• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Edran Enigma: supercar uit België

Auteur: autoblogger, gepost 30 augustus 2006 om 11:00 – 31 Reacties

Edran

Als Hollands weblog hebben we het hier natuurlijk vaak over merken als Spyker en Donkervoort, maar onze onderburen hebben ook hun eigen supercars. Vandaag daarom wat aandacht voor de Edran Enigma. Deze supercar is, net zoals de Gillet Vertigo, van Belse bodem. De Enigma wordt gemaakt door de Belgische fabrikant Edran in Leopoldsburg. Ze zijn zeer ambitieus want de Enigma moet met 800pk en een topsnelheid van 340 km/u een plaats krijgen in de top-5 van snelste auto’s ter wereld.

Edran presenteerde in 1994 het eerste model van eigen merk: de Edran Spyder MK 1. De Edran Enigma is het tweede model van Edran en volgens eigen zeggen is dit een supercar met een zeer specifiek en extravagant karakter. Op de site van Edran zijn reeds de specs te bekijken, hier een aantal van de hoogtepunten:

– gewicht 1.240 Kg
– koetswerk van koolstof en kevlar
– wielbasis 2.630mm, lengte 4.340mm, breedte 2.010 mm, hoogte 1.115 mm
– chassis met centrale cel in koolstof verstevigd met titanium
– vlinderdeuren (bels voor vleugeldeuren)
– V-8, centraal geplaatst, cil. inhoud 7.200 cm³
– vermogen 800 pk
– acceleraties 0 à 100 Km/h 3,9 s
– topsnelheid 340 Km/h
– handgeschakelde 6-bak

De Enigma zal een “spectaculair design” krijgen en er zal volgens Edran op dit vlak geen enkele vergelijking met een andere supercar mogelijk zijn. In de bezorgdheid voor het ‘ultieme rijgenot’ verzetten Edran zich principieel tegen elk gebruik van gadgetachtige systemen. Dergelijke systemen creëren volgens het bedrijf geen meerwaarde voor een rasechte supercar: “Integendeel genereren deze nutteloze opties meestal vervelende storingen die op hun beurt de mathematische veiligheid van het voertuig aantasten“.

Voor zover ik weet is er verder nog weinig bekend over de Enigma, het blijft dus nog even afwachten wat de Belgen exact in petto hebben…

Met dank aan Dirk voor de tip!

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Snelheidsboetes in België komen met heftige bijlage

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, Supercars

Vorig bericht: « Slipspoor graffiti – nu met video!
Volgend bericht: Appeltje is terug! Gespot in Londen »

Lees Interacties

Reacties

  1. dekster zegt

    30 augustus 2006 om 11:16

    take that spyker lol

    Login om te reageren
  2. SimonMc zegt

    30 augustus 2006 om 11:35

    Bels = => BELGISCHE
    Ja ik weet het, jullie zeggen wel eens Bels ipv Belgische, maar rekening houdende dat hier toch heel wat Belgisch volk over de vloer komt, zou ik toch Belgische gebruiken.

    En in België zeggen we wel degelijk ook wel vleugeldeuren, want vleugeldeuren en vlinderdeuren zijn toch niet exact hetzelfde.

    Login om te reageren
  3. nashua zegt

    30 augustus 2006 om 12:08

    ik kijk uit naar dat spectaculair design. Als het moet gaan concureren met de de vertigo… Op hun site is trouwens niet veel te vinden imho

    Login om te reageren
  4. Eric zegt

    30 augustus 2006 om 12:09

    Maakt niet uit, want wij spreken ook van Ollanders i.p.v. Nederlanders.

    Login om te reageren
  5. tim zegt

    30 augustus 2006 om 12:13

    niet echt snel van 0-100 met zon pk-gewichts verhouding, zal wel erg weinig grip hebben?

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    30 augustus 2006 om 12:19

    dit is een eerdere poging van Edran…

    Login om te reageren
  7. dekster zegt

    30 augustus 2006 om 12:26

    @tim
    als je net voor 100km/uur moet schakelen dan heb je het ook aan je kl*ten eh

    Login om te reageren
  8. dekster zegt

    30 augustus 2006 om 12:27

    @w0o0dy
    poging wel te verstaan

    Login om te reageren
  9. Dink zegt

    30 augustus 2006 om 13:12

    Op de site staat niet veel . . .

    Login om te reageren
  10. onlinem3gtr zegt

    30 augustus 2006 om 13:14

    kben belg ma toch heb ik een beetje kritiek op deze auto. hij weg nog geen 1.3 ton ( lichter dan ferrari enzo, enzv…) en heeft 800pk!!!! en toch maar een top snelheid van 340 km/h das wel een beetje weinig. dit ding zou kunnen concureren met een koenigsegg want hij heeft bijna dezelfde stats alleen is hij wat sloom voor 800pk.

    Login om te reageren
  11. LPH zegt

    30 augustus 2006 om 13:25

    Heeft iemand een paar afbeeldingen?

    Login om te reageren
  12. Zoef zegt

    30 augustus 2006 om 13:26

    onlinrm3gtr, de topsnelheid heeft met rol-en luchtweerstand te maken, en niet met gewicht. Het gewicht bepaalt de acceleratie, maar niet de topsnelheid.

