• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een nieuwe BMW viercilinder die 11.000 toeren draait?

Auteur: Wouter, gepost 9 april 2008 om 20:17 – 122 Reacties

E30 M3 motoren


Hoor ik daar iemand E30 M3 fluisteren?

De website BMWblog claimt twee bronnen te hebben die bevestigen dat BMW werkt aan een nieuwe viercilinder met sportieve aspiraties. Het nieuwe blok zou 11.000 toeren moeten draaien en een vermogen tussen de 220 en 260 pk moeten kunnen halen. Ook zou het een twinturbo blok zijn, wat meteen allerlei twijfels oproept over de waarheidsgehalte van het verhaal. Turbomotoren veel toeren laten draaien is namelijk niet bepaald makkelijk en ook nog eens niet direct nodig. Volgens de geruchten zou de motor al in 2010 in de 1-serie en wellicht ook de 3-serie leverbaar moeten worden, maar voorlopig nemen we het met een flinke schep zout. Hoe graag we ook de liefhebbers weer een lichtgewicht opvolger van de E30 M3 gunnen.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • bmw m2 cs 2020
    'Nieuwe' BMW M2 CS met € 35.000 korting
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Techniek

Vorig bericht: « Méér CO2 moet ons redden
Volgend bericht: Dit is de Audi Q5? »

Lees Interacties

Reacties

  1. M Freak zegt

    9 april 2008 om 20:19

    Die foto is toch wel zo mooi.
    Lieve, beste, aardige, goede blogger, mogen we daar een wallpaper van? :D

    Login om te reageren
  2. Sjaaky zegt

    9 april 2008 om 20:20

    Hhahaa uber vet klinkt elke BMW straks als een MV Augusta tijdens het optrekken :D.

    Login om te reageren
  3. Jesper zegt

    9 april 2008 om 20:22

    Ik neem het voorlopig met een korreltje zout, klinkt inderdaad niet logisch. Mocht het toch zo zijn, welke naam gaan ze dan gebruiken? :) M3 kan niet, en M1 zou heiligschennis zijn :P Ik koop toch liever een E30, al valt de E30 M3 iets boven mijn budget.

    Login om te reageren
  4. vla zegt

    9 april 2008 om 20:23

    :roll: Die speculatie is zo doorzichtig als het plastic covertje op je gsm. Nee wacht… Doorzichtiger…

    Login om te reageren
  5. majinstar zegt

    9 april 2008 om 20:27

    E30 is de mooiste bmw ooit.

    Login om te reageren
  6. Nijntje zegt

    9 april 2008 om 20:29

    Ik wil ook ’n E30 M3..
    M’n klasgenoten verklaren me gek en vinde het maar ’n kutbak..
    Fuck De Klasgenoten !

    Login om te reageren
  7. m5 zegt

    9 april 2008 om 20:30

    dat waren nog eens tijden rally rijden met een e30 m3 :)
    http://www.youtube.com/watch?v=NkQBD3eYADA

    Login om te reageren
  8. F430 zegt

    9 april 2008 om 20:31

    dat is gewoon niet leuk meer de honda S2000 is nog net normaal maar 11.000 toeren heb je zo’n F1 geluid

    Login om te reageren
  9. autogek zegt

    9 april 2008 om 20:34

    Mij lijkt 11.000 toeren wel hééél veel. Want de motor moet wel betrouwbaar blijven. En het is geen motor-motor(zoals fireblade, r1)

    Login om te reageren
  10. Sven zegt

    9 april 2008 om 20:41

    11.000 toeren, turbo én betrouwbaar is niet zo’n probleem. Er zijn genoeg R33’s en R34’s die zulke toerentallen draaien. (RB25DETT en RB26DETT maar voornamelijk RB25DETT). En dat blok is al zowat antiek (ook al is het in mijn ogen een van de betere blokken die de automobiele industrie ooit heeft voortgebracht). Maar ik ben benieuwd, denk wel dat BMW zoiets moet kunnen, ook al zullen er in de praktijk maar een stuk of 9000 toeren overblijven.

    @ autogek

    Zie eens die Hayabusa’s met turbo’s e.d, die trekken met redelijk standaard binnenwerk en normale service intervallen wel 350pk. De Ten Kate Fireblade (de straatversie) is 1000cc en pompt er 210pk uit, dit vermogen trekt ie makkelijk gezien je de normale serviceintervallen kan behouden, en dezelfde km standen kunt behalen als met normale Blades.

    Login om te reageren
  11. FiXeR zegt

    9 april 2008 om 20:41

    BMW heeft er ervaring mee. Niet zozeer bij de auto’s maar ze hebben motoren, zoals de K1200S met 140PK die ook 11000 toeren draaien.

    Schroef daar een twin turbo op, vergroot de cilinders iets, of plak er 2 aan en je hebt een blok dat een auto voort kan trekken!

    Zo’n gek verhaal is het niet, ze moeten alleen even bij hun broer aankloppen voor wat kennis.

    Login om te reageren
  12. K-Kalkan zegt

    9 april 2008 om 20:41

    Dat gaat ZO geil klinken, maar denk zonder turbo’s ?

    Login om te reageren
  13. STJ zegt

    9 april 2008 om 20:48

    @Sven

    RB25DETT bestaat niet en de RB26DETT draait rond de 9300rpm.

    Login om te reageren
  14. autogier zegt

    9 april 2008 om 20:51

    @m5 zo dat gaat hard zeg

    Login om te reageren
  15. RenJie zegt

    9 april 2008 om 20:52

    doe eens normaal, een blok die 11000 RPM kan draaien in een 1 of 3 serie? Zie je het al voor je? :| De huidige 4 liter V8 in de M3 kan 8300 toeren pm draaien, is écht zat hoor, in zo’n auto. Stel je dan 11000 eens voor: haha :) Klinkt ie bijna net zo lekker als een Yamaha R6.

    Login om te reageren
  16. RenJie zegt

    9 april 2008 om 20:53

    die = dat

    Login om te reageren
  17. danny zegt

    9 april 2008 om 20:54

    in de formule 1 hadden ze ook turbo motoren van 1.5l en draaiden ook veel toeren dacht ik zo, dus een ultra korte slag motor die veel toeren draait,
    en om het koppel op lage toeren te compenseren komt er een turbo bovenop

    Login om te reageren
  18. Rudy zegt

    9 april 2008 om 20:54

    Onzin verhaal, turbo motor en 11.000rpm draaien is gewoon niet nodig.

