• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Espace stoot 25 maal meer NOx uit dan toegestaan

Auteur: CasperH, gepost 24 november 2015 om 14:35 – 66 Reacties

Afbeelding Renault Espace stoot 25 maal meer NOx uit dan toegestaanAfbeelding Renault Espace stoot 25 maal meer NOx uit dan toegestaanAfbeelding Renault Espace stoot 25 maal meer NOx uit dan toegestaan

Espace blaft lucht vol NOx
De Franse familiewagen met 1.6 dCi diesel overschrijdt de EURO6 norm voor de uitstoot van NOx tot 25 maal, beweert een Duitse milieulobbygroep.

De DUH (Deutsche Umwelt Hilfe) besloot in de slipstream van #dieselgate eens even bij de Franse buren te gaan kijken. Er werd een nieuwe Renault Espace 1.6 dCi uit de showroom getrokken en onderworpen aan verschillende tests. Deze stootte 13 tot 25 keer de hoeveelheid stikstofoxiden (NOx) uit die is toegestaan volgens de huidig geldende EURO6 norm, aldus DUH.

De tests zijn gedaan volgens de regels van de NEDC in vijf verschillende tests met warme motor. De uitstootlevels worden door DUH vergeleken met die van auto’s van het einde van de jaren ’80. De DUH vraagt al een tijdje om hervorming van de NEDC-tests naar tests die daadwerkelijk weergeven wat een auto uitstoot in realistische omstandigheden. Voor een video van Wouter die probeert de NEDC-cyclus na te doen kun je hier klikken.

Renault wil nog niet reageren op de aantijgingen. DUH heeft aangekondigd meer auto’s te gaan testen, zowel van Duitse als buitenlandse makelij.

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, espace, nedc, Renault

Vorig bericht: « Bentley opent showrooms in Amsterdam en Maastricht
Volgend bericht: Opel stopt met het sponsoren van Feyenoord »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    24 november 2015 om 14:38

    De Zafira is ook Onlangs gepakt door zowel een zwitserse als een brusselse milieuorganisatie.

    Dus er komen nog veel meer auto’s die door de mand zullen vallen.

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      24 november 2015 om 14:48

      @martinus:
      Dit is niet echt verbazend voor mij.
      Als ik het juist heb, dan is de sjoemelsoftware afkomstig van Bosch..
      En aangezien Bosch leverancier is van zowat elke autofabrikant…
      Heb me deze bemerking al van in het begin gemaakt.

      Login om te reageren
      • FelixF zegt

        24 november 2015 om 15:36

        @Dimglor: Inderdaad, want autofabrikanten nemen ook gewoon de Conrad, Bosch, Conti, etc. catalogus gooien wat off-the-shelf onderdelen in hun winkelmandje en presto: Een nieuw model.

        Login om te reageren
        • Dimglor zegt

          24 november 2015 om 15:42

          @FelixF:
          Is sowieso wat ingewikkelder dan dat natuurlijk…
          Maar zou me dan toch verbazen dat zo’n firma enkel maar de sjoemelsoftware aan de Vw groep zou geleverd hebben..

          Login om te reageren
          • Griffin zegt

            24 november 2015 om 17:14

            @Dimglor: deze resultaten hebben alleen geen donder te maken met de “sjoemelsoftware” van Bosch maar alles met de manier waarop de NEDC test in elkaar steekt. Daarbij is er blijkbaar getest met een warme motor terwijl NEDC een koude motor voorschrijft.

            Login om te reageren
            • acizane80 zegt

              24 november 2015 om 17:55

              @Griffin: ja zeker het is de schuld van de slachtoffer of te wel de persoon die de probleem aankaart.
              Ben je nu echt overtuigd van je opmerking?

              in Topic: Dat VAG niet de enige was werd initieel al duidelijk op het moment dat ze vermeld hadden meerdere fabrikanten te controleren. Waar rook is is vuur. Nu is de vraag welke fabrikanten allemaal en hoeveel.
              Zeker onder de prestige merken zoals Mercedes-Benz of BMW en andere zou ik graag buiten Schot willen zien. Anders zal de Europese auto industrie een zware klap krijgen dat op termijn besparingen dus ook ontslagen over heel Europa tot gevolg zal hebben.

