Een goedkope, elektrische nieuwe auto is binnenkort heel interessant. Welke elektrische auto met 4.000 euro korting moet je nu eigenlijk kopen?
De kogel is door de kerk. Elektrische auto’s worden nu ook interessant voor particulieren. Dankzij de nieuwe subsidieregeling die onderdeel is van het nieuwe klimaatakkoord. Er komen dus, relatief gezien, meer goedkope, nieuwe elektrische auto’s bij.
De nieuwe regeling is natuurlijk aan regels gebonden. Je kan niet het geld ophalen en stiekem een gebruikte Mercedes E55 AMG kopen. Er moet echt een EV gekocht worden. Je moet er ook snel bij zijn, want de subsidie begint interessant, maar neemt ieder jaar iets af. De reden is simpel: er zullen telkens meer interessante elektrische auto’s bij komen en de prijzen zullen ook iets dalen. Ook heeft dit te maken met de grootte van de subsidiepot. Er is namelijk € 252.000.000 beschikbaar. Voor nieuwe auto’s begint de subsidie dit jaar met 4.000 euro, maar dat blijft dus niet zo.
Hoeveel aanschaf subsidie krijg je in welk jaar?
2020: € 4.000
2021: € 4.000
2022: € 3.700
2023: € 3.350
2024: € 2.950
2025: € 2.550
Voor gebruikte auto’s is dit overigens heel erg eenvoudig. Dat is en blijft € 2.000 gedurende de gehele periode tot 2025.
Hoeveel lease-subsidie krijg je per maand in welk jaar?
2020: € 83,33
2021: € 83,33
2022: € 77,08
2023: € 69,79
2024: € 64,15
Voor gebruikte auto’s is dit eveneens heel erg eenvoudig. Dat is in blijft € 42.67 per maand met een minimum (en eigenlijk ook maximum) van vier jaar.
Algemene tip
Voordat we beginnen, eerst even een algemene tip. Die luidt: zorg dat je thuis kunt laden. Laten we dat even herhalen: zorg dat je thuis kunt laden. Als dat niet mogelijk is, dan moet je gaan afvragen of het de moeite waard is. Dan ben je namelijk aangewezen om onderweg te laden (duurt lang, erg prijzig) of op het werk (waar alle andere collega’s hun EV hebben ingeplugd en jij na werktijd nog even een uurtje kan wachten voordat je 100 km/u naar huis kan kachelen. Niet omdat je dan nog geen 130 km/u (reken maar dat het altijd tot 19:00 duurt) kunt rijden, maar omdat je actieradius zo hard achteruit gaat. Als je weet dat je dan thuis niet kunt laden, werkt het alleen maar frustrerend.
Het lijstje is niet samengesteld op de goedkoopste, snelste of beste EV’s. Zie het als een dwarsdoorsnede van wat er te krijgen is en wat je ervoor terugkijkt. Ook focussen we ons natuurlijk op de particuliere gebruiker in plaats van de leaserijder.
BMW i3 Corporate Executive (I01)
€ 44.760
Prijs ná EV subsidie: 40.760
Jazeker, je kunt ook een Dikke BMW krijgen. De i3 heeft de handen maar lastig op elkaar weten te krijgen. De basis is altijd briljant geweest: een koolstofvezel chassis dat erg licht en sterk is. Tevens is de i3 erg ruim en hoogwaardig aangekleed. Met de jaren werd de aandrijflijn beter en kwam er zelfs een i3S bij. De i3S valt nét buiten het budget (de EV subsidie is voor auto’s TOT € 45.000,- ), maar de i3 heeft zijn voordelen. Het is een zeer doordacht ontwerp. Omdat de auto van koolstofvezel is, is de i3 aanzienlijk lichter dan de kleinere gebakjes.
DS 3 Crossback E-tense Performance Line
€ 43.290
Prijs ná EV subsidie: € 39.290
Als je op chic wil gaan, waarom dan niet met de DS 3 Crossback E-Tense? Het premium merk van Groupe PSA is hard aan de weg aan het timmeren. Het leuke is dat het geen BMW-kopie of Mercedes-Parodie is. De DS 3 is vooral heel erg Frans. Dus gericht op comfort met een luxe interieur. Je merkt aan alles dat het een zeer jonge auto is. Ook lekker, want je zult er vier jaar in moeten rijden. Nadelen? Hij is minder ruim dan je zou denken en de actieradius is niet denderend. Dus leuk als je iets meer te besteden hebt en nog niet drie volgroeide kinderen kwijt moet op de achterbank.
