• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ecclestone: ‘Er zijn te veel F1-teams’

Auteur: ricardo, gepost 15 december 2012 om 10:11 – 31 Reacties

Bernie en dochter Tamara

In de nasleep van de spannendste Formule 1-finale sinds tijden, komt Bernie Ecclestone even met een nieuw idee voor zijn raceklasse. De 82-jarige baas vindt dat de wildgroei aan F1-teams maar eens aangepakt moet worden.

Bernie verklaarde tegen Reuters dat hij eigenlijk nooit twaalf teams heeft willen hebben. En dat komt goed uit, want het Spaanse HRT lijkt ermee te stoppen, onder voorbehoud dat het team niet alsnog wordt overgenomen. Volgend jaar doen er dus elf teams mee. Een begin van Bernie’s gewenste downsizing. Maar, zo zegt de echtgenoot van de 35-jarige Fabiana (archiefbeeld), is het wel van belang dat ze Ferrari behouden.

Bernie, kom er maar in:

“It’s just that is easier to handle, for the promoters, for the transport. We’d rather have 10, so long as we don’t lose Ferrari.”

Zou deze Ferrari-lovende uitspraak gedaan zijn om het ouderdomsgeschil tussen Luca Di Montezemolo en hemzelf weer recht te praten, of is de Italiaans renstal simpelweg onlosmakelijk verbonden met de Formule 1 en staat hij daarom klaar met de reetveer? Hoe dan ook, de F1 moet kleiner als het aan B-Money ligt.

Ook interessant!

  • Ecclestone Vice-president
    Ecclestone vice-president FIA na verkiezingen
  • F1-teams gaan akkoord met engine freeze en sprintraces
  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

bernie-ecclestone, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Dit weekend Race of Champions, dit zijn de auto’s
Volgend bericht: Tumbler van LEGO is een technisch hoogstandje [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Frux zegt

    15 december 2012 om 10:17

    Hoe meer teams, hoe meer (inhaal)acties! En die zijn tegenwoordig al best gering…

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      15 december 2012 om 11:21

      @Frux: Ik weet niet naar welk seizoen jij de afgelopen maanden hebt gekeken, maar volgens mij is er toch wel flink wat ingehaald dit jaar…

      Login om te reageren
      • heidi zegt

        15 december 2012 om 13:50

        @awesome:

        Naar nu blijkt (dank je Reuters) is dit al voor aanvang van het 2012 seizoen contractueel vastgelegd.

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      15 december 2012 om 13:54

      @Frux: tegenwoordig? Je mocht 20 jaar geleden blij zijn als je de helft van het huidige aantal inhaalacties zag! Als de eerst 6 rijders in dezelfde ronde finishte was het een close race!

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        15 december 2012 om 15:23

        @lambo4all: https://www.youtube.com/watch?v=Dc2mzOFR_dg

        Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    15 december 2012 om 10:19

    O. Die Fabiana is best wel niet attractief….

    OT nu, is het weer 10 teams. Heeben ze 10 teams en zijn we weer een paar jaar verder moeten het er weer 12 teams worden. Deze discussie komt om de zoveel tijd weer terug.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      15 december 2012 om 10:50

      @Rick-dos: care for Eccie..werkt toch allemaal niet meer :)

      Login om te reageren
    • p993 zegt

      15 december 2012 om 12:16

      @Rick-dos: yep. Truukje van de f1 god om zijn spelletje weer even in de media te brengen in de f1 komkommertijd. Het is allemaal zo doorzichtig. Vraag me wel es af hoe het de f1 zal vergaan als bernie er niet meer is.

      Login om te reageren
  3. ronin1130 zegt

    15 december 2012 om 10:20

    Die kerel weet van zottigheid ook niet wat verzinnen hoor… Draaien zoals de wind.

    Login om te reageren
  4. rodger zegt

    15 december 2012 om 10:20

    Dat die vent z’n houten jas nog niet aangetrokken heeft blijft een mirakel.