    Login om te reageren
  19. Racer X zegt

    9 april 2008 om 20:56

    Die 11.000 toeren zet ik m’n vraagtekens bij…

    Verder verwachtte ik een dergelijke motor al; de 23i serie moest toch een keer terugkomen als sportief paradepaardje.

    Login om te reageren
  20. Gunther zegt

    9 april 2008 om 20:57

    Ik stel mij vragen bij de prijs van zo iets. Om dat aantal toeren te halen moet je toch redelijk wat lichtgewicht materiaal gebruiken en dan is niet bepaald goedkoop

    Login om te reageren
  21. Che zegt

    9 april 2008 om 20:58

    de hoge toerental doen me dromen naar een Honda S2000 :) =D

    Login om te reageren
  22. Sven zegt

    9 april 2008 om 20:58

    @ STJ,

    RB25 bestaat wel, even googlen en jezelf informeren.

    Login om te reageren
  23. Sven zegt

    9 april 2008 om 21:00

    alleen die is geen TT, maar single

    Login om te reageren
  24. Sven zegt

    9 april 2008 om 21:01

    Alleen de RB26DETT is een twin turbo, de RB25 is geen twin turbo (alhoewel die ombouw appeltje eitje is), maar een single turbo. Volgens veel Skyline rijders is de RB25 (zowel met big single of ombouw naar RB25DETT) beter dan de RB26.

    Login om te reageren
  25. Rudy zegt

    9 april 2008 om 21:02

    Gunther:
    Alleen al vanwege de kosten is het een onzin verhaal maar behalve dat. Normaalgesproken laat je een drukvullingloze motor toerendraaien om meer lucht in de motor te krijgen. Meer lucht (+benzine natuurlijk) levert je extra vermogen op.

    Bij een turbo motor word die lucht er onder druk ingeperst. Daarom is het helemaal niet nodig zoveel toeren te draaien (kijk b.v. naar een lancer evo @ 280pk die maar 6500rpm oid draait).

    Login om te reageren
  26. Yellome zegt

    9 april 2008 om 21:08

    ik stem voor! doe maar, en dan wil ik ook een 3.5L Lijn6 versie… met 430 pk en 580 nm. er is niet snel een overschot aan peekaa’s namelijk, zolang het maar op de weg over te brengen is, dat kunnen de Nissan liefhebbers hierboven beamen.

    Login om te reageren
  27. Heyhuub zegt

    9 april 2008 om 21:11

    En wat word dat? Een 1 liter 4 cilinder? Met maximum koppel van 120nm bij 9000 toeren?
    Hoger inhoud zal beteken dat het steeds moeilijker wordt om meer toeren te draaien, een Hayabusa 1300 houdt het al voor de 10000 toeren voor gezien.

    De enige 11000+ toeren 2+ liter 4 cilinder motoren die ik ken zijn die uit de oude BMW M3 EVO en Mercedes 190 EVO DTM racers, die haalden uit een 2.3 respectiefelijk 2.5 4 cilinders ongeveer 350pk bij 11000 toeren. Niet te beginnen over het feit dat de DTM teams van toen bijna een formule 1 budget hadden.

    Dus ik vind dit nogal een ongeloofwaardelijk gerucht. Met hoogtoerig bedoelen ze waarschijnlijk tegen de 8000rpm.

    @sven

    Laat mij maar eens een voorbeeld zien van een skyline die 11000rpm draait, niet te beginnen over een getunede skyline die geen zwarte wolken en vlammen naar buiten spuwd bij het gas geven. Meeste getunede skylines houden het ook al voor 9000 voor gezien.

    Login om te reageren
  28. K-Kalkan zegt

    9 april 2008 om 21:12

    @ Rudy; Wat dacht je van diesels die al rond de 2000rpm klaar staan ;)
    Maar buiten dat om.. Hona S2000 is toch ook niet zo super duur en die draait ook makkelijk 9500rpm.. ofniet?

    Login om te reageren
  29. Sven zegt

    9 april 2008 om 21:16

    @ Heyhuub,

    In de japanse toerwagen racerij zijn er civicjes die 11000 toeren draaien, daar is 10000 toeren al lang niet bijzonder meer.

    En Nismo heeft zelf notabene nog een R33 gehad die 11.500 toeren draaide, verder zijn er genoeg op internet te vinden. Het gros draait max zo’n 7500 a 8500 toeren inderdaad, maar er zijn er alsnog redelijk wat die gigantische toerentallen halen.

    Login om te reageren
  30. Bas zegt

    9 april 2008 om 21:16

    Het enige mooie aan een boermestwagen….de binnenkant, is bijna eng zo ontzettend netjes :)

    Login om te reageren
  31. MrSelected zegt

    9 april 2008 om 21:16

    Zou wel leuk zijn, 11000 is alleen zwaar overdreven. Het zal inderdaad meer rond de 8000 rpm zijn.

    120Si of iets dergelijks, 2.0 vierpitter met 200 pk..

    Vroegaah had je nml ook nog de 320iS.

    Login om te reageren
  32. Top zegt

    9 april 2008 om 21:18

    Een kameraad van me, heeft een E30 M3. Geweldig ding, gaan dit jaar naar de Nurburgring ermee.

    Login om te reageren
  33. Sven zegt

    9 april 2008 om 21:19

    http://www.dpccars.com/car-movies/03-19-06page800HP10000rpmNissanSkylineR34.htm

    Login om te reageren
  34. Rudy zegt

    9 april 2008 om 21:20

    Std S2000 draait 9000rpm in de begrenser, max vermogen zit rond de 8500rpm.

    9000rpm is nog heel wat anders als 11000, dat zijn echt toerentallen voor 1000-1200cc motorfiets blokken en leuk voor race auto’s die iedere 100km alles kunnen vervangen.

    @Heyhuub
    120Nm uit een 1 liter is zonder turbo is extreem veel. Die huidige 1000cc R1/GSX-R1000’s leveren ongeveer 110Nm. Veel meer dan dit zul je uit een turbo/ander type drukvulling motor niet halen voor straat gebruik. Met turbo’s word het natuurlijk een heel ander verhaal!.

    Login om te reageren
  35. RenesisHP zegt

    9 april 2008 om 21:20

    God, wat ga ik mij zaterdag lullig voelen als het nieuwe speeltje tot 9500 in de begrenzer trek. :P
    Ff zonder dollen 11000 :shock: is wel erg veel.
    Een vergelijking met een motorfiets noem ik niet echt reeel, aangezien auto’s meestal een berg meer kilometers draaien. Hierbij krijg ik zo’n Caparo idee.