              Login om te reageren
              • boxergt zegt

                24 november 2015 om 20:42

                @acizane80: Vanuit Mercedes-Benz met hun Bluetec motoren zul je weinig horen. Want AdBlue.

                Daarnaast pissen beide wel vaak naast de pot wat CO2 / gunstige bijtellingsauto’s betreffen wat er op duid dat de nox in verhouding laag is.

            • mashell zegt

              24 november 2015 om 23:03

              @Griffin: met NEDC heeft het ook niks mee te maken. Daar wordt het brandstofverbruik en het daarvan afgeleide CO2 bepaald. Het gaat hier om NOX.

              Login om te reageren
              • Griffin zegt

                25 november 2015 om 08:41

                @mashell: NOx is wel degelijk onderdeel van de NEDC test voor typegoedkeuring. Sla wikipedia er maar eens op na of (iets meer werk maar wel betrouwbaarder) dieselnet.com.

                Je hoeft verder niet eens het volledige rapport te lezen, maar de uitspraak op de DUH website spreekt boekdelen: “Dabei wiesen insbesondere die im Neuen Europäischen Fahrzyklus (NEFZ) gefahrenen Tests mit warmem Motor sehr hohe NOx-Emissionen auf. Die Werte überschreiten den geltenden Grenzwert für Euro 6 Fahrzeuge um das 13- bis 25-fache.”.

                Meer leesvoer hoe NEDC zich verhoudt tot real-world testen o.a. van TNO: http://www.tno.nl/media/1969/investigations_emission_factors_euro_6_ld_vehicles_tno_2013.pdf

  2. Nerekop zegt

    24 november 2015 om 14:41

    De eerste van waarschijnlijk HEEL veel….

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      24 november 2015 om 14:57

      @Nerekop: inderdaad. Ik ben eens benieuwd of ze ook USA wagens onder de loep nemen. Als ze daar grote afwijkingen kunnen bewijzen kan Amerika niet enkel meer naar Duitsland wijzen…

      Login om te reageren
      • acizane80 zegt

        24 november 2015 om 18:00

        @stanny: waarschijnlijk zullen de Amerikaanse voertuigen buiten Schot blijven, Amerika vervolgt eigen bedrijven nauwelijks als blijkt dat het Jobs gaat kosten. Zo was er een verkoop verbod uitgevaardigd op Samsung ivm patent claim. Waarna in een andere zaak de rechter een verkoop verbod op Apple heeft uitgesproken, deze heeft mogen blijven verkopen omdat het de economie te veel schade zou berokkenen.

        Login om te reageren
      • mopar zegt

        25 november 2015 om 00:43

        @stanny: Amerikaanse personenwagens hebben geen diesels dus die zullen zeker buiten schot blijven.

        Login om te reageren
  3. bazzelijn zegt

    24 november 2015 om 14:41

    Ja DUH!

    Login om te reageren
    • aambei zegt

      24 november 2015 om 14:47

      @bazzelijn: je bent me voor

      Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    24 november 2015 om 14:45

    Uiteraard

    Regel 1 :

    Duitsers maken GEEN fouten

    Fransen hebben het ALTIJD gedaan

    Ik dacht al, waar blijven ze zo lang, die Moffen !

    En ik had die Espace op 36 miljoen keer de uitstoot gekregen, zeker weten !

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    24 november 2015 om 14:45

    Het is vast toeval dat ze de Espace als eerste testen. Nog toevalliger zou het geweest zijn als ze de Talisman hadden gekozen.

    Login om te reageren
  6. sulobb zegt

    24 november 2015 om 14:45

    Hier was ik dus op aan het wachten! Er zullen heel weinig (of geen) ‘onschuldige’ merken overblijven. Binnenkort…

    Login om te reageren
    • mout zegt

      24 november 2015 om 15:04

      @sulobb: Subtiel verschil: er is geen aanklacht van een overheid. Geen idee hoe Renault het ding door de test gekregen heeft, maar wat we wel weten is hoe VW dat gedaan heeft.
      Niet de overschrijding, maar het bedotten van de boel is beslissend.

