• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Eenderde automobilisten wil winterbandenplicht’

Auteur: ricardo, gepost 16 november 2012 om 18:53 – 126 Reacties

'Eenderde automobilisten wil winterbandenplicht


Duitsland, Scandinavië en Luxemburg. Zomaar drie voorbeelden waar het verplicht is om tijdens winterse omstandigheden winterrubber om je velgen te hebben. Voor het vlakke Nederland met een beperkt aantal sneeuwdagen misschien wat overbodig. Maar uit een onderzoekje blijkt dat 1/3 toch een verplichting wil laten instellen.

De winterbandensoap van 2012 heeft zich tot nu toe vooral gericht op het monteringsmoment van het zachte rubber, dat soepeler blijft in de kou en een profiel heeft dat beter sneeuw kan behappen. (Eeuwige berichten over een bandentekort blijven vooralsnog uit.) Verzekeraar Allsecur voegt een nieuwe aflevering toe met een onderzoek onder De Persgroep-lezers.

Hieruit blijkt dat bij winterse weersomstandigheden ruim een kwart van de automobilisten onzeker is op de weg. Ook bereiden veel automobilisten (25%) zich niet of nauwelijks voor als ze op een strenge winterdag gaan rijden. Een select clubje van 13% zegt het rijgedrag zelfs niet aan te passen bij winters weer (dit zijn waarschijnlijk de onvrijwillige sneeuwdrifters die dikwijls andersom in de berm staan) en 1 op de 5 automobilisten bereidt zich helemaal niet voor op een winterse rit. Tot zover niets spannends.

Tweederde van de ondervraagden (onder 4.861 personen) ziet geen heil in een winterbandenplicht. Maar met het oog op het feit dat er 60% meer schades zijn tijdens winterse omstandigheden, is dat dan wel terecht? Daarentegen, een winterbandenplicht jaagt veel automobilisten op extra kosten. Bovendien is het wederom een vorm van overheidsbetutteling. Of moet dat ondergeschikt gemaakt worden aan het vergroten van de verkeersveiligheid? Voor- en tegenstanders mogen zich melden in de comments.

Ook interessant!

  • Waar let je op met tweedehands winterbanden?
    Waar let je op met tweedehands winterbanden?
  • Honderdduizenden Nederlanders kachelen de zomer door op winterbanden
  • winterbanden
    In dit land zijn winterbanden straks ook verplicht!
  • Mensen massaal op zoek naar winterbanden op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

allsecur, banden, open-deur, winter, winterbanden

Vorig bericht: « Driftje in Nissan 180SX gaat helemaal mis [video]
Volgend bericht: Video: Genieten met Valentino Balboni en een Countach »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    16 november 2012 om 18:56

    Lekker zelf weten wat je doet.. ik doe dit jaar ook een poging op gewoon zomerbanden.. en rij ik hem total loss, doen we volgens jaar winterbanden… denk ik..

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      16 november 2012 om 19:30

      @dennisr: “en rijd iemand anders’ kind dood, doen we volgend jaar winterbanden… denk ik…

      Login om te reageren
      • sdk16420 zegt

        16 november 2012 om 19:56

        @Benjamin1: Ik neem aan dat jij met kussens op je bumper rondrijdt en keramische remmen op het boodschappenwagentje hebt laten monteren.

        Serieus: De grens ligt ergens, met een aangepaste rijstijl is de kans ook erg klein dat er iets gebeurt.

        Login om te reageren
      • audicoupe84 zegt

        16 november 2012 om 20:05

        @Benjamin1: Je hoort bij de eenderde Nederlanders

        Login om te reageren
      • dennisr zegt

        16 november 2012 om 22:55

        @Benjamin1: iemand anders kind?

        ooooh…

        Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      16 november 2012 om 20:35

      @dennisr: Zet je ze dan ook onder je rolstoel?

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        16 november 2012 om 22:55

        @bartsmit: Hallo, ik rij VW hoor.. :P in zulk degelijk staal loop je nog geen schrammetje op..

