• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaakt

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 19 december 2018 om 21:58 – 16 Reacties

Afbeelding BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaaktAfbeelding BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaaktAfbeelding BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaaktAfbeelding BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaaktAfbeelding BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaaktAfbeelding BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaaktAfbeelding BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaaktAfbeelding BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaakt

BMW heeft deze 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaakt
Dat hebben ze toch maar weer netjes gedaan.

Terwijl Volkswagen zijn leerlingen plaatst op projecten waarbij auto’s gemaakt moeten worden voor de jaarlijkse tuningshow aan de Wörthersee, probeert BMW juist zijn historie door te geven aan de nieuwe generatie. Hierom heeft de Beierse autofabrikant de unieke 1600 GT Convertible gerestaureerd.

Het is goed mogelijk dat deze auto je helemaal niets zegt. Hij is namelijk uniek om een buitengewone reden. BMW was aanvankelijk van plan om een sportieve cabriolet voor de Verenigde Staten te maken, nadat de importeur Max Hofmann had voorgesteld zo een auto op de markt te brengen. De 1600 GT moest gemaakt worden in BMW’s fabriek in Dingolfing, die ze destijds net hadden overgenomen van de autofabrikant Glas.

Dit is een belangrijk gegeven in het verhaal, want BMW heeft de 1600 GT Convertible uiteindelijk gebaseerd op een van de laatste modellen van Glas. In het specifiek praten we over de zogenaamde 1700 GT. Toen BMW het bedrijf eenmaal had overgenomen, kwam de 1600 GT Convertible tot stand. Van het koetswerk dat Pietro Frua voor de Glas had bedacht werd een cabriolet gemaakt. Daarnaast kreeg de auto een BMW-grille en de achteras, de stoelen en de 105 pk sterke 1,6-liter motor van de BMW 1600 TI.

In het ontwikkelingsstadium ging het fout. BMW maakte uiteindelijk twee prototypes, maar bij een van de eerste testritten werd een van de twee wagens al in de prak gereden, om vervolgens direct bij het schroot gedumpt te worden. De enige overgebleven auto werd hierop gedoneerd aan grootaandeelhouder Herbert Quandt en het project werd in de doofpot gestoken. Quandt verkocht de auto na enkele jaren. Daarna wisselde de 1600 GT Convertible verscheidene keren van eigenaar, alvorens hij terechtkwam bij het Allianz Centre for Engineering in München. Via hen kwam de auto bij BMW Classic op de radar terecht. Het restauratieproces werd vervolgens uitgevoerd in de fabriek in Dingolfing, waar de auto ooit voor het eerst het levenslicht zag. 51 jaar nadat de auto uit de fabriek kwam rollen, verkeert het unieke prototype weer in nieuwstaat.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW presenteert iDrive 8 nu helemaal
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • Deze unieke BMW E38 7 Serie is tegelijk kunst en kitsch

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Cabrio, Convertible, grijs, Klassiekers, restauratie

Vorig bericht: « Een van de meest gewilde Ferrari’s F40 kost 5,5 miljoen
Volgend bericht: Mazda MX-5 (ND) krijgt een bijzondere hardtop »

Lees Interacties

Reacties

  1. densk zegt

    19 december 2018 om 22:11

    Schitterende auto en prachtig natuurlijk dat er zoveel gedaan wordt voor het behoud van klassiekers. Toch kan zo’n klassieker er ook té nieuw en té fris uitzien. Een auto mag ook best karakter hebben. Krijg nu alweer zin in interclassics!

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      20 december 2018 om 07:56

      @densk: als je Interclassics een tof event vind, dan zeker even het eerste weekend van augustus vrijhouden voor Classic Days op Schloss Dyck. Een waanzinnig tof klassieker event in de kasteeltuinen, mét actie op een tijdelijk circuit rondom het landgoed.

      Login om te reageren
      • densk zegt

        20 december 2018 om 18:43

        @ukbob: bedankt voor de tip! Die kende ik nog niet. Een beetje het Duitse Goodwood? Techno Classica staat wel al regelmatig op de agenda.

        Login om te reageren
  2. derek306 zegt

    19 december 2018 om 22:12

    Ik zie vooral heel veel peugeot, met de spiegels van een Honda! Maar het ziet er iig smakelijk uit

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      19 december 2018 om 22:19

      @derek306: ik zie een BMW

      Login om te reageren
      • derek306 zegt

        19 december 2018 om 22:21

        Tja, de nieren in de grill geven het wel weg

        Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        19 december 2018 om 22:46

        @str8six: Het ziet er niet uit als een BMW en dat is logisch want hij is ook niet ontworpen door BMW. Het is een model van Glas. De enige uiterlijke aanpassingen die BMW gedaan heeft zijn de nieren en de achterlichten.

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          20 december 2018 om 10:17

          @donvincenzo: dat zal met het formaat van de huidige “nieren” wat lastiger gaan… ?

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        19 december 2018 om 22:48

        @str8six:
        Ik zie een Glas, want dat is het in principe.

        Login om te reageren
        • shalomleon zegt

          20 december 2018 om 11:08

          @desjonnies: ik zie 2 glazen. Maarja ik draag een bril

          Login om te reageren
  3. mikje90 zegt

    19 december 2018 om 22:23

    Hij heeft wel wat trekjes van de bmw 507

    Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    19 december 2018 om 22:37

    Heeft ook wel wat weg van een Z4 zo met dat dak dat open en dicht kan.

    Login om te reageren
  5. donvincenzo zegt

    19 december 2018 om 22:59

    Het artikel suggereert dat BMW op basis van de coupé van Glas een cabrio ontwikkeld heeft, maar dat klopt niet. De 1700 GT van Glas was al leverbaar als zowel coupe ald cabrio. Ook de voorganger van de 1700 GT, de 1300 GT bestond al als cabrio.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 december 2018 om 06:43

      @donvincenzo:
      Da’dacht ik ook al, Glas is trouwens de eerste fabrikant die de distributieriem geïntroduceerd heeft op de 1300, die dingen liepen al loeihard voor die tijd.

      Login om te reageren
  6. cpp1 zegt

    20 december 2018 om 09:02

    Centimetertje of 8 lager zou hem goed doen…

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    20 december 2018 om 10:09

    Hart van het stuur ziet eruit alsof er een airbag in zit ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North