Dat is net wat we nodig hebben. Nóg tragere bedrijfswagentjes met een begrensde top van 130 km/u. En tenzij er achterin wat lading ligt te rammelen, hoor je ze amper de hoek om komen. Jep, de elektrificatie van Kangoo’s is in volle gang.
Op de Internationale Autosalon van Hannover gaat Renault deze Kangoo Express Z.E. onthullen en aan het stopcontact hangen. De plannen voor een introductie zijn overigens ook al bekend: medio 2011 willen ze ‘m in de showrooms gaan neerzetten voor de kale prijs van €20.000, en dat is exclusief de hele sloot aan belastingvoordeeltjes op elektrisch vervoer. Ook is de prijs exclusief accu’s, want daar moet je een abonnement op nemen á 72 euro per maand (ex. BTW).
In het vooronder ligt een elektromotor met een vermogen van 44 kW en 226 Nm aan koppel. Met volgeladen acu’s -die zijn weggewerkt in de laadvloer- komt je zo’n 160 km ver. Precies even ver als bij dat ander elektro-project van Renault, de Fluence Z.E.
Voor de bouwluitjes onder u: de laadcapaciteit is 650 kg, het laadvolume komt uit op 3 m3 en er zijn zes bevestigingspunten in de vloer aanwezig. Boeiend. Maar nu de hamvraag voor ondernemers: is een actieradius van 160 km voldoende voor jullie, of simpelweg veel te weinig? We horen het graag.
TinQ zegt
Actieradius van 160 km (-/u).
Jochempie zegt
Niet slecht, die prijs. Dat betaal je al gauw voor een elektrische kangoo van 8 jaar oud.
robbie zegt
@Jochempie: een elektrische Kangoo van 8 jaar oud?
Jochempie zegt
@robbie: Ja, zoiets als dit:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/kangoo/6349781
Die dingen rijden echt al tijden rond.
Autogek zegt
Ik vind zelf de actieradius van 160 km meer dan zat. En voor vele andere is dat ook genoeg al heeft men het gevoel van niet. En 130 km/u is ook hard zat. Zelf vind ik dat alle grijs kentekens en het vrachtvervoer zo ie zo met 80 km/u op de rechter baan hoort te zitten met een totaal inhaalverbod in NL. 72 euro per maand voor de accu’s vind ik wat prijzig. De helft is redelijker. Zeker aangezien er bewezen is dat de huidige accu-generatie zeker 10 jaar mee kan gaan.
Jokkebrok zegt
Jammer genoeg word ie er niet mooier op, dat kon ie namelijk wel gebruiken…
RM zegt
In Duitsland start de Deutsche Post/DHL met een serie electro Iveco Daily’s…. het IS de toekomst… en persoonlijk vind ik 130 voor een bestelwagen genoeg… vol geladen met 160 op de linkerbaan is een ongeleid en dodelijk projectiel….
robbie zegt
En is 60 pk voldoende om een volgeladen Kangoo van zijn plek te krijgen? Volgens mij kom je met zo weinig vermogen standaard te laat…
Teet zegt
Slordig geschreven stukje en jammer dat er meteen zo’n negatief oordeel uit de mouw geslingerd wordt.
@robbie: “is 60 pk voldoende om een volgeladen Kangoo van zijn plek te krijgen? Volgens mij kom je met zo weinig vermogen standaard te laat…”
Vergeet niet dat dat vermogen niet alleen bij 4000 toeren vrij komt maar vanaf 0 km/u. Gebaseerd op de vele electrische testritten die overal te volgen zijn gok ik dat ie prima van zijn plek komt.
Tuned zegt
@Teet: Daar maak je toch echt een fout, het koppel komt wel vanaf 0 km/h vrij. Het vermogen zal pas op een hoger toerental zijn maximum bereiken.
Ik blijf er voor de rest bij dat elektrische auto’s een flop zijn zolang ze primair door accu’s gevoed wordne.