    Login om te reageren
  36. Sven zegt

    9 april 2008 om 21:21

    Bij een Blade kan je ook wel 200000km op de teller zetten…

    Login om te reageren
  37. Rudy zegt

    9 april 2008 om 21:23

    Sven tussen een 1000cc motor en een +2000cc automotor zit nog wel wat verschil. Vergelijking slaat nergens op!.

    Login om te reageren
  38. Heyhuub zegt

    9 april 2008 om 21:25

    Zowiezo zijn die astronomische toerentallen al vrij overbodig bij een turbomotor. Het is een stuk goedkoper, makkelijker en ik denk ook wel economischer om de druk een stukkie op te schroeven dan er 1000 toeren bovenop te gooien.

    Neemt natuurlijk niet weg dat hoogtoerige motoren erg gaaf zijn.

    Login om te reageren
  39. Sven zegt

    9 april 2008 om 21:25

    ik heb het ook niet zozeer over een vergelijking qua techniek, maar op een motorfiets kan je ook 200k op de teller zetten.

    Login om te reageren
  40. Rudy zegt

    9 april 2008 om 21:28

    Zoals ik al zei is het niet te vergelijken. De tijd dat een motorfiets motor belast word is vele malen korter als die van een auto omdat hij in verhouding veel meer vermogen levert.
    De cilinderinhoud is een stuk kleiner, de slag vd motor is daardoor korter, zuigers zijn lichter etc etc etc.

    Ja een CBR1000 achtige zal 200.000km kunnen halen, maar of hij dan echt fris is dat is een ander verhaal. Motorisch is vaak nog het minste probleem alle lagers etc zijn dan al lang een keer kapot geweest ;).

    Login om te reageren
  41. Sven zegt

    9 april 2008 om 21:31

    Ik denk dat je het verkeerd ziet, je onderschat de bouwkwaliteit van de Blade heel erg. Ik heb ze gezien met ruimschoots 200000km op de teller, en die zagen er prima uit, incluis de lagers in het blok e.d. Dat een motorfiets meer klein onderhoud kent dan een auto is absoluut waar, maar motor technisch doen ze absoluut niet onder voor de motoren uit gemiddelde auto’s.

    Login om te reageren
  42. SimonMc zegt

    9 april 2008 om 21:33

    Ach, het is niet onmogelijk.Er zijn genoeg honda integra’s die met wat aanpassingen aan hun motor al 10.000 toeren draaien.

    http://www.youtube.com/watch?v=pv6vfKT6Dbk#

    Vraag is, kun je dit wel realiseren in een productie-auto qua betrouwbaarheid?

    Login om te reageren
  43. Rudy zegt

    9 april 2008 om 21:33

    Volgens mij lullen we nogal langs elkaar heen ;).

    onder lagers bedoel ik balhoofd/achterbrug etc etc.

    Login om te reageren
  44. Pannekoek zegt

    9 april 2008 om 21:36

    @ Rick dos

    Al aan het aftrekken? Wat Wat klinkt 11.000 toeren toch lekker, hé..?!

    http://www.youtube.com/watch?v=n-1cOaY9ilk&feature=related

    ;)

    Login om te reageren
  45. Heyhuub zegt

    9 april 2008 om 21:36

    Niet te beginnen over het brandstof verbruik, een Aprilia RSV 1000 doet als je rustig aan doet ongeveer 1 op 20, beetje gassen is dat zoal 1 op 12. Dat is met een 180kg motor, maar niet beginnen over een 1200+kg auto.

    Maar natuurlijk moedig ik het aan, zou wel erg gaaf zijn om zo’n soort motor in een auto te zien. Ben alleen heeel erg skeptisch dat dit ooit zal gebeuren.

    Login om te reageren
  46. Racer X zegt

    9 april 2008 om 21:39

    Voor wat betreft de betrouwbaarheid: hij in ieder geval niet zo in de VS verkocht worden denk ik. Daar trapten ze over het algemeen S2000’s met koude motor door naar 9000 toeren waardoor alles kapot liep. Ze worden sindsdien geleverd met een minder hoogtoerige 2.2.

    Als je zo’n blok als wat BMW misschien van plan is te bouwen een beetje goed warmrijdt en niet om de haverklap de 10.000 toeren laat passeren moet hij aardig lang meekunnen denk ik.

    Login om te reageren
  47. Sven zegt

    9 april 2008 om 21:39

    @ Rudy,

    Qua balhoofd e.d heb je absoluut gelijk.

    @ Heyhuub

    De eerste RSV Mille R deed met gassen lachend 1 op 9, normaal verbruik zo’n 1 op 18.

    Login om te reageren
  48. Audi zegt

    9 april 2008 om 21:39

    Een auto is stukken zwaarder, dus heeft de motor het een stuk zwaarder. Daarbuiten is hoogtoerig niet lekker om mee te rijden voor de gemiddelde (bmw) rijder. Lekker wegrijden met stoplicht zonder veel herrie te maken zit er niet in.
    Een twee liter die 11k toeren draait vergt wat meer aan onderhoud omdat de bewegende delen stukken zwaarder zijn en dus meer slijten.
    Meer toeren = meer slijtage
    Meer toeren = meer hitte = minder efficient.

    Zie het niet echt gebeuren dus ;)

    Login om te reageren
  49. Pannekoek zegt

    9 april 2008 om 21:42

    @ Heyhuub

    Vergeet de Alfa Romeo 155 GTA DTM niet!

    ” The 1996 version had 2.5 litre 90° V6 engine pushing out 490 PS (483 hp/360 kW) at 11,900 rpm, it had top speed of around 300 kilometres per hour (190 mph) and the car weighted 1,060 kilograms (2,300 lb).[9] ”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_155

    Op dat blokje waren toch menig Duitsers jaloers.

    Login om te reageren
  50. henk zegt

    9 april 2008 om 21:49

    BMW doet volgend jaar mee aan het WK Superbike met een viercilinder. Wellicht dat die motor 11.000 toeren gaat draaien?

    Login om te reageren
  51. Gunther zegt

    9 april 2008 om 21:50

    Dat waren de mooie tijden he pannekoek. Alfa’s voor iedereen uit.

