• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Land Rover eert uitgaande Defender met 3 speciale edities

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 januari 2015 om 07:42 – 32 Reacties

Afbeelding Land Rover eert uitgaande Defender met 3 speciale editiesAfbeelding Land Rover eert uitgaande Defender met 3 speciale editiesAfbeelding Land Rover eert uitgaande Defender met 3 speciale editiesAfbeelding Land Rover eert uitgaande Defender met 3 speciale editiesAfbeelding Land Rover eert uitgaande Defender met 3 speciale editiesAfbeelding Land Rover eert uitgaande Defender met 3 speciale editiesAfbeelding Land Rover eert uitgaande Defender met 3 speciale editiesAfbeelding Land Rover eert uitgaande Defender met 3 speciale edities

Defender Celebration Series
De Land Rover Defender is sinds 1948 een Engels instituut, maar gaat dit jaar toch echt met pensioen. Ter ere van zijn lange staat van dienst -en als afsluiter- perst het concern er de Defender Celebration Series uit.

In december 2015 rolt in Solihull de laatste Defender van de band, en menig nostalgist zal een traantje wegpinken om de robuuste Brit met zijn ladderchassis. Echter, net zoals bij mensen is het na 68 jaar wel eens welletjes, en gaat de Defender met pensioen.

In zijn bestaansgeschiedenis werd menig Defender gesloopt, onder meer door zinloos Amerikaans geweld, en werd natuurlijk de 65ste verjaardag niet vergeten. Ook jonge Lego-bouwers konden al kennis maken met de Defender.

Defender

Dit gebeurt echter niet voordat er als afsluiter een drietal speciaaltjes verschijnt: de Adventure (oranje), Autobiography (two-tone grijs-zwart) en de Heritage (groen), allemaal boordevol verwijzingen naar het verleden. Onder de kap ligt de gepokte en gemazelde 2,2 liter diesel, en Land Rover adviseert je snel te bestellen, want de aantallen zijn ‘strictly limited‘. Indubitably.

Volgens de overlevering beleefde de Defender zijn Genesis in 1947, toen Rovers engineering director Maurice Wilks de eerste lijnen van wat de Land Rover zou worden in het zand van Red Wharf Bay trok. Met deze kennis in het achterhoofd togen de Britten met zes Celebration Series naar hetzelfde strand om dit nog eens dunnetjes over te doen, met een XL-zandtekening dit keer. Het resultaat hiervan vind je op autojunk.

Ook interessant!

  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • Land Rover Defender 90 rijtest
  • Land Rover Defender SVR gaat echt knotsgek worden
    Land Rover Defender SVR gaat echt knotsgek worden
  • Land Rover Defender 130
    Land Rover Defender gaat er ZO uit zien!

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

defender, Land Rover

Vorig bericht: « Dakar 2015 eist eerste dode
Volgend bericht: Top 10: de populairste leaseauto’s van 2014 »

Lees Interacties

Reacties

  1. robert110 zegt

    7 januari 2015 om 07:48

    Die Heritage ziet er wel mooi uit. Het blijf jammer dat ze er nu toch mee stoppen maar 68 jaar is dan ook best lang. Gelukkig blijven er nog genoeg beschikbaar op de tweede hands markt.

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      7 januari 2015 om 09:33

      @robert110: zowieso knap, 68 jaar een auto bijna onveranderd bouwen.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        7 januari 2015 om 11:46

        @sleepyj: Zet de serie 1 eens naast de laatste..

        Login om te reageren
        • reinoutgtr zegt

          7 januari 2015 om 12:07

          @norge: daarom zegt hij ook bijna, de verandering van de eerste naar de laatste had ook in 15 jaar kunnen plaatsvinden als ik eerlijk ben

          Login om te reageren
  2. sydney zegt

    7 januari 2015 om 07:51

    Tja, best jammer maar all good things come to a end.Ze zijn alledrie te gek natuurlijk, maar die heritage is echt een verademing.En bijkomend voordeel; je stapt hier in de buurt niet zo snel in de verkeerde Defender.

    Login om te reageren
  3. bimmerfanatic97 zegt

    7 januari 2015 om 07:53

    Zou er iemand wel blij zijn dat deze prachtige brok ruigheid uit productie gaat?

    Login om te reageren
    • rijnooit zegt

      7 januari 2015 om 09:36

      @bimmerfanatic97: De gemiddelde Groen Linksert vast wel…

      Login om te reageren
  4. Kvgorp zegt

    7 januari 2015 om 07:53

    Die groene moet je wel hebben vind ik als je een verzamelaar bent. Wel jammer het is een leuke auto. Je zit altijd met je arm tegen het raam aan als je rijd in zo’n ding.

    Login om te reageren
  5. Design_Driven zegt

    7 januari 2015 om 08:20

    Ik vermoed dat als ze echt zo gelimiteerd zijn dat dit wel eens een hele goede investering zou kunnen zijn. Vooral de heritage. Ook de laatste van de gewone defender zullen hun waarde wel behouden. De prijzen van 2de hands defenders is nu al aan het stijgen.

    Overigens 3 erg mooie versies. Onmetelijk jammer dat hij verdwijnt. Ik heb helaas absoluut geen vertrouwen in de opvolger. Maar we zullen zien.

    Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    7 januari 2015 om 08:57

    Het was de laatste jaren al meer een karikatuur van zichzelf. Net als de G-Klasse. Met extra luxe en/of stoere accessoires werden het hippe statements. En ondanks dat dit soort auto’s geweldig zijn, zijn ze ook hopeloos verouderd.