Kia Soul EV DynamicLine (SK3)
€ 42.995
Prijs ná EV subsidie: € 38.995
De Kia Soul is het bewijs dat een EV er ook origineel uit kan zien. Het is ook het bewijs dat de crossover of SUV niet de enige mogelijkheid is om als EV te kunnen fungeren. Met een prijs van dik 40 mille is de Soul zeker de niet de goedkoopste in de lijstje. Maar de Soul EV biedt wel een 64 kWh accupakket. Volgens de WLTP haal je 452 km op één tank. Nu zul je die 452 km niet direct halen, het toont wel aan dat je echt ver op een volle lading kunt komen. Zeker in Nederland. Verder is het een praktisch en geinig autootje. Nadelen? We noemden het een ‘autootje’. Je merkt dat dit eigenlijk een auto is van 20.000 euro en dat het geld in de aandrijflijn zit. Maar hey: zoek je een bruikbare gezins-EV: dit is een uitstekende keuze.
Honda e
€ 38.330
Prijs ná EV subsidie: 34.330
In principe is de Honda e schreeuwend duur. Bijna 40 mille voor zo’n karretje is heel erg veel. Nu geldt die 38.330 euro voor voor de ‘Advance’, er is al een een Honda e voor 35.330 en die moet dingen als een parkeersysteem, 230v-contact, ‘centraal spiegelsysteem’ en verwarm stuurwiel ontberen. Ach, dat komt wel goed. Als je daar dan die 4 mille afhaalt, kom je uit op 31.330 euro. Nog steeds veel, maar wat kost een Mini Cooper met een paar opties? Of een Audi A1 met een luxe pakket? Precies. Zo moet je de Honda e een beetje zien, een klein en premium hebbedingetje. Het is ook echt een luxe en bijzonder kleintje die een heel verfrissende, bijna gezellige, stijl heeft. Uniek.
Hyundai Ioniq Electric i-Motion (AE)
€ 36.995
Prijs ná EV subsidie: € 32.995
Hyundai heeft meerdere elektrische modellen in de range. De Kona Electric is op dit moment immens populair. Het is een jonge hippe crossover. Maar kijk ook eens naar de Ioniq. Ja, die heeft een minder groot accupakket en een kleinere range. Maar ook een véél betere aerodynamica. Een SUV is een beetje als een Sumo-worstelaar. Ja, er zit kracht in, maar in eerste instantie om hunzelf te kunnen bewegen. De Ioniq is niet alleen sympathieker en gestroomlijnder, maar ook veel goedkoper. Het is niet de meest gezellige auto en qua prestaties moet je er ook niet veel bij voorstellen, maar als je een stille, comfortabele en prettige alleskunner wil rijden tegen zeer lage kosten, is de Ioniq Electric het overwegen waard. De basis i-Motion is in principe voldoende qua uitrusting. De ‘Comfort’ biedt voor slechts 1.000 euro een grote navigatiescherm, bluetooth, adaptieve cruise control, verkeersbordenherkennning, Bi-Led koplampen en lane assist. Altijd overwegen, dus. De ‘Premium’ heeft parkeersensoren, stoelverwarming/ventilatie en leder look-bekleding, maar is minimaal 41.495 euro. Dat is dan een minder goede deal.
Peugeot 208-e Allure
€ 34.900
Prijs na subsidie: € 30.900
We kunnen natuurlijk niet de Auto van het Jaar 2020 vergeten. De Peugeot 208 heeft relaitef weinig nadelen, zeker als je gaat voor de 208 met elektrische motor. De prestaties zijn uitstekend, het gewicht is een tikje aan de hoge kant, maar dd 208-e is lichter én ruimer dan de Zoe en Honda e. Peugeot heeft niet beknibbeld op het accupakket, want je hebt een actieradius van 340 km. Theoretisch, maar je kan flink doorrijden en nog haal je de 200 km. Dat is een prettige gedachte. Na de subsidie is de prijs gewoon keurig. Overigens kan de Opel Corsa-e net zo goed genoemd worden, ware het niet dat er een (nog) interessantere Opel in het lijstje staat.