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        24 november 2015 om 16:52

        @mout: nee, er worden ook nauwelijks (of geen) renaults verkocht in USA, en daar is het allemaal begonnen. Groot gelijk dat ze ook naar andere merken kijken, ik kan me het niet voorstellen dat al die andere merken het zo goed voor elkaar hebben qua uitstoot….

        Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    24 november 2015 om 14:46

    Waarschijnlijk gaan ze nu lekker wijzen….

    Login om te reageren
  8. Jipp zegt

    24 november 2015 om 14:49

    Zo, en alle merken gaan nat…

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    24 november 2015 om 14:55

    Volgens een betrouwbaar onderzoek van de Deutsche Umwelt Hilfe…

    De Deutsche Schumelwelt Hilfe zeker…

    In alle haast opgericht om met modder te gooien naar de autofabrikanten buiten Duitsland zodat het wat minder opvalt dat de Wolfsburgse koekjestrommelfabrikant er een puinhoop van heeft gemaakt.

    Valt ook niet op dat de Deutsche Schumelwelt Hilfe voor het meten van de uitstootcijfers van de Renault Espace testapparatuur van Bosch gebruikt heeft…

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      24 november 2015 om 15:40

      @moveyourmind: Leuk, maar heb je het persbericht gelezen? Het onderzoek is uitgevoerd door een Zwitserse uni.

      Login om te reageren
    • rtnet zegt

      24 november 2015 om 16:29

      @moveyourmind: Je roeptoetert alsof jezelf een Duitser bent…
      DUH, Hannover Gründungsdatum: 1975

      Dus ze bestaan al even.

      Login om te reageren
      • nord zegt

        24 november 2015 om 16:54

        @rtnet: heb jij dan ooit van deze organisatie gehoord?

        Nee?

        Dacht ik al..

        Login om te reageren
        • nord zegt

          24 november 2015 om 17:05

          @nord: Na grondig onderzoek door MOI op het wereldwijd web heb ik moeten constateren dan DUH al sinds 2011 op Wikipedia zit. Vermoedens rijzen dan ook dat dit een organisatie is dat reeds langer bestaat..

          Login om te reageren
  10. e1000bmw zegt

    24 november 2015 om 14:57

    Zeker op de autobahn met topsnelheid en verwijdering van het roetfilter…

    Login om te reageren
  11. norge zegt

    24 november 2015 om 14:59

    Duitse milieulobbygroep….Hebben recente onderzoeken niet aangetoond dat die Duitsers niet betrouwbaar zijn als het op cijfertjes enzo aankomt?

    Login om te reageren
  12. Edge zegt

    24 november 2015 om 14:59

    De kans is natuurlijk behoorlijk groot dat VW niet de enige fabrikant is door softwaretrucjes gesjoemeld wordt/werd, maar stiekem vind ik het toch wel een beetje ongegeneerd moddergooien om de aandacht van VW af te krijgen.

    Login om te reageren
  13. Design_Driven zegt

    24 november 2015 om 15:03

    Dan zouden ze toch iets moeten doen wat de detectie software niet inschakelt voor dat het een probleem is.

    Ik weet uit eerste hand dat de iets oudere motoren dit soort software NIET hebben. Het kan natuurlijk dat een van mijn beste vrienden liegt. Hij hielp met het ontwikkelen van de emissie software van de meeste Renault diesels (tot 3 jaar geleden dus deze motor hoort daar niet bij) en hoewel het wel eens geopperd werd door de ontwikkelingsteams was Renault resoluut tegen.

    Ik heb al eens uitgebreid geschreven hoe emissie software werkt maar het komt er om neer dat je je software wel mag vormen rond de emissie test maar niet mag detecteren. Dus als de test ook maar een beetje anders is kan het zijn dat een auto veel meer uitstoot zonder dat het illegaal is.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      24 november 2015 om 15:44

      @sketcher:
      Ik vraag me af hoe ze de test hebben gedaan om de emissie software zogenaamt te omzeilen. Misschien zoals bij deze test van de BBC. Door de auto eerst warm te rijden zodat de software denkt dat het geen test kan zijn (wat die is met koude motor)

      https://www.youtube.com/watch?v=m9D-T11eDSI

      Dit klinkt aardig in theorie maar in de praktijk zegt dit niets. Een warme motor zal namelijk altijd meer uitstoten ook als er niet mee gesjoemeld is.

