• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Blubberdikke Ford Falcon XR6 & XR8 markeren einde tijdperk

Auteur: shjdejee, gepost 9 februari 2016 om 19:59 – 61 Reacties

geen mondeo dit


En inderdaad, hij lijkt nog best op “onze” burgerlijke Mondeo ook.

U raadde het al, maar toch lijkt dit apparaat qua techniek in de verste verte niet op de Mondeo die Ford ons laat rijden. Met die auto is niks mis hoor, maar als ie zelfs maar een paar procent gestoordheid van bovenstaande Ford zou hebben, zouden veel mensen een stukje vrolijker naar hun werk gaan. En er iets later aankomen vermoedelijk.

Wat dit dan voor auto is? Een Ford Falcon, voornamelijk bedoeld voor de Australische markt. In elke Australiër zit namelijk diep van binnen een soort Rambo verscholen, die er zo af en toe uit moet. Speciaal voor hen komt Ford met een Falcon XR6 Turbo Sprint en een Falcon XR8 Sprint. Deze modellen kunnen meteen als uitzwaai-modellen gezien worden, aangezien Ford vanaf oktober dit jaar geen modellen speciaal voor de Australische markt meer zal maken. Ford weet haar activiteiten namelijk niet rendabel te krijgen met specifieke modellen, net als Holden inderdaad. Gek he, met zulke modellen zul je misschien denken, maar het is gewoon mooi dat Ford dit doet.

De XR6 en XR8 zullen er qua uiterlijk zo ongeveer hetzelfde uit te komen zien, maar verschillen qua specificaties. De XR6 beschikt over een 4.0 liter 6 in lijn met turbo en heeft 443 pk en 576 Nm koppel. Tijdens een 10 seconden durende overboost zelfs 504 pk en 650 Nm. Leuk voor een sprintje inderdaad. De XR8 gaat daar nog dik overheen met een standaard 470 pk en 575 Nm koppel. Tijdens overboost wordt dit een whopping 545 pk en 650 Nm koppel. Het leukste van dit alles? Hij is ook met handbak te krijgen. Wat ook leuk is, is de prijs. De XR6 Turbo sprint is voor jou voor slechts $54.990 en de XR8 Sprint moet $59.990 kosten. Goede deal, als je het mij vraagt. (via: caradvice)

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Gratis Ford Explorer voor extreme lefgozer

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

falcon, Ford, V8

Vorig bericht: « Wat is je favoriete Volvo-stationwagen?
Volgend bericht: Duitse lobby: Fiat 500X stoot te veel NOx uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. terminator zegt

    9 februari 2016 om 20:01

    Dus ipv een goed uitgevoerde Outlander kan je ook dit kopen…

    Login om te reageren
    • jordydeknecht zegt

      9 februari 2016 om 20:02

      @terminator: Maar welke echte petrolhead neemt een Outlander?

      Login om te reageren
      • 964yellowbird zegt

        9 februari 2016 om 20:11

        @jordydeknecht: voor 55k koop je een hele strakke m3.

        Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          9 februari 2016 om 21:48

          @964yellowbird: 2e hands….geef mij maar dit blibberdikke apparaat. Ben je ook nog eens origineel ipv je m3…

          Login om te reageren
          • 964yellowbird zegt

            9 februari 2016 om 22:47

            @87sandyd: liever een 5e hands BMW dan een opgefokte Ford Mondeo. :)

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              9 februari 2016 om 23:23

              @964yellowbird: De Falcon XR6 en XR8 hebben niets, maar dan ook niets te maken met een Ford Mondeo. Ja, zelfde merk. En de 2.0 Ecoboost is leverbaar in beide, alhoewel het voor de Mondeo de topper is in de instapper bij de Falcon. De XR6 en XR8 zijn compleet andere auto’s, wat ook de reden is dat ie uit productie gaat.

              Login om te reageren
      • imba zegt

        10 februari 2016 om 04:36

        @jordydeknecht: Outlander Turbo

        Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      9 februari 2016 om 20:17

      @terminator: Nee, outlander heb je al voor de helft van het geld (ongeveer 30k in AUS $)

      Login om te reageren
  2. subaru555 zegt

    9 februari 2016 om 20:02

    Wie schrijft de software die ervoor zorgt dat die overboost permanent is? Kun je denk ik een leuk zakcentje mee verdienen

    Login om te reageren
    • bartjeeh zegt

      9 februari 2016 om 20:24

      @subaru555: dat bestaat al

      Login om te reageren
  3. jochempie zegt

    9 februari 2016 om 20:02

    Zullen we even een bootje over laten komen? Zal wel een euroton aan BPM bijkomen maar ja…

    Login om te reageren
  4. gtwillem zegt

    9 februari 2016 om 20:07

    -Edit: Dank u, is gefixt-

    De leukste is eigenlijk die zes cilinder. Ford bouwde hem enkel voor de Falcon, maar wat een blok. Oersterk en lekker lomp. Daarbij zijn ze in real life sneller dan de V8’s. Die zespitters trekken enorm vanaf lage toeren. Ze klinken zelfs mooi! Nadeeltje: ze zuipen als een malle.

