• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een kwart van de autoverkopers is overbodig

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 september 2013 om 11:37 – 42 Reacties

Prototype succesvolle autoverkoper


En als ze dit nog niet zijn, dan worden ze dit de komende jaren wel. De bezem door het personeelsbestand dus!

Nu is niet bepaald het moment om een salescarrière in de automotive te starten, de dealers en hun verkopen staan zwaar onder druk, maar het hele verkoopconcept om auto’s heen ook. Het OOMT liet onderzoek doen naar de ‘ontwikkeling van de behoefte aan salespersoneel in de personenautobranche’ op lange termijn, en daar kwam bovenstaande ‘overbodigheidsberekening’ uit voort.

Zowel vanuit klant als dealer wordt het concept ‘autoverkoop’ de laatste tijd anders benaderd, waarin beide partijen een grotere hang naar online krijgen. Hierdoor zal niet alleen het aantal dealers blijven afnemen, maar ook het traditionele verkooppersoneel. We citeren het rapport (PDF):

Het aantal arbeidsplaatsen voor deze functies neemt naar verwachting met 25% af tussen 2013 nen 2020. Dit betekent dat er de komende jaren naar schatting zo’n 1.300 arbeidsplaatsen vervallen voor verkoopadviseurs en verkoopmanagers.

Je hoort mensen vaak klagen over verkopers, in de zin dat ze alleen maar irritant, onkundig en onbetrouwbaar zijn, maar dat is wellicht wat kort door de bocht. Een verkoper kan je van veel informatie voorzien, en als hij goed is, de deal snel sluiten. Het is aan de klant om de nuttige info van de verkoopbabbels te onderscheiden.

Hoe dan ook, als een kwart van de functies gesnoeid wordt, blijft er nog 75% van het bestand over, wat bovendien gecompenseerd wordt door de verwachte schaalvergroting. Geen man overboord dus, tenzij je nu autoverkoper bent en moet knokken voor je baantje. Maar als dit moeilijk is kan je altijd nog de switch naar online-/telefonisch verkoper maken.

Ook interessant!

  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Video: waarom parkeersensoren overbodig zijn

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, dealers, internet

Vorig bericht: « Finse popo krijgt een Mercedes CLS Shooting Brake
Volgend bericht: OK-Chiptuning Skoda Superb two-face heeft Audi-velgen… »

Lees Interacties

Reacties

  1. jweelden zegt

    26 september 2013 om 11:43

    Gelukkig geen iva gedaan.

    Login om te reageren
    • mightymike zegt

      26 september 2013 om 12:10

      @jweelden: ja inderdaad want jij(vaker je ouders) betalen €60.000 voor een opleiding zodat jij een autoverkoper kan worden? Dat is nog een goede redenatie.

      Login om te reageren
      • jweelden zegt

        26 september 2013 om 12:14

        @mightymike: ik snap je reactie niet helemaal. Wat is t moraal ervan? Het punt ontbreekt. We zijn op de openavond geweest maar zoals hier staat is het een moeilijke branch waarin het nu heel slecht gaat. Maar motiveer anders je reactie even.

        Login om te reageren
        • mightymike zegt

          26 september 2013 om 12:17

          @jweelden: nou het punt is dat je met iva Driebergen toch geen autoverkoper word??

          Login om te reageren
          • jweelden zegt

            26 september 2013 om 12:19

            @mightymike: nee de opzet was een eigen dealer en misschien importeur. Nou heb ik dat niet gedaan juist omdat het zo slecht gaat met de verkoop en de rest.

            Login om te reageren
          • tjopstick zegt

            27 september 2013 om 09:57

            @mightymike: €60.000 is sowieso zwaar overdreven, en inderdaad niet iedereen wordT autoverkoper!

