• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niet eerder werden er zo weinig auto’s verkocht in de EU in april

Auteur: RubenPriest, gepost 18 mei 2022 om 10:55 – 5 Reacties

Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april

Een drama voor de autofabrikanten. Het aantal autoverkopen van nieuwe personenauto’s is in de EU gezakt naar een bijzonder laag getal.

Geen enkel Europees land zit in een lockdown en je kunt gewoon een biertje drinken op een terras. En toch gaat het niet goed in autoland. Met uitzondering van coronajaar 2020 werden er niet eerder zo weinig auto’s verkocht in een maand als april 2022. Alle tekorten in de industrie hebben daarvoor gezorgd.

Volgens de ACEA liggen de EU autoverkopen op een flink dieptepunt. Er werden 684.506 auto’s verkocht in de Europese Unie in april 2022. Een daling van meer dan 20 procent in vergelijking met dezelfde maand, een jaar geleden.

With the exception of the pandemic year in 2020, this was the weakest April result in terms of volumes sold since records began.

ACEA

Er is in principe voldoende vraag naar auto’s, dus dat is het probleem niet. Het probleem zit hem in het feit dat autofabrikanten auto’s niet kunnen afbouwen. Onder andere een tekort aan chips en andere benodigde materialen zorgen ervoor dat merken geen voertuigen geleverd krijgen aan showrooms. Klanten moeten soms maanden wachten op een auto. En dat probleem speelt niet alleen in Europa, maar ook in de rest van de wereld.

Autoverkopen EU april 2022

In Italië kwam de grootste klap. De automarkt daalde daar met 26,5 procent. Ook andere belangrijke Europese markten deden het slecht. Frankrijk leverde 18,6 procent in. Spanje 11,8 procent en Duitsland 9 procent. In Nederland daalde de autoverkopen met 7 procent.

Er is geen indicatie dat de situatie op de korte termijn beter wordt. Het probleem met de tekorten speelt al sinds 2020. Afgelopen jaar, dit jaar en ook volgend jaar zal dit nog een belangrijke rol spelen.

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Het gaat nog niet lekker met bedrijfswagens in Europa
    Het gaat nog niet lekker met bedrijfswagens in Europa
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Liefhebbers opgelet: GR86 heel kort leverbaar in EU!

Nieuwste artikelen

  • Ook deze bijzondere filmauto’s worden geveild!
  • Waar blijft de CLE 63 AMG met dikke V8…?
  • Gespot – Scoopie erbij?!
  • Mercedes onthult interieur nieuwe GLB, mét sterrenhemel
FacebookTweetPinLinkedIn

acea, autoverkoop, europa-eu

Vorig bericht: « Zo krijgt de lompe Mercedes EQG toch een goede actieradius
Volgend bericht: Prijs Ranger Raptor in NL best scherp »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    18 mei 2022 om 11:04

    Heel raar met die prijzen

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 mei 2022 om 11:14

      @lekkerlinksrijden: De grootste reden zal toch het gebrek aan levercapaciteit zijn, nieuwe auto’s zijn afschuwelijk duur, maar de zakelijke markt ‘moet’ wel. Ze zullen hooguit een segment lager gaan shoppen. De hoge prijzen is vooral iets waar de particulier op de tweedehandsmarkt last van heeft.

      Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    18 mei 2022 om 12:20

    Niet gek, met de prijzen van nu etc, mijn vriendin mag een nieuwe lease auto zoeken, zij was mega enthousiast tot ze zag dat het budget ongeveer hetzelfde bleef, maar dankzij de prijzen van nu, kan ze niet eens een zelfde niveau auto leasen meer, maar moet mijn vriendin gewoon een stap terug nemen (vanuit een fiesta die ze nu rijdt, blijft er weinig over) safe to say, we maken er geen haast van, hoe langer ze in dr huidige gebakje blijft rijden, des te beter gezien wat we kunnen kiezen

    Login om te reageren
  3. William zegt

    18 mei 2022 om 13:16

    Beslist geen drama voor de fabrikanten, die behalen recordwinsten. Klanten krijgen geen korting meer, en ze produceren vooral modellen met de hoogste winstmarges.

    Login om te reageren
  4. gezondverstand zegt

    18 mei 2022 om 14:55

    Wordt door de fabrikanten zelf veroorzaakt: ze leveren niet.
    Nu bestellen en als je veel mazzel hebt krijg je hem nog dit jaar nog geleverd.
    Wachten wachten wachten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North