        Login om te reageren
        • Benjamin1 zegt

          17 november 2012 om 10:12

          @dennisr: ik stoorde me aan de onverschilligheid, that’s all….

          Login om te reageren
  2. heidi zegt

    16 november 2012 om 18:56

    Dan ga ze dat toch verplichten… voor die eenderde.

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      17 november 2012 om 17:14

      @heidi: wat een gelul ja, is gewoon weer hele effectieve lobby van de bandenindustrie dit. Zelfs in Spanje proberen ze met dit soort propaganda voet aan wal te krijgen..

      Login om te reageren
  3. autobart zegt

    16 november 2012 om 18:56

    Wat een onzin, pas gewoon je rijstijl aan… Nu gaat het van: “Ik heb winterbanden! Nu kan ik harder rijden!”

    Login om te reageren
    • lennyv87 zegt

      16 november 2012 om 19:23

      @autobart: klopt. Leasebakken en andere helden die je met winterbanden (stalen velgen) voorbij vliegen alsof er niets aan de hand is. Godcomplex ? Ik heb winterbanden en mij kan niets gebeuren??

      Login om te reageren
    • jolig zegt

      16 november 2012 om 19:36

      @autobart: Het argument dat mensen zich daarna als een idioot gaan gedragen met winterbanden is natuurlijk gewoon een drogreden. Winterbanden schelen gewoon een heleboel in grip en remvermogen, dat is een feit. Idioten heb je altijd wel en zal je altijd houden, die sterven vanzelf af.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        16 november 2012 om 19:43

        @jolig: winterbanden werken alleen als je er net zo mee gaat rijden alsof je met zomerbanden in de sneeuw rijdt. Je ziet vaak leasebakken met stalen velgen rijden alsof ze niks kan overkomen met winterbanden.

        Login om te reageren
        • jolig zegt

          16 november 2012 om 19:50

          @rufctr01: Het argument dat mensen zich daarna als een idioot gaan gedragen met winterbanden is natuurlijk gewoon een drogreden. Winterbanden schelen gewoon een heleboel in grip en remvermogen, dat is een feit. Idioten heb je altijd wel en zal je altijd houden, die sterven vanzelf af.

          Login om te reageren
      • audicoupe84 zegt

        16 november 2012 om 20:07

        @jolig: Je verhaal klopt… tot 7 graden. Daarna zijn zomerbanden beter.

        Login om te reageren
        • mightymike zegt

          17 november 2012 om 08:57

          @audicoupe84: hoe koud is het nu dan gemiddeld Sherlock ??

          Login om te reageren
    • 307-2.0-chipped zegt

      16 november 2012 om 19:54

      @autobart: Ik geef je helemaal gelijk. Al die stompzinnige idioten met het IQ van een sneeuwpop die denken dat ze dan alles ineens kunnen. Rijstijl aanpassen!! Ik rij ook gewoon lekker door op m’n zomerbanden, en rij kalm aan.Dan maar wat later op m’n bestemming.

      Login om te reageren
      • Svensson zegt

        16 november 2012 om 20:12

        @156v6power: LOL @ IQ van een sneeuwpop.

        Login om te reageren
      • flippert zegt

        17 november 2012 om 17:21

        @156v6power: niks rijstijl aanpassen, er staat ‘winter’ op en dus vind ik dat ik snoeihard door de sneeuw mag raggen, verantwoord of niet. Punt uit.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          17 november 2012 om 22:42

          @flippert:
          Wel eerst even een donorcodiciel invullen dan….
          Dan mag je van mij volledig los op een besneeuwd bospad….

          Login om te reageren
    • White_Lightning zegt

      17 november 2012 om 09:43

      @autobart: De straat waar ik woon loopt in een helling. Als er 2 cm sneeuw ligt staat twee derde (meestal FWD op zomerbanden) in de bocht te knoeien en het andere derde (hoofdzakelijk RWD op winterbanden) op te houden. Dus ik ga steeds voor winterbanden.