    Login om te reageren
  13. Ome henk zegt

    30 augustus 2006 om 13:39

    “spectaculair design” => laat ons bidden …. :D Belgen zijn goed in design, maar het lukt hun niet echt als het op wagens aankomt ..

    Login om te reageren
  14. bmw-fanaat zegt

    30 augustus 2006 om 13:45

    *kuch*kuch* de bentley continental gt ,de flying spur, de lamborghini gallardo, de murcielage (de oude en de lp 640) zijn allemaal door belgen ontworpen dus waag het niet om te zeggen dat we geen auto’s kunnen ontwerpen ;-)

    Login om te reageren
  15. SUF zegt

    30 augustus 2006 om 13:52

    Ooit hadden we de Minerva…

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    30 augustus 2006 om 13:55

    ach Luc Donckerwolke (zoiets toch?) en Dirk van Braeckel hebben best aardige dingen getekend dacht ik zo……

    Login om te reageren
  17. tim zegt

    30 augustus 2006 om 14:01

    Geen wonder dat we het niet vaak over die Belgische auto’s hebben!
    De eerdere poging van Edran was al lelijk, de Vertigo is lelijk!… Waarom zouden we er dan over moeten praten!

    Spyker en Donkervoort zijn allebei zeer bijzonder,
    -de Spyker om zijn design van binnen en buiten gecombineerd met supersportkwaliteiten
    – en de Donkervoort om zijn gewicht/pk verhoudingen

    Ow…ja… binnenkort ook nog de Carver?!?! weet niet wat we hier mee aan moeten!

    Login om te reageren
  18. Tombnolz zegt

    30 augustus 2006 om 15:27

    Ik ben een Belg en al sinds mijn geboorte bezeten door auto’s. Toch heb ik nog nooit over het merk Edran gehoord. Ik durf dus niet beweren dat we deze post heel serieus moeten nemen.

    Spyker vind ik fantastisch en als ik me niet vergis is een groot deel van Nederland echt fier op dat merk. Er is dus nog behoorlijk wat werk aan de winkel bij Edran.

    Login om te reageren
  19. Gilbert zegt

    30 augustus 2006 om 15:44

    Dan zijt ge toch gene ras-echte belg ze;-) Dacht ge dat da merk niet bestaat? LOL. Awel dan kan ik uw twijfels mss ontnemen: ik weet nog goe, ok dat is mss al wel 10 jaar geleden, maar ik heb die hun stand toen nog bezocht op ’t autosalon in Brussel en die zijn toen nog op’t nieuws geweest op de VTM maja da is natuurlijk al wel ff geleden ja. Anyway ‘k vond da wel ne sympathieke man dus ik wens hem da wel toe.

    Login om te reageren
  20. silasse zegt

    30 augustus 2006 om 15:49

    da ga volgens mij een blunder worden.

    Login om te reageren
  21. gianni zegt

    30 augustus 2006 om 16:14

    nie de belgen noch de hollanders kunne auto’s maken :d

    Login om te reageren
  22. zapp zegt

    30 augustus 2006 om 16:14

    Run-flat banden, dat is volgens mij niet heel goed voor de wegligging. (staat op de site onder “specificaties” en dan onder banden.)

    Login om te reageren
  23. S-andy zegt

    30 augustus 2006 om 16:24

    @ gianni, zoek dekking of je zal verantwoording moeten geven.

    Login om te reageren
  24. Thibaut zegt

    30 augustus 2006 om 19:15

    Ik, als Belg, weet dat er een aantal kleine Belgische merken zijn, maar kende tot nu toe enkel Gillet. Zijn er zo nog (hedendaagse uiteraard)?

    Login om te reageren
  25. Thibaut zegt

    30 augustus 2006 om 19:20

    Even aanvullen:
    We hebben/hadden wel een aantal kitcarbouwers: Apal, Vanclee, Ritter.

    Login om te reageren
  26. LPH zegt

    30 augustus 2006 om 19:30

    en we hebben natuurlijk ook nog de doe-het-zelvers

    Login om te reageren
  27. Gilbert zegt

    30 augustus 2006 om 19:39

    Ah die ken ik niet, ik ken enkel degene die op Google staan: mss handig http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_automerken

    Login om te reageren
  28. armani zegt

    28 november 2006 om 13:18

    beste liefhebbers
    ken andre persoonlijk en weet dat het in aankomst is
    de brave man is er al lang mee bezig
    ge gaat verschieten ongelovige tomassen

    Login om te reageren
  29. Ronny zegt

    10 juli 2007 om 11:27

    Beste Armani, ik ben een belgische autoliefhebber en ik vroeg mij af of jij of iemand anders al iets meer weet over de dran Enigma?

    Login om te reageren
  30. armani zegt

    23 oktober 2007 om 19:49

    hallo
    hoe vlugger je ene besteld,hoe rapper hij uitkomt,zullen wel eerst naar de rijke mannen in olieland gaan
    de formule 1 was ook een verassing, bergrijp je

    Login om te reageren

Trackbacks

  1. Motor Authority » Another day, another exotic supercar: the Edran Enigma schreef:
    31 augustus 2006 om 04:47

    […] Edran Cars | via Autoblog.nl […]

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North