    Login om te reageren
  52. Superturismo zegt

    9 april 2008 om 21:53

    @ pannekoek

    Klopt helemaal! ze hebben zelfs met nog een paar duizend toeren meer gedraaid. het is trouwens 155 V6TI DTM, 155 GTA was een andere met een 2.0 Turbo 400+ pk

    Login om te reageren
  53. raptor zegt

    9 april 2008 om 21:58

    als je de nieuwe opbouw van bmw bekijkt(motor) wat een ontwikkeling die al heeft,hoge toeren maken is geen probleem maar de kleppen moeten kunnen volgen….
    ze zijn al lang bezig met elektronische gestuurde kleppen,maar was nog niet bedrijfszeker omtrent de computer aansturing enz…
    Ik zal er niet van versteld staan deze gegevens kunnen kloppen.
    bi-turbo opstelling voor hoge en lage
    doen ze nu al bij bmw zowel diesel als benzine,wel verschil van opstelling de ene in serie en ander paralel als ik me niet vergis..

    raptor

    Login om te reageren
  54. w0o0dy zegt

    9 april 2008 om 22:00

    Een Nissan S15 drag racer die even laat horen hoe 11.000 toeren kan klinken… (naaimachientje!)
    http://www.youtube.com/watch?v=O2dDQqRMpGk

    En natuurlijk is het er al…. Spoons Integra Type R
    http://www.youtube.com/watch?v=0_CmhEL49mY

    Login om te reageren
  55. Lampuhkap zegt

    9 april 2008 om 22:04

    RB25DET – 2,5 liter 6 in-lijn,enkele turbo
    RB26DETT – 2,6 liter 6 in-lijn, twin turbo
    RB30DET – 3,0 liter 6 in-lijn,enkele turbo

    Login om te reageren
  56. fruitautomatenverhuurder zegt

    9 april 2008 om 22:04

    :D

    Login om te reageren
  57. Lampuhkap zegt

    9 april 2008 om 22:06

    Heyhuub schrijft,
    9 April 2008 om 21:11

    Nou maat, 13k rpm allang gezien en gehoord. 15k ook. 10k rpm word MAKKELIJK gehaald, zelfs met de geboorde 2,7 of zelfs 2,8 liters

    Login om te reageren
  58. STJ zegt

    9 april 2008 om 22:07

    @Sven

    Ik weet heus wel dat de RB25DET bestaat en het is niet zo simpel als maar een turbo toevoegen om de 26 te maken. De internals verschillen heel veel tussen de RB25 en 26. Want met de RB25 haal je maximaal 550PK en met de RB26 is zelfs 1000PK haalbaar als je de internals verbouwt.

    Login om te reageren
  59. STJ zegt

    9 april 2008 om 22:10

    @Lampuhkap

    De RB30DET is eigenlijk nooit door nissan verkocht. De RB30DE werd alleen in australie verkocht. De RB30DET wordt gemaakt door tuners, onderkant van de RB30 met de head van de RB26.

    Login om te reageren
  60. Sven zegt

    9 april 2008 om 22:13

    @ STJ,

    Met een RB25 kun je veel en veel meer scoren, de RB26 met het meeste vermogen gaat lachend over de 1000pk heen, zelfs over de 2000pk heen. Die scoort namelijk 2600pk.

    Login om te reageren
  61. w0o0dy zegt

    9 april 2008 om 22:14

    Ferrari v12 die ruim 11.000 toeren draait…..
    http://www.youtube.com/watch?v=uy5G3VHuBXo

    Login om te reageren
  62. Bishop zegt

    9 april 2008 om 22:24

    Klinkt wel logisch hoor om op zo’n motor dan ook nog een turbo te zetten. weet je hoeveel lucht je wel niet nodig hebt bij 11000toeren. Als je atmospherisch blijft draaien gaat je luchtsnelheid bij de inlaatpoorten al snel naar de geluidsgrens. Daar zal deze nooit overkomen en je motor dus nooit meer gaan leveren. om toch meer vermogen eruit te halen pers je dat er dan gewoon in met een turbo. Dus met de zelfde snelheid of zelfs minder pers je gewoon meer lucht erin.
    En ik denk ook dat men zich wel moet realiseren dat een belasting van een motortje op een motor in vergelijking met een auto totaal in het niets valt. het gewicht wat je moet meenemen is bij een auto echt zoveel meer. Niet te vergelijken.

    Login om te reageren
  63. Sven zegt

    9 april 2008 om 22:26

    Die 2600pk is overigens niet op normale benzine, en is in de verste verte niet meer gelijkend aan de normale RB26DETT. Op normale benzine is de max zo’n 1500pk, er is een bedrijf in engeland want 20000km heeft rondgereden met een 1000pk sterke Skyline zonder de boel weer uit elkaar te hoeven halen.

    Login om te reageren
  64. sebastian zegt

    9 april 2008 om 22:26

    als we nu er toch over beginnen…
    alfaatje 164 met 14000 toeren v10
    http://www.youtube.com/watch?v=cQigN057dMw
    http://www.velocetoday.com/images/september07/pc7.jpg

    Login om te reageren
  65. Heyhuub zegt

    9 april 2008 om 22:47

    @Henk

    Die BMW die met de Superbikes gaat meedoen zal waarschijnlijk eerder 15000+toeren gaan draaien.

    @ de rest

    Tuurlijk, zullen we ff allemaal racers en zwaar getunede bakken opnoemen, zal ik maar niet over formule 1 en Motogp machines beginnen beginnen?

    Login om te reageren
  66. Kelthas zegt

    9 april 2008 om 23:07

    Niemand die een E30 M3 te koop weet staan in België, Duitsland of Nederland? Deze mag (carroserie) in opknapstaat verkeren. Motorisch moet hij wel inorde zijn.

    Login om te reageren
  67. RenesisHP zegt

    9 april 2008 om 23:12

    45000 toeren in een Gallardo. ;)
    http://images.hobbytron.com/SCH-K034-lg.jpg

    Login om te reageren
  68. sebastian zegt

    9 april 2008 om 23:14

    @ mx5-owner
    een gallardo in imprezavorm zeker ;)

    Login om te reageren
  69. RenesisHP zegt

    9 april 2008 om 23:16

    Shit, verkeerde link.
    http://video.google.nl/videoplay?docid=-6362171479583782156&q=40000+rpm+in+a+car&total=1&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
    Deze is leuk, 200mph.
    http://video.google.nl/videoplay?docid=-6362171479583782156&q=40000+rpm+in+a+car&total=1&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

    Login om te reageren
  70. dekster zegt

    9 april 2008 om 23:45

    Luister eens, hoe meer toeren hoe minder mooi het geluid. http://www.youtube.com/watch?v=bZTWso6Xn5M

    Login om te reageren
  71. RenesisHP zegt

    9 april 2008 om 23:52

    @dekster.

