• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1-teams gaan akkoord met engine freeze en sprintraces

Auteur: machielvdd, gepost 11 februari 2021 om 17:44 – 5 Reacties

F1-teams gaan akkoord met engine freeze en sprintraces

De FIA, de FOM en de Formule 1-teams hebben vandaag de koppen bij elkaar gestoken en de uitkomst is nu officieel bekend!

Vandaag was een belangrijke dag voor de Formule 1 en in het bijzonder voor een zeker team dat vernoemd is naar een energiedrankje. Er is namelijk gestemd over het bevriezen van de motoren, ook wel bekend als de engine freeze. De uitslag van de stemming moest de doorslag geven of Red Bull wel of niet de Honda-motor verder gaat ontwikkelen.

Engine freeze

De FIA, de FOM en de F1-teams hebben vandaag om de tafel gezeten en hun zegje gedaan over een engine freeze vanaf 2022. De FIA heeft nu de uitkomst wereldkundig gemaakt: de teams zijn unaniem akkoord gegaan met het plan.

Red Bull

Bij Red Bull kan de champagne dus open. Zonder de engine freeze zouden ze namelijk een probleem hebben, nu Honda zich terug heeft getrokken. Red Bull kon de motor namelijk wel overnemen, maar ze hebben niet de middelen om die de komende jaren door te blijven ontwikkelen. Nu de engine freeze erdoor is wordt deze optie wel rendabel.

Kalender

Een ander agendapunt was de Formule 1-kalender van dit seizoen. Daar was namelijk nog een leeg plekje: de derde race, die op 2 mei gehouden moet worden. Ook daarover zijn de teams vandaag bijgepraat. De FIA bevestigt nu officieel dat dit plekje op de kalender bestemt is voor de GP van Portugal.

Sprintraces

Naast de engine freeze kwam er nog een ander hot item op tafel: de introductie van sprintraces in de F1. Ook over dit plan waren de teams positief. Er is dus steun, maar de details moeten nog uitgewerkt worden. De FIA laat daarover nog niets los. Naar verluidt is het plan om de sprintraces dit jaar tijdens drie GP’s uit te proberen: die van Canada, Italië en Brazilië.

Onder het publiek zijn meningen over de sprintraces nog enigszins verdeeld, maar uitproberen zou in principe weinig kwaad kunnen. Als het niet blijkt te werken kan altijd nog besloten worden om er niet mee verder te gaan. Hoe het ook uitpakt: het is in ieder geval een interessante ontwikkeling.

Ook interessant!

  • Verstappen: "Sprintraces lossen problemen van F1 niet op"
  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Video – Aso in pick-up duwt tegenligger van Overijsselse brug
Volgend bericht: Gloednieuwe Skoda Fabia laat zich voor het eerst zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    11 februari 2021 om 19:09

    Beter idee die sprint race dan de kwalificatie met de afvallers die na 5min aftellen over de streep kwamen en dat in de kwalificatie het de laatste 2min stil was op.de baan

    Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      11 februari 2021 om 21:14

      Dat was inderdaad een aanfluiting. Het hád kunnen werken als de coureurs hun ronde nog af hadden mogen maken nadat de klok op nul ging. Maar dat was weer te veel moeite en het gekibbel erover was gewoon debiel

      Op dit moment is de F1 gewoon niet leuk meer. Je weet vantevoren al dat Mercedes en Hamilton gaat winnen, zoals we de jaren daarvoor wisten dat Red Bull met Vettel ging winnen. Dan maar iets radicaals proberen om het een beetje leuk te houden. Al zou het schrappen van twee van de drie trainingen voor de kwali ook al kunnen helpen

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    11 februari 2021 om 23:32

    Ik vind het nogal wat, die engine freeze. De geruchten gaan dat het een harde freeze is, zonder balance of performance die voor een gelijkwaardig speelveld moet zorgen. Dat getuigt dus van enorme overtuiging bij zowel Red Bull/Honda als Ferrari en Renault dat ze dit jaar en volgend jaar (met de spec die aan het begin van het seizoen bevroren wordt) het gat met Mercedes kunnen dichten.

    Over de sprintraces ben ik minder te spreken. Het voelt voor mij als een soort competitievervalsing als je tijdens een lopend seizoen waarin een volwaardig kampioenschap te behalen valt gaat experimenteren met het format. Dat experimenteren zou je in mijn ogen eigenlijk moeten doen in een ‘bonusrace’ voor of na het reguliere seizoen. Daarbij vind ik het ook raar dat je meer races en meer risicomomenten gaat inplannen terwijl er juist ingezet wordt op kostenbesparing.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 februari 2021 om 06:30

      @Edge: hoezo competitie vervalsen? De sprintrace is er toch voor iedereen? Het kampioenschap verloopt anders maar wel eerlijk er is dus geen competitie vervalsing. Je krijgt dus weekenden met kwalificatie en race, weekenden met sprintrace en race en het wordt allemaal gewonnen door Hamilton.

      Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    12 februari 2021 om 10:00

    In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar vorig jaar was de race op Portimaõ wel erg leuk! Ben benieuwd of dat een blijvertje is

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North