      Login om te reageren
  4. eindbaasje zegt

    16 november 2012 om 19:00

    ik behoor tot de tweederde.
    en aan die kwart van de mensen die onzeker zijn. ga aub gewoon niet rijden!

    Login om te reageren
  5. VSTMcLaren zegt

    16 november 2012 om 19:11

    tja, sommige mensen kunnen niet anticiperen :(

    Login om te reageren
  6. hoonigan247 zegt

    16 november 2012 om 19:14

    Gewoon doen. 1 winter gereden met winterbanden, nu zweer ik het erbij ga het nu elke winter doen ;)

    Login om te reageren
  7. lennyv87 zegt

    16 november 2012 om 19:21

    Al 3 jaar op rij geen winterbanden en niets aan de hand. Kwestie van rijgedrag aanpassen en goed anticiperen. Ik zit niet op een verplichting te wachten

    Login om te reageren
  8. smotsholle zegt

    16 november 2012 om 19:21

    Ik heb ze er nu al onder. Ik heb het ook wel nodig. Enige veiligsheidsdingetje op mn auto, is de airbag in mn stuur. Meer veikigheidssystemen heb ik niet, dus dan is het zeker wel verplicht na mijn denken.

    Login om te reageren
    • aallex zegt

      16 november 2012 om 19:59

      @smotsholle: Als jouw auto alleen maar een airbag in het stuur heeft qua veiligheidssystemen dan is jouw auto het niet waard om winterbanden onder te gooien. Niet lullig bedoeld maar dat jij €4/500 aan banden uitgeeft die nou een kwart van de waarde van je auto zijn, Wil niet zeggen dat andere mensen dat er voor over hebben. Feit is gewoon je moet de winter niet onderschatten en gewoon normaal rijden. Als je je niet als een pannekoek door het verkeer begeeft dan is alles in orde. Dus oprotten met die winterbanden verplichting

      Login om te reageren
      • The_12oach zegt

        16 november 2012 om 20:06

        @aallex: Hij rijdt misschien een young-timer? Beetje kort door de bocht eigenlijk.

        Login om te reageren
        • aallex zegt

          16 november 2012 om 20:15

          @The_12oach: Zelfde voor jou dan, met een youngtime ga je de weg toch niet op in de winter met al die corrosie aanslag en kans op roekeloos rijgedrag van anderen..

          Login om te reageren
          • The_12oach zegt

            16 november 2012 om 20:41

            @aallex: Ik heb zelf op dit moment geen auto. Maar ik zal gedwongen een Youngtimer kopen straks omdat een nieuwe auto mij te duur is. En ik wil koste wat kost proberen te voorkomen dat mijn dagelijkse vervoer de puin in word gereden. En ja dan koop ik wel winterbanden. Blijven me mooie velgen ook netjes.

            Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        16 november 2012 om 20:20

        @aallex: als je een wat goedkopere auto hebt is er op Marktplaats genoeg gebruikt te vinden, ook in goede staat. Had vorige maand 80 euro een set Firestones gekocht, compleet met velgen en wieldoppen en met ruim voldoende profiel voor minstens 10.000 km. Hangt natuurlijk wel van het merk auto af. In mijn geval Saab, en bij dit merk is er meer aanbod dan vraag in gebruikte onderdelen.

        Login om te reageren
        • aallex zegt

          16 november 2012 om 20:30

          @moveyourmind: Haha@ je eigen ruiten ingooien met het saabfarce. Grapje hoor :P maar er moet dan maar iets tweedehands op staan. Ik kan me voorstellen dat in de winter de aanbod aanzienlijk stijgt en dus de prijzen ook en dan is het aanbod weg, en moet je met je Opel Tigra uit 99′ van 2 ruggen voor €4-500 euro 4 banden kopen en 2x laten omleggen of een extra set stalen velgen die toch al zo’n 200 per set kosten en daar op laten leggen. dus in het gunstigte geval ben je 500 kwijt en wil je investeren in meerdere jaren kost het je de eerste keer €7-800… beetje kut om dat in zo’n auto te steken bijvoorbeeld.

