• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een driedubbele ode aan de laatste Defenders

Auteur: ricardo, gepost 3 maart 2015 om 17:34 – 25 Reacties

Een driedubbele ode aan de laatste Defenders


*zwaait*

Snik. Huil. De dood van de Defender is in zicht. December 2015 markeert de maand waarin in Solihull de laatste Defender van de band stuitert, waarmee een einde komt aan een 68 jaar oud icoon. De nek omgedraaid door veiligheids- en milieunormen. (Hij krijgt trouwens gewoon een opvolger, dus hou nu maar weer op met wenen.)

Om het oudje te eren klapte Land Rover er laatst een drietal speciaaltjes uit. De oranje gespoten Adventure, de in stemmig grijs/zwart gestoken Autobiography en de groene Heritage. Afgeladen met verwijzingen naar het verleden.

De felgekleurde Defender Adventure Edition is de versie voor avonturiers, met standaard bodembescherming en forse Goodyear MT/R-banden. Hij is verder te herkennen aan sierplaten en een nieuw interieur van leer.

De Autobiography Edition peutert meer vermogen uit de 2.2 diesel. 150 in plaats van 122 pk. Ook de optielijst is maximaal ingevuld, en natuurlijk ontbreekt het Windsor-leder niet.

De Heritage Edition is voor de nostalgisten. Uitgevoerd in de kleur Grasmere Green en met een wit dak, inclusief 166-details die verwijzen naar het eerste preproductiemodel: de Huey. Vanaf augustus zijn ze te bestellen.

Ook interessant!

  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!
  • geneve
    Salon van Genève voortaan in, eh, Qatar?
  • Land Rover Defender 130
    Land Rover Defender gaat er ZO uit zien!
  • Defender
    Chelsea Truck Company geeft ons extra dikke Defender

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, defender, geneve, geneve-2015, Land Rover

Vorig bericht: « Vier het leven met de beursbabes uit Genève
Volgend bericht: Live: de Porsche Cayman GT4 in al zijn geelheid »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    3 maart 2015 om 17:38

    Jammer maar helaas, hebben deze ook nog een ander blok? de V8 Supercharged zou een mooie afsluiter zijn.

    Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    3 maart 2015 om 17:41

    Je zou zo’n ding toch met veel plezier dwars door de Groenlinks burelen jagen….

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 maart 2015 om 19:11

      @jrk68: Geniaal!

      Login om te reageren
  3. rolov zegt

    3 maart 2015 om 17:41

    Was ik maar rijk ipv zo vreselijk knap. Dan haalde ik die heritage edition. Die adventure edition vind ik ook wel erg leuk.

    Login om te reageren
  4. robert110 zegt

    3 maart 2015 om 17:44

    Ik blijf het jammer vinden. Ik hoop er toch nog ooit een te kopen. Een mooie 110 soft top zo uit het leger. Maar dan moet mijn baas mij wel eerst meer betalen.

    Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    3 maart 2015 om 17:46

    Jammer dat ze stoppen, zo een auto heeft toch wel een goede uitstraling wat betreft offroad.

    Login om te reageren
  6. gash zegt

    3 maart 2015 om 17:49

    Leuk voor erbij, want wat zitten die wagens toch slecht. Model van 68 jaar oud, ergonomie idem ditto.

    Login om te reageren
    • smoked zegt

      3 maart 2015 om 17:52

      @gash: Laat staan het rijden, komt door het ouderwetse ladderchassis.

      Login om te reageren
      • gash zegt

        3 maart 2015 om 18:16

        @smoked:

        Ik moet lachen om die lui hier in Amsterdam Oud-Zuid die zo’n Defender voor de mooi hebben gekocht. Afzien in zo’n hok. :)

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          3 maart 2015 om 23:59

          @gash: dat maakt niet uit. Dit is nog echt autorijden. 68 jaar zonde als de daarmee stoppen……

          Login om te reageren
  7. mashell zegt

    3 maart 2015 om 17:53

    Ohh wat leuk. Naast de beurs in Geneve is de redactie ook nog in een automuseum geweest.

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    3 maart 2015 om 17:56

    Om een echte ode aan de oude LaRo’s te brengen, zijn deze modellen trouwens uitgerust met abominabele slechte remmen, geen stuurbekrachtiging en lostrillende brandstofleidingen om de hang naar avontuur te vergroten.
    Verder trekken deze drie actiemodelletjes als een gek naar rechts als het wegdek op de Nederlandse dijk wat bollingen vertoont, wederom om de hang naar avontuur te vergroten het geheel echter te maken.
    Om het LaRo gevoel voor 100% te complementeren, zijn die klote haakjes voor de schuiframen weer gemonteerd evenals het grote stuurwiel, zodat u daar heerlijk ouderwets met uw pink achter kunt blijven haken tijdens het afmeren van uw aanwinst!

