Is een kleine diesel te min voor een premium vlaggenschip? BMW vindt van niet.
Een moderne diesel-vierpitter heeft voldoende vermogen en koppel op een sedan uit het topsegment in beweging te krijgen en houden, maar toch waagt bijna geen enkele fabrikant zich er aan. BMW wil volgens de geruchten in de wandelgangen volgend jaar de ban breken, en een ongeassisteerde viercilinder-zelfontbrander in de nieuwe 7 Serie duwen.
Hiermee zijn ze niet de eerste: Mercedes deed het al met de (W221) S250 CDI, maar sinds de komst van de W222 kreeg deze vierpitter hulp van een elektromotor (in de S300 h en BLUETEC Hybrid). Bij Audi, Maserati en Jaguar doen ze niet aan viercilinderdiesels in dit segment, daar is het V6 or GTFO.
Grote vraag is nu wat BMW van plan is: wordt het een 725d (231 pk) of toch de 720d (190 pk), om het gat met de bestaande 730d (265 pk) niet te klein te laten worden. Of ze doen gewoon allebei: hoe meer keus, hoe meer vreugde, nietwaar?
Ter vergelijking en ondersteuning van de eerdere claim: een E65 730d leverde 218 pk en 500 Nm, waarden die je nu al kan toppen met twee cilinders minder.
roberto zegt
Ik vind de 7-serie eigenlijk amper veranderd. Het is dat ze een chroom lijntje door de achterlichten hebben gemaakt, en overal net wat andere hoeken aan gegeven zodat ze weer ‘met de tijd mee gaan’.. Neej, geef mij maar de S-klasse!
berlinetta zegt
@roberto: Dude laat je ogen checken. Je opmerking slaat op poep.
richman zegt
@berlinetta: elk zijn mening maat
murkmotorsport zegt
@richman: hij is niet je maat, vriend
r32turbo zegt
@murkmotorsport: hij is niet je vriend, gast ???
azenomei zegt
@r32turbo: Dit is niet mijn winkel, vriend.
bartteeuwen zegt
@murkmotorsport: he’s not your budy, guy!
jrk68 zegt
@richman:
Een mening verpak je normaliter niet als feit.
Als mening zou ik er geen probleem mee hebben.?
Nu moet ik @berlinetta gelijk geven.
roberto zegt
@berlinetta: Heb ik gedaan, heb afwijking -1. Heb m’n bril is opgezet, zie nog amper verschil..
berlinetta zegt
@roberto: Dus je ziet wel verschil tussen de huidige S-klasse en de vorige maar niet tussen de nieuwe 7-serie en de oude? Sounds like a fanboyopmerking to me. Om je tegemoet te komen: nee, het is geen wereld van verschil. Maar dat is ook logisch. Alle automerken doen dit. Elk nieuw model verandert slechts in kleine mate. Als een koper van een 7-serie tevreden is met zijn auto wil hij vast en zeker een nieuwe. Als bij iedere generatie het design radicaal gewijzigd wordt, heb je kans dat mensen afhaken. Bij de introductie van de nieuwe XJ waren ook niet alle mensen lovend.
granlusso zegt
@berlinetta: Sluit ik me bij aan :)
roberto zegt
@berlinetta: Rustig, denk aan je bloeddruk vriend. Jep, ik vind het verschil met de huidige S-klasse en de vorige generatie velen malen groter dan met de 7-serie. Ik ben misschien verziekt met Mercedes, maar durf ook te zeggen als ik een model van de concurrent mooier vind dan een MB, dus 100% fanboy kan ik mijzelf niet noemen. Daar in tegen merk ik aan jou aangebrande reactie dat BMW toch wel door de aderen vloeit, wat misschien jou ‘mening’ meer als ‘fanboy’ doet aanduiden.