    Jammer dat de Commodore en Falcon nu dan toch echt uit productie gaan. Het waren zeker geen perfecte auto’s, maar ze hadden bakken karakter. Toch een einde van een lang hoofdstuk. Misschien ooit maar eens een FPV Force 6 of GT importeren :-)

    Login om te reageren
    • ceesjan zegt

      9 februari 2016 om 23:59

      @gtwillem: Het zijn inderdaad verschrikkelijk sterke blokken, staan ook verschillende filmpjes van op YouTube.

      Login om te reageren
  5. hansjepansje zegt

    9 februari 2016 om 20:08

    Need one!!
    Zal in NL wel onbetaalbaar worden al is het alleen al door de BPM inderdaad!

    Login om te reageren
  6. remcott zegt

    9 februari 2016 om 20:14

    Over een paar jaar importeren, valt de BPM door de leeftijdskorting misschien nog wat mee.
    Heeft wel bakken met karakter en je verrast er dan menig AMG, ///M of RS rijder mee.

    Login om te reageren
  7. mjpamsterdam zegt

    9 februari 2016 om 20:15

    Goeie prijs ; een Australische Dollar doet nog geen 65 Eurocent !

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      9 februari 2016 om 20:27

      @mjpamsterdam: sodeklere, dan heb je zo’n bak voor het geld van een Seat Leon Cupra! Die laatstgenoemde is nog wel sneller als het krap en bochtig wordt though…

      Login om te reageren
    • sracert zegt

      9 februari 2016 om 23:17

      @mjpamsterdam: Zit het stuurwiel in Australië links of rechts?

      Login om te reageren
      • carman6 zegt

        9 februari 2016 om 23:47

        @sracert: rechts

        Login om te reageren
  8. c-ad zegt

    9 februari 2016 om 20:17

    Prima, kom maar door.

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    9 februari 2016 om 20:20

    I want one. Veel gaver dan hetgeen onze Oosterburen bieden.

    Login om te reageren
  10. 888natan zegt

    9 februari 2016 om 20:22

    Geen geld voor zoveel powerrrrr

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    9 februari 2016 om 20:28

    Pfoe, wat een dikke bakken. Stel je voor dat je dit in NL voor 60k kon kopen…. Dan had het dievengilde waarschijnlijk hier op geaast ipv RS modellen van Audi.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      9 februari 2016 om 20:36

      @dutchdriftking: Voordeel van een vluchtauto stelen is dat je hem niet hoeft te betalen ;-). Daarbij, ik denk dat de Audi’s erg populair zijn omdat ze gemakkelijk hard gaan en niet zo opvallen. Een Falcon XR6 of XR8 (-edit: aangepast, dank!-) is nog best hard werken: achterwielaandrijving en een handbak. Daarbij valt ie nog best op in het Nederlandse wagenpark.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        9 februari 2016 om 21:00

        @gtwillem: klopt opzich wel, maar in NL zou de auto gewoon in t zwart met automaat en 19 inch geleverd worden, ben je toch al een hoop nadelen kwijt. Maar op ons natte wegdek is 4wd boven de 400pk wel een must.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          9 februari 2016 om 22:44

          @dutchdriftking: Welnee joh! 400+ pk met achterwielaandrijving kan best hier in Nederland. Moet je alleen wel even een abonnementje bij de lokale bandenboer afsluiten.

          Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        9 februari 2016 om 21:52

        @gtwillem: deze versies hebben RWD dus? Dat haal ik er uit het verhaal niet uit. Ik kon het wel raden maar toch….

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          9 februari 2016 om 21:56

          @87sandyd: Klopt. Altijd achterwielaandrijving voor de Falcon sedan.

          Login om te reageren
  12. Edge zegt

    9 februari 2016 om 20:40

    Wat is het toch jammer dat het niet meer rendabel is. De Falcon vond ik altijd een heel mooie auto, mooier dan onze Mondeo zelfs. En die gekkies bij Holden met hun Maloo Ute met 585pk, ook al zo gestoord.

    Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    9 februari 2016 om 20:41

    Wat een heerlijk dikke bak zeg! RIP Ford Falcon…

    Login om te reageren
  14. broekhoest zegt

    9 februari 2016 om 20:48

    Zonde dat dit niet in Nederland/Europa te krijgen is. Met de BPM onbetaalbaar, hetzelfde verhaal als bij de V8 Mustang. Zonde dat het rijden in een leuke wagen in NL zoveel geld moet kosten :(

    Login om te reageren
  15. damrakker zegt

    9 februari 2016 om 20:50

    Ik neem aan in geheel Australische traditie RWD?

    Mag t hopen met deze waarden!

    Te lui om te Googlen maar dit had ook in het artikel moeten staan!

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      9 februari 2016 om 21:24

      @damrakker: altijd achterwielaandrijving. Een zestraps automaat van ZF is leverbaar, maar standaard heb je een handbak. Alleen de FPV Force 6 en Force 8 hebben standaard die automaat, voor de rest kun je bij snelle Fords altijd kiezen, gelukkig!

      Login om te reageren
  16. ronin1130 zegt

    9 februari 2016 om 20:55

    Alweer een einde van een tijdperk… snif
    Toch wel jammer dat de bereikbare auto’s waarmee nog flink ouderwets rijplezier kan worden beleefd overal op deze planeet aan het uitsterven zijn.

    Login om te reageren
  17. jbowe zegt

    9 februari 2016 om 21:09

    I actually have the previous mode of the XR6. The FG shape. Wonderful car, drives good, but as it says in the article, drinks like a ozzy haha

    Login om te reageren
    • jbowe zegt

      9 februari 2016 om 21:10

      @jbowe: @model

      Login om te reageren
  18. BJ zegt

    9 februari 2016 om 21:18

    In plaats van dit te schrappen had de optie om deze modellen dan ook maar in de rest van de wereld te gaan voeren, leuker geleken…

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 februari 2016 om 23:02

      @BJ: Leuker ja, maar verstandiger is het niet. Voor het grootste gedeelte van de wereld moet je hem linksgestuurd maken, terwijl hij op dit moment enkel rechtsgestuurd geleverd wordt. Dat zijn dus alweer extra ontwikkelkosten. Bovendien is het niet bepaald een volumemodel voor Europa gezien het feit dat er vrijwel alleen maar “vuile” en zware motoren te leveren zijn, en heeft Ford in de VS naast de Mondeo (Fusion) ook nog de Taurus in het programma staan. Een derde sedan wordt zelfs voor Ford iets teveel van het goede.

      Login om te reageren
  19. werf76 zegt

    9 februari 2016 om 21:30

    Genoeg ruimte voor een beetje tuning :)
    https://www.youtube.com/watch?v=c2eWHNSaSZU

    Login om te reageren
  20. ivofga zegt

    9 februari 2016 om 21:35

    Hey autoblog, ik heb een tip voor ‘boos op porsche’ Henk?

    Login om te reageren
  21. rolov zegt

    9 februari 2016 om 21:49

    Iedereen wil hem importeren maar vergeten jullie dat het Australië is? RHD? Waarom zou je daarin willen rijden in Nederland?

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      9 februari 2016 om 21:58

      @rolov: Omdat het een unieke ervaring is, zo’n Falcon. Met name de XR6 is een bijzonder potente en unieke auto. En er zijn wel meer fijne auto’s met het stuur enkel aan de rechterkant.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        9 februari 2016 om 22:32

        @gtwillem: klopt een Skyline maar die zijn niet echt te vergelijken met de falcon. Leuk voor de UK maar hier echt compleet kansloos. Toen ik in Australië was werd jk compleet verliefd op de holdens daar maar echt niet dat ik er hier met een zou rijden. Daar zou ik een ute kopen.

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      9 februari 2016 om 22:00

      @rolov: om de zelfde reden als dat er mensen zijn die een dikke Skyline, Evo of ander bruut snel spul uit Japan of de UK laten overkomen.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        9 februari 2016 om 22:35

        @RRRobert: een evo kan je ook linksgestuurd kopen en een supra ook. Ik vind die gasten die zulke auto’s hier rijden simpelweg omdat ze een paar k goedkoper zijn altijd een beetje simpel .

