
Dit gaat officieel de duurste Supra ter wereld* worden. Dat kan niet anders.
Als liefhebber van Japanse exoten is het erg gaaf om te zien dat deze auto’s eindelijk de waardering krijgen die ze verdienen. Met name met de Japanse sportwagens in de jaren ’90 was dat niet altijd het geval.
In technisch opzicht waren dat de mooiste auto’s met zeer bijzondere techniek. Vierwielbesturing, vierwielaandrijving, VTEC, wankelmotoren, twin-turbo techniek, vier kleppen per cilinder en nog een hele hoop andere technologische hoogstandjes die de Europese en Amerikaanse concurrentie simpelweg niet in de aanbieding had.

Gran Turismo
Maar ja, de baaaaadge erop was niet premium genoeg, dus koos men destijds voor een vertrouwd merk. Of in elk geval een merk dat succes uitstraalde. Dat zo’n Japanner superieur was in veel opzichten, mocht toen niet baten. Maar nu? Nu zijn die over-ontwikkelde Japanners eindelijk veel geld waard. De mensen die in de jaren ’90 alle autofolders en tijdschriften lazen en niet veel later Gran Turismo speelden, hebben heel andere connotaties bij het horen van de naam Toyota Supra.





Dit exemplaar staat op Bring-a-Trailer. Er zijn een paar dingen heel erg bijzonder. Ten eerste is het een auto met weinig kilometers. Er staan namelijk slechts 6571 mijlen mee afgelegd sinds de auto in 1995 op de markt kwam. Dat is iets meer dan 10.500 km. Het is uiteraard de juiste configuratie, dus een Twin Turbo met de 2JZ-GTE motor en de V161-transmissie (de 233-zesbak van Getrag).


Misschien wel het meest bijzondere is dat de auto nog helemaal origineel is. De Toyota Supra is een lieveling van de tuningsindustrie. Namen als Top Secret, HKS, Blitz, Trial en Veilside beleefde topjaren door de Supra. De mogelijkheden waren (en zijn) eindeloos. Dat betekent wel dat er nog meer weinig exemplaren die niet onder de automotive steroïden zitten. Behalve deze dan.




Duurste Supra ter wereld?
Het is niet alleen de goede specificatie, maar je koopt ‘m ook nog eens van de eerste eigenaar! Je zou bijna denken dat deze meneer (of mevrouw!) wist wat er ging gebeuren. De auto heeft uiteraard volledige documentatie en om de laatste onzekerheid weg te nemen is er een Carfax-rapport.





