• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verbruik van 1 op 4414? Het kan!

Auteur: CasperH, gepost 6 mei 2010 om 22:58 – 61 Reacties

Shell Eco Marathon


De Shell Eco Marathon is bezig en er is een nieuw record gevestigd!

Het Team Polyjule Polytech Nantes heeft een record gezet met een auto op waterstof. Met slechts een liter van dat spul (en iets andere stickers dan op de hierboven afgebeelde auto van vorig jaar) reed het prototype 4414 kilometer op de Lausitzring in Duitsland. Daardoor sneuvelde het vorige record uit 2005 van 3836 kilometer wat in handen was van ETH Zurich uit Zwitserland. Het geheim zit hem in technische perfectie, aldus het team. Door de elektrische systemen te optimaliseren werd een minimaal verlies van energie gerealiseerd.

De race was een dag eerder begonnen omdat er voor vandaag slecht weer werd voorspeld. De voorspelling kwam uit dus vandaag heeft de race stilgelegen maar morgen zullen alle deelnemers de baan weer opgaan. Er doen 213 teams mee uit 22 landen. Nederland is vertegenwoordigd met negen auto’s.

Met dank aan Frank voor de tip.

Ook interessant!

  • Shell recharge
    Wat kies jij? Elektrisch, waterstof of benzine?
  • Hyundai waterstof
    Hyundai presenteert 690 pk waterstof monster
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Land Rover gooit waterstof in de Defender

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, shell, Techniek, waterstof

Vorig bericht: « Mag het ietsje minder zijn? Shelby GT350 zonder turbo
Volgend bericht: VW Golf GTI Adidas en GTI Excessive »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mr_Yigit zegt

    6 mei 2010 om 23:05

    WTF! Knappe prestatie hoor. :D Wanneer voor de publieke massa?

    Login om te reageren
  2. MrJones zegt

    6 mei 2010 om 23:16

    WTF is dat voor een ding op de foto!?!?

    Login om te reageren
    • atakan zegt

      7 mei 2010 om 08:39

      @MrJones: Iets wat 1 op 4414 verbruikt misschien :P !!

      Lijkt meer op een rups.

      Login om te reageren
  3. Willem_vd_Velde zegt

    6 mei 2010 om 23:21

    Heel erg knap, denk dat me cadillac ongeveer 1000 liter had verstookt op dezelfde afstand :P

    Login om te reageren
  4. ErikkNL zegt

    6 mei 2010 om 23:22

    Dat is echt ziek! Knappe prestatie. Al is 1/10 later al mogelijk op normale auto’s dat zou al super zijn!

    Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    6 mei 2010 om 23:31

    En hoe snel accelereert hij naar de 100 km/h? Toch onmisbare cijfers voor autoblog…

    Oh, hij haalt maar 30? En accelereert daar naartoe in 30 seconden? Juist ja…

    Dit soort waarden zijn leuk, in de praktijk zal zelfs een tiende (@ ErikNL) bij auto’s van normaal formaat met normale voorzieningen gewoon onmogelijk zijn natuurlijk. Ach, hopelijk komen ze met wat mooie, bruikbare innovaties. :)

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      6 mei 2010 om 23:43

      @Citrofiel:

      Je weet maar nooit, de techniek staat niet stil ;)

      Login om te reageren
  6. dw zegt

    6 mei 2010 om 23:36

    Je kunt ook 0 op 0 rijden door niet van je plaatst te gaan

    Login om te reageren
    • Charlie zegt

      6 mei 2010 om 23:45

      @dw: Maar met 4414 gereden kilometers zijn ze weldegelijk van hun plaats gekomen. Loser.

      Login om te reageren
  7. fant zegt

    6 mei 2010 om 23:43

    holy shit O_o episch! 1 op 100 in normale auto’s zou al leuk zijn. Alhoewel ik wel in dat bus-gedrocht zou willen rijden als ik maar 1 keer in de 10 jaar hoefde bij te vullen hoor :P

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      7 mei 2010 om 09:29

      @fant:

      bus gedrocht? guess again, die opstaande witte stukjes die je achter het voorruitje ziet zijn de tenen van de bestuurder. die kerel kijkt over zn eigen ballen heen naar voren toe om eens te zien waar hij heen gaat..

      niks bus, meer een soort hele lage ligfiets..