Opel Ampera-E Business+
€ 34.149
Prijs ná EV subsidie: € 30.149
De Opel Ampera-E is gek genoeg nooit het succes geweest van wat het had kunnen zijn. Eigenlijk net als de eerste generatie Ampera. Dat kwam voornamelijk doordat General Motors, dat de auto een beetje leek te zien als een ‘moetje’, net zoals mijn ouders naar mijn zus keken. Met name qua marketing mocht GM er wel iets meer aan doen. De Ampera-E is an sich helemaal geen verkeerde auto. De mate van geslaagdheid zit ‘m ook in de prijs. En dan wordt zo’n Ampera-E wel heel erg interessant. Als je gaat voor een Business+ (de instapper), dan heb je op zich al voldoende aan boord. Nadelen? De Ampera-E is alleen uit voorraad leverbaar en de kans is aanwezig dat Opel Nederland door zijn voorraad heen is alvorens de subsidie ingaat. Aan de andere kant: grote kans dat iedereen nu eventjes wachten met het aanschaffen van een EV.
MG ZS EV Comfort
€ 30.985
Prijs ná EV subsidie: € 26.985
Helaas heeft deze MG ZS niets te maken met de oude MG ZS. Die was namelijk briljant en bizar slecht tegelijk. De huidige MG ZS EV juist heel erg gemiddeld op twee punten na. Qua auto is het zeker niet de beste op de markt, maar ook niet het slechtste. De MG ZS EV zakt zeker niet door de ondergrens. Het is wat allemaal wat generiek. De actieradius is niet al te best. Daar staat wel een heel erg scherpe prijs tegenover. Voor 30.985 euro ALL-IN rijd je namelijk weg in een heel ordentelijk crossovertje. Daar gaat nog de korting vanaf: 26.985 inclusief afleverkosten is een bijzonder scherpe prijs. Alleen voor vakanties moet je even de Volvo diesel van de buurman lenen.
Skoda Citigo E iV
€ 23.290
Prijs ná EV subsidie: € 19.320
We hebben gekozen voor de Skoda Citigo EV. Dit is exact dezelfde auto als de Mii Electric van Seat en de E-Up! van Volkswagen. De Skoda is net een paar tientjes goedkoper en het gaat hier om goedkope nieuwe elektrische auto’s. Met de subsidie begint dit zowaar een betaalbare auto te worden. De 36,8 kWh accu is niet enorm groot, dus je actieradius is beperkt (260 WLTP), maar de Citigo E iV weegt bijna 300 kilo minder dan de Honda e en Renault Zoë Z.E.. Dus al met al een prima stadsrakkertje waarmee je ook wel een keer op en neer naar Zwolle kunt rijden. Vanaf Kampen, uiteraard. Prima dat de subsidie pas over een paar maanden van kracht wordt, want de Skoda is volgens de website van de importeur nu ’tijdelijk uitverkocht’ .
Mazda MX-30
€ 33.390
Prijs ná EV subsidie: € 29.390
Een elektrische crossover met een strak design, want dat kunnen ze bij Mazda wel. Het accupakket is niet waanzinnig groot, slechts 35,5 kWh. Daarmee zou de MX-30 minimaal 200 kilometer in de WLTP test moeten halen. Op een koude winterdag gaat dat nog een stuk minder zijn, dus dit is niet de perfecte EV voor lange afstanden. AC laden kan met maximaal 6,6 kW, DC snelladen met maximaal 50 kW. De elektromotor levert een bescheiden 143 pk en 265 Nm aan koppel.
Niet doen: Citroen C-Zero
€ 22.360
Prijs ná EV subsidie: nog altijd € 22.360*
Ja, de Citroen C-Zero is een heel erg goedkope nieuwe elektrische auto. En ja, als een goedkope auto alsmaar goedkoper wordt, mag deze zijn tekortkomingen hebben. De C-Zero is misschien een brug te ver. De auto stamt uit 2009 en dat merk je aan alles. Het is zo’n Misidisc-speler vlakvoor dat de iPod gemeengoed werd die nog steeds bij de Dixons, Megapool en Kijkshop in de vitrines staat. De grootste reden om de C-Zero niet te kopen, is vanwege de WLTP actieradius, die is slechts 100 km. Daarmee komt de C-Zero niet in aanmerking voor de subsidie.
