Vijf redenen waarom autodealers het zwaar hebben

Auteur: , 74 Reacties

De laatste tijd lijkt het wel alsof er iedere maand een dealerorganisatie plat gaat. Waar het begon in het hoge segment met onder andere Kroymans en Hessing, krijgen nu ook grote reguliere autodealers het lastig. Waar ligt het probleem?

Dealer in Florida heeft het zwaar

Vandaag werd bekend dat de Stern Groep en Pouw Automotive Groep de mogelijkheid onderzoeken om hun samenwerking te intensiveren, vooral op het gebied van automotive dienstverlening en universele activiteiten. De kop boven water houden blijkt lastig te zijn voor de traditionele autodealer. Dit zijn de redenen daarvan.

Dalende verkoopcijfers
Het moge duidelijk zijn dat de crisis ook vat heeft op de autoindustrie. De verkoopcijfers van nieuwe auto’s dalen diep in het rood. We hebben een lagere koopkracht dan vroeger en jongeren hebben liever een smartphone dan een auto. Daarnaast neemt de levensduur van auto’s toe en wordt mobiliteit belangrijker dan autobezit. Die factoren zorgen er samen voor dat er minder vraag is naar auto’s, en dus ook naar dealers.

Verkoop via internet
De verkoop van auto’s via internet is niet iets nieuws. Al enkele jaren zijn er websites waar je via een paar klikken je nieuwe auto kan bestellen. Bijna elk merk en model is leverbaar tegen een scherpe prijs. Net zoals dat de lokale elektronicawinkels last hebben van goedkope internetaanbieders, hebben ook autodealers last van de digitale concurrent. We voorspellen dat het niet meer lang gaat duren voordat meerdere importeurs auto’s via de website gaan verkopen.

De autodealers lijken daarnaast stil gezeten te hebben op het gebied van sales en marketing. Al vanaf de eerste auto is de verkooptechniek onveranderd gebleven. In een krimpende markt kunnen verkopers niet meer verwachten dat de klant zomaar binnen komt lopen om een auto te kopen. De dealer zou daarom veel meer naar de klant toe moeten komen, zoals dat ook in andere branches gebeurt. Leads (proefritaanvragen, etc.) blijven nog te vaak liggen.

Kleine autos, kleine marges
Waar we vroeger grotendeels rondreden in een auto uit het C-segment of groter, doen we het tegenwoordig met Toyota Aygo’s, Volkswagen Up’s, Kia Rio’s en Volkswagen Polo’s. Allemaal A en B-segmenters. Die gebakjes zijn goedkoop en de marges zijn laag. Dat geldt ook voor het onderhoud van die auto’s. Dealers moeten er veel meer van verkopen, willen ze rondkomen.

Verzadigde markt
Er zijn simpelweg gewoon te veel dealers. Het is anno 2013 niet meer rendabel om in elk achteraf dorpje een showroom te runnen. Mensen zijn best bereid een stukje te rijden voor het uitzoeken van een nieuwe auto. Dat doen ze tenslotte maar één keer in de zoveel jaar. Voor onderhoud shopt men steeds vaker. Goedkope bandjes van de bandenboer, glas van de bekende glasleverancier en de apk en beurt bij de fastfitter.

Afhankelijk van één merk
Om financieel enigszins stabiel te blijven, is het verstandig dat dealers zich bezig houden met meerdere takken van sport. Je zou bijvoorbeeld maar een Saab dealer zijn geweest. Afhankelijk zijn van één partij is te riskant, het heeft veel dealers de kop gekost. Met meerdere merken, of uitbreiding van diensten, wordt het risico gespreid.

Wat zouden dealers moeten doen?
Dealers zouden zich pro-actiever moeten opstellen, het risico moeten spreiden en vooruit denken. De markt is verzadigd en onderscheid kan een dealer maken door bijvoorbeeld te excelleren in service. Veel showrooms zullen desondanks toch de deuren moeten sluiten of met een fusie boven water blijven.

Zoals altijd zullen de sterken overleven. In de automotive branche zullen dat de creatievelingen zijn die zich blijven onderscheiden. We zijn benieuwd wat voor veranderingen we de komende jaren gaan zien. Krijgen we grote experience centers van automerken en verdwijnt de dealer om de hoek? Gaan we massaal op internet kopen of blijven we bij het oude?



74 reacties

Service boeit mensen al jaren niet meer. Mensen kijken alleen maar naar de prijs en kopen de auto bij een dealer waar ze 200 euro meer korting krijgen. Dus slecht voorbeeld. Was in 2005 al zo… De reden waarom ik toen gestopt ben met autoverkoop. Service bieden loont niet qua verkopen en opbrengsten.
@utr1984: Inderdaad. Wel een Heel simpel marketing modelletje gebruikt hier
1: Overheid
2: Overheid
3: Overheid
4: Overheid
5: Overheid
@nvu078: jij hebt het stuk kennelijk niet gelezen.

Beetje klagen over de overheid is altijd makkelijk, maar veel oorzaken van de problemen die de dealers hebben zouden niet verdwijnen als bijv. de BPM zou verdwijnen of als garage-arbeid in het lage btw-tarief zou vallen.
@escort77:
Juist, de prijzen bij de kappers zijn echt geen cent gezakt toen ze in het lage BTW tarief kwamen. Dit terwijl dat wel hun argument was om te kunnen concurreren met de zwartwerkende thuiskapper, in plaats daarvan namen ze gewoon 13% meer marge.
@jrk68: Plus de rest, want de gewone prijzen zijn ook nog even doorgestegen.