      Login om te reageren
  8. D-Drive zegt

    6 mei 2010 om 23:45

    Prachtig, fundamenteel onderzoek omzetten naar praktijk situaties. Gaat vast nog een paar jaar duren voordat wij ermee te maken krijgen, maar sommige dingen breken altijd door. (En wie daar een neus voor heeft wordt rijk)

    Login om te reageren
  9. Mr. V8 zegt

    7 mei 2010 om 00:02

    He, een rijdende dildo met een voorruit. Dat is nog eens iets dat je niet elke dag ziet!

    Login om te reageren
  10. RobertJ zegt

    7 mei 2010 om 00:10

    Mooie prestatie. Er is ook heel veel mogelijk in personenauto’s, maar de opslag van de waterstof is gewoon nog niet rendabel geloof ik.

    Login om te reageren
  11. Tuned. zegt

    7 mei 2010 om 00:19

    @Citrofiel
    Klopt, want bij een hoge acceleratie is de wrijving ook een stuk groter. In de praktijk zal deze enorm zuinige auto natuurlijk belachelijk onpraktisch zijn, alleen de vorm al. Blijft uiteraard wel een leuk initiatief.

    Login om te reageren
  12. Duidelijk zegt

    7 mei 2010 om 00:52

    Oke leuk, maar volgens mij heb je wel een pak meer energie nodig dan 1 liter benzine om die 1 liter Waterstof te maken.
    Ook is het 1 liter.. maar in welke toestand? Ik vind het nogal raar om over een hoeveelheid gas in de vorm van volume te spreken en niet in massa.

    MAAR(!!!) wel een knappe prestatie. Daar zeker niets van terug. Enkel commentaar op de manier waarop het naar buiten gebracht word.

    Login om te reageren
    • Appie zegt

      7 mei 2010 om 07:17

      @Duidelijk: Het zal dan ook wel gaan om waterstof in vloeibare toestand lijkt me..

      Login om te reageren
  13. Robin zegt

    7 mei 2010 om 01:05

    Dit soort gasten moeten serieus zwaar gesponsord worden i.p.v. die 1 of 2 miljoen dollar.

    Login om te reageren
  14. Autogek zegt

    7 mei 2010 om 07:38

    Dit soort races zijn de proefstations voor auto’s van de toekomst. Net als de solarraces in Australie. Maar nu nog het omzetten naar de gewone auto’s. Hierin ga ik geen boodschappen doen hoor. ;)

    Login om te reageren
  15. jack_abarth zegt

    7 mei 2010 om 08:04

    Als ze nu nog meer hadden willen rijden moet hij/zij volgende keer zijn/haar sneakers thuis laten :)

    Login om te reageren
  16. jack_abarth zegt

    7 mei 2010 om 08:06

    Lijkt wel een rups btw.

    Login om te reageren
  17. AudiQuatro zegt

    7 mei 2010 om 08:10

    leuk, maar hoe hard reed hij dan?? 12km/u??

    Login om te reageren
    • Autogek zegt

      7 mei 2010 om 08:20

      @AudiQuatro: Ze moeten gemiddeld minimaal 23km/u rijden over 16km. ;)

      Login om te reageren
      • AudiQuatro zegt

        7 mei 2010 om 09:04

        @Autogek: Als nog niet echt vergelijkbaar met een echte auto dus.

        Login om te reageren
  18. wuppie zegt

    7 mei 2010 om 08:22

    volgens mij zat er achterin gewoon iemand te fietsen, en die kon niet meer na 4414 km :P

    Login om te reageren
    • atakan zegt

      7 mei 2010 om 08:34

      @wuppie: haha, dat kan ook !

      Die is goed in verbruiken. Maar wij zijn ook heel erg goed met KIP! De beste kip van Kentucky Fried Chicken. :lol: had ik even zin in :)!