Maar goed, ieder zijn heug en meug, gelukkig leven we in een vrij land (tenzij je momenteel in Noord-Korea bivakkeer). Ik vond dat BMW er meer uit had mogen halen.
berlinetta zegt
@roberto: Oh nee joh, ben inderdaad BMW-liefhebber, maar dit is pas de eerste keer dat ik een BMW in deze klasse zou kiezen. Sowieso vind ik de XJ nog altijd mooier. Maar voel je niet aangevallen, zo had ik het niet bedoeld. Je opmerking over een chromen stripje en een lijntje hier en daar vind ik gewoon niet kloppend.
888natan zegt
@roberto: één tip; Als je heel erg netjes probeert over te komen, let dan aub op het verschil tussen jou en jouw.
Einde correspondentie
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Qua interieur vind ik hem wel gelijk hebben….
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Hij heeft het over het exterieur.
nasty zegt
720d. Optioneel embleem op de koffer is niet beschikbaar hoop ik.
baasbas zegt
@nasty: BMW?
;-)
Dutchdriftking zegt
@nasty: is toch mooi…..
berlinetta zegt
Levert Audi niet die V6 met 204 pk en voorvielaandrijving? De kneuzen-A8 dus.
Overigens zie ik er geen probleem in. Voor de directeur die gereden wordt is dat prima.
reistje zegt
@berlinetta: Er is zelfs een tijdje een A8 2.0 hybrid geweest met voorwielaandrijving.
lambo4all zegt
@reistje: ik dacht al.. Ergens in mijn achterhoofd dacht ik dat er ook een a8 4cil is geweest.
trustmeiamanengineer zegt
Kan prima, misschien offeren ze zelfs de sloomste zescilinder wel….
E34M5Touring zegt
725TDS is back!! ?
SCscreamGT2 zegt
Ach zelfs als je in een Audi S8 even niet oplet rijd je op 4 cilinders ;)
nickvb zegt
Er was toch een audi a8 hybrid met een 2.0 viercilinder uit de golf?
Rick-dos zegt
Hé, maar ff zonder gekheid. Begin dat ding steeds meer te waarderen. Zo van de zijkant is zelfs de voorkant best te pruimen.
IRL ziet het er ook goed uit:
mout zegt
Niks mis met 4-cilinders.
Maar wat moet je met een motorkap van deze lengte, als je er techniek onder wilt stoppen die ook in een Corsa past?
lincoln zegt
@mout: nog meer plastic en rockwool in douwen ..
mout zegt
@lincoln: Nou ik erover nadenk – je zou natuurlijk de hele motor dubbel uit kunnen voeren. Redundancy. Voor als het door downsize-ellende uit mekaar valt.
Dan haal je op de tweede motor misschien de garage nog!
lincoln zegt
@mout: een 4pitter heeft zomaar 20% minder bewegende deeltjes en 30% minder wrijving .. De boel kan dus sterker en stijver gemaakt worden incl. Perfect temperatuur beheer .. Dat lukt ze bij BMW vast wel ..
bosje zegt
@mout: Die lange motorkap is er om mensen te laten denken dat er een flinke motor huist. Maar serieus, als BMW de motor helemaal naar achteren plaats zou er vooraan misschien best ruimte overblijven voor bagage of een reservewiel oid. Maar ja, de motorkap van je 7-serie open doen om een koffer naast je koffiemolen te plaatsen is ook niet iets wat iemand in zo’n milieu graag doet.
henkhupelschoten zegt
@mout: wat denk je van al die plastic platen die over een motorkap zitten?
lincoln zegt
Het aantal cilinders is alleen van belang voor mensen die graag dwepen met peekaas zonder dat ze weten wat dat eigenlijk inhoud ..
parker zegt
@lincoln: quatsch, gaat toch niks boven het geluid van een V8. Zelfde koppel en vermogen zal best realiseerbaar zijn met vier pitten, maar het geluid zal ik altijd missen
mashell zegt
@parker: dat is precies de bedoeling van een 7 serie, dat de inzittenden het motorgeluid missen. Een V8 hoor je binnenin niet te horen en een 4 cilinder diesel ook niet.