    Login om te reageren
  5. toroloco zegt

    15 december 2012 om 10:21

    F1 interesseert mij al lang niet meer. In het algemeen saaie races, lelijke bolides tegenwoordig. Ga liever naar rally’s kijken, daar is de toegangsprijs trouwens veel lager en kan iedereen dicht bij de piloten komen. Je kan zelfs de WRC monster aanraken.

    Login om te reageren
  6. lacker zegt

    15 december 2012 om 10:24

    Op 3 dec 2012 sprak Luca di Montezemolo (Ferrari) de volgende woorden: Ecclestone is zo oud, dat hij geen controle meer heeft over zijn woorden’.

    (n.a.v. overwinning van Vettel)

    Login om te reageren
    • mout zegt

      15 december 2012 om 10:59

      @lacker: En nu is ie nóg ouder.

      (En ja, over vijf minuten alweer!)

      Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    15 december 2012 om 10:33

    zoals tante Luca de botsauto-exploitant is op de kermis ..
    is Ecclestone de circus directeur ..

    zo,n ouwe vos moet je niet bekritiseren of verafgoden ..

    just watch and learn ..

    Login om te reageren
  8. mmot05 zegt

    15 december 2012 om 10:34

    Ik vind ook dat teams gewoon bestaande automerken moeten zijn. Ford, toyota, honda enz. terug en al het andere rotzooi eruit (inclusief redbull!!) die niet eens voor hun eigen spullen kunnen zorgen maar bij de concurrent moeten shoppen. Het gaat steeds meer richting dtm dit; 130 auto’s, 65 teams, maar 2 merken

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 december 2012 om 10:43

      @mmot05:
      Concurrent shoppen?
      In de zestiger en zeventiger jaren reed bijna alles met Cosworth-Ford motoren, waar heb je het over??????????
      En nu heeft Renault die taak deels overgenomen.

      Login om te reageren
      • mmot05 zegt

        15 december 2012 om 12:25

        @desjonnies: daar ben ik dus fel tegen, met z’n allen dezelfde motor erin lepelen. Iedereen moet zijn eigen karretje ontwikkelen en bouwen, zeg ik nou iets doms?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          15 december 2012 om 12:30

          @mmot05:

          yep .. “moet” nml ..

          Login om te reageren
    • awesome zegt

      15 december 2012 om 11:23

      @mmot05: Ik heb liever dat de merken juist weg blijven.
      Ze vertrekken net zo makkelijk weer als ze gekomen zijn.

      Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    15 december 2012 om 10:39

    Er zijn teveel 88 jarigen die dictatoriale posities bekleden………………

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 december 2012 om 10:55

      @desjonnies:

      aan wilskracht kan je geen leeftijd binden ..

      niet iedereen wil na hun 65ste genietaaahhh van het leven dmv van een Kip caravan en jeux de boules ballen ..
      er zijn ook mensen die “jong” en strijdvaardig willen/kunnen blijven ..

      sluimeren en toch altijd een stapje voor zijn ..
      ouwe draken zijn het ..

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      15 december 2012 om 11:03

      @desjonnies:

      Nuja het is geen dictator als hij echt de eigenaar is maar da’s het probleem dat we met hem hebben.

      Login om te reageren
  10. norge zegt

    15 december 2012 om 10:47

    Er is een eikelstein te veel in de F1.

    Login om te reageren
  11. Joel_D zegt

    15 december 2012 om 10:53

    -edit: check!-
    Ik heb trouwens wat moeite met inloggen, dit lukt alleen via de Facebook knop.

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    15 december 2012 om 11:04

    Te veel teams? Die staart teams verpesten het af en toe dus dat maakt het onvoorspelbaar.