    Nope, ben ik niet met je eens. ;)

    Login om te reageren
  72. yannick zegt

    9 april 2008 om 23:54

    @ nijntje (helemaal bovenaan)

    ik vond het vroeger ook een lelijk hok!
    maar toen kende ik er niets van… nu geef echt veeel voor een M3 van dit jaar te bemachtigen!!! de OER(degelijke) BMW MMM!

    (en het ergste is… er staat hier een 6straten verder het eerste model M3, rijd er zo’n oude knar mee rond… ik daar naartoe op een dag…
    “hallo, ik ben yannick, ik zou graag uw wagen kopen.”

    jammergenoeg zei hij: “dat zal niet gaan, auto gaat naar men KLEINzoon als ik niet meer kan rijden binnenkort.”

    dat was extreem zuur zuur zuur…

    Login om te reageren
  73. CSL zegt

    10 april 2008 om 00:12

    Ik denk dat BMW het over een blok heeft voor haar Motorfietsen.

    Ik had geloof ik laatst een filmpje geplaatst van Spoon “Civic TypeR Hot Swap F20C”

    F20C die over 12000 “betrouwbare” toeren gaat.
    Check vooral 2:26 bij terugschakelen.
    Deze blok is ogebouwd en je kan volgens Spoon dit de hele dag lang doen :)

    Login om te reageren
  74. SimonMc zegt

    10 april 2008 om 00:24

    @W0o0dy: he dat is nu ook weer toevallig dat je dat filmpje post van die Spoon Integra type R, en ik maar een half uur aan het zoeken daar naar…

    Wist wel niet dat het over een Spoon Integra ging, toen ik het filmpje voor het eerst zag, stond er bij de beschrijving dat hij volledig “stock” was, met alleen andere drukveren ( of zoiets ).

    Kon het toch moeilijk geloven eigenlijk dat hij volledig standaard was.

    Login om te reageren
  75. Mpower zegt

    10 april 2008 om 01:01

    Kon het maar, weer een schreeuwerige viercilinder in een lightweight body. ik wil het niet zeggen, maar goeie oude tijden. Er zijn ook zoveel mensen die denken zoals ik! Maw er is een gat in de markt!

    Dombo’s (lees: autofabrikanten) ontwikkel een auto zoals hieronder beschreven.

    Motor: 1.8i Natural Aspirated
    Vermogen: +/-180 pk.
    Gewicht: +/-1000kg
    Aandrijving: RWD
    Luxe: Geen, met als optie: Stuurbekrachtiging, Elektrisch pakket et cetera.
    Instapprijs: 10.000 euro

    Less is more, hier heb je echt plezier aan of niet Wooody?

    Jammer dat autofabrikanten nog steeds bezig zijn met het standaardiseren van processen. Door het streven naar massa individualisering worden de oer segmenten genegeerd. Het is belangrijk om in deze dynamische branche jezelf flexibel in te stellen, om zo vraaggestuurde producten kunt aanbieden. Luister eens wat de klanten willen, hoeveel autofabrikanten hebben een officiële community waar ECHT ruimte wordt geboden voor consumenten om hun stem te laten horen en suggesties te plaatsen zonder de drempel daar te hoog voor is? Juist, de Fiat 500 is op dat platform ontwikkeld, resultaat, instant uitverkocht! Het werkt dus wel, consumer driven innovation is the future, get in or get lost!

    Login om te reageren
  76. Frank zegt

    10 april 2008 om 02:53

    Quote “Voor wat betreft de betrouwbaarheid: hij in ieder geval niet zo in de VS verkocht worden denk ik. Daar trapten ze over het algemeen S2000’s met koude motor door naar 9000 toeren waardoor alles kapot liep. Ze worden sindsdien geleverd met een minder hoogtoerige 2.2.”

    In de S2000 zit een toerentalbegrenzer die bij koude motor zoals bij BMW bijvoorbeeld verhinderd dat je de motor om zeep kan halen. Dus koud kan je geen 9000 toeren draaien! De 2.2 versie is er gekomen uit vraag naar iets meer koppel door de Amerikanen. Door de grotere slag is het toerental naar beneden gehaald.

    Login om te reageren
  77. rider zegt

    10 april 2008 om 08:10

    jammer dat de bron niets vermeld over de inhoud van het blok. het lijkt me eerder, gezien het vermogen wat ze voor ogen hebben (220-260pk) dat het een klein blokje wordt. 1,6liter ofzo. dan is 11000tpm met turbo’s met dit vermogen realistisch. maar ik denk eerder dat er hier sprake is van verwarring. ik denk zelf dat BMW werkt aan 2 motoren. de eerste is biturbo en de tweede is hoge toeren (11000tpm maximaal). allebei zullen ze nu wel op de testbank staan om uit te doktoren welke milieuvriendelijker is. brandstof verbruik en Co2 discussie is immers nog steeds aktueel.

    Login om te reageren
  78. w0o0dy zegt

    10 april 2008 om 08:11

    @Mpower: lijkt me een strak plan, maar dan zou ik graag nog roadster/cabrio aan het wensenlijstje toevoegen..
    180pk bij 1000 kg lijkt voor de mensen hier niet veel, maar een mx5 NA 1.8 weegt bijn 1000kg en met 131pk is die auto serieus leuk om mee te spelen. Niet supersnel, maar gewoon genoeg power om te sturen met het gas en de kont wat te laten driften. Goede gewichtsverdeling en een sequentiële versnellingsbak en je hebt een stuk superspeelgoed.

    BMW maakt goede motoren, maar een turbo die 11:000 toeren draait… dan moet je iets verzinnen om de turbo bij lagere toeren aan de gang te krijgen. Het moet namelijk een aardige turbo zijn wil die het bij 11:000 toeren nog kunnen bijhouden (betrouwbaar blijven) dus heb je dan bijna altijd te maken met een fors turbo-gat bij lage toeren. Een compressor kan helpen, maar die zou dan bij hogere toeren losgekoppelt moeten worden. Of je gebruikt een compressor met ingebouwde transmissie waardoor het hele feest bij een bepaald toerental gewoon opnieuw begint…. (check de site van Antonov plc in de UK)

    Login om te reageren
  79. Roy zegt

    10 april 2008 om 10:30

    haha 11000 toeren, hoezo te veel initial D gekeken?

    Maar je kan een motor zo veel toeren laten draaien als je wilt, gewoon een kwestie van de slag verkleinen en de kleppen aanpassen. Maar, hoe kleiner de slag hoe minder koppel je zult hebben en het zal denk ik ook niet efficient zijn voor je brandstof verbruik. Maar dat laatste weet ik niet zeker.

