• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ecclestone ziet Audi graag komen, maar waarschuwt ze ook

Auteur: Dizono, gepost 12 mei 2015 om 22:56 – 43 Reacties

Bernie Ecclestone


Terwijl Red Bull heel kinderachtig loopt te doen, blijft de grote kleine strateeg realistisch. Weet waar je aan begint, is zijn devies.

Het zou super zijn als Audi zich gaat mengen in de Formule 1, dat is althans de mening van Bernie Ecclestone. Red Bull zit het een jaartje tegen en zeurt onophoudelijk over de motorregelementen, hun matig presterende Renault-blok en gaven bij monde van adviseur Helmut Marko al te kennen dat ze vertrekken als Audi niet snel motoren gaat leveren.

Het gejammmer van Red Bull lijkt wel effect te sorteren, want de hele racewereld kijkt nu gespannen in de richting van Ingolstadt. In een interview met Motorsport.com neemt Ecclestone alvast een voorschot. Extra motorleveranciers zijn altijd goed, maar de strenge reglementen en de technologische voorsprong van de huidige fabrikanten, maken het behoorlijk lastig om in te stappen. “I believe Honda thought it wasn’t a problem. I told them it would be…”, aldus de grumpy old man.

Ook interessant!

  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
    Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
  • Video: Red Bull fans vieren een groot feestje

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, bernie-ecclestone, Formule 1, Helmut Marko, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « 15 heerlijke fout getunede auto’s uit de jaren ’80
Volgend bericht: Open versie van de Rolls-Royce Wraith heeft een naam »

Lees Interacties

Reacties

  1. ttcate2 zegt

    12 mei 2015 om 22:58

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    12 mei 2015 om 23:06

    Red Bull wilt dat Audi dus binnen een paar weken motoren gaat leveren zodat ze weer gaan winnen??

    Dat is net zo iets dat ik binnen een week een (succesvolle…) date met Charlize Theron moet hebben, zo niet, dan moet mijn jongeheer het ontgelden…

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      12 mei 2015 om 23:08

      @gtwillem: hahahaha geniaal! Charlize is een leuke keuze, al vind ik dat korte kapsel van tegenwoordig net niets. Ik wil dan wel een date met Kate Upton.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        12 mei 2015 om 23:17

        @dutchdriftking: even snel op IMDB kijken wie dat is, en ik zie Twee Grote Pluspunten zie. Maar ik hou meer van iets meer klasse en minder, ehh, Dubbel D. Maar ja, dat is net zo iets als zeggen dat je een nette XK8 wilt rijden want stijlvol. Maar stiekem wil je liever een rondje rijden in de Corvette Z06 ‘Upton Edition’… Goede keuze, kerel!

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          12 mei 2015 om 23:25

          @gtwillem: Charlize heeft absoluut meer stijl, maar op z`n tijd is motorboten toch ook wel erg fijn!

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            13 mei 2015 om 00:13

            @dutchdriftking: ik ben net Modern Family aan het kijken. Naast de SL63 AMG van Jay Pritchett zie ik ook de vrouw van hem. Over motorboten gesproken ;-)

            Login om te reageren
        • gwnbmw zegt

          13 mei 2015 om 14:08

          @gtwillem: laatste zie weg?

          Login om te reageren
    • justins60 zegt

      13 mei 2015 om 07:59

      @gtwillem: nee maar dan hebben ze met als bij mclaren een wxcuus om slecht te zijn want ze moeten de motor nog doorontwikkelen

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 mei 2015 om 10:09

      @gtwillem: Moet je wel opschieten die is bijna over haar datum ;)

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        13 mei 2015 om 11:10

        @bofkont: Charlize is pas 39. Kan nog wel een paar jaartjes mee hoor.

        Login om te reageren
    • muhaman zegt

      13 mei 2015 om 15:40

      @gtwillem: Ik denk dat Audi het wel kan lukken op korte termijn een goede motor te leveren.
      Ze moeten hun WEC motor gewoon “even” aanpassen :)

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    12 mei 2015 om 23:06

    Hoe meer merken in de F1 hoe beter, dus kom maar door Audi!

    Login om te reageren
  4. HZW zegt

    12 mei 2015 om 23:06

    Audi is wel wat anders dan Honda.
    Audi is nog nergens ingestapt wat geen succes was op motorsport gebied.
    Het zou mijn verbazen als ze in F1 gaan dat het geen succes zou worden.
    Want als er één ding is waar Audi goed in is, dan is het wel Motorsport.

