
De energiedrankjesboer is het ZAT. Geen competitieve motor? Dan stoppen we ermee, aldus het Formule 1-team dat vier keer achter elkaar kampioen werd, maar er dit seizoen niks van bakt.
Een maand geleden dreigde het team bij monde van motorsport-adviseur Helmut Marko al op te stappen, omdat de ze met de V6’jes van Renault amper nog een rol van betekenis spelen in de koningsklasse. Tegenover de BBC zegt Marko het nu nog iets concreter:
“If we don’t have a competitive engine in the near future, then either Audi is coming or we are out.”
Ja, het zoveelste huilquoteje van het team. Maar weet Marko iets dat wij nog niet weten en staat Audi op het punt om een entree in de Formule 1 aan te kondigen? Dat is volgens voormalig F1-coureur Marko (nog) niet aan de orde. Volgens hem zijn er momenteel geen onderhandelingen tussen Red Bull en Audi:
“The VW Group first has to sort out who will be the new chief of support, who will run the brand of VW, and when they have sorted all these things maybe then they can think about what they are doing in motorsport.”
Dat de invloedrijke adviseur de naam van Audi wederom zo nadrukkelijk laat vallen zegt echter veel. Bovendien laat Audi-ceo Rupert Stadler vandaag in een ander interview vandaag weten dat ze deelname aan de F1 zeker als een optie zien.
Dat Stadler zich zo nadrukkelijk uitlaat over een mogelijke deelname zou wel eens te maken kunnen hebben met het vertrek van VAG’s bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch, die bekend staat als een fervent tegenstander van de F1 en een notoire Ecclestone-hat0r.
Maar laten we niet te ver op de zaken vooruit lopen. Het is nog helemaal niet bekend wie de nieuwe bestuursvoorzitter van Volkswagen AG wordt en of diegene zijn fiat geeft voor F1-deelname. Bovendien heeft Red Bull contractueel laten vastleggen dat ze, net als andere renstallen, tot eind 2020 in de F1 blijven. Toch zwelt de geruchtenmolen over Audi’s F1-deelname verder aan en duiken er aan de lopende band bronnen op die zeggen dat een samenwerking tussen Red Bull en Audi onvermijdelijk is. En waar rook is, is een ontplofte Renault Energy F1-motor vuur.
Dag Red Bull, het was leuk voor zolang het duurde.
Er zijn nu eenmaal maar een paar teams die continuïteit bieden, de rest zijn passanten en speeltjes van de rijken/fabrikanten.
Zo is het altijd geweest en zo zal het dus ook blijven.
Dan mag de FIA ook wel richtlijnen op gaan stellen voor olieverbruik…
@racerx: nu ja mijn VW 2011 verbruikt 1l olie per 1000km. dus volgens mij moeten ze wel de race kunnen uitrijden. toch?
@frederikvc: mijn Renault uit 2012 verbruikt nog niet eens 0,5 liter olie per 15.000 km…
@stefanvts16v: mijn dCi uit 2006 vebruikt ook nagenoeg geen olie.
@prod: *verbruikt
@racerx: Hij maakt hem weer….
@dutchdriftking: maar wel strak ingeschoten!
@w0o0dy:
..en dan zijn er mensen die beginnen over imagoschade voor PSA over een mogelijk iets te strak aangedraaid boutje….
@jrk68: Olieverbruik is een van de redenen dat mn oude heer een A5 heeft laten staan. Dat en het dreigement dat ik niet meer op bezoek zou komen als er zich 4 nullen op de oprit zouden bevinden.
Mogen ze wel onbeperkt olie bijvullen in de F1?
Jammer dat dit waarschijnlijk het einde gaat betekenen voor hun lmp1 programma
@uncivilsum: ze hebben zich daar nu wel voldoende bewezen denk ik. Tijd voor iets anders en zo creëren ze ruimte voor Porsche.
1: Renault zit tot 2020 aan de f1 verbonden.
1.1 Alles komt goed
1.2: Renault koopt de toko over
1.3: Toko verkopen aan Horner en Horner maakt een GP Brawn
2: Audi stapt in
3: Ze stoppen
@Mika_Hakkinen: Renault is niet tot 2020 aan de F1 verbonden. Red Bull wel middels het Concorde verdrag. Renault heeft deals met Red Bull en Toro Rosso en beide lopen na 2016 af.
Ben benieuwd want dit getuigd wel van slechte sportiviteit van red bull.
Ik vind het ook jammer voor ze dat ze nu in de middenmoot rijden en dat torro rosso soms zelf wat sneller is.