      Nieuwe software van motoren worden ontwikkeld rond de testen. Met die temperaturen en toerentallen en belastingen die in de test voorkomen wordt gestart en de motor zo afgesteld dat hij aan de normen voldoet. Daarna wordt de rest van het spectrum afgesteld/software voor geschreven. Dit is NIET illegaal en dat doen ze allemaal. Als je de zelfde test doet met een warmere motor zal de uitstoot ook anders zijn omdat per temperatuur de motor anders wordt afgesteld, dit mag.

      Wat niet mag is dat software de test kan herkennen. Dit kan bijvoorbeeld omdat het detecteert dat de deur open is of de navigatie detecteert dat hij niet beweegt of binnen staat, of de buitentemperatuur een bepaalde waarde heeft. Er zijn veel manieren denkbaar en ik heb nog niet gehoord hoe de software weet dat er wordt getest. Hoe dan ook als je de test met open deur of dichte deur doet en er zijn verschillen dat weet je dat er mee gesjoemeld is. Probleem is natuurlijk dat het niet zo simpel is. Het zijn waarschijnlijk een aantal van deze factoren gecombineerd of iets compleet anders.

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        24 november 2015 om 16:58

        @sketcher: wat je zegt klopt niet , “Een warme motor zal namelijk altijd meer uitstoten” een koude motor zorgt altijd voor meer uitstoot, simpelweg omdat verbrandings temp te laag is/ inefficiente verbarnding / meer rook & gasvorming —> wordt tevens in het filmpje duidelijk bevestigd.

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          24 november 2015 om 17:19

          @slickrick: Het klopt uiteraard dat een warme motor een betere verbranding heeft en dus schoner is maar:
          De motor bij de test is niet helemaal koud en je opmerking houdt ook geen rekening met de emissiesoftware.

          Als de ze motor warmer maken dan hij normaal gesproken zou zijn bij de test (en door de test regels weten de fabrikanten precies hoe warm hun motor zal worden tijdens de test) is de motor al anders afgesteld en klopt deze test dus al niet meer.

          Je mag namelijk voor elke temperatuur de motor anders afstellen. Dat hij bij de temperatuur, belasting en toerentallen van de test ’toevallig’ weinig emissies produceert is dat geen probleem zoal hij dat altijd doet en niet enkel als hij een test erkend. (zoals VW heeft gedaan)

          Ik probeer het zo simpel mogelijk uit te leggen dus ik laat hier en daar wat info weg of maak het wat simpistischer. Dus in princiepen heb je gelijk maar de motor is niet koud bij de test, enkel een beetje kouder. In theorie hoeft daar maar een graad tussen te zitten al zou het in de praktijk wel meer zijn.

          Login om te reageren
          • Design_Driven zegt

            24 november 2015 om 17:28

            @sketcher: Hier zie je ook wat voor grijs gebied het is. VW heeft iets gedaan waardoor ze de test herkennen en daarna in een soort eco mode gaat. Wat veel andere fabrikanten doen is er niet ver af. Ze detecteren de test niet maar stellen de auto zo af dat hij onder de exacte omstandigheden van de test goed presteren maar als de auto dan iets warmer wordt of sneller rijd of etc zal de auto ook al niet meer voldoen maar dat mag dus wel.

            Daarom duurde het ook zolang omdat elke auto afwijkt als je iets rond de test ook maar een beetje veranderd.

            Het komt geregeld voor dat een auto bij goedkeuring faalt en dat de mensen van de fabrikant dan kijken of er iets aan de test niet klopt om het te verklaren en ze komen altijd met een verklaring. Als de test dan vervolgens precies gedaan wordt volgens de test haalt hij het wel. Vandaar dat we robots ontwerpen die precies volgens de test rijden. (of op een testbaan voor ander soort test werk) Helaas staat de robot niet op onze website

            Login om te reageren
            • Design_Driven zegt

              24 november 2015 om 17:44

              @sketcher: en voor de liefhebber de robot staat hier, wel een stukje naar beneden scrollen: http://www.dca-design.com/transport

              De Trein en de Singapore Airlines interieurs zijn ook van mijn hand.