@nvu078: Hier heeft de overheid mee van doen.
De dealers laten zichzelf voor het karretje spannen, want als niemand die kar wil trekken, is de importeur en ook de fabrikant snel uitgedaan met die dominate en machtwellustige praktijken.
Maar blijkbaar zijn er gekken genoeg op deze wereld, die er anders over denken en met gekken bedoel ik, de ondernemers die en dealerschap aangaan.
Ik heb daarom ook geen medelijden met deze mensen, zij hebben er voor gekozen, om uitgekleed te worden op zeer dictoriale wijze, dan is het eigen schuld dikke bult.
@Orichy: De overheid heeft er dus NIETS mee van doen.
Ik vind het niet raar dat dealers het zwaar hebben. Alleen kijkende naar het onderhoud valt me de mond bijna open als ik kijk naar wat het bedrijf waar ik stage loop aan klanten heeft. Dat beperkt zich niet tot één soort of type auto, benzine, gas of diesel. De leeftijden van auto’s variëren letterlijk tussen de 3 en 67 jaar. Zelfs hele motor- en versnellingsbak wissels worden gedaan. Waarvoor zou je na de garantieperiode de dealer nog voor nodig hebben?
@ej20g: omdat klanten hun auto niet 3 dagen of langer kwijt willen omdat er onderdelen of juiste kennis niet voorradig zijn
@melkkoe: Bij de dealer moet je soms ook lang wachten, Enkele maanden geleden, 2 weken moeten wachten om een koppeling te laten vervangen.
@toroloco:
Yep, 1 van die van mij heeft heel december bij de dealer gestaan voor een nieuwe computer. Nu zijn dat wel extreme gevallen, de fabrikant van die computer was failliet dus moest er een nieuwe gevonden worden.
Ik heb keurig die hele tijd met een leenauto gereden, dus eigenlijk weinig reden tot klagen.

Het onderhoud doe ik altijd zelf, maar dat is meer hobby dan krenterigheid.
@melkkoe: Ik heb zelf een universele garage. Alles wat de dealer op voorraad heeft kan ik ook via de grossier krijgen. Is het zelfde materiaal alleen de logo van het merk staat er niet op.
Ik krijg 6 leveringen per dag. Levertijd bedraagd dan ook max 2 uur. Zijn er dingen die ik niet via de grossier krijg, maar via de dealer moet regelen heeft de dealer ook gewoon op voorraad. Heeft de dealer het niet, dan komt het gewoon niet vaak voor.

Het argument dat het bij de universele langer duurt klopt dus niet.
@arjontje: dat universele delen even goed zijn als originele is onzin .
Tevens werken universele garages vaak wel goedkoper per uur maar besteden ze ook meer tijd aan reparaties omdat de kennis niet of onvoldoende aanwezig is.
Waardoor je uiteindelijk duurder uit ben.
En vaak zijn imitatie delen nog duurder als originele
@bohica: imitatie is in sommige gevallen zelfs beter. Voorbeeld zijn de draagarm bussen van de Vag. En dan bedoel ik die van de polo, Fabia enz.
Door een ontwerp fout heeft deze maar 2 rubber “armpjes”. Waardoor ze uitzonderlijk snel slijten. En een gevaarlijk trekkend rijgedrag oplevert.

Moog heeft dit eerder dan vag veranderd in rubber met 4 “armpjes”. Nogmaals ik gebruik OEM materiaal. Dus de zelfde spullen zonder het merk logo. Tegen vaak gunstigere tarieven.

Dat een universele langer bezig is met een reparatie dat is jou mening. Wij hanteren de tijden die de fabrikant opgeeft. En dat doet de dealer ook.
@arjontje: Je moet eens een “Bosch” garage opzoeken in je buurt. Die hebben alle auto onderdelen liggen met een veel goedkopere prijs dan je dealer. Voordat ik iets van de dealer bestel neem ik snel een kijkje bij een Bosch garage. Veel goedkoper en meestal in stock.
@melkkoe: in het geval van het bedrijf waar ik stage loop is alle kennis en apparatuur gewoon aanwezig, zelfs het speciale gereedschappen voor het op tijd zetten van Renaults is aanwezig. Onderdelen zijn vrijwel altijd binnen een dag aanwezig. Dus buiten de garantie, wat is dan nog de reden?
Ik ga wel naar mijn dealer voor onderhoud. Ben een keer ergens anders geweest omdat ik anders n week moest wachten (kapotte leiding van stuurbekrachtiging in n winter 3 jaar geleden). Goed advies, ze denken mee.
Prijs zal allicht hoger liggen, maar ik heb vertrouwen in het bedrijf.
De dealers hebben hebben in het afgelopen decennium vrijwel zonder uitzondering maar in één ding geïnvesteerd: megalomane glaspaleizen op dure A1-locaties. En om dat te financieren kwam de focus steeds meer op zakelijke dienstverlening (lees: exploderende lease-markt) te liggen en werden de ‘lastige’, dus onrendabele particulieren de deur uitgewerkt door de uurlonen voor een eerste monteur niet zelden af te laten tikken tot boven de honderd euro. Ex. btw, that is.

De fast-fitters en de onafhankelijke garagebedrijven lachten zich een kriek, want die hielden hun uurlonen nog enigszins in toom, maalden niet om budget-reparaties en zorgden ervoor dat de winst vooral gegenereerd werd door schaalvergroting en het binnenhalen van particulieren die door de dealers als pus in een wond werden uitgeknepen.