YaSo zegt
Ik zie hier het nut niet van, ik denk dat de bouwluitjes gemiddeld meer dan 160 km per dag afleggen, dus dan moeten ze minimaal drie x per dag opladen.
Totaal nutteloos…
En waar slaat dat abonnement op accu’s nou weer op?!?!?!?
robbie zegt
@YaSo: dat is toch slim. Juist die accu’s zijn kneiterduur en zouden ervoor zorgen dat mensen de Kangoo links laten liggen. Door de accu’s te leasen/huren hoeven kopers van een elektrische Kangoo zich geen zorgen te maken over de kwaliteit/prestaties/levensduur van de accu’s, want als ze kapot zijn krijg je gratis nieuwe en ook betaal je nu een klein bedrag per maand ipv dat je in het begin veel moet investeren in iets waarvan je niet weet of het goed werkt.
De kosten die je nu betaald door de accu’s per maand kan je mooi vergelijken met de kosten die ze voorheen moesten betalen aan wegenbelasting oid.
YaSo zegt
@robbie: Ok, als je het zo stelt…
Maar dan nog met een actieradius van 160 km heb je er nog niks aan.
js zegt
traag? 226Nm bij heel weinig toeren. De meeste bedrijfswagentjes in dat segment komen daar niet aan.
130km/u traag? 650kg + voertuig hoeft echt niet sneller te gaan hoor.
160km lijkt me voor veel toepassingen best haalbaar. Bijvoorbeeld: 120km rijden 8u werken ter plaatse (en ondertussen accu’s laden aan) en weer 120km huiswaarts.
Voor een koerier is dit niks, maar voor bijvoorbeeld een bouwaannemer kan dit werken.
peter zegt
dit lijkt me nuttig aan de havens enzo, maar op de openbare weg??? en wie gaat zoveel betalen voor dat ding
js zegt
accu-abo: simpel accu lease je, accu kapot andere accu en rustig verder abo betalen.
clijde zegt
Ze zijn nu al gek aan het worden bij renault. 72 euro per maand ! En de stroom rekening zal ook lachen als je hem ook veel gebruikt. Na 10 jaar zal de 72 euro per maand ook wel 4x zo duur worden. Wat een mafketels.
philippe zegt
@clijde: Hallo, als je niet weet waarover je spreekt, hou dan best je mond voor je andere mensen in jou onzin laat geloven.
Je betaald die €72 als “abonnement” voor het lenen van je accu. Het gaat hier om het idee van ruilstations (veronderstel dat dit de Renault-garages gaan worden) te gebruiken voor je accu, is ie leeg, wissel je hem dus met een “verse”. Ik denk ook wel dat je ze via het net kan opladen. Het is dus best interessant om 72 euro aan brandstof kosten te betalen.
clijde zegt
Geef maar 10 jaar garantie voor de accu’s !
Laue zegt
duh, ligt er maar net aan in welke branch de auto word ingezet. Een koerier zal hier niets aan hebben.
RP zegt
Ik wil een Duracar, geen kangaroe!
Bart zegt
@js & @laue
Ligt er natuurlijk aan wat voor koerier. Een koerier van b.v. TNT die actief is in enkele wijken van een grote stad legt niet veel kilometers af. Daarvoor is het dus voldoende.
Bovendien is dit ideaal voor het laden en lossen in grote steden, aangezien het voertuig geen geluid maakt. Dat betekend dat ook s’nachts geladen en gelost kan worden.
Odi zegt
Krachtstroom Aggregaat erin en je komt nog veel verder (of je kunt ‘m opladen terwijl je werkt :P
GWBoes zegt
Theoretisch is deze auto voornamelijk handig voor lokale ondernemers. Deze hebben echter meestal niet de financiële middelen om 20.000 euro te betalen voor een volledig standaard auto.
Wat er in de praktijk zal gebeuren is dat ze gekocht worden door grote multinationals om zich als een milieubewust bedrijf te profileren terwijl ze in de praktijk er eigenlijk niks aan hebben omdat ze zo ver van hun depot werken.
somebody zegt
Electrisch is de toekomst… Deutsche Post/DHL start met electro Iveco Daily’s.
