Een van de meest gewilde Ferrari’s F40 kost 5,5 miljoen

Auteur: , 33 Reacties

En jij wilt hem hebben.

Al jarenlang bewijst RM Sotheby’s dat het een van de allerbeste veilinghuizen ter wereld is, door keer op keer de meest bijzondere auto’s onder de hamer te plaatsen. Volgend jaar brengt het veilinghuis naast een aantal andere fijne bolides een van de meest gewilde Ferrari’s F40 LM naar een evenement in Parijs. Volgens de berichten moet het voor de 24 uur van Le Mans geprepareerde racemonster om en nabij de 5,5 miljoen euro opbrengen.

Het gaat hier om een blauw exemplaar dat oorspronkelijk door Ferrari is gebruikt als prototype om de straatversie van de F40 te ontwikkelen. Chassisnummer #74045 werd na zijn diensten als proefkonijn voor de latere F40 in 1992 door Michelotto omgebouwd. Twee jaar later, in 1994, werd de auto door de Franse Michel Ferté overgenomen. Hij had het plan om zijn flitsend blauwe F40 LM in te schrijven voor de 24 uur van Le Mans van 1995.

Ondanks het feit dat de Ferrari tot in het kleinste detail was klaargemaakt voor de slopende uithoudingswedstrijd, kwamen de drie coureurs die reden voor het team van Pilot Aldix Racing niet verder dan een twaalfde positie. Wie een redelijke kennis heeft over de 24 uur van Le Mans zal dit niet verbazen, want dit was uitgerekend het jaar dat McLaren domineerde met de spectaculaire F1.

In racetrim was de F40 LM een ongelooflijk krachtige machine. De 2,9-liter twin-turbo V8 produceerde ongeveer 730 pk, doordat de boost van de slakkenhuizen flink was opgeschroefd. De auto had daarbij ook nog grotere intercoolers en een ander brandstofinjectiesysteem.

Het is geen verrassing dat men zegt dat dit een van de meest gewilde Ferrari’s F40 LM op aarde is. In totaal zijn er namelijk slechts 19 LM-exemplaren ter wereld gebracht, en naar verluidt is dit de meest succesvolle van het stel – al zegt dat in dit geval niet zoveel. Daarbij is hij nog gehuld in zijn fraaie raceoverall. Bestaat er een lekkerdere F40?