Die enkele keer dat ik bij een dealer kom, wil ik nog wel eens een ‘toevallig nog verkrijgbaar’ onderdeeltje bestellen voor mijn youngtimer. Ik ben er al meer dan eens met een dedain behandeld alsof ik een lepralijder ben. Wat dat betreft hebben ze dus nog steeds geen ene fuck van de hele crisis geleerd. Ik heb dan ook geen enkel medelijden met die kapsoneslijers.
@RRRobert: Helemaal mee eens.
@RRRobert: Amen
@RRRobert: Goed verhaal!
@RRRobert: beter had ik het niet kunnen verwoorden
@RRRobert: spijker + kop
Vroeger zweerde ik bij dealer onderhoud. Maar na een aantal keer de deksel op mijn neus gehad te hebben doe ik nu alles zelf.
Wilde eens een terug roep actie laten uitvoeren (brandgevaar) de betreffende dealer vertelde me ijskoud dat ze daar geen zijn in hadden tenzij ik er een grote beurt bij liet doen. Sloeg nergens op want die hadden ze een week geleden zelf uitgevoerd. Ford België moest et aan te pas komen. Daarna nog een hele reeks fouten en stommiteiten bij verschillende andere dealers
@RRRobert: goed gezegd.

Ik sprak vorige week een buurman die bij een Peugeot garage hier in de buurt weg moet. Daar moeten heel veel mensen weg, want ze moeten volgend jaar een “Blue Box” (zo’n grote blauwe doos waar ze Peugeot’s verkopen) worden. Dat is verplicht door de importeur en kost meer dan een miljoen. Omdat rond te krijgen wordt er bezuinigd en moeten er mensen uit.
Wat hij er over zei was dat als ze het niet doen ze hun Peugeot dealerschap verliezen. Wat hem betreft verliezen ze dat dealerschap bewust en worden ze Peugeot (en Citroen) specialist. Dan hoeven ze ook geen uurloon van €92 euro meer te rekenen en kunnen ze naar €60-65 p/u zakken. Zo krijgen ze weer veel meer klanten, want nu is er nauwelijks werk voor de monteurs. Iedereen gaat nu namelijk naar de kleine garage bedrijfjes in de stad. Op de auto verkoop werd al nauwelijks verdient en het onderhoud waar een dealer normaal gesproken zijn geld mee moet verdienen liep door het bovenstaande al jaren terug.

Echt bizar dat zoveel dealers (bij heel veel merken) verplicht worden zo’n nieuwe grote (glazen) toko neer te moeten zetten met alle gevolgen van dien. En al die importeurs gaan maar gewoon door met die plannen. Zien ze dan zelf niet dat dat niet de toekomst is?
@circlestorm69: Mijn lokale peug dealer is sinds 2 maanden een bosch service punt! (redelijke kleine groep met 3 vestigingen)
Vijf redenen waarom automobilisten het zwaar hebben

1. Wegenbelasting
2. Accijns
3. Btw
4. Assurantiebelasting
5. Oplichters (Autodealers/garages)
6. Auto ontmoedigingsbeleid
7. Verkeersboetes
8. Voor auto’s afgesloten wegen
9. Parkeergeld
10. Deze lijst is niet compleet
@gop1: Oww wacht, dat zijn er meer dan vijf.
Ik mis een belangrijke: import.

Genoeg mensen die hun nieuwe auto in Duitsland kopen en zelf importeren. Kan soms flink schelen.
@WolfKrad: Dat is een gevolg. Geen oorzaak.
@WolfKrad: Dat zou je mischien idd denken, maar een consument weet niet wat het inhoud en zal zich de vingers er niet aan branden, eerder de dealers, omdat jong gebruikt schaars is.
@WolfKrad: gebruikte, een nieuwe is in Duitsland bijna altijd duurder.
@siemi: Tsja, wat noem je gebruikt. In Duitsland zijn er ontzettend veel Jahreswagens te vinden vanaf 3.000KM op de teller. I don’t care, een jonge occasion is een veel betere investering dan een nieuwe kopen tegenwoordig…

Vaak helemaal vol, en voor een prijs die soms wel 30-40% lager ligt (na BPM).

Zo hebben wij onze 5er ook gekocht, scheelde een slok op een borrel. Zie bijvoorbeeld dit artikel: http://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/bmw-5-serie-importeren
Alsof ik vanwege een kopje Nescafe Dolce Gusto bij een dealert een auto koop of ‘m daar in onderhoud doe. Not. Service is bullshit. Net als die glazen paleizen die soms mooier zijn dan het pand van de lokale ABN of Rabo. Domme en dure megalomanie die zich nu wraakt.