En 130km/u is genoeg voor bestelwagens, zeker als ze geladen zijn….
Bilskrot zegt
@somebody:
Ten eerste: je valt in herhaling. Ten tweede: als een bepaald bedrijf het gaat uitproberen, wil dat nog niet zeggen dat het de toekomst IS. Dat zal, jawel…, de toekomst moeten uitwijzen.
In de jaren twintig waren er ook al elektrische auto’s. In de jaren ’70 had je in Amsterdam de ‘witkarren’ en werd er ook geroepen dat het de toekomst was. Dat bleek het niet te zijn. Of de elektrische auto’s van de huidige generatie toekomst hebben, zullen we dus gewoon moeten afwachten.
Bart zegt
@ somebody
Hier in München rijden ze al meer dan een jaar :-)
bpc zegt
mooi voor die prijs maar of het ook echt gaat aanslaan…
mensen met bedrijfswagens leggen voornamelijk toch veel kms af en dan is electrisch toch niet eht aan te raden ?
de sjonnies zegt
En ’s winters met je lichten aan, de kachel en de achterruitverwarming en de ruitewissertjes?
Hoe ver kun je dan rijden ?
L=Fred zegt
Ook is de prijs exclusief accu’s, want daar moet je een abonnement op nemen á 72 euro per maand (ex. BTW).
WAT??? Hoe verzinnen ze het?
Teet zegt
@L=Fred: “is de prijs exclusief accu’s”…. “Hoe verzinnen ze het?”
Het is juist een goed idee: Niemand wil 7000 euro extra neerleggen bij aanschaf om er na een paar jaar achter te komen dat de accu’s (met twee c’s) waardeloos zijn. Liever dat risico bij de fabrikant leggen en weten waar je aan toe bent. Enne… als je alleen nog maar kwartjes tankt in plaats van euro’s dan is 70 euro per maand helemaal niet zo’n probleem.
Het probleem is dat wij automobilisten te veel gewend zijn aan de benzine auto en hoe deze betaald wordt. ZIe de accu-kosten als een deel van de brandstof-kosten en je kan het al makkelijker vergelijken. Blijft alleen nog die peperdure aanschaf waarde over. Hopelijk is dat een kwestie van tijd.
NLBUURMAN zegt
een Eelektrische kangoo, tijdelijk met extra E?
duckje zegt
€20000!!!!!!
dit wordt met ruime voorsprong de goedkoopste elektrische wagen in de nabije toekomst!!!!!!!
maar alle renaults zijn goedkoop
Silversurfer zegt
als je geen wegenbelasting en bijtelling hoeft te betalen kan het interessant zijn. vergeet ook niet dat je tegenwoordig moet bijtellen over de waarde van de bedrijfsauto incl bpm en btw. dan kost een caddy bv al snel € 20.000,-.
NicoLauda zegt
Volgens mij zijn de huidige diesels in de kangoo echt niet sterker, en harder dan 130 lopen ze ook niet.
Voor lokaal verkeer dus prima, maar voor mij te weinig.
Ik maak geregeld dagen van 600km+, maar de DAF LF van mijn werk maakt er dagelijks niet meer dan 85.(rondje om de kerk)
Dimglor zegt
Is best wel goed voor in de stad ofzo lijkt me zo… anders is de actieradius misschien ietwat te klein… :s
Is ook wel best een mooie prijs voor een elektrische bedrijfswagen…
Zal waarschijnlijk wel een klein succesje worden.. want de bedrijven zullen hier wel voldoende premies op krijgen ;)
Cantago zegt
160km? Dat gaat gewoon niet werken… Vooral niet als bedrijfswagen!
Fred zegt
Prachtig idee, maar ik rij met mijn bloementoer gemiddeld 200 km per dag met uitschieters tot 250 km. Dus nee, helaas niet ver genoeg. Als er nu een snellaadsysteem komt zal het wel kunnen en kies ik er direct voor.Maar dan alleen “tanken” met groene stroom.