• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een kijkje in de opslagloods van Heuliez

Auteur: sir_smokalot, gepost 29 december 2011 om 22:29 – 70 Reacties

Opslagloods Heuliez
Huilie huilie? Nee, Heuliez. Dit is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het bouwen van CC-dakconstructies (206 CC, Opel Tigra Twin Top). En daarnaast hebben ze in een verder verleden ook een flink aantal Citroëns gemaakt. En deze domineren dan ook de opslagloods. Citro-/Francofielen, kom er maar in!

Heuliez is gevestigd in Cerizay, in het westen van Frankrijk. Net zoals zo vele kleine fabrikanten kwamen ook zij de afgelopen jaren in de problemen, maar dat laat niet onverlet dat er vooral in de jaren ’80 het nodige uit de werkplaats rolde. Een flink aantal verschillende modellen staat nog in de loods, en het Spaanse forocoches nam er een kijkje. Dit troffen ze onder andere aan:

Citroën M35 (1970)
Citroen-M35
Een van de oudjes. Dit is een experimenteel model dat nooit officieel verkocht is, maar waarvan er toch 267 zijn gemaakt. Het bijzondere aan de kleine coupé is zijn motor. Onder de kap ligt namelijk een 995cc grote wankelmotor, goed voor 50 pk. En als je rond die tijd ‘wankel’ zei, dan zei je NSU. Het torretje komt dan ook voort uit een staaltje Duits-Franse samenwerking: NSU en Citroën richtten in 1967 Comotor op, dat de motor voor de M35 leverde.

Citroën SM Espace (1971)
Citroen-SM-Espace
Slechts twee van deze juweeltjes zijn er gemaakt. Deze SM is voorzien van een T-Top, en is aan weerszijden in zeven segmenten opgedeeld. Dit kan allemaal in het vaste, centrale deel worden bewogen. Daarnaast zijn alle ramen elektrisch bedienbaar. Tegenwoordig niet bijzonder, toen wel.

Citroën BX4 TC
Citroen-BX-4TC
Misschien wist je het niet, maar Citroën deed in 1986 met de BX zijn intrede in het Groep B rallycircus. En dat betekende dat er ook 200 straatversies van de rallyauto gemaakt moesten worden. Sportiviteit gecombineerd met hydropneumatische vering, lekker Frans.

Maar er is nog veel meer! Wat te denken van een XM Sedan, een BX Dyana, of een AX Evasion? Dit en veel meer vindt u terug in de gallery.

Met dank aan Griffendahl voor de tip!

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, coachbuilding, heuliez, Retro

Vorig bericht: « Fifth Gear zet Renault Mégane RS Trophy tegen 370Z
Volgend bericht: Video: Lamborghini Gallardo brandt uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. trisx zegt

    29 december 2011 om 22:33

    Zozo doe mij die opslag maar :)

    Login om te reageren
  2. Joel_D zegt

    29 december 2011 om 22:35

    Wow, die Safrane Station.

    Login om te reageren
    • kingdecay zegt

      30 december 2011 om 00:02

      @Joel_D: …is afgrijselijk!!!

      Login om te reageren
    • theblackstig zegt

      30 december 2011 om 08:47

      @Joel_D: Het is geen Safrane station, maar de nooit vertoonde Renault Long Cours.

      Login om te reageren
      • bruinbeer zegt

        30 december 2011 om 11:31

        @theblackstig: iig een prachtig ding!

        Login om te reageren
  3. dennisr zegt

    29 december 2011 om 22:40

    Citroën BX4 TC mooi ding! iets voor #Citrofiel ? :P die Citroën SM Espace op het plaatje daarboven ziet er ook leuk uit.. jammer dat er niet meer gemaakt zijn..

    verder ook veel moois daar, ken alleen de namen niet :) maar lijkt me erg leuk om een keer te kijken!