Wil je als dealer overleven? Ga dan back to basics en snij alle overbodige rommel weg.
@Goed_Koopman: veel dealers zijn door importeurs op basis van dreigementen gedwongen tot een nieuw pand volgens specificaties van de importeur…. wie is er dus eigenlijk de schuldige? Grote machtige importeurs dat is wat er mis is met de automarkt. Zonder die parasieten zou iedereen beter af zijn, klant, dealer en fabrikant, geen van die 3 partijen heeft feitelijk baat bij een importeur.
@w0o0dy: Je hebt helemaal gelijk. Die importeurs voegen niks meer toe behalve een substantiële verhoging van de verkoopprijs. In vele andere branches zie je dat de importeur ook uit de hele keten gehaald wordt: b.v. bij grondverzet- en landbouwmachines. Daar levert de fabriek rechtstreeks aan de dealer en ondersteunt deze met vliegende marketing- en adviesteams die speciale acties helpen opzetten of de dealer helpen complexe vragen te beantwoorden over techniek, financieringsconstructies etc.
@draragon:
Importeurs gaan niet 1-2-3 uit de automobielindustrie verdwijnen denk ik. Autofabrikanten zijn bijna allemaal gigantische wereldwijd opererende organisaties. Het zou haast een onmogelijk klus (financieel en logistiek) zijn om al die miljoenen auto’s per jaar over duizenden dealers te verdelen. Zouden bijvoobeeld BMW dat toch gaan doen; wat zal dat met de verkoopprijs doen? Ik denk niet dat die dan lager wordt, eerder hoger.

Het klopt wel dat veel bedrijven hun keten willen verkleinen, je ziet het overal. Maar bedrijven die dat doen, hebben die net zo’n gigantisch afzet over de gehele wereld als de meeste autofabrikanten? Ik betwijfel dat.
@Rob: Sommige dealerbedrijven van populaire merken zijn qua bedrijfsomvang al bijna net zo groot als een importeur van een middelgroot merk.
Logistiek is dit allemaal prima te behapstukken en direct aan dealers leveren is zeker goedkoper dan eerst de boel bij de importeur uit te laden en dan weer apart te transporteren naar de dealer. Overigens transporteren de meeste fabrikanten al rechtstreeks naar de dealers.
De auto’s zelf zouden misschien niet veel goedkoper worden, maar dat zou de dealerbedrijven wel weer wat marge geven waardoor ze het onderhoud niet zo belachelijk duur hoeven te maken (want daar moeten ze het nu op verdienen, op autos zit bijna geen marge).
@draragon:
vroeg me eigenlijk ook al af waarom je nog importeurs nodig hebt als de regelgeving in de eu toch al redelijk geharmoniseerd is qua auto (in technische, niet fiscale zin). Wat voegt een importeur eigenlijk toe voor een fabrikant van autos?
Komende maand toe aan een nieuwe leaseauto en daarom de afgelopen maanden een grote zoektocht naar een nieuwe C-segmenter opgezet. Heb veel showrooms gezien in Amsterdam, Seat, Volkswagen, Audi, BMW, Volvo… En daarbij viel het me op dat een merk zoals BMW maar 1 grote dealer heeft in A’dam. Opmerkelijk, want de andere merken bieden hun wagen op veel meer locaties aam. Voordeel bij de door BMW gekozen strategie 1 grote locatie ontstaat waar veel typen en uitvoeringen te zien zijn. Zie ook de A-Point garage van Audi, zelfde idee. Voor de klant een wenselijke situatie en ik voor deze merken wellicht een stuk goedkoper dan het openhouden van kleinere dealerships. Wellicht voor een aantal merken dus een oplossing voor punt 4.
Ik kan het maar voor een gedeelte met de hierboven genoemde redenen voor het sneuvelen van dealers eens zijn.
– Dealers kunnen er niets aan doen, dat er een crisis is. Daarvan hebben we er al een paar gehad en ook toen sneuvelden er dealers. Een inzakkende markt levert altijd slachtoffers op. Zowel in de autobranche als in andere. Het hangt er maar vanaf, hoeveel financiele ruimte je hebt.
– Schaalvergroting door fusies is voor velen geen optie, zeker als het gaat om het voeren van verschillende merken. Dat vereist nieuwe investeringen en dat kan menige dealer zich in tijd van crisis niet veroorloven. Stel je eens voor wat er zou gebeuren, indien een VW- en Audi-dealer ook nog eens Seat en Skoda zou gaan verkopen. Dan kun je er zeker van zijn, dat (vooral) de particuliere klanten gaan shoppen en er zodoende meestal een deal tot stand komt, waarbij de klant kiest voor de voor hem meest gunstige deal: Hoogste inruilprijs en laagste bijbetaling worden dan het argument om de deal te sluiten. Voor de dealer betekent dat de – financieel – meest ongunstige deal. En de meeste verkopen gaan aldus ten koste van een van de andere merken. Ditzelfde geldt voor een combinatie van twee merken van verschillende fabrikanten, zoals bijv. Peugeot en Mazda.
– Het grootste probleem voor de meeste dealers vormt de voorraad gebruikte auto’s. Deze moest (althans in mijn tijd) gefinancierd worden en ook nu is bedrijfskrediet nog altijd peperduur en heeft in het verleden menige dealer de kop gekost. Ik heb vele dealers gekend, die op de fles zijn gegaan, omdat ze moesten kiezen tussen twee kwaden: Verkoop een deel van je voorraad gebruikt met verlies aan de handel óf financier het met hoger krediet, waarvan de rente je bedrijfsresultaat uiteindelijk in de rode cijfers zal brengen.
– Verder is geen enkele importeur van volumemerken gebaat bij een reducering van zijn dealerbestand of fusies met vreemde merken. Dit gaat altijd gepaard met verlies aan omzet.
En er zijn nog véél meer argumenten, maar ik wil hier geen boek gaan schrijven. Dit verhaal zal voor menige AB-reaguurder al teveel zijn.
@9000cse: je hebt in veel dingen wel gelijk maar importeurs hebben liever te maken met grote dealers met veel vestigingen dan met veel kleine dealers. O.a. omdat die kleine dealers geen volume deals doen en minder investeren in trainingen, panden, marketing etc. En de importeur heeft niets aan veel administratieve rompslomp over kleine bedragen.

