• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar XJ facelift brengt meer efficiency en gadgets

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 juni 2015 om 11:40 – 36 Reacties

Afbeelding Jaguar XJ facelift brengt meer efficiency en gadgetsAfbeelding Jaguar XJ facelift brengt meer efficiency en gadgetsAfbeelding Jaguar XJ facelift brengt meer efficiency en gadgetsAfbeelding Jaguar XJ facelift brengt meer efficiency en gadgetsAfbeelding Jaguar XJ facelift brengt meer efficiency en gadgetsAfbeelding Jaguar XJ facelift brengt meer efficiency en gadgets

Jaguar XJ Autobiography facelift
Jaguar heeft zijn 6 jaar oude XJ aan een kleine update onderworpen. Vooral de dieselversie werd verbeterd, de 3.0 V6 levert nu meer dan 100 pk per liter.

Het uiterlijk van het vlaggenschip werd (in tegenstelling tot de vorige update) licht geretoucheerd: de grille groeide een maatje, en de luchtinlaten zijn voorzien van chromen lamellen. LED-koplampen zijn voortaan standaard, en ook de achterkant is voorzien van LED’jes. Andere herkenningspunten zijn de ovale uitlaatpijpen en gedeeltelijk in hoogglans zwart uitgevoerde bumper.

Motoren

De V6 diesel is voortaan Euro-6b compliant, en levert 225 kW/306 pk en 700 Nm (voorganger: 202 kW/275 pk en 600 Nm). Tegenover deze vermogensstijging staat een CO2-uitstoot die daalde van 159 naar 149 g/km. Jaguar bereikte dit naar eigen zeggen met geoptimaliseerde turbo’s, nieuwe injectoren, een hogere inspuitdruk, een verbeterd warmtemanagement en een lagere interne weerstand.

Benzinerijders kunnen kiezen tussen een 2.0 liter viercilinder (176 kW/240 pk en 340 Nm, RWD), de 3.0 V6 supercharged (250 kW/340 pk en 450 Nm, AWD), en de 5.0 V8 (405 kW/550 pk en 680 Nm, RWD). Alle XJ’s hebben standaard een achttraps automatische transmissie.

Gadgets

Naast de elektrische EPAS-stuurbekrachtiging hebben achterwielaangedreven XJ’s optioneel All-Surface Progress Control (ASPC). Bij snelheden tussen 4-30 km/h en slechte (weers)omstandigheden houdt het systeem de grip optimaal door waar nodig de vermogensafgifte te knijpen en te remmen. Daarnaast zijn Traffic Sign Recognition, Adaptive Cruise Control met Queue Assist en Park Assist met semiautonoom inparkeren leverbaar.

Binnenin kunnen audiofielen genieten van 1300 Watt aan Meridian-tweeters en woofers, en hebben achterpassagiers een eigen entertainmentsysteem tot hun beschikking. De bijgepunte XJ wordt dit najaar op de markt verwacht.

Ook interessant!

  • Een Jaguar XJ restomod: maken of kraken?
  • Totaal vernaggelde Jaguar brengt pretty penny op
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • BMW X3 facelift is gelekt

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

facelift, Jaguar, xj

Vorig bericht: « Breek: ‘Volkswagen wordt in 4 stukken opgeknipt’
Volgend bericht: Een BMW 7 Serie met viercilinder diesel, waarom ook niet? »

Lees Interacties

Reacties

  1. baardfiets zegt

    15 juni 2015 om 11:45

    Waarom zijn er nog steeds mensen die een A8 of een 7 serie rijden? Als je ook dit kan rijden.
    Fenomenale auto.

    Login om te reageren
    • thezwart zegt

      15 juni 2015 om 12:01

      @baardfiets: Waarom zijn sommige karaktervolle dames vrijgezel ? Juist, omdat ze geen lekkere bips hebben ;)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        15 juni 2015 om 12:43

        @thezwart: het achterwerk van de XJ bevalt mij eerlijk gezegd wel. Het was even wennen maar nu vind ik het top!