super zegt
@lincoln:
Ja, voor mensen die bij alle 5+ cylinder motoren het bijvoegelijk naamwoord “heerlijk” gebruiken is dat idd zo. Maar een fundamenteel voordeel van een 6 in lijn tov een 4 in lijn is dat een 6 in lijn perfect in balans is terwijl een 4 in lijn een tweede orde onbalans heeft die balansassen niet helemaal kunnen verhelpen, daarnaast heeft een 4 cylinder (in welke configuratie dan ook) geen overlappende arbeidsslagen. Je merkt het vooral bij een diesel, 2l 4 in lijn diesel trilt als de neten bij stationair, 6 in lijn merk je nauwlijks dat de motor loopt. Is er denk ik de reden van dat bmw vroegah ook de 2l als 6cyl uitvoerde. Voor een sportwagen maakt het geen fok uit of ie trilt of niet, maar voor een limousine lijkt het me niet echt “priemiejum”, al kun je dat ms met wat advertentiecampagnes verhelpen.
lincoln zegt
@super: klopt .. Mijn 36er Olds loopt ook mooi gelijkmatig op 6 pitten .. Maar hoop toch echt dat we 80 jaar later een turbo diesel net zo smooth kunnen laten lopen ..
super zegt
@lincoln:
Fundamentele fysika verander je in nog geen 100,000 jaar iets aan, dus wat dat betreft… vraag me eigenlijk af of een 3 in lijn niet makkelijker te balanceren is met balansassen dan een 4 in lijn (voor in de 714d met M pakket)
lincoln zegt
@super: buurman heeft een heel oud sleepbootje met 1 cilinder en een vliegwiel van een kilo of 30 .. Loopt al 50 jaar wonderbaarlijk regelmatig .. Dat is een beetje mijn reverentie ..
lekbak zegt
@lincoln: maar als die een klap geeft stuitert de hele boot waarschijnlijk, zoals bij al die (geweldige) oude langzaamlopers. Behalve de 6 cilinders, die lopen wel trillingsvrij…
e1000bmw zegt
@super: uhm, de zes-in-lijn heeft een vrij rustige loop, ja. Maar perfect is die loop niet. Dat is bij de V12 het geval. ;)
phaeton zegt
190 is echt te weinig. Voor een Passat of 5 serie prima, maar een zwaardere 7 wordt gewoon verlangd dat hij mee op rijdt. Het draait niet om de sprint, maar iets meer kracht kan geen kwaad in de topklasse.
lincoln zegt
@phaeton: 8 trappen met minimaal 450 Nm is zat ..
super zegt
@lincoln:
als je 7000 toeren moet draaien voor die 450Nm hep je er nog niks aan.
lincoln zegt
@super: bij diesel heb je het over tussen de 1500 en 2000 toeren om op de max Nm aanspraak te maken ..
phaeton zegt
@lincoln: Dat is de 25d. De 20d heeft 400Nm.
super zegt
@phaeton:
W126 300SE had ook “maar” 190pk en 250Nm koppel, geen enkel nut om in een limousine in 5s 0-100 te doen.
phaeton zegt
@super: Volgens Autoweek 9,3 sec met 400kg minder, maar oké… Daarnaast zijn een dertig jaar oude benzine en moderne diesel qua loop natuurlijk niet te vergelijken.
bluesbrother zegt
leuk dat we het hebben over PK’s. en ja ook mijn E38 V8 heeft 218Pk. maar met z’n auto gaat het meer om koppel, je wil zweven. en niet met 7000 tpm rondscheuren
MDA zegt
@bluesbrother: mijn 2.0 tdi heeft 400 nm bij 2000 toeren…
jrk68 zegt
@MDA:
Tot de olie op
MDA zegt
@jrk68: Hey, tis geen TFSI he… de mijne heeft dat probleem niet. Wel een DSG die op een gegeven moment de geest geeft, diesel injectoren die de geest geven, elektrische handremmen die doorfikken etc etc. Prima VAG bak verder. Rijdt als een huis. Maar betrouwbaar. Mwah. Nee.
mashell zegt
@MDA: geluksvogel. Een TDI en geen kapotte turbo ;-)
Dutchdriftking zegt
Ach, het zal verkopen dus waarom niet?