El-Loco zegt
Ik meen dat smart hier ook bij hoort, niet?
quinn zegt
@el-loco: inderdaad de smart EQ vanaf 23995 en dan met die subsidie vanaf 19995 en dan nog korting vanuit smart. Interessante deal denk ik!!
lefty00 zegt
En de nissan leaf dan? Is die te duur?
florisje zegt
@lefty00: De Nissan Leaf is in mijn ogen vanaf het begin al niet de moeite waard; er is geen actieve batterij koeling. Dit betekent dat de batterij niet altijd in een optimale conditie is en dus sneller degradeert.
alfapeter zegt
Verwacht een verkoopspiek in december 2021. Tegen dan zullen er ook wel wat meer aanbiedingen zijn aan lagere prijs al blijven deze dingen duur in vergelijk met instap benzineversies.
reactief zegt
Dus je krijgt ook subsidie voor private lease?
Zo’n Up EV kost toch ongeveer €200,- in de maand? Dan kom je dus op €115,- uit na aftrek subsidie…
Dat is echt serieus goedkoop auto rijden! Ik ga dat eens ff uitzoeken maar :) Daar kan mijn tweedehandsje zelfs niet tegenop!
michaelras zegt
Die drieling was korte tijd voor € 199 bij 60 maanden te verkrijgen. Maar inmiddels kom je bij Seat een prijs tegen van minimaal € 269 en bij Skoda is hij even uitverkocht. Bij Volkswagen laten ze je als eerste een ‘volle Up’ zien en die moet zelfs tegen de € 400 per maand kosten. 200 Euro per maand, die actieprijs hoeven ze niet meer te geven nu er 83 euro per maand afgaat, helaas….
reactief zegt
Wow.. dat is nogal een verschil!
Meteen ook het manco van deze regeling denk ik. De prijzen gaan gewoon omhoog en de subsidie komt in de zakken van de dealers/ importeurs…
ouwedibbes83 zegt
@reactief: en als je de auto dan in bv Duitsland koopt? Bij invoer geen BPM lijkt me. Benieuwd hoe t met garantie zit.
flutterby zegt
@reactief: de actie van eind vorig jaar was iets te succesvol waarna de tarieven daarna omhoog gingen.
henkhekje zegt
199 voor een eUP? Geloof er niks van. Verder heb ik 2 Up’s gehad. Nooit aan beginnen, wat een ellende hokken zijn dat zeg. Werkelijk alles gaat kapot aan zo’n UP!
vaakbenjetebang zegt
De 208 spreekt me wel aan, al vind ik hem nog steeds wat te hoog op de foto’s. Ik begin ze nu ook steeds meer op straat te zien (weliswaar geen elektrische, tot nu toe) en dan valt het ‘hoge’ wel weer mee. Zeker in het standaard-geel gewoon een vrolijk karretje. Benieuwd hoe het rijdt.
stephane8200 zegt
@vaakbenjetebang: ik reed gisteren achter een rode 208 en het ziet er best geinig uit. Zo’n e 208 zou ik wel overwegen. Al moet je dan wel vaak laden.
trustmeiamanengineer zegt
Je kunt er donder op zeggen dat de importeurs gewoon flink wat bij de prijs gaan optellen, gratis extra winst. Gebeurde met de BPM vrije dieseltjes in 2010 ook.
ronaldotour zegt
@trustmeiamanengineer: Dan is er altijd nog de mogelijkheid om een nieuwe te (laten) importeren, daar krijg je ook subsidie op.
ttr6 zegt
Ik mag toch hopen dat @ willeme geen zus heeft.
e1000bmw zegt
Geef mijn portie maar aan fikkie.
azuli zegt
Jammer dat de 2008 in GT uitvoering €600,01 te duur is voor subsidie.
ouwedibbes83 zegt
@azuli: dat zullen ze wel aan gaan passen, als ze die straks nog willen verkopen ;)
fanboy zegt
Dit gaat er vooral lekker inbeuken in de private lease.
lecomte zegt
Natuurlijk heeft de gemiddelde Nederlander tussen de 30k en 40k over op de bankrekening om die stuk te slaan op een nieuwe EV. Ja toch?
timowouters zegt
@lecomte: worden veel MG’s in dat geval! Voor 90% van de bevolking voldoende range en enorm voordelig. En natuurlijk SUV, misschien wel de belangrijkste vereiste.
lecomte zegt
@timowouters: Wie weet en gelukkig is die niet in zilver of grijs te bestellen. Ik hou het voorlopig bij mijn huidige auto’s, die vind ik een stuk plezieriger om naar te kijken.