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      30 december 2011 om 02:11

      Bekende foto’s (uiteraard :P ). Maar wat een collectie hè, fantaastisch. Samen met het Conservatoire van Citroën zelf dé place to be voor Citrofielen.

      @dennisr: Zo’n 4TC, any time… :D

      Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    29 december 2011 om 22:43

    Doe mij de BX 4TC maar! Die worden voor grof geld aangeboden! Ik had deze nog niet eerder in het zwart gezien. Jaar of 6-7 terug in het Conservatoire bij Parijs geweest en daar stonden 2 witte 4TC’s. Een gewone en een EVO.
    Alleen als je er een hebt en er gaat iets kapot…ik betwijfel of ze je nog kunnen helpen met onderdelen.
    Ik weet dat Citroen de meeste weer heeft teruggekocht en dat ze allemaal in Polen zijn vernietigd!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 december 2011 om 09:14

      @rufctr01:
      Nee hoor er staat er eentje te koop in Zwitserland.
      Ik geloof dat ze er 25mille voor willen hebben.

      Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    29 december 2011 om 22:43

    Wow :D

    Login om te reageren
    • bass zegt

      29 december 2011 om 22:47

      @faalhaas: dubbel waw waw :)

      Login om te reageren
  6. theblackstig zegt

    29 december 2011 om 22:45

    Zeker vette wagens, kende er al wat van een topic van CarSpyShots.net. Toch ‘jammer’ dat er veel niet zijn gekomen.

    Login om te reageren
  7. towi1989 zegt

    29 december 2011 om 22:48

    Serieus wat een hoop rommel. Zou je mij absoluut geen plezier mee doen!

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    29 december 2011 om 22:51

    leukemeuk ..

    loodsen ouwe troep zijn altijd “spannend” ..
    meeste spul is het bewaren niet waard ..

    maakt allemaal niet uit ..
    hebbe hebbe hebbe houwe houwe houwe ..

    Login om te reageren
  9. Matthijs zegt

    29 december 2011 om 22:51

    daar zouden ze nou echt een museum van moeten maken!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      29 december 2011 om 22:54

      @Matthijs:

      en dan geld toegeven bij entree ..

      Login om te reageren
  10. alcantara zegt

    29 december 2011 om 22:57

    Wat is dit?

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      29 december 2011 om 23:04

      @alcantara: Een Heuliez Raffica leert Google mij, echt serieus nog nooit van gehoord. Stom he?

      Login om te reageren
  11. amg77 zegt

    29 december 2011 om 22:57

    Wat zitten daar lelijke hokken bij zeg, dat is nog een compliment voor al die citroens. Bah. Dit is bijna allemaal trash. Er zitten nog wat redelijke bij zoals de Mercedes e.d.

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    29 december 2011 om 22:58

    Die BX konden ze toen aan de straatstenen niet kwijt, hebben er jarenlang tientallen van op hun erf gestaan.

    Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    29 december 2011 om 22:58

    @lincoln: waarom, het is toch leuk dat dit bewaard wordt. Als we allemaal hetzelfde zouden rijden dan is het ook een beetje erg saai op de weg. Moet er niet aan denken dat ik me in een Polo Blue Motion zou moeten verplaatsen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      29 december 2011 om 23:27

      @rufctr01:

      zoals 98% van de NL bevolking .. bijzonder hoor ..

      Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    29 december 2011 om 22:59

    @ Norge: die daar stonden zijn allemaal teruggekocht.Dat waren geen nieuwe $TC’s. Ze waren ze allemaal kwijt maar door technische problemen zijn ze teruggekocht. Daarna zijn ze verschroot in Polen.

    Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    29 december 2011 om 23:01

    @mezelf: $TC’s…4TC’s bedoel ik.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 december 2011 om 09:26

      @rufctr01:
      Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat er meer zijn “ontsnapt” dan men wil toegeven.
      Zoals gezegd stond of staat er eentje te koopo bij een Citroën dealer in een kleine Zwitsese plaats.
      Wel alweer een jaar of twee geleden.