    Login om te reageren
    • Nerekop zegt

      12 mei 2015 om 23:16

      @HZW: of betekent dat dat ze geen risico’s durven nemen? ;)

      Lijkt mij gaaf als Audi erbij komt. Liefst onder de vlag van Lamborghini. Mag BMW ook gelijk weer aan de slag als motorbouwer en zien we hopelijk weer de oude tijden terug waarin je als chassisbouwer een ruime keuze had uit motoren en daardoor veel competitie kreeg.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 mei 2015 om 23:16

      @HZW:
      Dat gaat ook voor Honda op, Audi was ook niet meteen succesvol op LeMans, dat soort dingen kosten tijd.
      Dat is trouwens precies wat dat gnoompje bedoeld.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      12 mei 2015 om 23:36

      @HZW: Je vergeet dat er in alle andere disciplines gewoon getest mag worden. Ook Audi zal opstartproblemen kennen doordat ze niet met een F1-wagen onbeperkt rondjes mogen rijden en de boel kunnen verbeteren. Je moet niet denken dat als Renault –niet bepaald koekenbakkers als je bedenkt dat ze jarenlang (succesvolle) ervaring hebben en van de afgelopen 10 jaar 6 kampioenschappen gewonnen zijn met Renault-motoren– er problemen mee heeft en Ferrari ook problemen ermee had, Audi zomaar vanuit het niks vooraan mee kan doen. Tuurlijk, Audi zal op termijn succesvol worden, maar als het op termijn is kun je net zo goed bij Renault blijven want die worden op termijn ook wel weer succesvol

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      12 mei 2015 om 23:37

      @HZW: tja.. Helaas is een zullen ze de eerste 10 jaar in de f1 meer tegenstand krijgen dan een paar priveteams en een half merkenteam.. De budgetten van peugeot en helemaal de priveteams vielen volledig in het niet tegen de tientallen miljoenen die audi er tegenaan gooide. Sinds toyota meedoet zijn ze (1x?) wereldkampioen geworden.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        12 mei 2015 om 23:51

        @lambo4all:
        Het budget van Toyota in het WEC is ook peanuts vergeleken met dat van Audi, in de F1 had Toyota wel een gigantisch budget.
        Nu is het voor een groot deel uitbesteed aan Hugeus de Chaunac ofwel het Franse Oreca.
        Kijk bv naar de race in Spa, Audi en Porsche reden daar al met 3 auto’s net als ze in LeMans zullen doen.
        Audi reed zelfs al met 2 auto’s in LM specificatie.
        Toyota gaat de 20ste pas met de LM spec testen en doet met twee auto’s mee, puur omdat het geld er niet is om het anders aan te pakken.

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      12 mei 2015 om 23:40

      @HZW: kom op zeg…. Hoeveel merken hebben meer succes gehad in diverse takken van racen dan Honda? Leuk dat je fan bent van Audi maar die hebben nog wel even te gaan voor ze Honda inhalen … ( ooit van IndyCar gehoord? gt 300 en Gt500? Btcc? )

      Login om te reageren
      • sollie1984 zegt

        12 mei 2015 om 23:56

        @w0o0dy: Precies. En laten we de sport op 2 wielen en watersport niet vergeten. Honda is altijd sterk geweest wat betreft auto-/motorsport.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          13 mei 2015 om 00:39

          @sollie1984: vergeet de grasmaaier races niet. Honda is daar altijd erg competetief geweest :-)

          Login om te reageren
    • redbeams zegt

      12 mei 2015 om 23:54

      @HZW: Je hebt gelijk…ze hebben heel veel succes geboekt met de olieboot ;)

      Login om te reageren
    • johanw zegt

      13 mei 2015 om 00:14

      @HZW:

      Klopt…audi heeft nog niets gepresteerd in F1 en honda is zeer succesvol geweest..sterker nog de meest succesvolle motor in F1 is nog steeds een honda met de McLaren MP4/4…

      Leuk dat je audi fan bent maar trek honda niet onterecht naar beneden.