33 reacties

Het is vast te googelen, maar bij hoeveel toeren is dat vermogen beschikbaar? Is dat nog te rijden, of heb je een turbogat waar je eng van wordt? Verder is het natuurlijk een fantastische machine. Met deze setup was er – lijkt mij – wel meer mogelijk dan een twaalfde plek. Veel puurder dan dit wordt het in elk geval niet, maar allejezus wat een geld.
@markie123: Ik zou willen dat ik er ervaring mee heb maar helaas. Maar volgens mij viel turbo lag wel mee. Het volledige vermogen komt overigens vrij op zo’n 7500 tpm.
Nope, er bestaat geen lekkerdere F40, deze is het.
De GTI van m’n broer kost 10 miljoen. Hij staat al maanden te koop.
@alcantara: aanhoudertje ben je zeker. Grappig echter niet..
@pa045: Is ook geen grap. Alleen om aan te geven dat een vraagprijs helemaal niks zegt natuurlijk.
@alcantara: met het verschil dat deze wél voor minimaal de vraagprijs wordt verkocht. 😋
Geil!
Een van de vetste filmpjes ooit, een F40LM, vreselijk slechte kwaliteit maar toch..
https://www.youtube.com/watch?v=NYYA2jE3Ze0
@ikkr: heerlijk om te kijken. Dit is pas sturen
@ikkr: dit filmpje zal me altijd bij blijven. Vooral die shift op 1:06, is zo mooi dat hij geknipt lijkt..
Ik vind die lof voor RM Sotheby’s nergens op slaan. Volgens mij zeuren die gasten gewoon als een klein kind bij de eigenaren of familieleden met veil alsjeblieeeeeeft je auto. Daarbij vind ik veilingen sowieso gaar, prijzen worden dik opgejaagd, een ouderwets “koopje” treffen is er niet meer bij. En die veilinghuizen maar stoer doen met wat zij “hebben”, het is niet eens van hen, ze eten alleen mee. Anyhow..ik neem nog maar een slokje azijn👻
@ghost: nou, je zit er niet eens zo heel ver naast. Er is een kleine documentaire gemaakt over de achtergrond werk bij RM. En ze niet bang om bepaalde klanten gewoon op te bellen en het te vragen, netjes? Nee.. effectief? Dat dan weer wel!
Man wat is het toch zonde dat bepaalde auto’s uit het (straat) beeld verdwijnen.. Natuurlijk is een f40 een zeldzaamheid en was de kans dat je er één tegen kwam al niet heel groot maar toch. Nu staat alles verstopt in garages en mag je als autoliefhebber blij zijn als je je ogen en oren nog eens de kost kunt geven op deze geweldige creaties.
@densk: Deze zomer nog een F40 gezien in het wild. In Bergen Noord-Holland.
@karaya: er staat er 1 te koop in opmeer
@soulmaster: bij Sam bedoel je? Die is een poos geleden al verkocht.
@densk: ahaa, ja dat wist ik niet :)
@densk: rijdt er één mee in een historische endurance klasse :)
@davelepeef: ik ga bijna jaarlijks naar Spa Italia, daar kom ik er meestal ook wel 1 of met veel geluk meerde tegen. Heerlijk als het hele spul het circuit op gaat!
@densk: bedoel je dan ‘normale’ F40s of de GT/LM uitvoeringen? Ik bedoel namelijk zo’n brede GTE, die zijn erg dun gezaaid. Volgens mij is dat de 96 spec, en heeft de auto uit dit artikel in 95 zonder brede body gereden. Maar prik me er niet op vast… Kan me overigens niet voorstellen dat degene die in die endurance klasse rijdt een originele Michelotto is, dat soort dingen zijn vaak te mooi om waar te zijn :)
@davelepeef:

De auto die hier geveild wordt is 1996-spec. Kijk maar naar de brede vleugel. De GTE verschilt alleen op een paar details met de LM. Van buiten zien ze er vrijwel hetzelfde uit. Ze werden dan ook gewoon naast elkaar gebruikt.
Wat een geld…bijna de prijs v een 917…en die won wél!
@p993: mooie is dat in 95 de F40 al 8 jaar oud is. Zie dat tegenwoordig maar eens te doen. De F1 is van 95 dacht ik??
@davelepeef:

De F1 GTR maakte z’n debuut dat jaar ja. De auto die won was zelfs het prototype. Alleen omdat ze een tekort aan auto’s hadden werd ie ingezet.
Doe mij maar een rode met gele platen.
@Dizono: scheelt ook snel een miljoentje of 3, mooi om te gebruiken als benzinegeld
@Dizono: precies dit. Die blauwe heeft een leuke historie, maar de klaplampjes en de vaste achterspoiler van de straatversie zijn echt iconisch. Ik zou hem niet willen hebben, want volgens mij toert het voor geen meter, maar standaard in het rood is ie fantastisch om te zien.
Ik vind die F40 als raceauto nog mooier als de de oorspronkelijke wegversie. Zelfde geldt trouwens ook voor de Mc Laren F1. Mooie periode.
Deze gaat weg voor meer… Mark my words… De livery maakt hem bijzonder, vrijwel iedereen kent deze auto. Ik prefereer de F50GT…
@papa: F50 is ook wel heel gaaf maar mist helaas een goede historie, wat dat betreft is de F40 natuurlijk specialer. Maar los van dat zou het erg moeilijk kiezen zijn!
Ik had verdorie in moeten stappen toen de straatauto’s nog gewoon 500-600k kostten, ze gaan nu (enkele uitzondering daargelaten) niet weg voor onder de miljoen. En ze worden alleen maar duurder. Wéér te laat!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).