      Zoals ik eerder heb geschreven, men was best wel bevreesd voor dekomst van de BX 4TCin de rally sport.
      Peugeot kennis (PSA He) met de Citroën hydro pneumatische vering had best wel een goede combo kunnen zijn.
      De eerst shake downs resulteerden echter in een vrij dominant onderstuur, omdat al het gewicht -door de verlengde BX neus- voor de achteras lag.

      Login om te reageren
  16. Teerdz zegt

    29 december 2011 om 23:04

    Oke, echt gaaf.. Doe mij die SM Espace maar, al was de keuze uit deze collectie zo moeilijk dat ik ze allemaal wel wil hebben. Blijven dromen :)

    Login om te reageren
  17. rocky zegt

    29 december 2011 om 23:08

    Hele leuke foto reportage! Sommige heb ik gezien in automagazines toen ik nog jong was (zucht) maar er zijn heel veel erbij die ik nog nooit gezien had: tof gemaakt!

    Login om te reageren
  18. alcantara zegt

    29 december 2011 om 23:08

    Wat een miskleunen zitten ertussen zeg, lijkt wel een verlaten productieplant in Tsjernobyl.

    Login om te reageren
  19. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 december 2011 om 23:16

    Leuk artikel! Informatief ook, toch weer wat geleerd… Kende het bedrijf wel, maar wist niet dat ze zoveel spul hadden gemaakt. En leuk ook! Die M35 is echt top! En genoeg ander leuks… Bonusleveltje!

    Login om te reageren
  20. michelyman zegt

    29 december 2011 om 23:24

    Prachtige verzameling!

    Login om te reageren
  21. boomhauwer zegt

    29 december 2011 om 23:28

    Die BMW e46 is prachtig met een cc dak!

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      30 december 2011 om 01:00

      @boomhauwer: vind ik ook!

      Login om te reageren
    • amazinglaurent zegt

      30 december 2011 om 09:46

      @boomhauwer: buuh, geef mij maar de gewone let stoffen dak!

      Login om te reageren
  22. gedece zegt

    29 december 2011 om 23:46

    Geef mij die Citroën ZX cabrio maar al lijkt die verdacht wel heel veel op de Renault 19 cabrio uit diezelfde tijd..

    Login om te reageren
  23. sdk16420 zegt

    29 december 2011 om 23:49

    Een Xantia met een Volvo kont…?

    Login om te reageren
  24. Klassiekerrally zegt

    29 december 2011 om 23:51

    Gaaf. Een verzameling van uitersten. Netvliesverzengend lelijke hokken en erg spannende concepten. Altijd mooi om te bekijken!

    Login om te reageren
  25. kingdecay zegt

    30 december 2011 om 00:01

    Ja, die BX en die 405 Coupé zijn serieus coole wagens. Al zitten er ook wel een hoop wtf-gevallen tussen. Het is wel te merken dat de Fransen graag een flesje wijn (of vijf) achterover tikken tijdens de lunch.

    Login om te reageren
    • mbevo zegt

      30 december 2011 om 00:20

      @kingdecay: Of op een vroege morgen na een zwaar avondje stappen op de zondag:)

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        30 december 2011 om 01:00

        @mbevo: of gewoon algemeen (te)veel wijn drinken

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 december 2011 om 08:33

      @kingdecay:

      en de Beieren hangen constant aan het fust ..

      althans .. die indruk ga je krijgen als je de jaren 80 probeerseltjes van BMW gaat bekijken die niet officieel tentoongesteld zijn (denk ik …. weet natuurlijk niet zeker) ..

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 december 2011 om 09:34

      @kingdecay:
      Nee, de Fransen zijn de ultieme uitvinders
      individualisten
      Out of the box denkers
      Daarom heeft de Franse auto industrie door haar vreemde ideeën de hele auto wereld al een keer of vijf op zijn kop gezet.
      En volgde de rest, soms jaren later.
      En om tot zulke prestaties te komen, moet je de meest vreemde creaties ontwikkelen.

