• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitse regering gaat prijzen pomphouders controleren

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 mei 2012 om 13:58 – 16 Reacties

Dure superbenzine

De wassen neus van de week: aangezien (zeuren over) de benzineprijs hot is, heeft de Duitse overheid besloten alle bijna 15.000 pompstationhouders van het land wat nauwgezetter te gaan volgen in hun prijsbeleid. Want onderlinge concurrentie op een open markt is niet genoeg natuurlijk.

Het heeft eventjes geduurd, maar nu doet ook de Duitse overheid een Mugabe’tje: de negatieve aandacht vestigen op een andere partij om je eigen beleid wat te doen vergeten. Iedereen weet per slot van rekening dat de staat middels accijns en belasting het gros van de brandstofprijs beurt, maar toch moet er een Benzin-Polizei opgericht worden om te kijken of de pomphouder niet stiekem een paar cent bovenop de prijs smokkelt. Want dat scheelt namelijk buitenproportioneel op die euro die de staat per liter binnenharkt.

Of er door pomphouders onderling prijsafspraken worden gemaakt weet ik niet, ze zijn in ieder geval nooit bewezen. Ook in Nederland is eens een dergelijk onderzoek geweest, maar de uitkomst was nooit negatief voor de pomphouders. Ook hoefden ze nooit hun prijzen te publiceren, en strandden loze voorstellen als het publiceren van prijsoverzichten langs de snelweg eveneens. Als er al een prijsdruk kwam, dan was dat uit de eigen gelederen.

Toch wil de Duitse regering dat alle pomphouders gedetailleerde informatie over hun prijsvorming gaan aanleveren. Daarnaast moeten ze aangeven waar en tegen welke prijs er brandstof is ingekocht. Yay, nog meer administratieve rompslomp, daar zitten we allemaal op te wachten!

To slot wat minder zuur nieuws: een tank peut schijnt de afgelopen 2 weken maar liefst 3 euro goedkoper te zijn geworden, vanwege zorgen over de wereldeconomie en een grotere olie-aanvoer vanuit de VS. Echt geweldig is het niet, maar alle beetjes helpen.

Ook interessant!

  • Prijzen vernieuwde Kodiaq
    Prijzen vernieuwde Kodiaq bekend gemaakt
  • Prijzen Hyundai Bayon
    Prijzen Hyundai Bayon verrassend concurrerend
  • Prijzen Opel Astra
    Prijzen Opel Astra bekend (nog scherp ook!)
  • prijzen BMW iX
    BMW iX prijzen zijn stevig en toch gunstig

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, tanken

Vorig bericht: « Audi en Mercedes apen Ferrari na met driftkunstjes
Volgend bericht: Verkoop aantal ‘belastingvrije’ auto’s verdrievoudigd »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jesper zegt

    2 mei 2012 om 14:07

    Over een wassen neus gesproken; een tank is nu 3 euro goedkoper? Van een Vespa of van een Hummer? Of wellicht een Boeing 747? Gaat heen…

    Login om te reageren
    • redzero zegt

      2 mei 2012 om 18:38

      @Jesper:
      Ik gok dat dit per barrel is ?! niet per tank.

      Login om te reageren
  2. bempi zegt

    2 mei 2012 om 14:11

    Waarom de benzine pomphouder de schuld geven van de hoge benzine prijzen ?
    Hij werkt in loondienst van de leverancier en die bepaald de dagkoers aan de pomp & de overheid verdiend 40% daarvan.

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      2 mei 2012 om 14:14

      @bempi: Volgens mij verdient de staat aan accijns + BTW (ook over de accijns) 60% per liter benzine…

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        2 mei 2012 om 14:25

        @sacha:

        Ok ik wist het niet precies, maar ze kunnen wel een goede voorbeeld laten zien en geloofwaardiger overkomen door van 60% naar 5% te gaan.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          2 mei 2012 om 15:37

          @bempi: en dan? 50% BTW, of 80% inkomstenbelasting? Het hele probleem is dat zowel de accijns als de marge van oliehandel een percentage van de kostprijs zijn. Dat zorgt voor een prijsexploderend effect.

          Login om te reageren
          • bempi zegt

            3 mei 2012 om 11:06

            @mashell:

            Waarom moet je als je iets verlaagt weer iets anders verhogen. Ik pleit voor een verlaging om nu een stabiele economie te krijgen. Wat hebben bedrijven eraan om minder inkomsten te generen met duurdere producten.
            Mensen rijden nu goedkoper of minder. Slechte ontwikkeling als je het mij vraagt, want dat zijn weer minder inkomsten. Dus probeer het dan aantrekkelijk te maken. Hoe kan je immers in goede en slechte tijden een verhoging blijven handhaven. Dat werkt gewoon niet en dit is het bewijs.

            Login om te reageren
  3. renezzzz zegt

    2 mei 2012 om 14:21

    Hopelijk dat de brandstofprijzen van tankstations langs de autobahn ook worden aangepakt….