              Login om te reageren
          • Design_Driven zegt

            24 november 2015 om 17:41

            @sketcher: Ook ga ik hier enkel uit van de temperatuur maar het zelfde geld voor andere zaken als atmosferischedruk, en hoeveelheid en temperatuur van de aangezogen lucht en zo zijn er nog een aantal factoren die bij een test op een rollerbaan anders zijn dan buiten. Je mag je auto hier allemaal op afstellen dat is volkomen legaal zolang je maar niet de test herkent. Een zeer grijs gebied dus.

            Login om te reageren
      • CriminalSausage zegt

        24 november 2015 om 17:10

        @sketcher: ik wou net een lange reactie schrijven met exact dezelfde strekking. Ik had de hoop al verloren… Iedereen hier kraait maar wat zonder daadwerkelijk verstand ervan te hebben (misschien het beetje kromme info van tv).

        Ben het helemaal met je eens, behalve dat een koude motor minder uitstoot. Een koude motor stoot om verschillende redenen meer schadelijke stoffen uit dan een warme motor, al is het alleen al omdat de cat nog niet warm genoeg is voor een efficiënte omzetting.

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          24 november 2015 om 17:36

          @CriminalSausage: klopt zie mijn reactie hierboven

          Login om te reageren
    • okmer zegt

      25 november 2015 om 19:15

      @sketcher: Ik denk eerder dat dat Renault wel sjoemelsoftware geïmplementeerd heeft maar dat deze gewoon net zo slecht werkt als andere software/electronica in deze auto en daardoor de testresultaten niet voldoende kan beïnvloeden ;-)

      Login om te reageren
  14. freezzr zegt

    24 november 2015 om 15:05

    Wel een mooie auto trouwens die Espace

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      24 november 2015 om 15:20

      @freezzr: klopt prima wagen, ook om te rijden.

      Login om te reageren
      • kruimel zegt

        24 november 2015 om 20:23

        @dirkiii: draaicirkel van een Clio….en alles klopt.

        Login om te reageren
    • kruimel zegt

      24 november 2015 om 17:48

      @freezzr: mijn nummer 1!

      Login om te reageren
  15. volvoturbo zegt

    24 november 2015 om 15:08

    Beperkt zich dus duidelijk niet alleen tot duitse auto’s…

    Login om te reageren
  16. rob5nismo zegt

    24 november 2015 om 15:10

    Renaults reputatie gaat verder dan f1?

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    24 november 2015 om 15:11

    Ik denk dat deze de dans ontspringt. Dr zafira zit ook fout, hoor je niets meer van.

    Login om te reageren
  18. p0wn3d zegt

    24 november 2015 om 15:12

    Als een 1.6je al teveel uitstoot terwijl die voor mijn idee al underpowered zijn, is er misschien iets goed mis met de norm?

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      24 november 2015 om 15:28

      @p0wn3d: Ik denk dat je juist in dat kleine het probleem vindt. hoge NOx uitstoot ontstaat als de temperaturen hoog zijn, dit wordt met katalysator zoveel mogelijk beperkt.
      Door een klein motorblok veel pk’s te geven is de temperatuur in het motorblok waarschijnlijk erg hoog.

      Login om te reageren
  19. henkhekje zegt

    24 november 2015 om 15:14

    Blijkbaar willen de Duitsers graag dat Volkswagen niet alleen ten onder gaat.. vooralsnog een broodje aap verhaal

    Login om te reageren
  20. henkhekje zegt

    24 november 2015 om 15:18

    De vraag is natuurlijk nu ook, is het de NEDC test die niet klopt of is het ook bij Renault de software die voorzien is van sjoemelcode.

    Ik denk namelijk dat eerste, ofwel elke auto die ze op de bank zetten stoot veel meer uit dan de realiteit

    Login om te reageren
  21. tyso44quattro zegt

    24 november 2015 om 15:25

    Dus mercedessen ook zeker???

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      24 november 2015 om 15:47

      @tyso44quattro: de roddel in de auto industrie is dat BMW er ook een handje van heeft.

      Login om te reageren
      • FelixF zegt

        24 november 2015 om 15:58

        @sketcher: Ohja joh? Dat is anders hier in M noch niet aangekomen.