Dat klanten wegblijven en/of veel harder op prijs onderhandelen dat is natuurlijk de grootste oorzaak, maar teveel dealers, teveel marge voor de importeur (die ook in deze tijden waarschijnlijk gewoon zijn winst maakt) en goede kwaliteit producten (minder reparatie en langere levensduur ) maken de ellende nog veel erger. De achteraf onverantwoord hoge kosten voor nieuwe panden en de kwaliteit van onafhankelijke vakbroeders helpen ook niet.
@9000cse:
Beste @9000cse, zoals altijd goed onderbouwd en veel, heel veel warheid.
Mijn beste vriend is FIAT-Alfa-Lancia sub-dealer
Godzijdank geen A locatie, het pand is eigendom en betaald, maar hij haalt momenteel de omzet en winst uit gebruikte auto’s
De markt is tijdelijk? verschoven naar de jongere en betere occasion.
Hij haalt ze momenteel – die jonge occasions- uit Denemarken, Duitsland en Spanje.
Doet’ie trouwens wel stoer : gewoon hopla 8 van die dingen op de trailer en hier naartoe.
Verder ben ik van mening dat de fabrikanten en importeurs (vaak van de fabriek) naar zichzelf moeten kijken, de dure locaties, huisstijlen en omzet-door-de-strot duw tactiek werkt anno 2013 niet meer.

Twintig jaar geleden las ik een stuk over de topman van FIAT toen, (da’s toeval dat FIAT), FIAT zat in de problemen en de man vertelde ijskoud :
Onze fabrieken spugen er iedere dag zoveel auto’s uit.
Mijn belangrijkste taak is daar een baas voor te vinden, en daar heb ik mijn netwerk voor nodig.
En mijn netwerk moet me laten weten wat, waar en hoe.
En eigenlijk ligt het volgens mij allemaal zo simpel.
@desjonnies:
Zoals ik hierboven al aangaf, wil ik hier geen boek gaan schrijven. Maar ik wil wel nog iets kwijt over die zgn. dure panden en wat daar bij hoort. Wat velen hier op AB niet weten is de achtergrond van dit soort panden.
De eerste dealers waren in vele gevallen (dorps)smeden, die zich gingen verdiepen in de autotechniek. Hun panden bevonden zich in of nabij het centrum van de betreffende plaats. Pas na WOII kwam de ontwikkeling goed op gang. De welvaart begon in de vijftiger en vooral in de zestiger jaren flink toe te nemen en de autoverkopen daardoor ook. Hierdoor barstten de dealers al spoedig uit hun voegen en koos men ervoor om dicht in de buurt een nieuwe garage te bouwen. Maar ook die werd door de alsmaar stijgende verkopen weer vlug te klein. Vooral in de grote(re) steden werd de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheid te moeilijk en moest er een alternatief gevonden worden.
Alle dealers van de volumemerken hebben een dealerorganisatie en deze hebben tezamen met de importeurs bepaald, dat de beste lokaties voor nieuwbouw op industrieterreinen zouden komen. Nieuwbouw en uitbreiding op de bestaande lokatie zou alleen al vanwege de grondprijzen in de bebouwde kom te duur worden. Gemeentelijke overheden steunden deze overwegingen en daardoor kon in vele gevallen grond tegen een aantrekkelijke prijs worden aangekocht. De verkoop van de oude panden leverde vaak al een belangrijk deel op van de financiering van het nieuwe pand.
Ook de huisstijl die werd ingevoerd, leidde tot prijsvoordelen voor de dealers. Als hier door velen gesteld wordt, dat deze glaspaleizen de oorzaak zijn van de problemen, die de dealers momenteel treffen, dan hoop ik dat dat met dit stukje achtergrond heb kunnen weerleggen. De echte oorzaak ligt nergens anders in dan in de teruggelopen vraag.
@9000cse: Je verhaal klopt voor een gedeelte. Maar het is op dit moment wel zo dat occasionmarkt redelijk stabiel is. Daarnaast is de marge op een gebruikte auto vaak hoger dan op een nieuwe auto. Ik denk dat het voor veel dealers een geschenk is als er per merk een aantal experience centers (geregeld door de importeur of een grote dealer) in het land komen. Mensen zijn bereid om voor een nieuwe auto een stuk te rijden, want hoe vaak koop je nou een nieuwe auto? De Ikea heeft ook maar 12 vestigingen en mensen weten het ook te vinden. Ook zorg je er dan voor dat je het verwachtingspatroon van een mooi pand en service kan behouden (want uiteindelijk wil je je nieuwe BMW, Porsche maar ook je eerste nieuwe Skoda niet op een achteraf industriestraatje in een oud pandje kopen) Dealers kunnen zich dan richten op daar waar de marge ligt, dus op de verkoop van gebruikte auto’s en onderhoud. Dit kan dan in goedkopere panden op goedkopere locaties. Voorwaarde is dan wel dat alle andere officiële verkooppunten verdwijnen, anders kiezen mensen toch voor de winkel op de hoek. Nadeel is wel dat veel dealers op dit moment vast zitten aan toren hoge kosten van hun glazen showrooms die ze in de goede oude tijd hebben laten bouwen. Dus er zullen er nog wel wat omvallen.
In een leaseland als dit zijn de uitknijpende leasemaatschappijen wel debet aan schrale marges en steeds minder onderhoud per auto
Misschien zijn auto’s ook gewoon te duur. Die kleine marges geloof ik geen reet van. Of de fabrieken pakken teveel winst. Of ze hebben een te duur fabrikage proces. Maar auto’s zijn in 12 jaar tijd verdubbeld qua prijs. Een leuke vw golf als voorbeeld was 12 jaar terug 30k gulden. Nu 30k euri. Das dus 66k gulden. Wtf is die shit. En de service bij dealers is ook ver te zoeken. Elke handeling rekenen ze lekker de hoofdprijs.
@azenomei: Dat heet inflatie. Daarnaast zijn de auto’s eigenlijk ook een flink stuk groter geworden en is wat je nu een “leuke” Golf noemt qua uitrustingsniveau, afwerking en luxe niet meer te vergelijken met een Golf van 2-3 generaties geleden.
En in Hasselt ( Belgie ) denken ze er anders over en zet de plaatselijke vw garage een pand met investering van 25 miljoen Euro ! Crisis amahoela
‘Dalende verkoopcijfers’ jaaa johh! Is dat de reden dat ze her zwaarhebben, ik dacht aan heel andere dingen.
Dealers vragen er ook gewoon om.
Tegenwoordig is alles doorzichtiger geworden, iedereen kan prijzen op internet vinden van onderdelen. Deze zijn over het algemeen zelfs nog zonder de kortingen die een autobedrijf krijgen. Maar de dealers kletsen bedragen neer op een factuur waar je stijl van achterover slaat.

