• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitsland wordt verweten niet solidair te zijn wat betreft banenverlies bij Opel

Auteur: Dennis, gepost 23 september 2009 om 09:10 – 31 Reacties

Opel Magna Logo

De Duitse kanselier Angela Merkel heeft een actieve rol gespeeld in de onderhandelingen over de verkoop van Opel aan Magna door General Motors. Duitsland beloofde 4,5 miljard euro krediet aan Opel te verlenen om daarmee zoveel mogelijk Duitse banen te sparen. Dat plan pakt uit zoals verwacht, want bij Opel zullen in diverse landen grote groepen werknemers worden ontslagen, maar Duitsland blijft het meest gespaard.

  • In Duitsland worden bij Opel 4.116 van de 24.700 banen geschrapt. Dat komt overeen met 16,6 procent.
  • De bij de Britten verliezen 1.373 van de 4.475 Opel werknemers hun baan, 30,7 procent.
  • In Spanje verliezen 2.090 van de 6.401 Opel werknemers hun baan, 32,7 procent.
  • De Belgen zijn het slechtst af. De ongeveer 2.300 Belgische Opel medewerkers komen allemaal op straat te staan omdat de fabriek in Antwerpen zal sluiten. Daarmee verliezen ook zo’n 5.000 medewerkers bij toeleveranciers hun baan.

Vakbonden in de UK, Spanje en België zijn woedend over deze gang van zaken en verwijten Duitsland zich niet solidair te tonen. Volgens ingewijden van de Britse overheid staat het aantal ontslagen in de UK nog helemaal niet vast. Dit zou afhankelijk zijn van de uitkomsten van gesprekken tussen Magna en de getroffen landen. Het is namelijk ook nog denkbaar dat de Europese Commissie zich met de zaak zal bemoeien om de schade enigszins te beperken. Sommige mensen plaatsen nu vraagtekens bij de vraag of de Duitse staatssteun niet in strijd is met Europese regels. Wellicht krijgt dit dus nog een staartje. (via: financial times)

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

magna, Opel

Vorig bericht: « Belgische wielrenners kunnen beter gewoon gaan fietsen
Volgend bericht: Fisker krijgt lening van een half miljard dollar »

Lees Interacties

Reacties

  1. Zoepie zegt

    23 september 2009 om 09:15

    Autoblog wordt wakker. De reden dat België momenteel op zijn achterpoten staat is omdat er eventueel een rapport zou zijn waaruit zou blijken dat Antwerpen rendabeler is dan een Duitse fabriek (de naam ontglipt me even). Als dit werkelijk zo zou zijn is de sluiting van Antwerpen tegen de Europese regels.

    Login om te reageren
  2. de sjonnies zegt

    23 september 2009 om 09:22

    Ja Ja, 1 Europa, geen binnengrenzen, 1 grote Euro markt, verbroedering alom en zeker niet ‘ieder voor zich en God voor ons allen’…..
    Angela heeft haar DDR verleden dus niet van zich af kunnen schudden !
    Als dit zo door mag gaan staat de EU in zijn hemd !

    Login om te reageren
  3. Timmie zegt

    23 september 2009 om 09:23

    Ik betwijfel of Antwerpen echt wel zo rendabel is. Kandidaat-overnemer RHJ wou die fabriek ook sluiten, en dat bedrijf is deels Belgisch! Dan moet er wel iets serieus mis zijn met Opel Antwerpen…

    Login om te reageren
  4. Kareltje zegt

    23 september 2009 om 09:32

    Gelijk hebben ze, als ze alleen van Duitsland steun krijgen zullen er mee Duitse banen gered worden dan anderen.
    Als de België wilt dat Antwerpen open blijft dan moet de Belgische staat ook maar bij springen.

    Login om te reageren
  5. Eric zegt

    23 september 2009 om 09:39

    @Kareltje,
    De Belgische staat heeft 500 miljoen euro klaar om Opel bij te springen. Maar in het huidige economisch klimaat moet je durven inzien dat Magna voor de goedkoopste werknemers kiest. België heeft een zware taks op loon voor de werkgever. Zo betalen ze per arbeider hetzelfde aan taks als zijn loon!!!! België heeft de hoogste loonkost in Westeuropa.
    En Duitsland… vele duitsers hebben heimwee naar hun Deutsch Mark en wensen niets te maken hebben met een verenigd Europa.

    Login om te reageren
  6. Eric zegt

    23 september 2009 om 09:41

    @Timmie,
    De vestiging in Antwerpen is meer rendabel dan sommige duitse vestigingen. Enkel is de loonkost torenhoog bij ons en dat steekt Magna en RHJ tegen.