      Net als andere zeggen..Indy 500 hoe vaak heeft audi die gewonnen? En honda ? Zo is er nog veel meer..audi is ook goed in le mans bijvoorbeeld maar honda is op veel meer vlakken actief qua motorsport

      Login om te reageren
  5. bisazza zegt

    12 mei 2015 om 23:11

    Ik juich het ook wel toe maar schep de verwachtingen niet direct te hoog. Ze hebben (24h Le Mans) wel ervaring op het gebied van KERS. Maar dat het eenvoudig is een direct competatieve motor te maken lijkt me hee moeilijk (Honda)

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    12 mei 2015 om 23:24

    Ik zou het graag willen zien. Hoe meer diversiteit, hoe beter. Ik vraag me ook af waar Red Bull het idee vandaan haalt dat Audi het meteen beter zou doen dan Renault.

    Login om te reageren
  7. gtwillem zegt

    12 mei 2015 om 23:49

    Ik ben een groot Audi liefhebber, maar wat autosport betreft zijn ze altijd wat schuchtig geweest. De 4wd quattro’s waren revolutionair. Totdat niet veel later Peugeot en Lancia het ook hadden en de zware ondersturende Quattro er compleet uit reden. In de vroege DTM speelde Audi flink vals. Actieve aero, een dikke V8 en 4WD tegen de achterwielaangedreven vier en zescilinders. Audi werd al gauw óf gediskwaliceerd of ze moesten alles aanpassen aan de reglementen. Audi stapte er uit. Latere DTM: Audi werd uiteindelijk succesvol, nadat het jarenlang de boot af hield en ABT met de TT-R redelijk succesvol was. Toen ABT daadwerkelijk races ging winnen, kwam Audi ook met een DTM wagen… Op basis van de: yup, ABT TT.

    Le Mans: in het eerste jaar werd Audi met de R8R knap derde. En dat voor het eerste jaar dat ze meededen! BMW deed ook voor het eerst mee en won gewon met de V12 LMR en kletstte er niet over. Daarna jarenlange dominantie. Maar kijk naar de concurrentie. Die was in de jaren 90 moorden. Maar van 2000 tot 2010 stelde het niet veel voor. Pescarolo, Caddilac en Peugeot. Met de laatste had Audi het al flink lastig, ondanks een veel hoger budget en veel meer auto’s.

    GT racen: Audi levert auto’s (R8 LM-S), maar rijdt er niet zelf mee. Enkel klanten teams. In geen een klasse of race doen ze mee met fabrieks R8’s…

    Dus afgaande op de geschiedenis gaat Audi alleen meedoen met de F1 als ze daadwerkelijk kunnen winnen. Het nadeel: budget is nooit, maar dan ook nooit een garantie voor succes geweest, kijk maar naar Toyota, Jaguar, BAR en BMW: ondanks mega budgetten altijd een rol in de marge gespeeld. Ik heb niet het idee dat Audi zijn wilt toevoegen aan dat rijtje…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 mei 2015 om 23:59

      @gtwillem:
      In het GT3 zijn officiële fabrieksteams verboden, Audi zit er echter tot zijn oksels in bij ART en ABT.
      Daar zijn ze zeker niet de enige in hoor, Porsche doet hetzelfde met Manthey, Nissan doet dat met RML en Ferrari met Af Corse.
      Zo zijn er nog wel meer te noemen, ook Aston, Bentley en Lamborghini maken gebruik van dergelijke constructies.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        13 mei 2015 om 11:12

        @jrk68: je hebt uiteraard gelijk met de GT3 versies. My bad.

        Login om te reageren
    • norge zegt

      13 mei 2015 om 00:33

      @gtwillem: BMW in de marge? …….1983…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        13 mei 2015 om 01:01

        @norge: goede! Absoluut waar. Ik doelde voornamelijk op de redelijk succesvolle comeback van BMW (Williams en Sauber) wat absoluut geen mislukking was, maar een wereldkampioenschap is er niet uit gekomen.