    Login om te reageren
  80. Juppe zegt

    10 april 2008 om 11:15

    Sinds wanneer is koppel afhankelijk van de slag? (Bij gelijkblijvende cc’s)

    Login om te reageren
  81. Super zegt

    10 april 2008 om 11:36

    @juppe
    langere slag is volgens mij een hogere compressieverhouding = meer lucht = meer brandstof dus meer koppel. Maar met het hele turbo/compressor verhaal wordt het wat moeilijker om in te schatten.

    Login om te reageren
  82. Super zegt

    10 april 2008 om 11:39

    @juppe
    Ik denk ook dat een langere slag betekent dat er meer “arm” aan de krukas zit waardoor het koppel (kracht*arm) groter wordt. De zuigersnelheden (niet krukassnelheden) en versnellingen worden dan ook een stuk groter.

    Login om te reageren
  83. Arnoud zegt

    10 april 2008 om 12:07

    @ Super:
    Hogere compressie verhouding betekent vooral hogere verbrandingsdruk, dit heeft veel meer invloed op het koppel dan het kleine beetje meer lucht en brandstof. Als ik een cilinder heb met een hoogte van 100mm en de verbrandingskamer is 10mm hoog. Dan heb ik een compressie verhouding van 10:1
    Als ik de slag nu met 5mm verleng wordt de verbrandingskamer met 5mm verkleind. De comressie druk wordt verdubbeld. Maar de hoeveelheid lucht in de cilinder neemt met slechts 5% toe.

    Nadeel van lange slag motoren is dat je geen hoge toerentallen kan draaien. De radiale versnellingskrachten in de motor, veroorzaakt door de drijfstang, worden dan namelijk gigantisch groot. Dus moet je een “overvierkante” motor hebben. Dat wil zeggen dat de boring groter is dan de slag. F1-motoren hebben dat ook.

    Login om te reageren
  84. Juppe zegt

    10 april 2008 om 12:31

    @Super,
    De compressieverhouding staat los van de boring/slag verhouding. Dat kun je in alle gevallen vrij bepalen. Natuurlijk kun je het wel aanpassen door de slag te veranderen zoals Arnoud zegt, maar bij een nieuw te ontwerpen motor ben je er vrij in. Als je iets van de bovenkant van de zuiger weg vijlt (bij wijze van), heb je al een lagere compressieverhouding, maar dezelfde cc’s. Net als een dikkere/dunnere koppakking.

    Er wordt vaak gedacht dat door de langere arm (aan de krukas idd) je meer koppel krijgt. Maar met gelijkblijvende cc’s betekent een langere slag een kleinere boring. Kracht op de zuiger is druk*oppervlak, en dat compenseert het effect van de grotere arm. Uiteindelijk maakt het voor het koppel geen verschil.

    Maar…. vaak hebben korte slag motoren wel minder koppel (vooral in het laag toeren gebied), maar dat heeft er mee te maken dat die motoren afgesteld zijn voor de hogere toerentallen, en daardoor minder koppel bij laag toeren hebben. Dat ligt vooral aan het profiel van de nokkenas. Een vtec motor heeft bv wel relatief veel koppel bij een laag toerental, door z’n 2 nokkenasprofielen (b16a bijna vlak koppel van pak ‘m beet 2500rpm tot 7500rpm)

    Login om te reageren
  85. Mpower zegt

    10 april 2008 om 13:55

    @ wooody

    Absoluut, 180pk en een gewicht van 1000 kg is serieus speelgoed. Ik heb pas mijn Polo 6n2 gti verkocht (klik op mijn naam voor de link). Dat ding woog 984kg met een zielige 125pk aan vermogen. Resultaat, 230 op de teller en snelle versnelling. Alleen jammer dat het een FF was, met een FR constuctie had je relatief gezien minder whp maar wel meer fun.

    Een roadster of cabrio constructie is fijn, maar heeft ook nadelen. Denk maar aan het gewicht, zwaartepunt, en gewichtsverdeling etc.

    En ja een hetero hoef je niet uit te leggen dat een MX-5 een van de beste rijdersauto’s is.

    Login om te reageren
  86. Dodge Challenger zegt

    10 april 2008 om 13:58

    E30 M3 RULLEZZZZZZZZZZ!!!!!! verhaal is trouwens niet geloofwaardig

    Login om te reageren
  87. Arnoud zegt

    10 april 2008 om 15:32

    @ Dodge Challenger

    Intelligente reactie. Leg ‘ns uit waarom het niet geloofwaardig is dan?

    Login om te reageren
  88. Mpower zegt

    10 april 2008 om 16:16

    @Arnoud

    Intelligente reactie, leg eens uit waarom dit wel geloofwaardig zou kunnen zijn?

    Login om te reageren
  89. fruitautomatenverhuurder zegt

    10 april 2008 om 16:28

    @mpower
    een roadsterconstructie kan juist preferabel zijn boven een gesloten auto, immers het verlies aan stijfheid door het weglaten van een dak is constructief opgevangen door het chassis te verstevigen. de zwaartepunt verlaagd zich daardoor…
    in de racerij zie je dat veelal terug…

    Login om te reageren
  90. fruitautomatenverhuurder zegt

    10 april 2008 om 16:31

    daarom begrijp ik die idiote keus van bmw niet om de m3 met stalen klapdak uit te voeren, laat staan de berichten van de nieuwe z4… ook met stalen klapdak

    Login om te reageren
  91. Jimmie zegt

    10 april 2008 om 16:41

    @fruitautomatenverhuurder, een roadster weegt stukken zwaarder, haalt de stijfheid niet van een dichte, zwaartepunt zal ongetwijfeld wat dalen, maar dat vind jij in totaal gezien een voordeel?

    @Mpower lekkere teller als die er zo’n 50 naast zit

    Login om te reageren
  92. fruitautomatenverhuurder zegt

    10 april 2008 om 16:48

    @jimmie
    enkele voorbeelden van roadsters:



    waarom denk jij dat deze winners open zijn ingevoerd, 1x maal raden..

    Login om te reageren
  93. fruitautomatenverhuurder zegt

    10 april 2008 om 17:04

    ingevoerd moet uitgevoerd zijn.

    Login om te reageren
  94. CSL zegt

    10 april 2008 om 17:05

    @Mpower
    180pk bij 1000kg is eigenlijk heel makkelijk.
    Die rijden er zat rond. Namelijk Honda CRX V-tec. Die 1.6 draaid makkelijk 9000 toeren.