    Login om te reageren
  13. 964rs zegt

    15 december 2012 om 11:20

    bernie kan maar gewoon beter stoppen en lekker genieten van zn pensioen. misschien is dat juist wel goed voor de formule 1. Dat iemand anders nou wat meer zeggenschap heeft

    Login om te reageren
    • rsvbf1 zegt

      15 december 2012 om 11:27

      @964rs: Schumacher misschien

      Login om te reageren
  14. rsvbf1 zegt

    15 december 2012 om 11:26

    10 teams is dan echt de minimun minder niet, het liefst meer nutuurlijk, helaas volgend jaar maar 11 teams maar io hoop wel dan Caterham en Marrusia aansluiting vinden bij de rest

    Login om te reageren
  15. ropbp zegt

    15 december 2012 om 12:17

    Het is ook zo leuk hoe ze iedere keer weer proberen om de kosten te drukken en dan komen er nog een paar armlastige stalletjes bij waardoor de verschillen in budget percentueel hetzelfde blijven.

    Login om te reageren
  16. lemster zegt

    15 december 2012 om 18:22

    Het lijkt me prachtig als alle andere teams gewoon de stekker er uit trekken. Laat dat bevooroordeelde zooitje maar lekker met hun geliefde Ferrari rondjes rijden.

    Login om te reageren
  17. pieter-jan_catteeuw zegt

    16 december 2012 om 14:01

    Just thinking – a cone-shaped geodesic shell might be best for the ‘open spaces’. If you just leave them open you’ll get an updraft in the wrong direction (away from the tower). If you cover them in a cone-shaped greenhouse shell – the tower can suck air along the sides of this cone while the rising air from the solar pool it trapped by the cone and can’t counter-act the flow of air into the tower. Just a thought off course. The whole area of greenhouse covered solar pond must be designed for maximum heat collection and aerodynamic effeciency.

    Working with solar ponds and thus water vapour – because it is denser than dry air – might increase the effeciency of the turbines.

    It would all need to be pretty huge. It kinda looks good in my head though. One concern I have is that the aerofoil rings produce lift instead of suck as the airfoil flows in the opposite direction on the other side of the ring. Maybe the ‘lift’ disturbance is placed where it doesn’t work on the ring anymore (or the tower in our case) But since the aerobie can achieve lift – then the rings can achieve suck. Perhaps active aerodynamics can enhance the effeciency. Perhaps a rotating half ring is ultimalty more effecient – though a lot more complex to construct.

    I think I didn’t make as much of an ass of myself as was possibly otherwise this loop game wouldn’t be. Hell, maybe I solved the energy problem – or at least kickstarted some creativity amongst architects and engineers.

    You could have a bunch of companies work together on this in return for a future stake in the profit. Spread the investment and get as much talent on it as possible. You’d first need to build a computer model to test it obviously. Deserts – sea. With the sea you don’t have the concentrated solar pool but you do have the ocean currents. A couple of these grids along the equator. You can still cover the grids in geodesic greenhouse shells.

    Off course – skyscrapers could be designed as updraft towers generating their own power and refreshing the city air. In fact – if this is viable technology – then Ghent should build one of these on the Waalse Krook. If the aerofoils are as effecient as regular propellor wind turbines (which I think they can be as a matter of scale and with the added power from the stack effect) then it’s like having a big wind turbine in the middle of the city. Only it’s doesn’t make noise – it’s not (as) ugly – it doesn’t have a dynamic shadow – it doesn’t chop up flying wildlife – it cleans the air of the city and you can use the structure as a building. If this really works – then I demand that Ghent build this instead of another stupid disposable box. If you make it part of a really energy efficient building (round – for one thing) then it could possibly produce more power than it consumes. If you make it so it last as long as great monumental buildings can – then you’ll certainly make a long term profit. The building part doesn’t have to be as tall as the actual tower. Perhaps some sort of geodesic shell out of which the tower rises. It can be a box-shell hybrid building – like that research lab in my picture librairy.

    The tower itself can support a vertical field of solar pannels. Or perhaps water heat collectors to warm the base of the tower and further increase effeciency.

    As energy costs rise – building this way might be the only economic way to do it in the future. Provided it actually makes any sense.

    You can have a solar pool on top of the building collecting heat under a greenhouse.

    The building would need a place to such the air from though. Preferably where it doesn’t – you know – suck up people. Obviously this air would need to come from a high pressure warm area. It will probably need to be some kind of skirt (cone) on top of the building (shell).

    The tower will need to be anchored at several spots in the city.

    Simon says do it.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North