        Dat zet mij wel aan het denken. Peugeot als motorleverancier werd geen succes (redelijk succesvol met McLaren, drama met Prost GP, Arrows en Minardi). BMW was redelijk succesvol met Williams en Sauber. Honda/Mugen waren op hun best top van de subtop. Toyota was geen eens subtop. Renault wist als team en motorenleverancier de afgelopen 10 jaar 6 (ZES!!!!) keer wereldkampioen te worden. Tegen 3x Mercedes en 1x Ferrari…

        Bekijken we Het Grote Plaatje, dan nog kun je Renault niet zo maar na 5 races zo maar aan de kant schuiven. Qua statistieken:

        1x wereldkampioen: BRM en BMW.
        2x wereldkampioen: Repco, Alfa Romeo en Maserati.
        3x wereldkampioen: TAG.
        4x wereldkampioen: Climax
        5x wereldkampioen: Honda
        7x wereldkampioen: Mercedes
        11x wereldkampioen: Renault
        13x wereldkampioen: Ford
        15x wereldkampioen: Ferrari

        Als er een foutje in geslopen is houd ik mij graag aanbevolen. Maar het komt er dus op neer dat Renault bijzonder goed is in het ontwikkelen van Formule 1 motoren. Dus is het waanzinnig kinderachtig gedrag om nu te lopen zeuren om de motoren. Er zijn zat teams en seizoenen geweest dat de Renault motor meer dan goed was terwijl het chassis of de coureurs het af lieten weten.

        Ik vind de reactie van Red Bull bijzonder kortzichtig. Stel je voor dat Red Bull en Toro Rosso kappen met de Renault motor. En dat ze met Audi motoren gaan rijden. Traditiegetrouw kost het drie jaar voordat zo’n motor competitief wordt. Dus gaat Red Bull/Toro Rosso de komende jaren een rol in de marge spelen vanwege vage principes. Terwijl Renault halverwege dit seizoen weet een redelijke motor heeft en volgend seizoen een topmotor heeft waardoor alle teams overgaan op het Renault blok en alle Mercedessen, Audi’s, Ferrari’s en Honda’s achter hun laten….

        Login om te reageren
        • gwnbmw zegt

          13 mei 2015 om 14:11

          @gtwillem: is er iemand die dit heeft uitgelezen?

          Login om te reageren
        • slaapmutsje zegt

          14 mei 2015 om 18:03

          @gtwillem: Ik heb enorm veel waardering voor Renault en haar historie, maar om eerlijk te zijn heeft Renault ondanks al die wereldtitels in het afgelopen decennium weinig indruk gemaakt in de F1. De V10 was goed ja, maar de V8 was krap aan. Het is dat de Red Bull zo’n goed chassis had en Vettel achter het stuur. De betrouwbaarheid van de V8 was goed, alleen qua vermogen was het echt net aan. Zelfs met DRS konden de wagens met Renault-motor amper of niet inhalen op de rechte stukken.

          Vorig jaar viel de Renault-motor niet eens echt tegen als je het mij vraagt, zeker als je realiseert dat de focus lange tijd nog lag bij het seizoen 2013. Echter heeft Renault qua vermogen de minste vooruitgang geboekt, maar is de betrouwbaarheid dramatisch verminderd. Kan dus wel begrijpen dat het huwelijk tussen Red Bull Racing en Renault niet lekker loopt. Renault heeft ze nooit een topmotor geleverd. Echter zit RBR er dit jaar met het chassis ook aardig naast, dus lijkt me enige zelfreflectie ook wel op z’n plaats. Je kan ook niet altijd de beste blijven. Geldt voor Renault, RBR maar ook voor Mercedes.

          Login om te reageren
    • slaapmutsje zegt

      14 mei 2015 om 17:15

      @gtwillem: Voor een groot Audi-liefhebber, mis ik toch wat nuance en achtergrondinformatie in je verhaal ;-) Audi liet met de quattro zien, dat ze met een gemodificeerde straatauto rally’s kon winnen. Peugeot en Lancia kwamen als antwoord met een auto die ook vierwielaandrijving had, maar qua plaatsing van de motor op een racewagen leek. Bij Audi wisten ze echt wel dat een middenmotor de betere optie was, maar onze vriend Ferdinand Piëch besloot dat vanuit marketingtechnisch oogpunt de rallywagens op de straatauto’s moesten blijven lijken. Vandaar dat de motor voorin bleef liggen bij de nieuwere quattro’s. Quattro’s met middenmotor waren er wel, maar dat bleef bij een paar prototypes. Meer interessante info valt hier te lezen: http://www.urquattro.fr/Web/Pages/Competition/MCP.html