    Login om te reageren
  95. Juppe zegt

    10 april 2008 om 17:38

    @fruitautomatenverhuurder,
    Omdat dat volgens de reglementen moet. Een dichte wagen is aerodynamisch gezien ook beter. Meestal moet je voor de beste oplossingen niet naar de racerij kijken, want de beste oplossingen worden daar altiid verboden zodat de snelheden niet te hoog worden en het te gevaarlijk wordt (zie formule 1).

    Login om te reageren
  96. Mpower zegt

    10 april 2008 om 17:45

    @fruitautomatenverhuurder
    Je hebt gelijk, maar dan ga je wel richting een atom of een catherham. Ik doelde op een praktische auto die bovendien goedkoop moest zijn.

    @CSL
    Precies, zo moeilijk zou dat niet moeten zijn! Maar het is er niet in een configuratie zoals ik die heb opgesteld.

    Login om te reageren
  97. fruitautomatenverhuurder zegt

    10 april 2008 om 18:18

    @ juppe
    contradictio…
    voor de beste oplossingen moet je juist wel in de racerij kijken, omdat daar de problemen het snelst zichtbaar zijn. de restricties komen pas later…
    in de le mans series zag je de laatste jaren een duidelijk voordeel voor open sportwagens in de lmp 1 en 2 klasse. het heeft iig niet altijd met regelementen te maken.
    ik moet wel zeggen dat peugeot hard heeft toegeslagen de eerste race, met een dichte wagen…

    Login om te reageren
  98. CSL zegt

    10 april 2008 om 18:46

    @Mpower
    Neej alleen die CRX V-Tec kun je nog veel lichter maken. 850KG moet haalbaar zijn.
    Er rijden ook zat gestripte S2000 rond met zo’n 1000kg en minstens 250pk.
    Dus keuze zat. Anders heb je natuurlijk altijd de MR2, die origineel nog geen 950kg weegt en een middenmotor heeft met genoeg vermogen. Anders gooi je een 1.8 celica blokje erin met standaard 192pk.(exact hetzelfde motor met andere kop). Er zijn ook zat superchargers te krijgen om die blok zo’n 300pk te geven. Samen met 950kg moet het wel lukken ;)

    Login om te reageren
  99. Pannekoek zegt

    10 april 2008 om 19:20

    @ fruitautomatenverhuurder

    Dan noem je ook een paar ‘roadsters’ op zonder deuren, waardoor de auto idd een heel sterk chassis heeft. Maar kan jij ook een roadster noemen met deuren, die even sterk is als zijn dichte broer, zonder meer gewicht te hebben?

    Login om te reageren
  100. luit tinke zegt

    10 april 2008 om 19:36

    @fruitautomatenverhuurder
    het open uitvoeren van een le mans proto heeft ook met de aerodynamica te maken
    http://www.mulsannescorner.com/techarticle1.htm

    het is pas van de laatste jaren dat het goed gelukt is om een goeie dichte LMP auto te maken.
    En niet alleen peugeot heeft een goeie dichte LMP, ook bentley had er een, en aston martin heeft er een ontwikkeld, uit spanje komt ook een dichte LMP dit jaar.

    Login om te reageren
  101. w0o0dy zegt

    10 april 2008 om 20:03

    @CSL: ik denk dat het nog makkelijker kan….. een Elise MkI 111s met een beetje chiptuning, andere uitlaat, nieuw inlaattraject/luchtfilter….. kom je op zo’n 160 pk @714kg….en dat met de stijheid van dat aluminium chassis, de lotus wielophanging…….. all you need

    Login om te reageren
  102. w0o0dy zegt

    10 april 2008 om 20:08

    @Pannekoek…. de mx5 is ontworpen als cabrio…, de elise ook, de z4.. een dichte versie zou stijver kunnen zijn, maar het is niet nodig.

    Login om te reageren
  103. hayabusa_boy zegt

    10 april 2008 om 20:21

    nice!

    Login om te reageren
  104. ///M-lover zegt

    10 april 2008 om 21:04

    hmm, waarom niet een ‘remake’ van de e30 M3? duw er een een hoogtoerig 2.3 blokje (+- 9500/min).
    PS: uit een oud 2.3 e30 M3 blokje komt mits wat verbouwen ook al +-270 pk , @8000rpm … kan je daar 9500 van maken en directe injectie…. 300+ pk mag niet moeilijk zijn, en dan een lekker lichte karosserie met een E30 look!
    Velen zouden god dankbaar zijn :p

    Login om te reageren
  105. Pannekoek zegt

    10 april 2008 om 22:34

    @ wo0ody

    ”Scoring 14,500Nm/degree in BMW’s torsional stiffness test, the M Roadster is pretty stiff for an open car, and despite its wide 225/45 and 255/40 rubber on 8.0J and 9.0J x 18-inch alloys rubber, scuttle shake on poor roads in minimal. Even so, it does not come close to the Coupé’s impressive 32,000 Nm/degree, which is more than double the Roadster’s rigidity. ”

    Audi TT Coupé: 19,000 Nm/degré
    Audi TT Roadster: 10,000 Nm/degré

    Ferrari 430:17,330 Nm/degré
    Ferrari 430 cabrio: 10,200 Nm/degré

    Ford Mustang 2003:16,000 Nm/degré
    Ford Mustang 2005:21,000 Nm/degré
    Ford Mustang 2003 cabrio: 4,800 Nm/degré
    Ford Mustang 2005 cabrio: 9,500 Nm/degré

    Jaguar XK Coupe 4.2 V8: 29,600 Nm/degré
    Jaguar XK cabrio 4.2 V8: 15,300 Nm/degré

    Porsche 911 Turbo 996:27,000 Nm/degré
    Turbo Porsche 911 996 cabrio: 11,600 Nm/degré

    Bugatti Veyron: 60,000 Nm/degré :o

    Login om te reageren
  106. Pannekoek zegt

    10 april 2008 om 22:37

    Trouwens het chassis van een Veyron is meer dan 2 keer zo stijf als die van de Ferrari F2000.. :o

    En ik vondt deze nog:

    Aston Martin DB9 Cut: 27,000 Nm/degré
    Aston Martin DB9 Cabrio: 15,500 Nm/degré

    Login om te reageren
  107. RenesisHP zegt

    10 april 2008 om 22:52

    Mazda Rx-8: 30,000 Nm/deg. :P

    Login om te reageren
  108. bmw6cil4life zegt

    10 april 2008 om 22:55

    ik weet cker dat ze bij BMW een motor kunnen bouwen die 11.000 rpm kan draaien. maar ik betwijfel of dit bericht waar is aangezien je maar 260pk hebt incl 2 turbo`s.

    lijkt me wel heerlijk klinken als jij bij een stoplicht weg rijdt :D

    Login om te reageren
  109. w0o0dy zegt

    10 april 2008 om 23:06

    @Mx5 owner: de NA haalt maar ongeveer 6000nm…. Nou èn? LOL, de mx5 heeft vrijwel geen last van gekraak, laat staan dat je het gevoel hebt dat de auto buigt….