9000cse zegt
@lecomte Laat dat dan ook eens zien of zeg tenminste wat dat voor iets is. AB-reaguurders zijn bijzonder nieuwsgierig en geven er ook graag hun mening over. Wij zijn heel erg benieuwd naar waar jij zo graag naar kijkt.
lecomte zegt
@9000cse: Heb ik al zo vaak gezegd maar speciaal voor jou: Range Rover V8 s/c, Volvo S80 T-6 en Fiat 500.
degrotemuis zegt
@lecomte Voor mij kan het een nuttige deal worden. Geen 30 tot 40k cash over voor een auto, maar met inruil wel. En een EV als daily plus een leuke fun ICE voor het weekend klinkt prima. Je benoemt wel precies wat een van de uitdagingen is in dit verhaal. En een van de kritiekpunten.
Het is weer een subsidie waar modaal niks mee kan. Nieuw kopen is ongeveer een compleet bruto jaarsalaris. Ook de 12k voor een tweedehands is al meer dan gemiddeld uitgegeven wordt voor een tweedehands auto door mensen met een modaal inkomen. Dus weer een prachtige bonus voor mensen die al een aardig stuk boven modaal zitten. Niks ev voor de gewone man (m/v).
Aan de andere kant: hoe krijg je nieuwe EVs in het wagenbestand als niemand ze nieuw koopt? En hoe houd je de tweedehands ex leasewagens straks in het land? Jammer dat de stroom aan Teslas van afgelopen jaren straks wel blijkbaar het land uit mag, want nieuw boven 45k, maar het zijn stappen die er deels op gericht lijken om ex ev lease in het land te houden.
Ik had liever gezien dat er ook over de wegenbelasting nagedacht was, want straks een ev kopen wetende dat je over een paar jaar 3 tot 4 klassen hoger mag betalen tegen wat lijkt hetzelfde tarief als benzine is niet bepaald een goede stimulans. Maar het is een begin.
flutterby zegt
@lecomte: de gemiddelde Nederlander koopt geen nieuwe auto. Daarnaast is er altijd de optie om te lenen. Bij een huis doen we dit ook massaal omdat het op de lange termijn een besparing oplevert.
lekkerlinksrijden zegt
@flutterby: lenen voor een auto? Wordt het nog duurder. Een huis blijft redelijk tot goed waardevast en wordt vaak meer waard, een auto alleen maar minder
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: Met de huidige woningmarkt zou ik niet vanuit gaan dat de prijs blijft stijgen. Er is een bubbel en komt een crash aan, de enige vraag is wanneer.
De bouw heeft momenteel een arbeidskrapte, de rente is laag en er is een te kort aan woningen. Deze drie factoren kunnen zo maar om slaan. Zekere een slecht geïsoleerde woning noem ik momenteel geen verstandige investering.
lekkerlinksrijden zegt
@flutterby: nee lenen voor een auto die zeker minder waard wordt wel, succes
bartsss zegt
@flutterby: haha grappenmaker. Lenen voor een auto en denken dat het besparing opleverd. Ja jij snapt het en komt er op die manier wel.
flutterby zegt
@bartsss: geld maakt geld. Lenen is verantwoord als je met een laag risico een hogere rendement kan maken.
bartsss zegt
@flutterby: dat rendament ga je met geld lenen voor een auto niet redden hoor.
flutterby zegt
@bartsss: misschien tijd dat je verdiept in de totale kosten van een auto in plaats van enkel staren naar de catalogusprijs.
bartsss zegt
@flutterby: je moet je misschien is verdiepen in een auto te vergelijken met een huis. Je zult er achter komen dat je niet gaat verdienen op een auto, en dat die auto na een x aantal jaar afgeschreven is. Succes met info te vergaren.
flutterby zegt
@bartsss: mijn auto bespaart mij 2 uur reistijd per dag. Als ik dat kan facturen verdient de auto zichzelf terug. Al steek ik die tijd liever in mijn gezin.
