het origineel, maar ze snappen zelf natuurlijk ook wel dat dat auto’s zijn waarbij retro-elementen veel minder effect hebben op verkoopresultaten.
De Pluriel was in feite ook al een moderne(re) interpretatie van de 2CV, dus zo nieuw is het verschijnsel ‘retro-concept’ niet bij Citroën. Benieuwd wat ze er deze keer van gaan brouwen.
Brrr, krijg de kriebels van die AI foto boven het artikel.
Ben benieuwd wat ze er van gaan maken, hij zal een stuk groter en zwaarder dan het origineel (moeten) zijn.
Kan iemand die handig is met ai niet alvast het eindresultaat tonen? Kom op waar zijn de Autoblog nerds?
Daar zijn door de jaren heen voorbeelden te over van gepubliceerd. Zoals deze:
https://www.carscoops.com/2022/05/citroen-2cv-independent-design-study-proposes-a-minimalist-electric-crossover/
Niet alles wat er nep uit ziet, is AI… ;)
Er zijn toch al genoeg orginele Eenden te koop met een elek-aandrijving ? Wat een kansloos verhaal dit !
Die kosten 50K+ en voldoen alleen als hobby-oto. Voor een reguliere moderne wagen moet er aan hele reeks andere voorwaarden voldaan worden, niet alleen qua praktisch gebruiksgemak maar ook om er een typegoedkeuring op te kunnen krijgen bijvoorbeeld.
Hoop dat Alfa ook die weg inslaat.
Want?
Een Alfa koop je vooral voor de rijbeleving, niet vanwege de retrotastische carrosserieën.
Ze hadden DS nooit moeten lostrekken van Citroën, DS maakte juist het type auto waar Citroën bekend om stond, beetje quirky
Daar ben ik het volledig met je eens.
Pierre zei niet al te lang geleden dat zij niet op retro toer zouden gaan. Denk ook eerder dat er vormen van de 2CV, ergens in een volgend model terug te zien zal zijn.
Een mooie tromp-l’oeil er over. Lekker Frans 🇫🇷🫣
Ik had juist het idee dat Citroën al die retro-onzin een beetje links liet liggen omdat ze altijd wel weer met iets bijzonders komen. Een C6 is ook een klassieker in spe en heeft qua design weinig te maken met de XM, CX of DS.
Ik vind dat de moderne 2CV al gebouwd is en hij heet C4 Cactus. Klein doch comfortabel, eenvoudig, goedkoop en toch niet saai: de essentie ervan klopt. Al die wannabe-crossoveronzin van nu (ik zag laatst een C4 X, André Citroen draait zich om in z’n graf) kan inderdaad wel een leuker kleiner model erbij gebruiken, maar ik ben benieuwd of ze iets 2CV-achtigs kunnen maken zonder er iets modern Citroëns van te maken. Iets zoals de Revolte Concept misschien?
Dit wordt al een flop van op voorhand. Hoewel ik graag eens met een originele reed, zie ik dit echt niet goedkomen
2cv: klein, licht, flinterdunne deuren, voor 2 eneenhalvecent kon je de halve motor laten restaureren door je blinde oma van 156. Schit-te-rend- ontwerp.
Dit is gedoemd te mislukken. Net als die R5 draak. Zo ongveer alle nieuwe autos.
Nou, de nieuwe R5 is schit-te-rend.
Het is jammer dat het non-premium D segment helemaal dood is. Anders was een DS met klassiek BX design en veerbollen helemaal tof geweest.
De eerste generatie van de Citroën C3 was een moderner retro broertje/zusje van de 2CV. Bekijk de autpo maar eens van opzij.
De C3 is ontworpen door Donato Coco, hoofd van het Citroën ontwerpteam van 1999 tot 2006. De C3 is gebaseerd op het prototype “Lumière”, en volgens sommigen is het lijnenspel deels gebaseerd op de 2CV
(Edit knop werkt niet dus dan maar zo)
Het zal niets van wat de 2CV zo kenmerkte kunnen laten herleven:
– klapraampjes met een rond nokje aan de buitenkant van het portier om hem in te klemmen bij open klappen
– dunne buisstoelen met vinyl overtrekken als zitting en rugleuning
– enorm overhellen in de bochten
– ‘spiraalveerbed effect’ vering met weinig demping
– semi-industriële draai-portiergreepjes
– vinyl open oproldakje van helemaal voor tot achter
– portieren van dunne beplating zonder apart binnenframe, met alleen een vinyl dekje aan de binnenkant
– het unieke 2 cylinder boxer motorgeluid!
– het transmissiegeluid
– koplampen op steeltjes
Dat wordt dus helemaal niks.
Wat wel nog zou kunnen:
– kleine ronde controlelampjes in dik zwart framepje
-minimalistisch cluster met snelheidsmeter en batterij indicator
– ventilator schakelaar als uittrek knop en verwarmingsbediening als kleine hendel
– handrem die je ratelend in een lange beweging naar binnen trekt
– horizontale pook boven midden in het dashboard (gemiste kans bij de R4 e-Tech!)
Ja en vergeet niet:
– de kreukelzone van de voor- tot de achterbumper
– de geluidsinstallatie die ontbreekt omdat je die toch niet kunt horen
– de accelleratie van 0-100 in 35 seconden
Maar ook:
– het gewicht van 600kg, terwijl het ding desondanks toch nog 1 op 15 verbruikt
Persoonlijk zou ik het letterlijk doodeng vinden om met zo’n auto anno 2025 aan het verkeer deel te nemen, hoe gaaf ik het ook zie als ik er eentje zie…
Zoveel mogelijk omzet creeeren. Citroen wil daar ook een graandje van mee pikken dat dat het een lieve lusten is. Het is gegund; het is immers een mooie stijl. De Chinezen en Japanners hebben het ook goed begrepen door telkens met rechte lijnen te komen in hun lichtontwerp. Laat nu Porsche dat kunstje, veel eerder te hebben geklaard. Heimwee misschien telkens maar weer.
De 2CV kun je niet fatsoenlijk kopiëren in een retro-versie. Dit model is 40 jaar in productie geweest door een gelukkige omstandigheid. Van goedkoop basisvervoer in 1948 tot knuffelwagentje in 1990. Het overleefde mislukte vervangers, maar het meest kenmerkende element, de spatborden, valt nauwelijks te kopiëren. Citroën kan zich beter richten op de SM, DS en CX, ook de break-versie meenemen.
Er is toch al een typegoedkeuring voor de 2cv? Niet iets nieuws maken, maar op een moderne productielijn precies dezelfde auto maken en voor een schijntje verkopen!
Dan zie ik een verkoopsucces aankomen…
Kan ik er vast één bestellen?
Ik ben benieuwd, de beste remake van de 2CV is niet de Pluriel, maar de Citroen concept car. Simpel, innovatief (plastic) en sympathiek
https://hagerty-media-prod.imgix.net/2022/02/Chrysler-2CV-2.jpeg?auto=format%2Ccompress&ixlib=php-3.3.0
Kap toch eens met dat retro gezeik, verzin zelf eens wat…