    Jullie begrijpen het al, ik zal het kreng dat mijn duimen meerdere malen heeft gekneusd, mijn linker pink er bijkans heeft afgerukt voor geen seconde missen !

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 maart 2015 om 18:19

      @desjonnies:
      één ding toegeven he ouwe !

      ’t was één van de grootste Babe-magnets die je ooit hebt gehad, meiden smolten letterlijk weg in dat ding en omdat het een 109 Diesel was op grijs kenteken, kon er aardig wat in afgerotzooid worden !

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        3 maart 2015 om 22:19

        @desjonnies:

        Dat ding een babe-magnet,? vrouwen, we zullen ze nooit begrijpen.

        Login om te reageren
    • super zegt

      3 maart 2015 om 18:22

      @desjonnies:
      je vergeet nog die ventilatieroostertjes onder de voorruit en de slecht sluitende achterdeur waardoor je altijd en overal stof in de wagen hebt. En het immer aanwezige gerammel en gepiep. En de top van met heel veel moeite 110km/h.

      zelfde kaliber auto als die oude volkswagen busjes, veel karakter, kut om te rijden

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        3 maart 2015 om 18:31

        @super:
        en altijd en eeuwig tochten !
        kouwe nek en slechte verwarming !

        Login om te reageren
      • metalmike zegt

        3 maart 2015 om 19:03

        @super: Ik heb een VW T2, m’n vader een stapel Defenders gehad (110/130), dus genoeg in beide gereden om een vergelijking te maken.

        Een Defender zit matig, stoelen zitten op zich goed, maar wat hoog, je zit vooral constant met je arm tegen de deur aan en kan hem nergens kwijt. Koppeling is een stuk zwaarder en remmen idem dito. Op slechter wegdek stuiter je de hele auto door. Deuren rammelen en piepen lekker (zeker de laatste uit 2009), vooral de achterdeur waar het zware reservewiel aan hangt.

        M’n T2 is nog een stukje trager, zit wel lekkerder (met stoelen uit een T3) alleen het stuur staat te rechtop en de versnellingspook maakt lange slagen. Hij rammelt en kraakt nauwelijks en is relatief goed geveerd.

        Verbruik is ongeveer gelijk, 1:10 als je mazzel hebt (LR diesel en T2 benzine). Beide veel karakter met bijeenkomstig ongemak, maar ik rijd toch een stuk liever in mijn T2 op een lange vakantie dan een Defender.

        Login om te reageren
  9. toyotafortuner zegt

    3 maart 2015 om 18:42

    Ze ogen allemaal prachtig! Vooral de Heritage! Geslaagde uitzwaaimodellen dus.

    Gelukkig rijden er nog zat Defenders samen met hun vaders rond. Vooral in Oud-Zuid.

    Login om te reageren
  10. agera zegt

    3 maart 2015 om 18:42

    Och wat een mooie bak is dat

    Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    3 maart 2015 om 18:51

    Zal op onze wegen misschien niet zo lekker rijden maar wat zullen ze hem gaan missen in Africa,etc.Tuin architecten gebruiken hem ook vaak geloof ik.(plantsoenendienst,etc).

    Login om te reageren
  12. biohazardracer zegt

    3 maart 2015 om 20:45

    Alle 3 uniek en apart. Ik heb wel oog voor de Adventure

    Login om te reageren
  13. cadrez zegt

    3 maart 2015 om 20:49

    Moest ik geld teveel hebben zou ik het volgende doen.
    Heel erg veel Defenders kopen ( stel je een hangaar voor vol defenders, maar dat dan maal 10) eventjes stockeren om deze dan voor het dubbele te verkopen.
    Kan alleen maar goed gaan toch? Wie doet er mee?
    (wel aankopen in België want Nederland en bijtelling of wat het ook moge zijn dat jullie defenders dubbel zo duur maakt)

    Login om te reageren
  14. sharpleft zegt

    3 maart 2015 om 21:01

    Ondanks dat ik hier lees dat er met zo’n wagen niet te rijden valt, lijkt het mij fantastisch om met zo’n brute oranje bak een tijd op vakantie te gaan. Door scandinavie touren, machtig mooi.

    Login om te reageren
  15. ledci zegt

    3 maart 2015 om 22:51

    Raampjes tinten van die adventure, en op naar zuid Frankrijk!

    Login om te reageren
  16. rd1991 zegt

    4 maart 2015 om 13:50

    Hadden ze Huey niet van stal gehaald om de Heritage gezelschap te houden? Dat zou mijn keuze tussen de 3 laatstes zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North