    Ik ga de Defender zeker missen, maar er zijn er zat op de okasiemarkt. En aangezien het overgrote deel niet rijdt waarvoor ie gebouwd is, zullen ze lang in goede staat blijven.

    Qua veiligheid (minimaal), wegligging (bijzonder), bouwkwaliteit (gezellig engels) en zitpositie (ronduit belabberd) is het concept een beetje, ehh, uitontwikkeld. Doe mij die Heritage Edition maar ;-)

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      7 januari 2015 om 09:11

      @gtwillem: Spijker en kop.

      Login om te reageren
    • granlusso zegt

      7 januari 2015 om 09:57

      @gtwillem: Al vind ik dat Mercedes-Benz de G-klasse redelijk up to date kan houden, zoals het interieur en het dashboard dat al regelmatig is aangepast, net als het feit dat er altijd nieuwe motoren onder de motorkap liggen.
      Doet er overigens niets aan af dat ie nog steeds de luchtweerstand van een flatgebouw heeft en waarchijnlijk ook niet zo vriendelijk voor voetgangers is :)

      Login om te reageren
      • dafmaf zegt

        7 januari 2015 om 10:22

        @granlusso: Dit lees ik op de Wikipedia-pagina: ‘Total replacement will be needed by 2015, when new European regulations regarding crash safety for pedestrians will render the current design obsolete.’

        Login om te reageren
      • super zegt

        7 januari 2015 om 10:31

        @granlusso:
        LR heeft ook andere motoren en interieur, kijk maar eens in een originele 109. Maar goed, beide autos zijn niet meer aantrekkelijk voor hun originele doelgroep (boeren in de outback) en moe(s)ten het hebben van yuppen (defender) of russen (g klasse).

        Mijn vader had in afrika destijds een paar series III (compleet met schuifraampjes, luchthappertjes onder de voorruit, bladvering, en 2.3L benzine), wat me nog bij is gebleven is het afgrijselijke gerammel, en het stof dat werkelijk overal terecht kwam.

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          7 januari 2015 om 14:24

          @super: Klopt, maar het interieur en motoren komen meer overeen met de huidige modellenlijn van het merk dan de Defender t.o.v. de andere modellen van Land Rover.
          Wel gaaf, die Series III :)

          Login om te reageren
  7. Alfarobert zegt

    7 januari 2015 om 08:58

    Ben ook benieuwd naar de opvolger.Wat moet tuinders straks bestellen? Hoe kom je africa nog zonder veel problemen door,etc.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      7 januari 2015 om 12:57

      @Alfarobert: Toyota LC70, 76 of 78. Zelfde basis idee, maar beter. Wordt ook nog steeds up to date gehouden. Grijze import uit Afrika…

      Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    7 januari 2015 om 09:02

    Ik vind het 3 mooie versies

    Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    7 januari 2015 om 09:18

    Ik kan me zomaar voorstellen dat huidige RangeRover (sport) met een licht aangepakt Defender uiterlijk, nog best een financieel aantrekkelijk projectje kan zijn voor LR.

    Login om te reageren
  10. Bant zegt

    7 januari 2015 om 09:27

    PS. De Autobiography is al uitverkocht in België. :(

    Login om te reageren
  11. rd1991 zegt

    7 januari 2015 om 09:29

    Die HUE 166 versie is echt te gek! Doe mij die maar!

    Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    7 januari 2015 om 09:35

    En wat is het verschil met de allereerste?

    Login om te reageren
  13. reinoutgtr zegt

    7 januari 2015 om 09:59

    Dit mocht wel eens stoppen ja, je kan in 2015 toch niet met zo’n model aan komen… Komop nou.

    Login om te reageren
  14. dutchneon zegt

    7 januari 2015 om 10:21

    vooral slecht voor de beschikbaarheid van onderdelen voor de classics….. :(

    Login om te reageren
  15. tdu2zonda zegt

    7 januari 2015 om 10:24

    Telkens als ik een Defender zie, vind ik het jammer dat we die van ons weg hebben gedaan… Het is en blijft een geweldige auto! En deze 3 versies zijn een heel mooi eerbetoon!

    Login om te reageren
  16. mashell zegt

    7 januari 2015 om 10:56

    Hoe moet dat straks met Midsumer Murders, nu weet je vrij zeker dat de Defender rijder het gedaan heeft.

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    7 januari 2015 om 11:43

    Leuke uitzwaai versies, als ze in eentje nou de 5.0 supercharged zouden lepelen zou het helemaal af zijn!

    Login om te reageren
  18. erikdee zegt

    7 januari 2015 om 12:30

    3 BEAUTIES

    Login om te reageren
  19. Rsimon zegt

    7 januari 2015 om 12:30

    Mijn Defender gaat nog lang niet pensioen, toch blijft het een jammere zaak. Het is een van de weinige echte offroad jeeps die er nog zijn

    Login om te reageren
  20. Tonnie zegt

    7 januari 2015 om 14:08

    Die groene ziet er heel chill uit!

    Login om te reageren
  21. adyton zegt

    7 januari 2015 om 22:47

    De autobiography is heel stijlvol maar dat past nu net niet zo bij de Defender. Die groene is gewoon perfect. Helemaal geslaagd. Die velgen maken het gewoon af.

    Login om te reageren
  22. adyton zegt

    7 januari 2015 om 22:50

    En ik hou mn hart vast voor de opvolger. Ik hou van land rover, maar de nieuwe discovery belooft niet veel goeds. Het zal wel minder ruig zijn

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North