Of ik een youngtimer, elektrische auto of ex-lease auto privé rijdt kost mij ongeveer hetzelfde. En ja, die elektrische auto is gefinancierd.
bartsss zegt
@flutterby: jij krijgt iets wat krom is ook recht gepraat zie ik. Goed dat er zoveel van jou soort in Nederland zijn. Werk je in den haag? Die kunnen dat ook goed.
flutterby zegt
@bartsss: ach, sommige mensen geloven ook dat de aarde plat is. Dan kan je wel alles “recht” lullen, maar voor sommige blijft het krom.
henkhekje zegt
Uiteraard kan een lenen voor een elektrische auto interessant zijn. Stel je hebt een auto die een restwaarde heeft van 10k, je hebt 10k en je koopt een EV van 30k (na subsidie).
Dat betekent 10k lenen, als je een auto hebt die gemiddeld 1 op 12 loopt op benzine en je gaat elektrisch rijden bespaar je nogal wat:
1. Je rijdt ineens voor 0,20cent per KWh
2. Je betaald tot 2025 geen MRB = 2400,-
3. Je hoeft nagenoeg geen slijtage onderdelen te vervangen, zelfs remmerij slijt minder snel.
Als je dit sommetje uitsmeert over 5 jaar ben je inclusief rente van de lening waarschijnlijk goedkoper uit met een EV dan met een benzine auto.
lekkerlinksrijden zegt
@lecomte: en ook nog 40 a 50k om zijn huis te verduurzamen, geen probleem hoor
edward330d zegt
De 208 is toch werkelijk de meest aansprekende wagen in dit rijtje als het aan mij ligt. Toch weer goed gedaan door die gekke Fransen. Misschien ooit nog een 508 EV als tegenhanger voor de Tesla 3…
henkp1 zegt
Ik mis de Renault Zoe en Nissan Leaf in dit rijtje. En de Twingo EV.
In ieder geval ga ik een Zoe met batterijhuur bestellen. Mooie, complete auto met flinke actieradius voor netto €23.000 kijk daar word ik blij van.
henkp1 zegt
Volgend jaar de Dacia EV voor €15.000 minus €4.000 subsidie, kost ie iets van €11.000 netjes hoor!
grasvreter zegt
Die citroen c-zero is een mitsubishi. Verschrikkelijk karretje, ultra smal en rammelt aan alle kanten. Dat ze die nog in de prijslijsten durven te zetten..
stephane8200 zegt
@grasvreter: dat is een i-Miev inderdaad.
sanderp zegt
@grasvreter: Heeft inderdaad zijn beste tijd gehad. Tweedehands overigens geen super slechte keuze, geen wegenbelasting, lage brandstofkosten en relatief lage onderhoudskosten. Die van ons op de kop getikt voor 6500€ en werkt prima als 2e auto voor regionaal of stedelijk vervoer.
flik2punt0 zegt
En de 500E?
bernoulli zegt
Goedkoop. ?
tge2 zegt
Onhandig geknoei voot een forse prijs. Niet voor mij.
baklava zegt
Nog steeds reteduur voor een paar veredelde botsauto’s.
exclusivecarspotter zegt
In het rijtje mis ik ook de MINI Cooper SE, de ICE versie wordt sowieso als tweede auto gekocht.
Dutchdriftking zegt
Tip van flip, koop iets fijns met een verbrandingsmotor nu het nog kan. Straks moet je elektrisch dus geniet er nog van zo lang het kan!
sanderp zegt
Die MG zou voor particuliere 60 ‘ers erg interessant worden. Niet veel duurder dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor, hoge instap en prima range. Al zal er nog veel marketing uitgevoerd moeten worden.
speedster72 zegt
60ers willen er wel een caravan van 1300kg achter kunnen hangen, of op z’n minst een trekhaak voor 75kg aan fietsendrager en e-bikes. Kan de MG dat?
RiKe zegt
Goedkoop? Welke is hier goedkoop dan?