Williams heeft ook nooit opgegeven en kijk naar vorig seizoen en dit seizoen ze leven weer helemaal oo
Wel grappig hoe red bull de aandacht van de drol van Newey probeert af te leiden… Waarom rijdt het b-team regelmatig voor de “toppers” van Red Bull? Ja uitvallen dat ligt aan de motor en ja helemaal competitief is de Renault motor niet maar de auto van RedBull is gewoon niet of nauwelijks beter dan die van STR….. En de rijders maken ook het verschil niet.
@w0o0dy: Drol van Newey? Dit is juist de eerste auto waarbij Newey minder invloed heeft. Als hun slechte prestaties dus ergens aan te wijten zijn, is het wel aan het gebrek aan Newey-invloeden
@Edge: hij is gewoon nog steeds de eindverantwoordelijke bij deze wagen…
En stel, Audi stapt in. Denken ze dan direct mee vooraan te rijden? Toen Mercedes weer begon, duurde het ook een jaar of vier voordat ze een rol van betekenis gingen spelen.
En kijk naar ex-wereldkampioen Honda dit seizoen. Worden elke race op een ronde gereden door de koplopers. Heeft ook zijn tijd nodig!
@hammerman: Jij slaat de spijker op z’n kop, hammerman.
@hammerman: Toyota heeft ook nog een blauwe maandag meegedaan. Niks kunnen bereiken en toen maar weer besloten om gewoon te concentreren op de bouw van seniorenmobielen
wat een stelletje jankballen daar bij red bull ( smerig drankje trouwens) vier jaar achtereen wereldkampioen, dan gaat het even 1/2 jaar minder en dan meteen uit de formule een?? ga maar lekker weg dan..loserss
VAG is hier al jaren mee bezig. De motoren zijn al lang in ontwikkeling denk ik. Eerst zou er zelfs spraken zijn om onder de naam volkswagen een team te starten maar racen past toch beter het image van Audi
@clarkson:
Stel dat er een kern van waarheid in je aanname zit, dan zal een eventueel F1 programma de naam Lamborghini dragen.
VW doet WRC.
Audi blijft voorlopig nog WEC, doen (inside info).
Skoda doet JWRC en ERC.
SEAT, ja wat doet SEAT, oh ja, die doen TCR.
Daarnaast doen ze bij Audi nog DTM en doen Audi, Bentley en Lamborghini nog met semifabrieksteams mee aan de Blancpain.
Dus zo alles een beetje afvinkende zou Bugatti ook een badge optie zijn, al mag je je daarover afvragen wat de marketing value daarvan is.
Tot zover de inkijk in mijn glazen bol….
@jrk68: Leuk verhaal maar ik heb toch echt gelezen dat ze de naam Audi beter bij de F1 vinden passen.
@clarkson:
Zolang ik het niet uit de mond van dr. Ulrich heb horen komen blijft het een tam tam verhaaltje, wishfull thinking, ook kortweg bekend als B.S.
Oh, ik heb die Ulrich trouwens heel hoog zitten, net als mijn Nederlandse bronnen binnen zijn WEC team.
@jrk68: zou me – op basis van historie van beide merken – helemaal niet verbazen als ze juist Bugatti of Bentley naar voren duwen voor de F1. Marketingtechnisch zou Bentley dan de beste zet kunnen zijn…
@e1000bmw523i:
Is een mogelijkheid, Lamborghini heeft in het v10 tijdperk nog als motorenleverancier in de F1 gezeten, niet echt een succes maar dat was als ik het me goed herinner in de Chrysler tijd.
Ook leuk voor die 2000 mensen die bij RedBull (en Renault) keihard aan het werk zijn nu…
@trustmeiamanengineer: ach die trekken nog een blikje open en gaan stijf vd cafeïne verder met de turbo op de turbo
Nu begrijp ik waarom de F1 is afgezakt naar grasmaaier motoren …..VAG gaat meedoen..
@norge: Porsche is toch ook een onderdeel van de VAG groep?
@toniominestrone:
Tegen wil en dank ja.
Maar wees eerlijk, ze doen het goed in het wec hoor maar wat hoor jij liever een jankende NA V8 of een V4-tje met een
@jrk68: met een haardroger?
Dat laatste viel dus weg in mijn eerdere comment.
Ik met mijn worstenvingers…
@norge: caddy cup?
@autogedrocht: Nope, de cUp!