            Login om te reageren
            • mightymike zegt

              27 september 2013 om 11:19

              @tjopstick: nou ja dit jaar 9000 school geld volgend jaar iets meer en dan nog 2 x. Tel daarbij nog is minimaal elk jaar €500 boeken bij. Geen Ov. Of studiefinanciering. Evt op kamers. En dan komen er vast nog meer fratsen bij als gelden voor uitjes/stagebijdrage/uittreksels via school etc. Dus elk jaar zit je al snel op €15.000 (beetje ruim genomen ja) maar gaat er om dat het een bak geld is

              Login om te reageren
    • barco zegt

      26 september 2013 om 13:37

      @jweelden: Gelukkig wel IVA gedaan, heb nu een goede baan buiten de automotive branche. Succes is een keuze…

      Login om te reageren
      • azenomei zegt

        27 september 2013 om 07:56

        @barco: Whahaha die uitspraak :P je bent toch niet Richard of wel?

        Login om te reageren
  2. joejojo2012 zegt

    26 september 2013 om 11:43

    Ik doe online marketing + hou van verkopen + ben gek op auto’s…… Best een goede tijd om nu juist zo’n carriereswitch te maken ;)

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      26 september 2013 om 11:54

      @joejojo2012: Ik doe ook de opleiding Marketing, maar wil volgend jaar een andere studie gaan doen als ik voor Marketing geslaagd ben (wat is dat rotvak/mijn mening).
      En dan allemaal die docenten/leerlingen met van die groene/gele broeken & spijkerjasjes aan, gadverdamme.

      Login om te reageren
      • joejojo2012 zegt

        26 september 2013 om 17:44

        @bsxc2: Bijt je door de studie heen. Het echte leren gaat pas in de praktijk beginnen ;)
        Als je van online marketing houdt en in het bijzonder SEO, check dan moz.org Daar leer je een hoop ;) Succes met de studie!

        Login om te reageren
  3. gerritdriessen zegt

    26 september 2013 om 11:47

    Gaan ze leuk vinden op de IVA! Word na de tijd een omscholing bij een regulier ROC :) gelukkig heb ik niks met de autobranche te maken tenzij ik weer een nieuwe auto koop

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 september 2013 om 12:07

      @gerritdriessen: nee joh. Maar een echte verkoper kan alles verkopen, zonder omscholing. Die switchen zonder problemen van Kia naar Poggen Pohl of Rolf Benz.

      Login om te reageren
    • jaguarjunk zegt

      26 september 2013 om 13:30

      @gerritdriessen: ROC heeft dezelfde opleiding (verkoopmanagement mobiliteitsbranche), die volg ik.

      Login om te reageren
  4. Simpson zegt

    26 september 2013 om 11:54

    En over een jaar of vijf zien we vast weer een onderzoek dat er een tekort aan verkopers is.
    Ik denk eerder dat er een overschot aan onderzoekers is :)

    Login om te reageren
  5. mout zegt

    26 september 2013 om 11:58

    Ik vind het nieuws dat er zo’n 3900 verkopers nodig zouden zijn voor de Nederlandse markt.

    Login om te reageren
  6. azenomei zegt

    26 september 2013 om 12:13

    Een overschot aan oplichters? Wat een verrassing!

    Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      26 september 2013 om 13:02

      @azenomei: overdrijven is ook een vak

      Login om te reageren
    • jaguarjunk zegt

      26 september 2013 om 13:31

      @azenomei: en bedankt. Jij kent overduidelijk het vak niet.

      Login om te reageren
      • ropbp zegt

        26 september 2013 om 14:56

        @jaguarjunk: jij bent zeker autoverkoper? Dan zou ik ook verontwaardigd zijn. Helaas leert de praktijk dat de eerste echte goede èn eerlijke autoverkoper nog geboren moet worden………

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          26 september 2013 om 16:17

          @ropbp: nou nou

          Login om te reageren
      • azenomei zegt

        26 september 2013 om 22:26

        @jaguarjunk: 1k inruil op mijn zafira, terwijl een eerlijke handelaar me 5k heeft gegeven. Bovendien zei deze er ook meteen eerlijk bij dat hij er 9k voor ging krijgen minimaal. Ja. Wat zijn alle verkopers eerlijk man. Helemaal toppie.

        Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    26 september 2013 om 12:20

    Een kwart maar… ?