De prijs van dit moois? Dat gaat nog wel een dingetje worden. De laatste keer dat we een dergelijke Supra zagen, ging deze voor 121.000 dollar. Dat vonden we destijds een astronomisch bedrag. Bizar! op dit moment staat het hoogste bod op 138.000 dollar. Dat is omgerekend 117.000 euro. Daar heb je in Nederland bijna een Kia Picanto Automaat voor!
Het einde is nog lang niet in zicht, want de veiling sluit pas over 8 dagen. Voor hoeveel denk jij dat deze duurste Supra ter wereld verkocht gaat worden? Laat het weten, in de comments!
*we rekenen de filmauto in dit geval even niet mee.
UPDATE 30-07: de auto is verkocht en de hamerslag was bij… 201.000 dollar! Dat maakt deze Supra inderdaad de duurste Supra die van de hand is gedaan en de eerste die de 200.000 passeert. Dé duurste, totdat iemand er eentje met zes duizend mijl vindt uiteraard.
Hopen dat deze in handen komt van een liefhebber die hem origineel wilt houden, en niet van een of andere malloot die er een driftbak van wil maken of enkel die 2JZ ergens anders in wil lepelen.
Wanneer je dergelijke bedragen betaald, hou je hem sowieso origineel, voor tuning projecten zijn er voor de helft van het geld veel exemplaren te vinden. Dus maak je geen zorgen deze eindig in een collectie en zal weinig km’s meer maken
Dan maak ik mij juist zorgen. De essentie van een auto is rijden. Zonde om als garage queen te worden weggezet!
Ik hoop vooral dat de auto in handen komt van een liefhebber die er vooral heel veel in gaat rijden. Auto’s, hoe mooi ze soms ook zijn, zijn er om te gebruiken.
Niet bepaald de duurste Toyota Supra. Eerder deze maand wisselde de oranje supra uit “The Fast and the Furious” van eigenaar voor $500.000.
@chefturbo: je hebt helemaal gelijk. Dat is echter een filmauto, dus die rekenden we niet mee. Ik heb het er even expliciet bijgezet.
Deze auto zal nooit gekocht worden om te gebruiken. Linea recta de garage in en over 10 jaren zal ie er weer uitkomen en verkocht worden aan Toyota Japan voor 2 miljard yen ofzo
Ben benieuwd. Wat een mooie wagen in die uitvoering.
Wat is hij gaaf he! Wel twee puntjes, het interieur ziet er bijzonder uitgeleefd uit voor een praktisch nieuwe auto. Klopt de stand, was het leer (met name het stuur) fabrieksaf al zo? En het stuur zelf, dit zat ook in de Toyota Hiache busjes, een driespaak momo af fabriek had een hoop gedaan.
Misschien was de eerste eigenaar/esse een dikke Bertus/Berta, niet ondenkbaar in de VS. Dat zou de wat kreukelige stoelen verklaren. Qua het stuur geen idee.
misschien dat de eigenaar er dagelijks in ging zitten in de garage en broem-broem roepen en ondertussen flink aan het stuur draaien.
@dutchdriftking: Het leder in een Supra is niet van dezelfde kwaliteit als van een 911 #kippenleder.
Bijzonder uitgeleefd… Hahaha. De nominatie voor grap van het jaar heb je binnen.
@dutchdriftking: uitgeleefd? Ik zie het echt niet .
Doe mij die Picanto dan maar, die heeft een veel lager verbruik. Het liefst in het grijs dat hij ook een goede restwaarde houdt.
Witte Picanto’s doen het met regelmaat beter (qua verkoopprijs/statijd) dan metallic varianten, vraag me niet waarom..
Gave wagen maar wat een geld.
VTEc op een supra ?
Variabele kleppen ok, maar de naam VTEC is toch echt van Honda
@nofxke: neverlind te snel gelezen…
@nofxke: even beter lezen, gaat over de jappen in het algemeen uit die tijd
@sr20det: had mezelf al verbeterd
Had idd te snel gelezen…
Mooi ding, maar ik heb er liever 1 met een klein beetje meer ervaring. Hiermee ga je toch niet rijden.
“In technisch opzicht waren dat de mooiste auto’s met zeer bijzondere techniek. Vierwielbesturing, vierwielaandrijving, VTEC, wankelmotoren, twin-turbo techniek, vier kleppen per cilinder en nog een hele hoop andere technologische hoogstandjes die de Europese en Amerikaanse concurrentie simpelweg niet in de aanbieding had.”
Haha.. de Engelse hadden met Jensen toch echt al een 4 wiel aangedreven GT, vierwielbesturing goed punt Mazda vooral, VTEC ok eletronisch maar de techniek variabele kleppen timing was al een dingetje bij o.a. Fiat en Alfa Romeo.. Lancia had al een tijdje dubbele turbo’s (low/high) en zelfs in combinatie met supercharger!
Dat het in de jaren 90 populair gemaakt werd in de Japanse highend wagens is zeker waar maar de techniek was allemaal al vrij oud en nooit echt mainstream geworden.
@knapzuur: de eis is wel dat het moet functioneren. Iets dat bij veel Japanners wel het geval was.
Feit blijft dat de Japanse sportwagens in technologisch opzicht voorliepen op de concurrentie uit dezelfde periode.
Zowel qua innovatie als qua betrouwbaarheid ;-).
Nouououou, die variabele kleptiming is toch wel tamelijk mainstream gebleken.
Excuus dat is uiteraard mainstream geworden maar het gaat om de combinatie van variabele timing + variabele lift die relatief uniek is gebleven.
Had ik de centen maar. Perfect exemplaar voor een big single met 7/800pk. Lekker fris torretje nog met die km stand. En dan lekker rijden. Stilstand is auto moord.
Die kan wel wat Interior Matt Cleaner gebruiken.
Zoals het spreekwoord luidt : beter duur dan niet te koop.
Zo, en dan nu een Veilside kit en een dikke single turbo erop. En NOS. Dubbel NOS.
Ik vind hem nog mooier dan toen hij net uitkwam. Dit is gewoon cool, zo’n oldschool Japanse sportwagen. Alleen al dat om de bestuurder heen gebouwde dashboard is geniaal. Dat het van plastic plastic is doet daar niets vanaf. En dan ook nog met een fraaie dubbeldin geluidsinstallatie, uiteraard met cassette. Hoe cool wil je het hebben.
@moveyourmind: agree. ‘Modern Talking Greatest Hits’ in de cassettespeler en het plaatje is helemaal af.
Goed dat de Japanners de credit krijgen die ze verdienen na zoveel jaar.
1 ding had em nog unieker kunnen maken en dat is als het een vast dak was geweest en geen targa.