          Login om te reageren
          • aallex zegt

            16 november 2012 om 20:31

            @aallex: ‘De aanbod’ wtf… hoe kom ik erbij :Z

            Login om te reageren
          • bisazza zegt

            16 november 2012 om 20:41

            @aallex: als ‘de’ aanbod stijgt zal de prijs ook stijgen? Cursus vraag en aanbod doet wonderen dunkt me…

            Login om te reageren
            • aallex zegt

              16 november 2012 om 21:05

              @Bisazza: Ik bedoelde uiteraard vraag ipv aanbod.

              Login om te reageren
          • moveyourmind zegt

            17 november 2012 om 07:10

            @aallex: Je hebt gelijk dat je niet teveel moet investeren in een auto van een paar mille. Maar op Marktplaats staat er echt genoeg. Vaak idd voor bedragen van 400-500 euro, maar als je regelmatig kijkt en geduld hebt kom je ook wel eens iets in goede staat tegen voor zo’n 200 euro. Van mensen die de auto hebben ingeruild en de banden met velg in de schuur hebben staan. En dan gewoon er als de kippen bij zijn en niet gaan zeuren om een paar tientjes.

            Login om te reageren
            • moveyourmind zegt

              17 november 2012 om 07:21

              @moveyourmind: ps. ik ben heel erg Saabminded, de grap was op het randje haha. Maar de oerdegelijke, maar ietwat ouderwets ogende 900 heb ik deze week ingeruild voor een 9-5 Aero :) Nu is het mijn beurt om te lachen haha.

              Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 november 2012 om 21:13

        @aallex:
        Beetje simpel, mijn Lotus heeft zelfs die plofzak niet.
        Ook abs, esp, rembekrachtiging etc etc etc zijn niet aan boord toch durf ik mijn handen er voor in het vuur te steken dat ie duurder is dan het gros van de hokken die hier gereden worden….

        Login om te reageren
        • aallex zegt

          16 november 2012 om 21:16

          @jrk68: Dat zal best wel, maar ik neem aan dat je met je lotus niet de sneeuw in gaat.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            17 november 2012 om 09:58

            @aallex:
            Waarom niet? Ik ben ooit in januari de Arlbergpas over gereden, gewoon in de sneeuw….
            Op winterbandjes is dat goed te doen.

            Login om te reageren
      • garp zegt

        16 november 2012 om 22:34

        @aallex: verdiep je eens in de remweg formule. Jij hebt het alleen over het deel boven de streep. Er staat ook nog iets onder… Met een factor 2 ervoor…

        Login om te reageren
      • smotsholle zegt

        16 november 2012 om 22:52

        @aallex: Nou, ik ben student, rijd voor/reed voor stage +/- 30,000km per jaar. De banden die om de 13″ stalen wielen zaten waren kapot (carcas over de breedte gescheurd) dus aangezien het januari was, winterbanden laten monteren. Toen het voorjaar werd, heb ik LM gekocht met zomerband.

        het gaat trouwens om een Arosa SDi. En daar wil ik geen schade en/of ongelukken mee rijden.

        Login om te reageren
  9. autogedrocht zegt

    16 november 2012 om 19:26

    Mooiste zou via marktwerking zijn.

    Verzekeraars die lagere premies aanbieden als je winterbanden hebt. Zij kunnen ook collectief beter inkopen en hoeven minder schade uit te keren.

    Login om te reageren
  10. zender zegt

    16 november 2012 om 19:30

    Doe maar wel invoeren.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      16 november 2012 om 19:44

      @zender: want?

      Login om te reageren
      • zender zegt

        24 november 2012 om 18:42

        @rufctr01: Nieuwe inkomstenbron voor de overheid en het is veiliger.