vb)
Half jaartje geleden had ik voor een nieuw setje remblokken nodig. Op internet uitgezocht dat de blokken rondom de € 125,- kosten. Is niet de meest gunstige prijs, maar dat krijg je als je aparte remmen hebt. Kom ik bij de dealer aan met de vraag wat het me zou kosten om deze set te laten vervangen.
Dealer: “Dat wordt € 320,-”

Voor pakweg een uurtje werk (incl. administratiewerk etc.) kunnen ze het mij niet verkocht krijgen om daar € 205,- te rekenen.

Ik ben toen hier in het dorp geweest naar een lokaal autobedrijf en toen zijn m’n blokken vervangen voor € 140,-
Waarvan de blokken op factuur stonden voor € 90,- en € 50,- voor werkloon.
@jack_abarth:
Deels waar.
Ben zelf geschrokken van de verschillende prijzen van onderdelen, maar nog meer van de bijbehorende “kwaliteit” ervan.
Zeker voor remblokken geldt dat.
Maar bv ook voor fusee kogels.
Van € 15 tot € 45 voor mijn wagen.

En op remmen bespaar ik nooit, net zoals op banden.
@desjonnies:

Het ging in mijn geval om identiek dezelfde remblokken, want daar vroeg ik speciaal naar.
@jack_abarth: wat voor Abarth rij jij Jack? Origineel of wat wij in de showroom en als demo’s hebben staan?
@jack_abarth: nou de universeel kan er ook wat van. Airco radiator vervangen 750 euro. Na wat prijs controle hebben ze het voor 410 euro gedaan. Wat bleek, hun inkooporganisatie rekende 235 euro voor zo’n ding. De lokale grossier 190 en ik kon hem zelf kopen voor 80. Daarom hebben ze water bij de wijn gedaan en de prijs aangepast en ik heb ik hen de reparatie gegund.
Als je een beetje logisch nadenkt gaat de consument niet online een aankoop van een nieuwe auto doen. Die markt is geen concurrentie.
De klant wil een stukje service, verzadigd worden van informatie, proefrijden e.d. dan gaan ze niet online kopen, het is geen broodrooster.
@MichaelvdBroek: idd online een auto kopen zal nooit gebeuren.
@Fidenza:
Daar vergis jij je lelijk in, zelf heb ik dat ook weleens gedaan, gewoon proefrijden bij een dealer en hem dan splinternieuw voor een paar rooitjes minder online elders bestellen.
die prijsverschillen zitten er veelal ook wel in dat je bij de dealer wat betere A merken onderdelen krijgt, over het algemeen gaat dat wat langer mee, maar goed daarin zit dan nog niet ZO een groot verschil te verklaren…

wat wel zo is, de marges op nieuwe autos is echt klein…de echte knaken worden verdiend op onderhoud en ja dan werkt het niet mee als je overhead zo groot is aan kosten, groot terrein, pand etc.

dat import in vaarwater zit, dat valt wel mee denk ik, dat zijn voornamelijk 2ehands autos en geen nieuwe autos. Buiten dat komen deze 2e hands autos ook voor onderhoud bij de NL dealer. De NL merk dealer importeert zelf ook 2 a 4 jarige occassions en zet deze te koop in de showroom. En de Duitser bijvoorbeeld koopt weer hier nieuw zijn auto want dat scheelt hem weer knaken.