Edge zegt
Als de viercilinder een stuk minder uitstoot dan de andere motoren, is het natuurlijk wel interessant voor de leasemarkt. En dan is de vraag wat je doet als BMW-adept met een toereikend leasebudget: Ben je meer geïnteresseerd in je eigen rijplezier en luxe en ga je voor een 5-serie, volgehangen met alle toeters en bellen en een dikke motor? Of maak je liever de blits op de parkeerplaats met een groter en duurder uitziende 7-serie (al dan zonder typeaanduiding om te verhullen dat je geen 750i, maar een 720d rijdt) met wat minder opties?
boxergt zegt
@Edge: met het oog op het verdwijnen van BPM en de andere regeltjes betreffende bijtelling is de uitstoot in 2017 al niet meer meer interessant.
Naast het feit dat liever tegen hun vriendjes vertellen dat zo’n 760i best zuipt dan dat ze slechts 20% bijtellen omdat ze maar een 720d rijden…
henkhupelschoten zegt
@Edge: of je pakt de middenweg? een 6 serie? of in mijn geval een CLS
mashell zegt
@Edge: bijtelling is allee relevant als je er ook privé mee rijdt. En dat doen die CEOs natuurlijk niet. Die laten zich door hun chauffeur ophalen. En dan zit je achterin toch nog net even lekkerder in een 720d dan een 530d.
philipf zegt
Als je zo’n bak koopt wil je er toch geen 4 cilinder in hebben?!
jrk68 zegt
@philipf:
Als hij de 12 cilinder aanslingert heb ik er niks op tegen.?
bmw535dxdrive zegt
Bij ons in België valt de prijs voor de 730d goed mee maar ik wil een 740d ..even geduld dus.. Een 2.0 in een 7 reeks? Nee dank u!
phevtreb zegt
Volgens mij werd de S-250 cdi nooit goed verkocht, men wilde dat niet in deze klasse
henkhupelschoten zegt
@phevtreb: integendeel, had acceleratie van 0-100 in 8.2 seconden en een top van 240 km/h, hij was vooral in trek in de taxibranche
tvr1974 zegt
Als VAG een 4cilinder bi-turbo diesel kan bouwen met 240pk en 500nm dan kan BMW dat ook. Het zijn immers net Chinezen daar in Beieren?
henkhupelschoten zegt
mijn mercedes 280se 4.5 heeft met z’n v8 195 pk, ongelooflijk die 4 cilinders hoeveel ze er voortaan wel niet kunnen uit peuteren.
grrrrommmmm zegt
Ik wil hem met voorwielaandrijving
tjorque zegt
@grrrrommmmm: dat kan, koop hem met x-drive en laat de cpu die de verdeling regelt ff herprogrammeren, zodat je altijd FWD hebt!
remco_emily zegt
Komt er heus wel. De vorige S klasse had al een 4 pittertje en de nieuwe ook. Ze motten wel met een kleine diesel op schaal komen :P.
tjorque zegt
Een potente 4-pitter vind ik helemaal geen probleem. Tenslotte hoor je en voel je er nog zodanig weinig van dat ze sound-engineering nodig hebbben om de beleving te versterken…
Wat mij vooral boeit is het koppelbereik. Hoge een vlakke curve.
Rob zegt
Tuurlijk mag een 4-pitter. Het is gewoon indrukwekkend wat ze tegenwoordig uit die kleine blokjes persen.
Alleen voor het totaalplaatje is het een beetje vreemd natuurlijk; ontzettend lange neus en wat ligt er onder de kap, een klein motortje…
Geen probleem, mits het een super elegante auto met perfecte proporties zou zijn. Iets wat ie dus niet is….
mrrallycross zegt
Hoi ik ben Hans. Ik rijdt een dikke bmw 7 serie met een viercilinder diesel met wel 190pk!
Rob zegt
@mrrallycross:
“Hoi ik ben Hans. Ik rij een dikke bmw 7 serie met een viercilinder diesel met wel 190pk! En het zal me werkelijk aan mijn anus oxideren wat u of wie dan ook daarvan vindt!”*