      Login om te reageren
  19. atakan zegt

    7 mei 2010 om 08:39

    Ik bedoel meer zo een rups, typfoutje lol :)

    Login om te reageren
  20. Sorcerer zegt

    7 mei 2010 om 08:47

    Zei iemand rups?

    … :P

    Login om te reageren
  21. tonniej zegt

    7 mei 2010 om 08:55

    Er wordt een hoeveelheid waterstof geleverd dat dezelfde energetische hoeveelheid energie bevat als 1 liter benzine.
    Team mag dan zelf kiezen wat voor brandstof er gebruikt wordt en mag dus ook diesel of wat dan ook zijn.

    Login om te reageren
  22. tonniej zegt

    7 mei 2010 om 08:57


    Vlinder??

    Login om te reageren
  23. magux zegt

    7 mei 2010 om 09:06

    rondetijden?
    Hoe snel nordschleife?

    Login om te reageren
  24. Raptor zegt

    7 mei 2010 om 09:25

    1 liter benzine bevat véél meer energie dan 1 liter waterstof!? Knappe prestatie maar niet bruikbaar in de praktijk. Auto is te laag, te klein, te traag en rijdt continu aan constante snelheid. Natuurlijk bespaar je dan brandstof. Wat verbruikt hij als je wat sportiever rijdt? Als dat al mogelijk is…

    Login om te reageren
  25. Simpson zegt

    7 mei 2010 om 09:48

    liggen als je ’s ochtends naar je werk rijd…lijkt me heerlijk…

    Login om te reageren
  26. Tomaaas zegt

    7 mei 2010 om 09:49

    ZINLOOS

    Login om te reageren
  27. Mr. V8 zegt

    7 mei 2010 om 09:51

    Een rups?

    )

    Login om te reageren
  28. Ruben00 zegt

    7 mei 2010 om 09:52

    Login om te reageren
  29. John zegt

    7 mei 2010 om 09:55

    Jongens, dit is autoblog, laten we het wel over auto’s hebben! Zei er iemand rups?

    Login om te reageren
    • atakan zegt

      7 mei 2010 om 10:22

      @John: Ik en Abarth zetten een rups komt iedereen aan!!
      Laten we het dan zou houden: een auto met RUPSbanden?

      )

      Login om te reageren
  30. Mr. V8 zegt

    7 mei 2010 om 10:24

    @ atakan: of rups in het engels:

    )

    Login om te reageren
    • atakan zegt

      7 mei 2010 om 11:56

      @Mr. V8: Doe mij deze Caterpillar maar :oops: !!

      Login om te reageren
  31. Laurens zegt

    7 mei 2010 om 10:39

    Gefeliciteerd met de prestatie ten eerste!

    Beetje jammer dat deze wedstrijd altijd draait om wie de meeste geldschieters kan vinden, want ook hier geld wie de duurste componenten heeft. Die is de beste! (moet er uiteraard nog wel enigszins kunde bij komen kijken.. maar dat is verwaarloosbaar bij de prestatiewinst van de apparatuur.)

    Daarnaast uiteraard goed initiatief zo’n wedstrijd, alleen maak het dan wat meer zoals formule 1. Iedereen moet aan dezelfde regels voldoen en dan eens kijken wie er écht het beste een zuinige auto kan maken!

    Login om te reageren
  32. John zegt

    7 mei 2010 om 10:40

    Of de K-rups?

    Login om te reageren
  33. Gunther zegt

    7 mei 2010 om 10:41

    Een fiets verbruikt nog minder en gaat even hard.

    Login om te reageren
  34. jack_abarth zegt

    7 mei 2010 om 11:20

    @john

    OMFG, die heb je echt goed gevonden!!!

