• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duits verzet tegen benzine verbod niet populair bij EU

Auteur: willeme, gepost 23 maart 2023 om 11:42 – 24 Reacties

Het Duitse verzet om de benzineauto de nek om te draaien kan niet op goedkeuring rekenen bij andere EU-landen.

Ja hoor, het gaat weer over uitstoot! Vanuit de EU is er een pakket maatregelen afgesproken waar wij ons allemaal aan gaan houden. Op deze wijze kunnen wij in Europa namelijk de aarde behouden van opwarming en onomkeerbare schade. Heel Europa werkt hier aan mee. Nou, heel Europa… In Duitsland blijft men dapper weerstand bieden.

Het volgende is er aan de hand. We hebben namelijk afgesproken dat er in 2035 geen auto’s met een verbrandingsmotor verkocht mogen worden. Zo kunnen de fabrikanten zich voorbereiden op een flinke transitie en kan de infrastructuur erop aangepast worden. Maar wat wil nu het feit: Duitsland ligt dwars. Ja, ironisch genoeg is er Duits verzet. De regeling leek al in kannen en kruiken, maar juist Duitsland stribbelt tegen.

Duits verzet voor benzine verbod

In Duitsland is de autoindustrie enorm groot en verkopen ze nog veel auto’s met een verbrandingsmotor. Dat Duitsland de wet nu niet ondertekent (dat is het enige wat ze nog moesten doen), wekt namelijk de nodige irritatie op bij andere EU-landen. Deze tactiek past meer bij landen als Hongarije, die wel vaker obstinaat zijn, maar niet bij Duitsland.

De onderhandelingen tussen alle lidstaten duurde heel erg lang. Logisch, naast uitstoot hebben sommige landen ook te maken met de economie, bijvoorbeeld. Uiteindelijk zijn alle landen er twee weken geleden uitgekomen en was de enige overgebleven formaliteit het zetten van de handtekening, iets dat nu niet gebeurt, ondanks dat Duitsland toegestemd heeft.

e-fuels

De reden dat Duitsland terugkrabbelt, heeft te maken met ‘e-fuels’, synthetische brandstoffen. Voordeel: ze stoten alleen net zoveel uit als een elektrische auto. Nadeel: het maken van een e-fuel is niet bijster milieuvriendelijk en ook niet echt goedkoop. Maar ja, daar kunnen eventueel stappen in gemaakt worden vindt Duitsland.

De EU heeft een tegenbod gedaan. Dat de betreffende auto ALLEEN op e-fuels kan rijden en niet op reguliere benzine. Daarbij geldt het alleen voor een beperkt aantal auto’s. Dat vonden de Duitsers niet voldoende.

Hoe het nu verder gaat, is onduidelijk. Het schept wel een precedent dat landen dus overeenstemming kunnen bereiken en vervolgens deze overeenkomst niet ondertekenen om zo verder te kunnen onderhandelen. Mocht Duitsland voet bij stuk houden, dan zullen de EU-landen opnieuw onder de onderhandelingstafel moeten.

Via: NOS.nl

Meer lezen? Hier tank je de goedkoopste benzine van Nederland!

Ook interessant!

  • E10-benzine staat ter discussie in Duitsland
  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
  • zo krankzinnig veel brandstof
    Zo krankzinnig veel benzine mag je uit Duitsland meenemen
  • Duitsland vorm alliantie tegen verkoopverbod benzine- en dieselauto's
    Duitsland vormt alliantie tegen verkoopverbod benzine- en dieselauto's

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, europa-eu, milieu

Vorig bericht: « Gespot – Dikke maffiacombo in Düsseldorf
Volgend bericht: Ford Capri keert terug. Maar is dat goed nieuws? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    23 maart 2023 om 11:56

    De Duitsers hebben zeker een punt. Het versneld afschrijven van benzine- en dieselauto’s is misschien beter voor het milieu (al valt daar zeker nog het e.e.a. op af te dingen), maar resulteert wel in een waanzinnige kapitaalvernietiging voor bedrijven en consumenten. En drie maal raden wie onder de streep die rekening mag gaan betalen…

    Het is leuk dat er nu (eindelijk) eens wat meer serieuze aandacht komt voor die e-fuels, maar wel too little, too late. Met dank aan onze beleidsmakers die zichzelf járen lang hebben blind gestaard op EV’s.