      Login om te reageren
  26. meneersander zegt

    30 december 2011 om 00:14

    Zo, er staan wel wat leuke auto’s in, maar de meeste moeten slijk in de fik gestoken worden.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 december 2011 om 09:17

      @meneersander:
      Bij deze kunnen we jouw classificeren als zijnde GEEN liefhebber :evil:

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        31 december 2011 om 00:34

        @desjonnies: Nja, ben inderdaad geen echte liefhebber van Franze auto’s, dat moet ik wel toegeven.

        En dan nog in mijn eerste bericht moet het gelijk in de fik steken zijn. ( kut iPad)

        Login om te reageren
  27. niels940 zegt

    30 december 2011 om 02:33

    Wat een heerlijke verzameling! Inderdaad echt een museum waard zoals sommigen opmerken. Prachtige juweeltjes ertussen.

    @ alle zuurpruimen: Dat er veel tussen staan die nog heel ruw en ongepolijst zijn is juist de moeite van het showen waard. Dat geeft een duidelijk inzicht in het complexe creatieve proces van auto design.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 december 2011 om 09:17

      @Niels940:
      En jouw dus zeer zeker wel :P

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 december 2011 om 09:24

      @Niels940:

      sommige dingen behoren kris-kras door elkaar in een stoffige loods te staan om goed tot hun recht te komen ..
      met slechte verlichting en tochtige kou ..

      daar zit een soort van onuitlegbaar vlinders in je buik ontdekkingsreizigers ding achter ..

      bedoel ik daar “liefde” mee ??

      yep .. hartstocht in een pure vorm ..

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        30 december 2011 om 09:31

        @lincoln:
        Say no more, Lincolnisatie in optima forma.
        Samen met een andere man (vrouwen zijn not done) door zo’n loods struinen, elkaar aanstoten en dat “Kijk nâw jôh, dat die dingen nog bestaan” gevoel.
        Sjeeee, die heb ik al jaren niet gezien, ja en vroegâh waren ze al zeldzaam.
        Je voelt je een schatgraver op een Caribisch strand.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          30 december 2011 om 09:46

          @desjonnies:

          alle zintuigen op 100% ..
          hersens capaciteit op 100% ..
          ogen oren neus wijd open ..
          fluisteren ipv spreken ..
          strelen ipv aanraken ..
          weten waarom je leeft ..
          om voldaan weer naar buiten te wandelen zodat de zon je weer kan aansterken ..
          een kruisje bij je passionele momenten kan zetten ..

          ik wens je een liefdevol 2012 ..

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            30 december 2011 om 10:29

            @lincoln:
            Ik jouw ook uiteraard en weet je, wij zouden zeer zeker samen door zo’n loods kunnen struinen !
            Geen onvertogen woord, louter kennis overdracht, historie en weetjes !

            Login om te reageren
  28. bigcar zegt

    30 december 2011 om 09:43

    wat doet die mercedes daar?
    ik dacht dat het een franse loods was?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 december 2011 om 10:00

      @bigcar: ‘afkijken’… ;-)

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 december 2011 om 10:28

      @bigcar:
      Stiekem laat en liet Mercedes componenten en andere zaken uitvoeren door derden, zo heet de 190E 16 klepper niet voor niets Cosworth Mercedesin Engeland.
      De motoren werden door Cosworth gebouwd, in neutrale Mercedes Benz vrachtwagens vervoerd naar Stuttgart om aldaar te worden ingebouwd.
      Ook liet Das Haus moeilijk te bewerken dingen als nokkenassen bij Cosworth maken.
      Ik kan me dan ook voorstellen dat ze naar Frankrijk toegingen om aldaar de vering van de topmodellen te laten maken cq inbouwen.

      Login om te reageren
      • mbevo zegt

        30 december 2011 om 22:46

        @desjonnies: Alleen de kop was van Cosworth,het onderblok was van een normale 2,3 8v

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          31 december 2011 om 11:40

          @mbevo:
          weer wat geleerd !