    Login om te reageren
  35. midasracer zegt

    7 mei 2010 om 11:32

    Leuk, maar het betekent niet dat ze werkelijk meer dan 4400km hebben gereden. In de praktijk gooien ze er een vingerhoedje waterstof in (of hoe ze het ook gebruiken), waarmee ze dan een paar rondjes rijden. Vervolgens meten ze de restbrandstof op en voila een fenomenaal verbruik. De komplete auto is geconstrueerd rond de gedachte dat er weinig brandstof in gaat en ze er maar een paar rondjes mee hoeven. Alles is dus superlicht, fragiel en ongeschikt voor een duurproef. Los daarvan zal de bestuurder een psychisch trauma krijgen als hij/zij langer dan een half uur in bovenstaande worst moet liggen. Voor de toekomst van deze technieken zou het beter zijn als Shell realistischer regels voor de zuinigheidsmarathon opstelt. Auto’s dus waar je normaal in kunt zitten en die werkelijk 4000 km kunnen afleggen zonder stuk te gaan.

    Login om te reageren
  36. The360box zegt

    7 mei 2010 om 12:01

    Dit noem ik mierenneuken, deze auto’s zijn toch niet reëel?
    Een slim trucje, rij van de mount everest en feef gwn geen gas meer.

    Login om te reageren
  37. Mr. V8 zegt

    7 mei 2010 om 12:02

    @ atakan: dan ga ik toch voor de K-rups van John in deze vorm. ;)

    )

    Login om te reageren
  38. Mr. V8 zegt

    7 mei 2010 om 12:03

    Deze dus…

    )

    Login om te reageren
  39. lambo4all zegt

    7 mei 2010 om 12:39

    auto? waar is de auto..?

    Login om te reageren
  40. timberleek zegt

    7 mei 2010 om 12:42

    @charlie (en ook autoblog)

    de auto heeft helemaal geen 4414 km gereden. Hij heeft alleen een relatief verbruik van 1/4414 gerealiseerd.

    Er worden 8 rondjes van 3200 meter gereden op een circuit in Duitsland, dus 25,5 km in totaal. Ze mogen hier maximaal 51 minuten over doen, wat neerkomt op zo’n 30 km/h. Daarvoor is blijkbaar 5,8 mL verbruikt en zo kan dan berekend worden dat het voertuig met 1L 4414 km zou kunnen afleggen.

    Login om te reageren
  41. atakan zegt

    7 mei 2010 om 13:03

    @Mr V8: dan wil ik deze.

    )

    Login om te reageren
    • Autogek zegt

      7 mei 2010 om 14:42

      @atakan: Heb ik. Heerlijk. ;)

      Login om te reageren
  42. Cantago zegt

    7 mei 2010 om 15:21

    Wat een toekomst… Iemand een idee hoe veel zo’n ding gebruikt in de file? Als je een Prius voorbij wilt? Als je weer voor het stoplicht moet wachten?

    Login om te reageren
  43. hjkort zegt

    7 mei 2010 om 16:32

    http://www.automotivexprize.org

    Login om te reageren
  44. bassaal zegt

    7 mei 2010 om 19:26

    Dit record is echter alweer ingehaald.. nu 4896 km op 1 liter:
    http://www.nu.nl/opmerkelijk/2243102/4896-kilometer-liter-brandstof.html

    Login om te reageren
  45. MLTB zegt

    7 mei 2010 om 19:44

    Koffietijd, komkommertijd..

    Login om te reageren
  46. Dimglor zegt

    7 mei 2010 om 20:09

    Leuke prestatie! Ik wilde enkel de bestuurder niet zijn :) Klinkt ongelooflijk saai.. De hele tijd waarschijnlijk aan het zelfde trage tempo rijden…

    Login om te reageren
  47. erik zegt

    7 mei 2010 om 20:49

    het smeerolieverbruik is volgens mij nog hoger

    Login om te reageren
  48. Bob zegt

    7 mei 2010 om 21:17

    Lijkt wel een Opel Insignia ;)

    Login om te reageren
  49. JanJansen zegt

    8 mei 2010 om 16:48

    Als mensen in een Prius willen zitten, dan moet hier toch ook een markt voor zijn. Nu ik er over nadenk, als ik hierdoor in de toekomst niet in die openbare veewagen genaamd de trein hoef te zitten ben ik nu al voor!.

    Login om te reageren
  50. Dexter Knight zegt

    9 mei 2010 om 09:33

    Compleet verslag van dit evenement bij onze vrienden van Autozine:

    http://www.autozine.nl/text/847.html

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North