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    26 september 2013 om 12:30

    Volgens mij is de IVA opleiding veel breder dan er hier door reaguurders wordt gesuggereerd en kun je met dat diploma in andere branches ook aan de slag.

    De -big sleep- en -wild awakening- is misschien eindelijk op gang gekomen onder het grote publiek
    De tijden dat Ome Hans met kromme tenen de cijfers van de Opel (toen het meest verkocht) weer naar vijf nullen zag draaien en deze Duitse Buick dus een ton had gelopen en ingeruild moest worden -de onderdelen vielen er immers spontaan af- is voorbij…
    Ook dat Tante Corien je vertelde dat de Renault ingeruild was, want hij was wel 8 jaar oud en had wel veertigduizend kilometer gelopen is voorbij.

    Ik “doe” normaal gesproek vier-en-een-halve ton met een Diesel.
    En onze bedrijfswagens tussen de vier en vijf ton kilometers.
    Ik kocht een 16 jaar oude vrachtwagen voor ons bedirjf met 130000 op de teller, hij mag dan wel Euro min 46 zijn, hij rijdt als een nieuwe en geen vanonze producten hoor ik klagen dat ze in een zestien jaar oude vrachtwagen worden vervoerd.

    M.A.W. we zijn zelf knettergek te geloven dat onze wagens maar afgedankt moeten worden, meestens omdat ze qua model uit de mode zijn of teveel gelopen hebben
    In de Afrikaanse landen lachen ze zich rot om onze spilzucht
    Al jarenlang
    En ons milieu-geneuzel
    Want daar is een Peugeot 504 een moderne wagen en een bezit als je er eentje hebt.

    Dus is er eigenlijk geen plaats meer voor die overdaad aan auto verkooppunten noch het personeel.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      26 september 2013 om 13:01

      @desjonnies: ‘Uitstraling’, he. Dat is de drijvende kracht achter nieuw verkopen. Vandaar dat in het D-segment alleen nog priemiejum verkocht wordt. In 1980 kochten vertegenwoordigers na 3 jaar een andere omdat olieverbruik, roest en stilvallen langs de weg al te dol werden. Ik kan geen enkele technische reden bedenken waarom je op dit moment een nieuwe auto zou willen kopen.

      Login om te reageren
    • sjamp zegt

      26 september 2013 om 19:45

      @desjonnies: Eerst de Koets, toen de Techniek.

      T/m de jaren 70 zakje je door de bodem (roest) of stopte de motor (techniek).

      In de jaren 70 kwam de roest preventie ( en in de jaren 80 de lak-garantie )
      In de jaren 80 was er een enorme vlucht in techniek (Gordelsspanners, ABS, Airbags, Boordcomputer etc) en werden de motoren steeds betrouwbaarder

      In de jaren 90 werden de snufjes uit de jaren 80 verbeterd en aangevuld

      Vanaf de eeuw wisseling zijn vrijwel alle auto’s duurzaam en is het alleen het model of type auto waarom je een andere nodig zou kunnen hebben. Een station ipv een boodschappen kar, een gezinsbak of een aannemerssloep.. wisselen naar dezelfde auto maar dan 3 jaar nieuwer = first-world problem

      Login om te reageren
  9. nickdez zegt

    26 september 2013 om 12:30

    Gelukkig zit ik maar op de IVA..

    Login om te reageren
    • sajmun zegt

      26 september 2013 om 13:59

      @nickdez: Gecondoleerd!

      Login om te reageren
  10. joostm91 zegt

    26 september 2013 om 12:55

    Zelf een jaar auto-verkoop gedaan, nu weer terug in de auto-verhuur. Bevalt me veel beter en denk dat ik voorlopig maar lekker blijf zitten.
    Zou me niets verbazen als dat de komende jaren een vlucht gaat nemen.

    Login om te reageren
  11. erwindok zegt

    26 september 2013 om 13:04

    ik ben zelf in- en verkoper van auto`s bij een groot bedrijf, ik merk alleen wel dat de goede verkopers vaak aanbiedingen krijgen van andere bedrijven…

    goede verkopers blijven nodig…

    Login om te reageren
  12. jaguarjunk zegt

    26 september 2013 om 13:29

    Ben ik lekker mee, met mn opleiding autoverkoop…..