    Over die BMW motor (van de geruchten), een hoog toerental is wel leuk, maar heeft ook nadelen. De motoren hebben vaak erg weinig koppel onderin. Dat kun je evt opheffen door een hoger stationair toerental, maar dat is slecht voor het verbruik en herrie en uitstoot etc. Als je motor pas boven de 8000 toeren op stoom begint te komen dan zal de auto enorm langzaam lijken totdat je eindelijk wat toeren op te telle hebt… dat werkt toch niet echt…. Aan de andere kant… met turbo’s of compressor kun je dat opheffen… maar wat is dan nog het voordeel van dat enorm hoge toerental?

    Login om te reageren
  110. RenesisHP zegt

    10 april 2008 om 23:22

    @wOoOdy.

    Neem mij nou toch niet zo serieus man. ;)
    Ook al kraakt het wel, het ongemak staat in schril contrast met het rijplezier. :D

    Login om te reageren
  111. RenesisHP zegt

    10 april 2008 om 23:29

    @wOoOdy.

    Is het niet gewoon de vraag of BMW hiermee een racegevoel wil geven op een lichtgewicht manier? De viercilinders worden gebruikt in de racerij, dus de connectie is snel gemaakt.
    Afwijken van de concurrentie tijdens de turbohype kan ook heel leuk zijn. ;)

    Login om te reageren
  112. CSL zegt

    10 april 2008 om 23:31

    @w0o0dy
    Dan kun je netzogoed een kitkar nemen. maar nee geen lotus. Onnodig duur. Getickelde MR2 of een S2000 snel zat voor genoeg lol.

    “erg weinig koppel onderin”

    En waarom hebben ze weinig koppel onderin?
    Als ik naar alle hoogtoerige BMW blokken kijk dan is de koppel-curve behoorlijk goed voor elkaar. De motoren worden hoogtoeriger, netals bij de M3 maar toch wordt de koppel-curve steeds beter!!
    Ik heb persoonlijk nooit met geen enkel BMW gebrek aan koppel gehad :)

    @Pannekoek
    Wil je een stijve cabrio?
    koop een S2000, ik dacht zo’n 22,000 Nm. Met een paar goede stabilisatorstangen natuurlijk verder te verstevigen.

    Login om te reageren
  113. JH zegt

    11 april 2008 om 00:50

    Er is een turbomotor die relatief hoge toeren draait, de Porsche GT2 (6700 toeren) wat echter nog lang geen 11000 is…geloof dat de Porsche vanwege het toerental al speciale keramische turbines heeft (dus erg prijzig) dus lijkt me stug dat dat in een auto verbouwd kan worden die veel goedkoper moet worden…misschien hebben ze het over de nieuwe K46 motorfiets met 190pk 1-liter motor…

    Login om te reageren
  114. fruitautomatenverhuurder zegt

    11 april 2008 om 12:26

    @Pannekoek
    een echte goede roadster wordt van meet af aan ontwikkeld als roadster en niet als cabrioversie van en bestaand model, me dunkt… ;)

    Login om te reageren
  115. sebastian zegt

    11 april 2008 om 12:35

    @ woody
    “maar wat is dan nog het voordeel van dat enorm hoge toerental?”
    mij lijkt, hoe hoger het toerental hoe hoger de krukasomwenteling dus meer pk. een echte rijdersmotor heeft naast een redelijk koppel een zo hoog mogelijk toerental, dus een zo groot mogelijk gebied waarin een voldoende koppel aanwezig is. daarom is diesel zo’n crime…

    Login om te reageren
  116. Juppe zegt

    11 april 2008 om 14:27

    @Pannekoek,
    Waar heb je die getallen vandaan gevist?

    Login om te reageren
  117. CSL zegt

    11 april 2008 om 17:46

    Wat levert die WTCC 2liter 4 cilinder van BMW? Zo’n 280pk toch?

    Login om te reageren
  118. w0o0dy zegt

    11 april 2008 om 22:21

    @Csl: ja bijna 280, officieel zit ie op 278. De nieuwe Honda Accord van Thompson (die de eerste paar races moest missen komt volgens het team echt op 280 uit.

    @sebastian: mijn punt was… als je al veel koppel en pk’s kan halen door turbo’s dan voegt dat hoge toerental niet zoveel toe…. het zal namelijk erg moeilijk zijn die turbo’s zo te ontwikkelen/gebruiken dat ze zowel bij lage toeren als bij hoge goed werken…. dan kun je misschien beter kiezen voor een max toerental van 8000 of zo. Van 3000 tot 8000 is al heel veel toeren om mee te spelen… meer dan genoeg.

    Of men kiest voor 7000 tot 11.000 toeren bruikbaar toerental… maar ja… daar heb je dan in de stad niets aan of je klinkt als je opa die wegrijdt met zijn voet op de koppeling tot aan het overschakelen naar 3, lol.

    Login om te reageren
  119. CSL zegt

    12 april 2008 om 01:05

    @w0o0dy
    Als BMW zegt dat die 278pk heeft dan moet het haast wel 320pk zijn :) vraag niet hoe ik dat weet ;)

    Login om te reageren
  120. CSL zegt

    12 april 2008 om 01:57

    nog iets…
    BMW will join SEAT with the diesel engines in the World Touring Car Championship next year. The German manufacturer has begun developing a new engine for the 320si E90 that runs on diesel. But BMW Motorsport boss Mario Thiessen does not like it.

    Login om te reageren
  121. Pannekoek zegt

    12 april 2008 om 02:57

    @ Juppe

    Van het http://www.. ;) Heb je daar wat aan.. !?

    Niet.. ?! :o

    Tik dan in bij google: chassis rigidity, of iets dergelijks.

    Login om te reageren
  122. JH zegt

    13 april 2008 om 18:25

    @w0o0dy: misschien is dat het wel; een turbo die losgekoppeld wordt na ~7000 toeren? De motor levert zijn topvermogen bij een hoog toerental en om dat te compenseren werkt de turbo alleen onderin. Als dan de grens kwa toerental bereikt wordt worden ze losgekoppeld…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North