          Login om te reageren
      • mbevo zegt

        30 december 2011 om 22:50

        @desjonnies: Maar de luchtvering van Citroen werd wel voor de 600 pulleman gebruikt,maarja alleen maar problemen natuurlijk:P

        Login om te reageren
    • mout zegt

      30 december 2011 om 10:47

      @bigcar: In dit geval: verlengen. Heuliez is een flinke leverancier van limo’s voor staats- en andere rouwzaken geweest. Meestal in opdracht van een afnemer, maar wat hier staat zullen proto’s zijn in opdracht van fabrikanten.

      Login om te reageren
  29. Cubix zegt

    30 december 2011 om 09:55

    Is dat de achterkant van een Edonis supercar rechts?

    Login om te reageren
  30. knalfa zegt

    30 december 2011 om 10:13

    Oeh, eerste foto een SEL met luchtvering :)

    Login om te reageren
  31. aadr zegt

    30 december 2011 om 10:17

    Inderdaad een Edonis. Die staat ook op een Bugatti onderstel dus misschien daar de carrosserie ook ontworpen.

    Login om te reageren
  32. knalfa zegt

    30 december 2011 om 11:27

    Dit is toch wel een hele mooie Suzuki Jimny – Mercedes crossover!

    Login om te reageren
    • mbevo zegt

      30 december 2011 om 22:51

      @knalfa: Ik zie ook allemaal slk dakjes:P

      Login om te reageren
  33. tjorque zegt

    30 december 2011 om 11:30

    heerlijk! ik wil daar ook wel eens gaan rondsnuffelen…
    Ook al zijn er veel lelijke dingen bij, die Matra? met die surfplank en die peugeot camper vind ik geweldig. En alle gekke Citroens helemaal zalig, hoe lelijk ze ook zijn…

    Login om te reageren
  34. Dimglor zegt

    30 december 2011 om 13:50

    Die omgebouwde Renault Espace met die 2 zetels achteraan ziet er wel goed uit…
    Zou wel nog een leuke chauffeurswagen zijn…

    Login om te reageren
  35. Freewarefreak zegt

    30 december 2011 om 14:41

    Prachtige collectie! Ik hou wel van dat jaren 80 hoekige design. Geeft een auto wel altijd veel overzicht, je hoeft niet te raden waar je hoeken zijn en waar je auto stopt. We hebben tegenwoordig niet voor niets die achteruit rijden piep dingen. Je hebt totaal geen overzicht meer.

    Ik vind in deze collectie vooral de “Familiale” versies van de BX e.d. erg leuk. 3 banken er in.. met heel de familie op weg.. en hij ligt niet op zijn kont met dikke oma achterin.. want hydropneumatik. Cool!

    Login om te reageren
  36. Modus zegt

    30 december 2011 om 17:24

    Meeste ooit al wel eens gezien maar leuk om te zien. Wat die S-klasse (eenmalige limo voor een staatshoofd ofzo?) en die Chevy daar dan doen, geen idee.

    Ze hebben trouwens ook ooit een soort 4 deurs CC gemaakt op basis van een Pug 407 sedan, zie http://www.smug.nl/2006/02/407_macarena_concept_eerste_vi.php

    Login om te reageren
  37. euro95 zegt

    30 december 2011 om 18:17

    geef mij de porsche maar :D

    Login om te reageren
  38. flatsix zegt

    30 december 2011 om 18:42

    Onwijs gaaf!

    Login om te reageren
  39. jandsh0g zegt

    30 december 2011 om 20:21

    http://thisisnotamethod.over-blog.fr/1-album-1682428.html

    Login om te reageren
  40. v12powerr zegt

    6 november 2013 om 13:01

    Die Renault espace ziet er van binnen uit als een limousine, alleen kan me niet voorstellen dat mensen uit die doelgroep voor een espace kiezen ipv bijv een Mercedes s-klasse..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North