    Login om te reageren
  4. 9000cse zegt

    2 mei 2012 om 15:35

    Hier mijn reactie op dit bericht bij Nu.nl:

    Aangezien dit bericht op Duitsland betrekking heeft, kan ik alleen hierover het volgende berichten:
    Ik rijd twee keer per week naar Zürich en tank mijn diesel zowel op de heen- als terugweg steeds bij hetzelfde tankstation. De reden hiervoor is om per tankbeurt van 60 tot 65 liter enkele euro’s uit te sparen. Het betreft een prijsvechter van Jet in Pforzheim, dus géén tankstation langs de autosnelweg. Er tegenover ligt een tankstation van Agip. Dit is altijd 1 eurocent duurder dan “mijn” tankstation.
    Dit is wat er recentelijk gebeurde:
    Zondag 22 april. Getankt om 22.49 uur. Literprijs: € 1.469/ Agip € 1.479.
    Zondag 22 april. Toen ik om 23.03 uur vertrok stond de prijs op € 1.519/ Agip € 1.529.
    Maandag 23 april. Getankt om 12.07 uur Literprijs € 1.459/ Agip € 1.469.
    Woensdag 25 april. Getankt om 23.01 uur. Literprijs € 1.489/ Agip € 1.499.
    Donderdag 26 april. Getankt om 12.15 uur. Literprijs € 1.439/ Agip € 1.449.
    Zondag 29 april. Getankt om 22.58 uur. Literprijs € 1.419/Agip € 1.429.
    Toen ik weer na het betalen naar buiten liep: Literprijs € 1.479/ Agip € 1.489.
    Maandag 30 april. Getankt om 11.57 uur. Literprijs € 1.439/ Agip € 1.449.
    Vraag: Was de prijs voor ruwe olie op zondag- resp. woensdagavond plots zo sterk gestegen, dat de dieselprijs met 5 resp. 6 eurocent moest stijgen? En 13 uur later weer was verlaagd?
    Antwoord: NEE! Natuurlijk niet! Dit is prijsmanipulatie. Dit is mensen bedriegen.
    Vraag: Veranderen Jet en Agip, -onafhankelijk van elkaar-, altijd de prijs samen op hetzelfde tijdstip met evenveel eurocenten?
    Antwoord: NEE! Natuurlijk niet! Dit riekt duidelijk naar prijsafspraken = kartelvorming.
    En dit “prijzenspel” speelt zich al meer dan tien jaar zo af.
    Mijn mening: Goed idee van de Duitse regering om hier eindelijk controle op uit te gaan oefenen.

    @109
    Denk je nou echt, dat ik hierover nog nooit met de pomphouder heb gesproken? Ik ken die man al meer dan tien jaar! Hij heeft me zelf verteld, dat hij zijn prijzen zelf niet kan veranderen. Dat gebeurt in de centrale in Hamburg. En die kunnen van daaruit toch echt nog niet beoordelen of het in Pforzheim op dat moment druk is of niet.

    Lees meer: http://www.nujij.nl/economie/duitsland-gaat-benzineprijzen-controleren.16824058.lynkx#ixzz1tieFn300

    Lees meer: http://www.nujij.nl/economie/duitsland-gaat-benzineprijzen-controleren.16824058.lynkx#ixzz1tidPXNtz

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 mei 2012 om 15:43

      @9000cse: een gemiddeld Duits tankstation verandert 5x per dag de prijzen! De gemiddelde trend is dat gedurende dag het steeds iets goedkoper wordt. Dit vanwege de prijzen van onmliggende tankstations, dat effect zorgt voor lagere prijzen op de avond zelfs ondanks dat er s’avonds meer klandizie is. Er wordt dus (blijkbaar in de centrale in Hamburg) wel degelijk op de prijzen in de omgeving gelet. Is ook logisch, een paar cent te duur kost de stationshouder zomaar 30% omzet in dat uur.

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        2 mei 2012 om 16:02

        @mashell:
        Je schijnt goed op de hoogte te zijn, alleen toon je niet aan, dat de prijsverschillen ontstaan door prijswisselingen op de oliemarkt, maar door de willekeur van de brandstofmaatschappijen. De prijzen kennen daardoor geen stabiliteit en dat is de reden, dat de Duitse overheid die willekeur wil aanpakken.
        Stel je alleen maar eens voor, dat dit op ander gebied ook zo zou zijn. Zoals de broodprijs of het pilsje in de kroeg. Dan zou het land op zijn kop staan.

        Login om te reageren
        • mrs250 zegt

          2 mei 2012 om 16:27

          @9000cse: stond een paar weken geleden inderdaad een uitgebreid artikel over in Der Spiegel. Ben benieuwd of ze er daadwerkelijk iets aan gaan doen…

          Login om te reageren
  5. baasbas zegt

    2 mei 2012 om 15:45

    Lol.. klinkt als een Nederlandse maatregel

    Login om te reageren
  6. kell zegt

    2 mei 2012 om 19:27

    Deze week in frankrijk, uiteraard op weg in Lux. De tank vol gegooid. Scheelt minimaal 30 cent per liter… Op dat moment lekker. Maar gewoon triest dat het zoveel moet kosten ’thuis’.

    Login om te reageren
  7. meneersander zegt

    2 mei 2012 om 19:39

    Peut uit de Vs, alsof we daar zo happy mee motten wezen.

    Login om te reageren
    • bertorelli zegt

      3 mei 2012 om 09:06

      @meneersander:
      Is U niet blij met de peut of met de VS?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North