    Login om te reageren
  7. laatste-man zegt

    23 september 2009 om 09:45

    Meer info: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=OH2FHAGL

    Login om te reageren
  8. europeaan zegt

    23 september 2009 om 09:47

    belgie, england en spanje, als jullie geen ontslagen willen
    kom dan maar op met die 4.5 miljard aan staats steun. dan praten we verder over wie er wordt ontslagen. wel zo eerlijk

    Login om te reageren
  9. Hubert zegt

    23 september 2009 om 09:48

    Ik zou willen dat de NL regering zo zorgzaam met de binnelandse industrie zou omgaan.
    En niet zomaar blind allerlei geld naar europa en daarbuiten laten vloeien.

    Hulde voor Merkel!

    Als belgie z’n fabriek open wil houden, zullen ze er ook zelf maar wat geld in moeten doen.

    Login om te reageren
  10. laatste-man zegt

    23 september 2009 om 09:52

    @europeaan: mss eerst een beetje achtergrond info lezen…
    http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20090912_025

    Login om te reageren
  11. realcar zegt

    23 september 2009 om 09:58

    Dit speelt al maanden maar toen hoorde je geen enkel land omdat dit dan geld zou gaan kosten. Nu is Opel gered en beginnen diegenen die erg stil waren hun mond te roeren. SCHANDE!!

    Login om te reageren
  12. Sam zegt

    23 september 2009 om 10:14

    ja heey hallo als duitsland geld in opel pompt dan lijkt het me logisch dat dat belastinggeld zoveel mogelijk ten goede komt van de duitsers zelf, ze gaan niet met duitsbelastingsgeld een fabriek in spanje openhouden, althans dat zou ik niet doen:P

    Login om te reageren
  13. Ibanez zegt

    23 september 2009 om 10:16

    Merkel heeft geen kiezers te winnen in belgie, spanje, of de UK…..
    Al is dit niet de eerste keer dat ik de discussie rond belgische autofabrieken hoor, al dan niet terecht…herriner me ook iets van een paar jaar geleden…?

    Login om te reageren
  14. Jozef zegt

    23 september 2009 om 10:17

    Belgie heeft 500milj euro veil voor opel uitgerekend naar €/inwoner is dit zo een €50 ongeveer.
    Duitsland 4.5miljard maar wel maar dan 8keer zoveel inwonders
    daar komt dat neer op ongeveer €55/inwoner naar opel.

    Bekijk eerst dingen in hun context alvorens een conclusie te trekken

    Login om te reageren
  15. topless zegt

    23 september 2009 om 10:19

    @Sam

    Dan moet je ook geen deel willen uitmaken van een verenigd Europa. Er gaat ook Nederlands geld naar Spanje, waar we niets van terugzien. Dat hoort erbij.

    Login om te reageren
  16. Sam zegt

    23 september 2009 om 10:25

    @topless ja ok maar dit zou dan bovenop het al betaalde bedrag aan de eu zijn. ik snap dat er subsidies en dingen betaald worden van belastinggeld om de eu te helpen maar ja in crisis en verkiezingstijd, zou ik niet extra geld naar het buitenland laten verdwijnen, aangezien ze inderdaad ook al subsidies krijgen. ik weet dan niet of dat ook naar de auto industrie gaat. Maar ook de duitse staatsschuld loopt lekker op en dat hoeft niet nog sneller, lijkt me

    Login om te reageren
  17. ddr zegt

    23 september 2009 om 10:31

    Ich hoffe, dass die deutsche Regierung eine feste und Schwanz hat, kann teuer werden.
    Egoisten

    ik hoop dat dit voor de Duitse regering nog een ferm en kostelijk staartje mag worden.
    egoïsten

    Login om te reageren
  18. Laurens zegt

    23 september 2009 om 10:59

    In NL milieukringen wordt gesuggereerd gesubsidieerd EV’s bij Nedcar te gaan bouwen. Het leek me toen al een goed idee…

    OT: eerst Balkenende ontpolderen, en nu verwachten dat wij Neelie inzetten?

    Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    23 september 2009 om 11:50

    ja dom wijf ..
    dat krijg je als je geld gaat weggeven ..
    alleen maar ontevreden smoelen ..

    veel plezier met je sociale werkplaats iig ..