@e1000bmw523i: grappig… Maar lagere race klassen als de AX en Saxo cup hebben bewezen dat zulke races interessanter zijn om naar te kijken dan F1.
@autogedrocht: in de livery van shell helix.
@norge: misschien kan bmw met zn 3 cilindertje ook nog wel weer instappen
@87sandyd: Iets zegt mij dat BMW met het gebruik van die 3-pitter en wat turbowerk hele leuke racewagentjes voort zou kunnen brengen… *denkt aan het turbotijdperk*
Ik heb er alle vertrouwen in, dat ze een ‘renaultje’ gaan doen. Ik kan me niet voorstellen dat ze gelijk competitief zijn als ze mee gaan doen.
@lekbak: wacht eerst maar is af of er volgend jaar weer v8en mee rijden
@clarkson: technische vooruitgang is in de F1 altijd net zo belangrijk geweest als het racen zelf. Aangezien een atmosferische V8 achteruitgang is denk ik niet dat dat gaat gebeuren. Ik zou het ook een kwalijke zaak vinden, juist om die reden.
@lekbak: Wat bernie een aantal weken geleden riep lijkt me toch logisch. Nu de f1’s niet veel beter klinken als grasmaaiers lopen sponsoren weg. En dat is niet de bedoeling. Zeker niet als het aan bernie ligt!
Ooit
Zaten er mannen in de Formule 1, neen persoonlijkheden ; Jackie Ickx, Fangio, Jim Clark, Jackie Stewart, Francois Cevert, James Hunt, Niki Lauda, Gilles Villeneuve, Pedro Rodriguez.
Team eigenaren waren illustere onnavolgbare types als Colin Chapman, Walter Wolf, Lord Hesketh en Ken Tyrell
Teams als Tyrell, Lotus, March, Matra, Alfa Romeo, noem ze allemaal maar op.
Mannen met cojones en gezichtshaar, coureurs die de dood iedere keer in de ogen keken.
Teams die houtje touwtje naar races gingen met oude afgetrapte vrachtwagens en financieel op het randje balanceerden.
Moderne bohémiens waren het, de romantiek zag je overal.
Tegenwoordig, tegenwoordig zie ik circuits die op een playstation lijken en is bijna alles en iedereen een jankmuil geworden.
Zeker als het drie maanden tegenzit.
Sorry.
Normaal gesproken had ik ze al uitgezwaait maar het probleem is dus dat we anders met nog 2 autos minder aan de start staan en red bull mis je wel en ook wel sneu voor ons max want die wil daar natuurlijk gaan rijden en de andere top teams hbbn de coureurs die ze willen geloof ik dus zou alleen williams een optie zijn als massa weg moet
@justins60: Wat de daadwerkelijke neuk?
OT: Niet huilen maar racen!
Audi in F1, forget it. Welke gek gaat er 500.000.000 pompen in motors (nee:power unit) technologie, zonder enige mogelijkheid om het te testen dan de 2 of 3 pre-season tests en de 4 dagen tijdens het seizoen? Heb je gezien hoe dat met Honda, Renault en Ferrari gaat?
Elke nieuwe fabrikant wordt kannonenvoer voor Mercedes onder deze regels. Ik denk dat Audi genoeg goede exposure bij WEC krijgt, in geweldige races en voor een fractie van dat F1 gedoe.
F1 auto’s met bredere voorbanden dan achterbanden. Dat wordt nog goed opletten in de pits.
En krijgen die dan ook Quattro in de grille?
Zeikerds daar bij RB, stop er aub meteen mee
Toch logisch eigenlijk… waarom zou anders stefano domenicali binnen zijn gehaald bij audi???
@sanki:
Omdat hij naast voormalig teambaas ook gewoon een goed fiscalist is?
Zolang er niets zeker is blijft het speculeren, zeker daar Stefano zelf niet veel van zich laat horen.
Audi in de F1 is echt een risico waarvan ik durf te betwijfelen of ze dat durven te nemen. Ook al is er straks een nieuwe CEO. Eerder zal Renault het geheel overnemen en zo proberen alle touwtjes in handen te krijgen. Samen met grote sponsoren uiteraard. Red Bull wil nu gewoon met zo veel mogelijk tam tam hun twee teams verkopen. En ik geef ze geen ongelijk, ze zijn geen constructeur die investeringen in F1 kan omzetten naar de straat auto’s.
Wat een gejank! Hoop echter wel dat Audi komt als team of leverancier van motoren. Er moet dan wel gekeken worden dat het niet een dtm voor open Weel racing wordt