online verkopen gaat zeker toenemen. ik zie dat met audio ook, men gaat ergens zich laten voorlichten en bij autos zeg maar proefrijden…en de online aanbieder gaat er vandoor met de verkoop. De dealer die dat niet aanbied blijft met lege handen achter…webshop en winkel om het zomaar te zeggen moet je beide aanbieden in deze tijd.
Crisis die is er niet maar de crisis word veroorzaakt door onze eigen overheid. Maar ze weten het zo te brengen dat het door iedereen komt. Als ze nou eens aan de mensen denken dan hun portomonee dan kan het nog wat worden. Bezuinig op 3e wereld hulp en op die achterlijke straaljager. Dure hotels voor Rutte enz.
Maar ze maken alles steeds erger en duurder waardoor je de kans niet krijgt om geld uit te geven voor een nieuwe auto of een huis. Daarom hebben dealers het ook erg zwaar.
Oplichters die failliet gaan…….Moet inderdaad niet gekker worden.
Dat ’t slecht gaat in de autobranche was me wel duidelijk: 4 jaar geleden een nieuwe Ford Ka voor m’n meisje gekocht. Dat ding heeft nu amper 26K gelopen, maar minstens eens per maand ontvang ik “aanbiedingen die ik niet kan afslaan” van zowel de dealer waar ik ‘m gekocht heb, als waar hij in onderhoud is.

Daarnaast sta ikzelf blijkbaar in een database van luxere auto’s, want andere merken sturen me van alles….op naam. Niks geen ongeadresseerd spul dus.

Een groot deel van de ellende hebben de dealers over zichzelf afgeroepen natuurlijk. Toen ik die Ka kocht stond er in Den Haag eentje in de etalage met op de ruit in chocoletters “8.880 €”. Mooi niet dus, rijklaar kwam-ie op 10.500. In Bodegraven dezelfde voor 1500 minder!

En kijk ook eens naar de advertenties op Autoscout. De prijs waarmee ze adverteren en de werkelijke prijs. Het stikt van de kleine lettertjes (“dit is de internetprijs, rijklaar 2000 duurder” of “diverse garantiepakketten te koop” en natuurlijk altijd de immense “kosten rijklaarmaken”).

De reisbranche is voor die verborgen prijsopdrijvers al teruggefloten. Wanneer de autobranche eindelijk?
verbeter me als ik het mis heb, maar volgens mij gaat het net zo als bij grote kroegen in de steden. Er zitten er vaak grote organisaties achter die middels (wurg)contracten zaken afdwingen en de marges van de dealer laag houden.

Pas als de dealers failliet zijn en er niemand meer is om uit te knijpen, gaan die organisaties er pas iets van merken. Maarja, dat is het mooie voor de importeurs en automakers (en brouwerijen): er is altijd wel iemand die er in tuint.
Ik lees hier veel reacties waaruit blijkt dat veel reaguurders hier overduidelijk niet in de automotive werkzaam zijn.
@sydney:

Verklaar je nader, ben benieuwd….
@jack_abarth: precies. Ik ben ook wel benieuwd, want het is IMO een hele leerzame post geworden met alle reacties. Meer info is altijd beter.
@jack_abarth: @sascha

In de discussie die over de autoverkoop gaat(of eigenlijk het gebrek aan tegenwoordig) komen altijd dezelfde standaard stereotypen naar voren.Of dat nu op Autoblog, Autoweek of nog erger de Telegraaf is, het gaat over glazen paleizen, te mooie vloeren en wanden, een te duur uurloon bij onderhoud en/of onderdelen,en luie verkopers die niets anders te doen hebben dan volgens velen arrogantie uitstralen en de mooiste” ik geloof er helemaal niets van dat autodealers weinig marge tussen auto’s hebben.
Het is hier al vaker gezegd;Als dealer heb je te maken met je contractuele afspraken met de importeur(s) in kwestie over voorraad en voorraadfinanciering,verplichte dure verkoop en introductie trainingen, een mooie showroom en wat voor vloer daar op dat gegeven moment moet liggen.De algehele uiting van het merk(wat nog weleens een punt van discussie is met het tweede of derde merk van weer een andere importeur)Dan nog de min of meer verplichte afname van moeilijke te verkopen modellen. De marges van dat soort auto’s zijn van importeurzijnde hoog maar geen dealer zal dat in zijn achterzak houden. Het is immers een slecht lopend model.Buiten het feit dat de rente op elke voorraadauto elke dag oploopt.Hetzelfde geld voor de werkplaats. Als dealer ben je ook verplicht een hoog percentage aan onderdelen af te nemen.Verplichte dure cursussen(terecht) voor het werkplaatspersoneel. En dan wil ik niet eens beginnen over alle in mijn ogen terechte mileuregels waar dealerbedrijven zich aan moeten houden.Ik begrijp ook de denkwijze niet dat dealerbedrijven de showroom aan zouden passen aan leaserijders.Met alle respect; maar dat is nu net de klant waar het minst aan wordt verdiend en het minst loyaal aan een merk of dealer is.
Feit is dat de marges op nieuwe EN gebruikte auto’s de afgelopen 6/7 jaar alleen maar een neerwaartse spiraal hebben vertoond.