    Login om te reageren
  20. Gummer zegt

    23 september 2009 om 12:01

    Als dan de 4.5 miljard nu ook eens echt een bijdrage zou zijn, maar het is niet meer dan een lening. Duitsland heeft 1.5 overbruggingskrediet beschikbaar gesteld en dat moet terugbetaald worden door opel/magna met rente. Daarnaast zou ook nog een 3 miljard beschikbaar komen doordat de overheid zich garant steld voor de leningen die verstrekt gaan worden door banken. Ook hier moet er terugbetaald worden.

    Per saldo als alles terugbetaald gaat worden levert duitsland dus nul komma nul bijdrage maar heeft wel zijn arbeidsplaatsen behouden. Een slimme calculatie.

    Login om te reageren
  21. sjazz zegt

    23 september 2009 om 12:02

    Vanochtend stond in de krant dat de OR van Opel het voorstel om op deze manier te reorganiseren heeft verworpen.

    @laurens… dit is wel van meer afhankelijk dan een paar femke’s die dit roepen.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      23 september 2009 om 13:26

      @sjazz: die meiskes zijn wel heel handig in het aanpassen van hun directe woonomgeving. Autovrij maken is het minste. Het wordt pas echt een grap als ze voorstellen weer VOC schepen in NL te gaan bouwen…

      Login om te reageren
  22. Realhustler zegt

    23 september 2009 om 12:11

    Een belangrijk marketing argument voor Opel is ook dat Duits is….

    Kosten baten verhaal: Wat kost het als de mensen werkloos zijn ? Hoeveel moeten we betalen omdat te voorkomen ? Ok, trek je conclusies. En lekker per land.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      23 september 2009 om 14:48

      @Realhustler:
      Opel Duits? Net zo ‘Amerikaans’ als die Chevrolets die hier verkocht worden !

      Login om te reageren
  23. Esprit_de_Flandre zegt

    23 september 2009 om 12:34

    Peeters (Vlaams Minister-President) wist te melden:

    “… net als de totale productiekosten: tot 1.920euro per wagen. Daarmee doet Antwerpen beter dan Bochum (2.006euro) en het Britse Ellesmereport (2.080euro). De site in het Duitse Eisenach scoort met 1.042euro wel beter. ”
    Meer hier: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=OH2FHAGL

    Het is duidelijk dat Duitsland hier chauvinistisch en protectionistisch is opgetreden. Dat Europa bewijst wat het waard is, en Duitsland veroordeelt. Ofwel de fabriek in Antwerpen openhouden, ofwel een deel van die staatssteun meteen doorstorten aan de werknemers van Opel Antwerpen. En meteen genoeg zodat ze nooit nog een Opel hoeven te kopen.

    Login om te reageren
  24. vincenzo zegt

    23 september 2009 om 12:35

    ach als het Zuiden dit doet is het corruptie. In het noorden is natuurlijk te begrijpen ‘voor de eigen industrie’ te zorgen.

    Login om te reageren
  25. vincenzo zegt

    23 september 2009 om 12:37

    he appelsap ken je feiten eens man/mietje.
    NL krijgt ook genoeg EU subsidies. Ohnee NL is het rijkste land van de wereld. Dream on en neem nog een jointje.

    Login om te reageren
  26. Jopie zegt

    23 september 2009 om 13:53

    Duitsland en Frankrijk doen altijd aan protectionisme. Daar zijn ze groot mee geworden en die streken leren ze niet af. Een verenigd Europa bestaat niet, en zal ook nooit bestaan.

    Login om te reageren
  27. Pixed zegt

    23 september 2009 om 14:12

    Als je hoort dat Ford even productief is met 4 fabrieken ipv de 9 fabrieken van Opel, dan is er inderdaad een over capaciteit.
    Aan de andere kant zijn de Duitse vakbonden toch massaal aanwezig in Antwerpen voor hun steun te betuigen aan Antwerpen, dus Magna heeft nog wat zware weken voor de boeg…

    Login om te reageren
  28. Citrofiel zegt

    23 september 2009 om 15:35

    Waren het de Fransen geweest die zoiets geflikt hadden, dan had ik het grappig gevonden. Van de Duitsers is het gewoon niet oplettend/naaiend. Flauw hè, vooroordelen. :P

    Login om te reageren
    • Activa zegt

      23 september 2009 om 18:44

      Ja, Duitsers mogen altijd wat meer, ik weet ook niet waarom. Fransen chauvinistisch?? Zeker weten, maar neem van mij maar aan dat ze bij die dikke nekken van Duitsers nog aardig wat kunnen gaan leren!! Ik werk voor een Duitse toeleverancier in de automotivesector en kan het dus wel weten :?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North