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          24 november 2015 om 16:12

          @FelixF: M Münchent? Het is een roddel hè. Dat is wat ik heb gehoord van verschillende kanten van mensen die zich voor diverse autofabrikanten bezighouden met uitstoot maar niemand die het zeker weet. Het kan goed dat het op niets gebaseerd is natuurlijk. Tijd zal het leren, ik hoop het in elk geval niet.

          Login om te reageren
          • Design_Driven zegt

            24 november 2015 om 16:12

            @sketcher: *München

            Login om te reageren
  22. clarkson zegt

    24 november 2015 om 15:35

    Ze zullen er niet veel gezeur mee krijgen denk ik. Bijna iedere auto stoot wel meer uit in de praktijk dan op papier. Maar dit komt meer omdat de auto’s in optimale toestand getest worden.

    Het is weer een ander verhaal als ze software gebruiken om die testen te manipuleren. Vraag maar aan volkswagen.

    Login om te reageren
  23. desjonnies zegt

    24 november 2015 om 15:45

    De grap -of het trieste is juist- dat de kennis is verdwenen.
    Iedereen bralt maar iets.

    Bij NS heeft men GEEN verstand meer van treinen, waar ooit een hele batterij aan ingenieurs zaten samen met machinisten, zitten nu accountants en die, die kopen een Fyra van een fabriek die geen ervaring heeft met hoge snelheids treinen !

    Bij de EU zitten een stelletje blaaskaken die rein theoretisch regels voor uitstoot opstellen, deels gesouffleerd door de auto-lobby.

    Verkeersvliegers die ooit hun carriere bij een luchtmacht waren begonnen en vervolgens bij een gerenommeerde maatschappij eindigden; ze zijn praktisch uitgestorven
    En de computer is de baas in de cockpit !

    Dus wat verwachten jullie zelf?

    Die hele uitstoot is één politiek spel, één grote farce waaraan alle jongens braaf meedoen, omdat er geen plaats meer is voor nuchter boeren verstand.

    Miljoenen worden er letterlijk verbrandt in Utrecht en Rotterdam waar über correcte gutmenschen subisidies geven (uiteraard NIET hun eigen geld maar dat van u en van mij) om oude Diesels naar de sloop

    Login om te reageren
  24. yupyup zegt

    24 november 2015 om 17:14

    Dat alle auto’s meer uitstoten wisten we wel. Maar de vraag is, komt dat door sjoemelsoftware?

    Login om te reageren
  25. wjeurs zegt

    24 november 2015 om 17:27

    Volkswagen koopt dit soort artikelen om de aandacht te verschuiven :D

    Login om te reageren
  26. 87sandyd zegt

    24 november 2015 om 19:18

    Zelfs hier krijgt VAG de schuld van. Verbaas me steeds meer waar VAG schuldig aan is. Straks heeft VAG ook nog een Russisch vliegtuig uit de lucht geschoten…

    De haat zit blijkbaar erg diep bij de mensen.

    Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      25 november 2015 om 12:33

      @87sandyd: het is natuurlijk ook een nare erfenis uit de 2e wereld oorlog

      Login om te reageren
  27. mashell zegt

    24 november 2015 om 23:06

    Ik ben benieuwd hoe Ford omgaat met Nox. Gewoon omdat Fort Nox.

    Login om te reageren
  28. gorre zegt

    25 november 2015 om 10:25

    Mijn Espace heeft met mijn rijstijl 100 x de toegelaten NOX en 2 X het opgegeven verbruik !
    Who Cares , ligt niet aan sjoemelsoftware , gewoon de test die voor geen meter klopt en waardoor geen enkele wagen op de markt de beloofde cijfers haalt.
    Eens men met realistische tests gaan beginnen zullen veel modellen door de mand vallen , zeker alle hybrides met een belachelijk verbruik van 3 liter met de test en 7 liter reëel

    Login om te reageren
  29. henkhekje zegt

    25 november 2015 om 12:23

    http://www.autoweek.nl/nieuws/35193/renault-betwist-bevindingen-deutsche-umwelthilfe

    Login om te reageren
  30. jdvrs zegt

    25 november 2015 om 12:55

    Renault knalt het er tenminste uit. Niet zoals VW stiekem doen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North