Ben allang blij dat ik er vandaag twee verkocht.
@sydney: Je hebt helemaal gelijk. Maar vindt je ook niet dat dealers de kans hebben laten liggen om samen een blok te vormen tegen de importeur. Dealers zijn vooral bezig geweest met zichzelf waardoor ze het grote beeld uit het oog zijn verloren. Daarnaast zijn veel dealers wel lui geweest en zijn ze achterover in hun stoel blijven leunen wachtend op de klanten. Dit valt niet te ontkennen. De branche is in goede tijden in slaap gesukkeld en wordt nu pas wakker nadat het voor velen al te laat is. Grote dealer bedrijven zoals Stern breiden gewoon uit. Ze sluiten de vestigingen die niet rendabel zijn en krijgen steeds meer macht ten opzichte van de importeur. Naar mijn inziens hebben zij wel visie.
En toch houden een hoop NL dealers nog een arrogante houding aan, vooral bij BMW. Geen korting is geen verkoop in veel gevallen.
De mensen/bedrijven/overheid houden als gevolg van de “crisis” meer en meer de vingers op de knip… Een auto is nog steeds een luxeproduct waar je flink op kunt besparen. Je ziet dit in de gehele markt: huizen, elektronica, kleding etc. De laatste twee decenia is er gewoonweg op een te grote voet geleefd en er is niet genoeg voorbereid voor de tijd dat het slechter zou kunnen gaan.
Tis toch met 1 zin samen te vatten … Geen vraag, dan geen auto verkoop. Meer is het niet hoor. Je kunt niet 20 auto’s verkopen op 10 mensen.
Ik was zelf aan het kijken voor een nieuwe auto, ben wezen kijken bij een paar dealers. Ik heb geen inruiler aangezien ik mijn auto zo kan verkopen. Dus ik dacht dan moet er toch wel een leuke korting uitkomen.

Nog niet eens maximaal 1000 euro aan korting kon er vanaf op een auto van bijna 25000 euro toch wel belachelijk. Wel hadden de meeste acties dat je extra veel voor je oude auto krijgt… Toen ik dat 7 jaar geleden had met mijn auto wilde geen enkele dealer een gebruikte en nu willen ze het wel ineens… (zucht)

Wel aanbiedingen van goedkoop financieren… en dan nog verdienen aan de rente, nee bedankt. Nu toch maar besloten mijn auto nog 3 jaar te rijden.
@cyclonic: Een auto is ieders trots, zodra men te weinig er voor terug krijgt is deze gekrenkt
De allerbelangrijkste reden dat het hier in Nederland niet goed gaat is inderdaad de OVERHEID. Kijk naar de landen om ons heen. Het gaat nergens zo slecht als in ons land. Dat zit voornamelijk in het feit dat je in dit land simpelweg niet verder dan een paar dagen kunt kijken. We zitten namelijk opgescheept met een stel politieke dwergen/amateurbestuurders die van mening zijn iedere dag de regels te moeten veranderen. Het leven in Nederland valt te vergelijken met een voetbalwedstrijd waarbij iedere 5 minuten de regels veranderd worden. De overheid verplaatst ook nog continue het doel. Sterker nog, ze haalt zelfs met regelmaat het doel van het veld zodat niemand meer weet waar we met z’n allen aan toe zijn. Dat houdt geen samenleving vol. Geen visie en vooral geen consistent beleid. Voorbeelden te over : kinderopvang, gezondheidszorg, “milieuvriendelijke autootjes en nu bijvoorbeeld ook alweer een jaar onzekerheid over de oldtimerhouderschapsbelastingvrijstelling. Inmiddels is er een veelvoud van het jaarlijks beoogde binnen te harken bedrag van 150 miljoen verdampt. Er is een hele autobranche de nek omgedraaid zonder dat het ook maar enig reslutaat zal opleveren. Niet voor het milieu en gegarandeerd geen extra opbrengst voor de schatkist. We leven in een land waar we al snel een kwart netto modaal daginkomen kwijt zijn voor een paar uur parkeren. Een land waar een modale verdiener, die éens in de drie jaar een nieuwe auto koopt, minstens éen maand per jaar werkt om alleen al de onbeschofte BPM op zijn auto te kunnen betalen. Een land waar zelfs betaald moet worden wanneer je niet rijdt met je auto. Waar je verzekeringspakket honderden euro’s te duur is vanwege de onbeschofte assurantiebelasting.
Maar als je goed kijkt is alles te duur in dit land. De middenstand wordt beroofd door gemeenten (reclamebelastingopbrengst per jaar in Amsterdam 7,3 miljoen en verhuisbedrijven die tioenduizenden euro’s moeten betalen om hun klanten te verhuizen)
Maar ook de 3,8 miljard die de telecombedrijven moeten betalen voor lucht zal uiteindelijk door de consument moeten worden betaald. We hebben te maken met een commerciele overheid die haar grenzen niet kent. Maar er zijn wel degelijk grenzen aan de onbeschaamde “pakken wat je pakken kan”mentaliteit van de overheid. Die zijn we nu ruimschoots gepasseerd. Maar in Den Haag wil dat maar niet doordringen. Ook zijn ze niet in staat te leren van eigen fouten zoals het verhogen van accijnzen terwijl al eerder is gebleken dat het geen extra geld oplevert.
ik heb ook wel het idee dat bedrijven denken als je komt voor reparatie en dan vragen ze de hoofdprijs met het idee die heeft er toch geen verstand van.soms gaat dat ook wel es mis in mijn geval.ik heb gewoon een andere dealer gebeld en gevraagd wat die reparatie bij hun kostte.Dat scheelde 700 euro…..
dus terug gebeld en heb dat aan hun voorgelegd,jullie collega dealer doet dezelfde reparatie voor dat geld.Kunnen jullie dat ook ja of nee,anders ga ik naar een andere dealer.
Ik heb ook een keer een probleem gehad met een audi,nou uitlezen,bougie’s vervangen toerentalsensor vernieuwen en ontluchtingsslang vervangen,nog geen uurtje werk,wel 500 euro!
dus ja dan jaag je de klanten ook wel in mijn ogen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).