• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een bezoekersverslag van Dakar 2009

Auteur: Wouter, gepost 31 januari 2009 om 19:23 – 10 Reacties

Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009Afbeelding Een bezoekersverslag van Dakar 2009

Dakar
Parijs-Dakar, een helse tocht over een heftig continent. De stad Parijs werd al jaren niet meer aangedaan en vorig jaar moest de Dakar voor het eerst in het lange bestaan zelfs gecancelled worden. De situatie in Mauritanië was te onveilig. Dit jaar week de rally dan ook uit naar een ander werelddeel. De Dakar 2009 rijdt een fraai rondje in Argentinië en Chili en daar was ik in de buurt. Een verslag vanuit het Argentijnse publiek.

Een puntje van kritiek voor de organisatie van Dakar: vooraf uitzoeken hoe de route precies zou verlopen en waar mogelijk uitkijkpunten zouden zijn was schier onmogelijk. De website van Dakar zweeg in alle talen en ook de locals hadden vaak niets zinnigs kunnen lezen in de plaatselijke media. In de buurt van wijnstad Mendoza leek het uiteindelijk gemakkelijk om van dichtbij een special stage te bewonderen. De stilstaande auto’s had ik inmiddels in Buenos Aires wel gezien, maar ik wilde het echte geweld mee maken.

Op aanwijzingen van een Poolse TV-ploeg togen we richting Nueva California. Dat bleek een vrij algemene aanwijzing te zijn, maar met verdere aanwijzingen van de lokale bevolking kwamen we toch in de goede richting. Veel, maar dan ook echt veel geparkeerde auto’s in de berm van de weg waren de eerste aanwijzing dat we goed zaten. We waren een dik uur rijden van de dichtstbijzijnde fatsoenlijke stad en dan zijn grote groepen mensen die daar vertoeven toch redelijk bijzonder. Later hoorden we dat er meer dan 30.000 mensen stonden. Nu was het ook een perfecte plek om de Dakar te aanschouwen. De deelnemers kwamen aan over een ongelofelijk droge, stoffige en onverharde weg. De stofwolk was kilometers verder te zien, zodat het makkelijk was om te spotten wanneer er weer een deelnemer aankwam.

Dakar

Dakar

Waar de route de weg kruiste was een viaduct, waar een ongebruikte spoorlijn (daar hebben ze er meer van in Argentinie) onder doorliep. De deelnemers moesten na het viaduct over deze spoorlijn verder rijden. Iemand die ooit op een (motor-/ brom-) fiets tramrails heeft bedwongen weet dat dat lachen kan zijn. De motoren en quads vertrekken overigens als eerste, daarna volgen de auto’s en daarna komen de vrachtwagens. Helaas mochten deze laatsten de stage overslaan, het was te droog voor deze monsters om in actie te komen. Daar moet ik dus nog eens voor terug gaan…

Dakar

Dakar

Hoewel ik enorm veel respect heb voor motorrijders die stages van een paar honderd kilometer over dit terrein, keek ik het toch het meest uit naar de auto’s. In dit deel van de race lagen de drie VW Touaregs aan kop. De eerste twee namen netjes de ruime route de spoorbaan. Dat was wel om en dus nam de derde Touareg de kortere route direct de spoorbaan op. Het enige probleempje was dat daar nog publiek liep en die moest dus zo snel mogelijk uit de voeten gaan. Ik stond netjes op een stenen verhoging, maar de auto kwam bij mij ook op minder dan een meter voorbij. Gaaf. En stoffig, heel erg stoffig.

Dakar

Dakar

Speciale vermelding is er nog voor de Hummers. Deze leken achterover te hangen en kwamen onder begeleiding van het gebulder van de V8 oversturend de treinrails op geknald. Minpuntjes scoorden de Coronelletjes die hier blijkbaar even de weg aan het zoeken waren, zo langzaam reden ze. Maar goed: zij reden wel mooi mee en ik stond alleen aan de zijkant te kijken. Dus voor op de to-do-lijst: meerijden in Dakar.

Ook interessant!

  • Dakar uitvaller
    Dakar begint pas over 2 dagen, nu al eerste uitvaller
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, dakar, Hummer, Mitsubishi, Racing, rally, Specials

Vorig bericht: « Videotime: de Audi Super Bowl commercial [updated]
Volgend bericht: Video: het geluid van de Audi R8 V10 »

Lees Interacties

Reacties

  1. gerjan zegt

    31 januari 2009 om 19:28

    die hummer was echt een gaaf ding ! was weer mooi op te zien elke avond op tv !

    Login om te reageren
  2. BmwMPower zegt

    31 januari 2009 om 19:33

    Je zal maar van die brug af denderen… :O

    Login om te reageren
  3. Joost [Spykerracing] zegt

    31 januari 2009 om 19:44

    Mooie foto’s, Wouter! :D

    Login om te reageren
  4. freek zegt

    31 januari 2009 om 19:44

    Mooie spot plek had je daar! ^^

    Login om te reageren
  5. Davidov zegt

    31 januari 2009 om 20:36

    Mooi verslagje. Moet dit alleen niet ”Hoewel ik enorm veel respect heb voor motorrijders die stages van een paar honderd kilometer *rijden* over dit terrein” zijn?

    Login om te reageren
  6. Fova' zegt

    31 januari 2009 om 20:37

    Wauw, die foto’s van de HUMMER zijn echt briljant, Wouter!

    Login om te reageren
  7. C6.R zegt

    31 januari 2009 om 20:55

    Mooie foto’s thanks!

    Die Hummer (‘Vette powered) schopt zo enorm kont, niet normaal!

    Meerijden met de Dakar (of iets vergelijkbaars) staat ook al een paar jaar op mijn to do before I die lijstje!

    Login om te reageren
  8. Luc zegt

    31 januari 2009 om 21:33

    mooie foto´s i like the one with the quad (omdat ik zelf ook een heb) maar k ben blij dat volkswagen eindelijk eens gewonnen heeft en mitsu eens niet :D

    Login om te reageren
  9. Auto zegt

    1 februari 2009 om 14:25

    Mooie foto’s
    Was het hier maar zo mooi weer :(

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    1 februari 2009 om 18:33

    Fantastisch om alleen al in de buurt van de actie te zijn. Laat staan om er bijna door aangereden te worden. ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North