        Login om te reageren
        • mercedesclk350 zegt

          15 juni 2015 om 13:50

          @dutchdriftking: Beter zou een XF achterkantje zijn.

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 juni 2015 om 12:17

      @baardfiets: Omdat ze al jaren Duits rijden en niet anders durven/willen. Deze Jag zal technisch net iets minder zijn dan de Duitse gevestigde orde, maar de looks en Engelse klasse maken dat meer dan goed.

      Login om te reageren
    • rikdep zegt

      15 juni 2015 om 12:17

      @baardfiets: Omdat je ook nog S-klasse kan rijden :)

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        15 juni 2015 om 12:27

        @rikdep: Precies die reden!

        Login om te reageren
      • baardfiets zegt

        15 juni 2015 om 15:16

        @rikdep: Dus omdat er een S- klasse is rijden mensen in een A8 of 7 serie…
        I don’t see the logic.
        Niet voor niets dat ik de S klasse niet noem, die vind ik namelijk minstens zo mooi.

        Login om te reageren
        • rikdep zegt

          15 juni 2015 om 18:05

          @baardfiets: Dat heet woordspeling ;)

          Login om te reageren
    • stino zegt

      15 juni 2015 om 12:19

      @baardfiets: 7serie is ruimer, meer hoofd ruimte achterin en stoelen voorin zitten fijner. Voor a8 kan ik dat niet zeggen

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        15 juni 2015 om 20:24

        @stino: Ik denk dat mensen die dit soort auto’s kopen van tevoren al weten wat ze willen, die zullen in de showroom echt niet meer afknappen op de interieurruimte :)

        Login om te reageren
        • stino zegt

          15 juni 2015 om 23:54

          @granlusso: ik denk het wel :p

          Login om te reageren
    • kapiteinaudi zegt

      15 juni 2015 om 12:49

      @baardfiets: Een tijdje nadat de nieuwe XJ uitkwam, ben ik gaan rijden met de Supersport. Prachtige auto, comfortabel en rijdt toch sportief. Vond het toen de mooiste limo ooit ever. Maar als je daarna in een A8 of S-Klasse (toen nog de oude) gaat zitten, weet je toch waarom mensen voor Duits kiezen. Voelt en ziet er allemaal wat degelijker uit. Maar als je sportief wil, is de XJ een goede keus. T’is alleen een beetje een ouwe-lullen-bak.

      Login om te reageren
      • macready zegt

        15 juni 2015 om 18:57

        @kapiteinaudi:
        Dat zeggen ze al jaren maar zelfs de oude X350/X358 maakte al gehakt van de S klasse, A8 en 7 serie in de betrouwbaarheidsstatistieken.

        En na 10 jaar probleemloos (letterlijk geen lampje of knopje) rijden kan ik beamen dat de werkelijke degelijkheid (niet te verwarren met ogen en vingertoppen somigen doen geloven) de gemiddelde Duitse topper in ontstijgt.

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      15 juni 2015 om 13:31

      @baardfiets: eensch, prachtige wagen! Straalt alleen maar klasse uit.

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      15 juni 2015 om 14:50

      @baardfiets: Best mooie auto hoor, maar als je dit (met name het interieur) naast bijvoorbeeld de 7 legt snap je waarom mensen 7 of S rijden (Voor de A8 geldt dit niet)

      Overigens:
      Gemiste kans bij deze facelift is dat het vanbinnen nog steeds een grote kerstboom is met 26 verschillende kleuren verlichting, elk knopje zijn eigen kleur lampje; blauw, rood, geel, groen hoppa, alles door elkaar. Zelfs mijn E36 had al consequent één kleur verlichting in de knopjes. Wat een puinhoop dit zeg, wordt je toch gek van?

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    15 juni 2015 om 11:46

    Staan er weer knap bij zo.