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      23 maart 2023 om 12:34

      Mensen dwingen te investeren in the latest and greatest is goed voor de economie. Dat de auto’s in andere continenten een 2e leven krijgen boeit blijkbaar niet.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        23 maart 2023 om 14:34

        Jawel want dan wordt de Oude meuk daar ook vervangen

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      23 maart 2023 om 12:44

      En hoeveel zou er geïnvesteerd worden in ev, e fuel of andere uitstootvrije aandrijving als de deadline 50 jaar verder wordt gezet? Het is juist deze politieke deadlines die de fabrikanten drijven om met technische innovaties te komen. Anders hadden we nog allemaal carburateurs met een draaikolk in de tank. Leuk voor de beleving, njet voor de portemonnee en milieu.

      Als er iets is waar politiek en grote bedrijven goed in zijn is het blikje vooruit trappen ipv op te rapen. Dat zie je nu ook, staan ze op het punt om het blikje op te rapen komen er weer van die gasten aan die toch weer dat blikje vooruit trappen.

      Login om te reageren
    • koeberg zegt

      23 maart 2023 om 16:07

      Waar haal jij versneld afschrijven van benzine- en dieselauto’s vandaan? Het verkoopverbod gaat over nieuwe auto’s, niet over auto’s die al op kenteken staan.

      Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    23 maart 2023 om 12:13

    Goedzo, laat ze lekker de tering krijgen daar bij de EU.

    Ik steun duitsland en italie hier zeker in!

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      23 maart 2023 om 13:02

      Dat zal ze goed doen ;-)

      Login om te reageren
  3. tuutertuuter zegt

    23 maart 2023 om 13:07

    Dit is weer klassiek “conservatisme” in de EU / Europa. De enige partijen of landen die tegen dit radicale beleid ingaan, zijn er niet eens fel op tegen. Die E-fuels gaan knetterduur zijn, en uiteindelijk wordt je gewoon geforceerd in een EV of OV.

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      23 maart 2023 om 14:57

      Porsche mikt op 2 EUR /liter! Kan vast goedkoper als er meerdere op springen ( die zijn er trouwens al mee bezig). Je kan trouwens voor je bosmaaier of grasmaaier al synthetische benzine kopen. Verpakkingen van 5 liter zijn natuurlijk aanzienlijk duurder dan als ze aan de pomp in massa kunnen aangeboden worden.

      Login om te reageren
  4. MarcoM zegt

    23 maart 2023 om 13:08

    De EU. Wanneer gaat de EU naar het volk luisteren.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      23 maart 2023 om 14:08

      Niet, ze worden immers niet (direct) democratisch gekozen.

      Login om te reageren
  5. CYBRTRK zegt

    23 maart 2023 om 13:38

    ”Voordeel: ze stoten alleen net zoveel uit als een elektrische auto.” die zin lijkt mij niet helemaal te kloppen

    Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    23 maart 2023 om 13:55

    Het punt is dat men buiten Europa in 2035 nog niet klaar is voor een brandstof verbot. En wil en het geld is er niet. Dan kunnen we hier leuk het beste kindje van de klas gaan spelen, maar dat heeft weinig zin.

    Feit is wel dat er genoeg makers zijn die nu in principe prima electro-auto’s maken. Het rijden van zo’n ding, als vervoersmiddel werkt in principe ook prima en in veel gevallen nog relaxter dan een benzine of diesel.

    In principe, als we willen, kunnen we als Europa er ook voor zorgen dat de prijs per kilometer van een EV gewoon standaard minder is dat met een benzine/diesel; zeker voor 2035.
    Als we dan benzine auto’s op een bepaalde manier belasten, zal het voor het grootste gedeelte van de bevolking logisch zijn om een EV te kopen. Dan is er ook geen verbot meer nodig.
    Als er dan nog wat sport-merken met een lekkere ronkende V8 over zijn, is dat het probleem toch niet?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      23 maart 2023 om 14:38

      Maar waarom zouden zich druk moeten maken om ronkende auto’s? Wat hebben die rationeel, want dit zijn rationele besluiten waarbij emotie niet van belang is, voor toegevoegde waarde? Ze zijn niet het hoofd transport van de economie. Of die er wel of niet zijn, maakt voor de economie of milieu of werk etc niks uit. Dus gaan ze daar ook niet rekening mee houden in de besluitvorming.

      Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      23 maart 2023 om 17:45

      @gregorius,

      Een verbot?!

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        23 maart 2023 om 19:18

        Een toespeling naar aanleiding van het Duitse verzet neem ik aan. Had alleen met een hoofdletter gemoeten.

        Login om te reageren
  7. Jantje_555 zegt

    23 maart 2023 om 14:33

    Het is niet enkel Duitsland, maar Italie was eerst met het niet akkoord gaan.

    en het nadeel over e fuels kan ook over battterij productie en recyclage gezegd worden

    Nadeel: het maken van een e-fuel OF EEN BATTERIJ is niet bijster milieuvriendelijk en ook niet echt goedkoop.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      23 maart 2023 om 15:59

      @Jantje_555: Het maken van een LFP batterij is zo duur niet en je kan er superlang mee doen. Als men nou iets meer visie had, dan waren hier al fabrieken ipv in Azie. Maar goed, het komt nu op gang.

      E-fuels zijn de komende 10 misschien wel 20 jaar een lachertje als het aankoopt op vervangen van benzine.
      Porsche kan volgens hun eigen targets al super weinig maken in 2030. Als je er een heel continent op wil draaien, gaat het nog heel lang duren.
      Het is leuk om straks je oldtimertje op te rijden op de zondagmiddag.

      Login om te reageren
  8. Turbo S zegt

    23 maart 2023 om 14:41

    We hebben immers afgesproken dat….. “We” hebben helemaal niks afgesproken.
    Is me nogal een verandering. Dan laat alle EU burgers hier lekker over stemmen. Als er dan een meerderheid is dan hebben “we” afgesproken.

    Login om te reageren
  9. coupedriver zegt

    23 maart 2023 om 15:00

    Zouden beter eens een onderzoeks journalist die communistische Timmers laten onderzoeken, die lijkt de chinese batterij lobby volledig in hun zak te hebben…

    Login om te reageren
  10. flyerbunch zegt

    23 maart 2023 om 15:14

    De vraag is eigenlijk, is het de Duitse overheid die hier stemmen mee denkt te winnen of is het effectief de Duitse auto-industrie die denkt nog wat langer denkt te kunnen blijven door kachelen op het dino goedje? Dacht dat de meeste Duitse fabrikanten reeds hun intensieve plannen hadden voorgesteld om hun hele modellen gamma om te toveren tot EV. Ja dat kost geld, maar eenmaa die stap gezet is het gewoon volgen. Porsche zet zwaar in op e-fuel ja, maar dit leek me meer het alternatief voor wanneer je je auto van vandaag (dan ondertussen een oldtimer) nog wilde gaan volgooien met dino sap.

    Login om te reageren
  11. fanboy zegt

    23 maart 2023 om 16:00

    E-fuels lijkt toch zoveel op gewone benzine dat de auto toch helemaal niet kan detecteren of hij er op rijdt?

    Login om te reageren
  12. ericc zegt

    23 maart 2023 om 16:38

    Titel dient te zijn:…. bij politiekers van de EU. De honderd duizenden die vandaag hun brood verdienen met de auto-industrie zien dit verzet graag komen!!! EV en ICE samen in de showroom en laat de consument de keuze zonder de belastingvoordelen!

    Login om te reageren
  13. realhustler zegt

    25 maart 2023 om 16:21

    Op dit moment is het enige alternatief voor brandstof een EV met een dik en zwaar accupakket. E-fuel kan een alternatief zijn, of iets anders, ik zou de uitstoot meer en meer beperken, en niet de manier hoe.
    Houd aub de deur open voor hobby, racen, andere uitzonderingen, en nieuwe technologieën.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North