        Login om te reageren
  22. clarkson zegt

    9 februari 2016 om 22:05

    Oeh ik wil hem hebben! XR6 wat een lekkere naam ook.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 februari 2016 om 22:50

      @clarkson: Ja inderdaad! Het doet mij denken aan die hete Escort’s en Sierra’s van vroeger. Eigenlijk ook best wel jammer dat ze dat label tegenwoordig niet meer gebruiken. RS is ook zo saai en standaard. Renault gebruikt het, Audi gebruikt het, Porsche gebruikt het. XR zie je verder nergens!

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        9 februari 2016 om 23:12

        @Edge: Ik heb ooit een XR2I gehad. Nooit weg moeten doen :(

        Login om te reageren
      • rolov zegt

        9 februari 2016 om 23:24

        @Edge: maar wie gebruikte RS als eerste ?

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 februari 2016 om 23:25

        @Edge: In Australië hebben ze altijd vast gehouden aan de XR badge. Zo heette de vorige Focus ST geen ST down under, maar Focus XR5 Turbo. Hoe cool is dat?!

        Login om te reageren
        • mcshine zegt

          9 februari 2016 om 23:40

          @gtwillem: Eigenlijk niet, vanwege de “Turbo” toevoeging… Dat is in deze tijd net zo veelzeggend als DOHC 16V Injection…

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            10 februari 2016 om 00:30

            @mcshine: Dat komt door de Falcon. Deze kon je krijgen in XR6 en XR6 Turbo. Het verschil was, uiteraard, de turbo. Tegenwoordig heeft bijna elke auto die je in NL kan kopen een turbo, maar dat was 10 jaar geleden in Australië nog niet het geval. Vandaar turbo.

            Login om te reageren
            • Dizono zegt

              10 februari 2016 om 00:44

              @gtwillem: wat ook nog meehelpt is dat je als beginnend bestuurder in Australië geen auto met turbo’s mag/mocht rijden.

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                10 februari 2016 om 00:54

                @Dizono: Klopt, dat was een vreemde wetgeving in Australië. Als beginnend bestuurder mocht je niet in elke auto rijden. Als de auto een V8 had kon je het vergeten. Zelfde gold voor een turbo of compressor. Maximaal vermogen wat je mocht besturen was rond de 180pk. Tegenwoordig is deze regeling geschrapt, omdat er veel auto’s zijn waarbij de drukvulling zorgt voor meer efficiency, in plaats van topvermogen. Goeie, @dizono! Was het bijna vergeten :-)

              • mazdarx zegt

                10 februari 2016 om 12:16

                @gtwillem: Hahaha serieus!? Dus een Ferrari F12 is geen enkel probleem maar een Mazda/Suzuki Autozam AZ-1 mag niet. Rare jongens, die Ausies. Volgens mij is het zo dat een blow-off valve niet mag, dat meen ik me te herinneren van Mighty Car Mods.

                OT: Een 6-in-lijn met turbo is altijd +1 voor mij. Jammer dat deze configuratie met uitsterven bedreigt lijkt te zijn… De 2JZ GTE en RB26DETT zijn wat mij betreft legendarisch!

  23. mrrallycross zegt

    9 februari 2016 om 23:06

    Lekker!

    Login om te reageren
  24. sracert zegt

    9 februari 2016 om 23:21

    Stuur zit dus rechts, shit next.

    Login om te reageren
  25. neo1 zegt

    10 februari 2016 om 07:44

    Dacht even dat deze voor de US markt was (in de war met de Fusion) en dat Ford dus de hete adem gaat voelen van de Giulia Quadrifoglio…!

    Maar mooi apparaat deze Ford! Zeker de prijs is OK, maar idd om hem in NL te krijgen…

    Login om te reageren
  26. weijs zegt

    10 februari 2016 om 09:17

    Ik woon sinds een paar maanden in NZ en zie ze regelmatig rijden hier. Ik zal er eens wat foto’s van op Autojunk zetten. Echt dikke bakken en iedere halve hare lijkt een Falcon of Holden Commodore met 6L V8 te hebben. Het zijn de VW Polo’s van AUS/NZ… ?

    Login om te reageren
  27. Ikke_ferrari zegt

    10 februari 2016 om 10:01

    Ok, dus Ford wil geen specifieke modellen voor de Australische markt meer uitbrengen?

    Dan is de oplossing niet het schrappen van dit model!
    Maar dit model gewoon wereldwijd introduceren… kan de wereld alleen maar beter van worden :).

    Login om te reageren
  28. bmwtouring zegt

    10 februari 2016 om 14:18

    Gekke Australiërs !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North