    Login om te reageren
  3. jobberns zegt

    15 juni 2015 om 11:48

    Doe mij dan de XJR maar, met alle opties alstublieft!

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    15 juni 2015 om 12:04

    Prachtige wagen, kiezen tussen deze en een Maserati zou nog heel moeilijk voor me zijn.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      15 juni 2015 om 12:29

      Maserari, want die koop je niet 2x in je leven

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 juni 2015 om 22:44

        @henkhupelschoten: want na Maserati ben je voorgoed genezen?

        Login om te reageren
  5. amgloverr zegt

    15 juni 2015 om 12:06

    zonde die achterlichten.. voor de rest mooie auto!

    Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    15 juni 2015 om 12:11

    de nieuwe specs van de oliestoker zijn prima.

    Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    15 juni 2015 om 12:18

    Helemaal jaguar dit! Je krijgt een beetje het idee dat je james bond ben in zo’n auto.

    Login om te reageren
  8. autofanaat zegt

    15 juni 2015 om 12:20

    Veel meer klasse dan een Duitse wagen.

    Login om te reageren
  9. ukbob zegt

    15 juni 2015 om 12:23

    Zal mijn verdorven geest zijn, maar bij lezen van de woorden ‘achterbank’ en ‘entertainment’ denk ik toch aan geheel andere dingen dan op de foto’s staat…

    Login om te reageren
  10. gop1 zegt

    15 juni 2015 om 12:42

    700 Nm, heerlijk.

    Login om te reageren
  11. Esprit_de_Flandre zegt

    15 juni 2015 om 12:51

    Damn, is die ook al 6 jaar? Tijd vliegt…

    Login om te reageren
  12. bentley1969 zegt

    15 juni 2015 om 14:11

    De nieuwe Citroën C6, ohh nee, het is vernieuwde ‘Jaguar’ XJ.
    Het blijft qua uiterlijk toch (sorry) een net-niet-auto; dat zal ook wel de reden zijn waarom hij relatief slecht verkoopt.

    Login om te reageren
  13. vondudenstein zegt

    15 juni 2015 om 15:25

    Beest van een wagen. Foto van de witte komt beter uit. Mooiere hoek ofzo.
    Hoe dan ook. Prachtige auto.

    Login om te reageren
  14. Rob zegt

    15 juni 2015 om 17:09

    Leuk die nieuwe 7-serie, maar zo’n XJ doet me veel meer. Knap ontwerp. Interieur heb ik altijd een beetje raar gevonden. Meer iets voor een sportwagen ipv een limousine.

    Maar ondanks dat; doe mij er maar eentje. Met die V6 diesel…
    Ja, ik wil een Jaguar met dieselmotor…. Nooit gedacht dat ik dat ooit ging zeggen…

    Login om te reageren
  15. michaelcorleone zegt

    15 juni 2015 om 18:10

    Juist die achterlichten van de XJ zijn mooi en passen mooi bij het geheel, zowel het interieur als het exterieur is prachtig. Hoe die rijdt weet ik niet heb er nooit mee gereden sinds zijn introductie, maar deze auto staat wel hoog op mijn verlanglijst.

    Login om te reageren
  16. toyotafortuner zegt

    15 juni 2015 om 20:51

    Nog altijd de mooiste in zijn segment, gevolgd door de Lexus LS

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    15 juni 2015 om 22:54

    Ze dachten dat ze met nieuwe koplampen klaar waren? Als ze nou de plaat op de C stijl in carrosseriekleur hadden meegespoten was er nog wat verbeterd geweest. Nu is het kleine lelijke koplampen en voor de rest niet echt wat anders.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      16 juni 2015 om 00:58

      @mashell:
      Die zwarte vlakken heb ik inderdaad ook nog nooit begrepen.
      Gewoon te hip voor een Jaguar…

      Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    16 juni 2015 om 08:08

    Mooie auto maar wel enigzins een slagschip

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North