      Met de 200/V8 DTM speelde Audi niet vals met een V8 en vierwielaandrijving. Dat had de straatversie ook en het hogere gewicht zou volgens het reglement voldoende moeten compenseren. De actieve aero was niet volgens de regels maar dat werd opgevangen met de V8 Evo als homologatiemodel. Audi had in 1992 de motor in de raceversie aangepast van een cross-plane V8 naar een flat-plane V8 (klimt sneller in toeren, dus geniet de voorkeur voor een racewagen). Op papier een kleine verandering aan de krukas, maar de organisatie kon het niet waarderen. Terecht ook wel naar mijn mening, maar als je de grenzen niet opzoekt zul je nooit succesvol zijn.
      Voor 1993 kwam er (al dan niet dankzij het incident met de Audi-krukas, geen idee) een flink gewijzigd reglement, waar Audi niet mee akkoord ging en de serie verliet. Dat gold voor BMW trouwens ook.

      Wat betreft de terugkeer in DTM en Abt; Abt Sportsline nam in 1998 het STW-project over van Audi, omdat vierwielaandrijving niet meer was toegestaan en Audi zich ging richten op het Le Mans-project. Het STW stopte in 1999 en team Abt ging als privéteam zijn geluk beproeven in het vernieuwde DTM met de TT-R. Audi stapte pas officieel in in 2004, met een in samenwerking met Abt ontwikkelde A4. Het klopt niet wat jij zegt dat de A4 op basis van de TT-R is gebouwd. De TT-R is door FossTech opgebouwd (bouwde ook de BTCC Honda Accord) en had met toestemming een kortere wielbasis dan de Mercedes en Opel, de A4 DTM had een eigen Audi-chassis en wielbasis volgens het reglement. Abt Sportsline werd in 2004 een van de 2 fabrieksteams en won beide titels.

      Login om te reageren
  8. Kvgorp zegt

    13 mei 2015 om 00:16

    RB: “als Audi geen motoren… Bla bla bla dan stoppen we er mee bla bla bla” goede onderhandelingspositie RB. Probeer nu nog maar eens die korting te bedingen als Audi daadwerkelijk motoren gaat verkopen.

    Login om te reageren
    • ter zegt

      13 mei 2015 om 00:27

      @kvgorp: Price just went up 10%..

      Login om te reageren
  9. potjak zegt

    13 mei 2015 om 00:31

    Met alle respect, ondanks dat ik Audi alle succes wens en denk dat men de kennis in huis heeft (of kan overkopen/inhuren). Vrees ik dat het nog wel even duurt voordat ze echt uit de startblokken komen en een overwinning kunnen boeken. Redbull weet dit ook en wil hiermee alleen de druk bij Renault opvoeren. Maar goed, bij Renault zijn ze ook niet gek…

    Login om te reageren
  10. arii zegt

    13 mei 2015 om 06:58

    Maar waarom denken Horner en Helmut dat Audi dan alleen de motoren zal gaan leveren en niet een hele team opbouwen met 2 eigen auto’s. Dan gaat hun plannetje toch naar de klote aangezien ze geen motor willen van een fabrieksteam dat ook zelf meedoet…

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      13 mei 2015 om 09:14

      @arii: Stel dat Audi erin stapt, kan ik me voorstellen dat ze op den duur STR over nemen. Geen idee hoe blij Audi is met Lamborghini; maar die liggen om de hoek van de thuisbasis van STR.

      Login om te reageren
      • arii zegt

        13 mei 2015 om 12:52

        @gregorius: en bij dit scenario wil RB hun motor niet meer. Om de zelfde reden als ze geen Ferrari of een MB motor gaan kopen.

        Login om te reageren
  11. ghost zegt

    13 mei 2015 om 08:12

    Vorsprung durch Bernie.

    Login om te reageren
  12. Alfarobert zegt

    13 mei 2015 om 09:00

    Straks net zoveel Duitse motorenleveranciers als rijders in de Formule 1? Mercedes,Audi,BMW,etc.

    Login om te reageren
  13. trustmeiamanengineer zegt

    13 mei 2015 om 09:51

    Audi gaat er natuurlijk niet bij komen, maar gaat RB overnemen.

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    14 mei 2015 om 11:02

    Die Ecclestone moet z’n bakkes eens houden. Honda wist ook echt wel dat ze niet competitief zouden zijn het eerste seizoen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North