    Login om te reageren
    • erwindok zegt

      26 september 2013 om 14:17

      @jaguarjunk: geen zorgen, als je tenminste goed bent in wat je doet is er altijd werk…. en anders kun je altijd nog bij de politie… :)

      Login om te reageren
  13. tridente zegt

    26 september 2013 om 13:45

    Autoverkopers moeten zich er eens van bewust worden dat het gros van de autokopers hen niet serieus neemt..

    Login om te reageren
  14. gop1 zegt

    26 september 2013 om 14:42

    Verkopers, wat heb je eraan? Helemaal niets. Als ik een auto ga kopen zoek ik het een en ander van te voren uit en dan hoeft de verkoper me niet nog eens het foldertje op te lezen.
    Ik spreek dan liever met een monteur die er verstand van heeft. Pure geldverspilling die verkopers.

    Login om te reageren
  15. olsen95 zegt

    26 september 2013 om 15:06

    Je moet ook gewoon iets met techniek/chemie doen, wil je je kans op een baan vergroten.
    Bijna de helft van het vwo dit jaar op mijn school gaat (commerciële) economie doen…. Ze krijgen vast allemaal een baan…

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      26 september 2013 om 21:31

      @olsen95: Er is/komt inderdaad een schreeuwend te kort aan technici, in allerlei technische branches en op alle niveaus. En toch gaan maar heel weinig jongeren de technische kant op. Ik snap dat niet, want je hebt zo ongeveer de banen voor het uitkiezen (zeker als je over een jaar of 5 afstudeert). Maar ik vind het prima hoor. Meer werk (en dus meer keuze) voor mij… ;)

      Login om te reageren
  16. pieterveer zegt

    26 september 2013 om 16:46

    Ik denk dat het hele autobedrijf zoals we dat kennen op de helling staat. Een dealer moet ruimte hebben een showroom, parkeergelegenheid en een service-afdeling die ook nog eens personeel behoeven. Al met al een enorme overhead en krappe marges in een tijd waarin de klant iets anders wil en gewend is. Kijk naar het succes van Zalando en wat dit tot gevolg heeft voor schoenenwinkels in stedelijke gebieden waar consumenten geen trek meer in hebben vanwege de idioot hoge parkeertarieven. Het alternatief om de schoenen thuis te laten bezorgen is dan een stuk aantrekkelijker. In de autobranche zou je kunnen denken aan online bestellen van een proefrit. Zo lang rijden als je wil, maar dan wel betaald en in mindering gebracht op een eventuele online aanschaf. Service bij een onafhankelijk garagebedrijf met behoud van garantie en haal- en brengservice. Naar de klant toe gaan vanaf een goedkope locatie in plaats van laten komen naar een dure. Nog meer suggesties?

    Login om te reageren
  17. monsieurleloure zegt

    26 september 2013 om 17:36

    Ik heb dus wel IVA gedaan, maar ben nu aannemer, een andere rat dus volgens veel consumenten (-:

    Login om te reageren
  18. thestag zegt

    26 september 2013 om 19:03

    Anders kun je altijd nog online autoverkoper worden. Ze schijnen er nog een paar te zoeken in Enschede. https://www.dealerdirect.nl/vacatures/

    Login om te reageren
  19. amgpower63 zegt

    27 september 2013 om 08:09

    Ze zijn alleen handig voor het papierwerk, qua verkoop zullen er weinig mensen zijn die zich door zo’n gladjakker om laten praten.

    Login om te reageren
  20. Reaver zegt

    29 september 2013 om 14:17

    Een autoverkoper is voor ons autobloggers eerder irritant dan toegevoegde waarde. Ze weten over het algemeen minder van auto’s dan de gemiddelde blogger hier. Als je interesse hebt in een auto kun je beter naar de garage bellen en de monteur vragen naar de zwakke punten / onderhoudspunten. Die geven naar mijn ervaring veel bruikbare informatie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North