        Login om te reageren
  11. bobb zegt

    16 november 2012 om 19:31

    Grootste voordeel van een verplichting is dat we dan af zijn van die jaarlijks terugkerende discussie.

    Login om te reageren
  12. jolig zegt

    16 november 2012 om 19:36

    Verplichten is in Nederland wel een erg grote stap. Zulk slecht weer krijgen we niet.
    Als je regelmatig rijdt zie ik alleen niet waarom je het niet zou doen. Het kost je maar een half uurtje om ze er even op te schroeven per half jaar en je hebt een stapeltje wielen in je garage liggen.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      16 november 2012 om 19:56

      @jolig: Verplichten om met passend schoeisel te rijden is toch zo gek nog niet?

      Login om te reageren
      • jolig zegt

        16 november 2012 om 21:14

        @norge: Ergens heb je gelijk, maar dan zou mijn moeder ook verplicht winterbanden onder haar Panda moeten schroeven, terwijl ze alleen maar een paar keer per week een kilometer naar de winkel rijdt. Bovendien zou ze niet gaan bij slecht weer of als het glad is, dus zou ze dan verplicht op winterbanden rijden in condities waarin ze niet echt nodig zouden zijn.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          16 november 2012 om 22:00

          @jolig: Het is hier niet verplicht als je stil staat,alleen als je daadwerkelijk rijdt in de sneeuw of als het glad is.Je moeder zou in haar geval dus geen problemen hebben.

          Login om te reageren
  13. norge zegt

    16 november 2012 om 19:38

    Luister nou eens naar mensen die er wel verstand van hebben.Jaren lang in Nederland gereden en nu al weer een jaartje of 15 in Noorwegen, winterbanden gewoon doen.Net dat beetje extra zekerheid en als er dan toch wat mocht gebeuren weet je dat jij het beste gedaan hebt.

    Login om te reageren
  14. bmwpowerm5 zegt

    16 november 2012 om 19:40

    heb al jaren een set winterbanden er bij je hebt gewoon veel meer grip in de sneeuw
    als je een wagentje hebt met van die smalle kruiwagen wieltjes eronder dan maakt het weinig uit maar met 275ers achter kom je niet ver in de sneeuw kan ik je vertellen

    Login om te reageren
    • hoonigan247 zegt

      16 november 2012 om 19:51

      @bmwpowerm5: Precies !! Heb een winter met Michelin’s PS 2 met maatje 255/30-19 en 285/35-19 gereden…. Naah rijden ?!?! Geprobeerd laat ik het zo zéggen, maar dat werkt niet zo goed XD

      Login om te reageren
  15. omeslo zegt

    16 november 2012 om 19:42

    Verplichten en verbieden zijn twee grootheden op dezelfde schaal. Ik ben dus tegen.
    Ja, je kan er harder mee door de sneeuw. Nee, het draagt niet bij aan de verkeersveiligheid.
    Als je winterbanden nodig hebt om bij gladheid jezelf (of de bloedjes van Benjamin1) heel te houden heb je niets op de openbare weg te zoeken in de wintermaanden.

    Login om te reageren
    • hoonigan247 zegt

      16 november 2012 om 19:53

      @omeslo: uuhh… Heb je ooit wel eens op winterbanden gereden ! Zo te zien aan jou bericht gaat er dan een wereld voor je open !

      Login om te reageren
      • aallex zegt

        16 november 2012 om 20:05

        @hoonigan247: Hij heeft gewoon gelijk. Binnekort krijgen we dan ook de regel als het regent en 24 uur na de regen verplicht regenbanden eronder… Feit is gewoon zolang er geen sneeuw of ijs ligt is er geen verschil tussen zomerbanden en winterbanden. Ok je kan wel zeggen dat een zomerband hard wordt etc. Maar met normaal rijgedrag is de marge tussen zomerbanden en winterbanden zo goed als nihil. En ga je toch rijden dat je die marge van de winterbanden wel nodig hebt, heb je niks te zoeken op de weg tijdens de winter. En het sneeuw aspect zoals velen zeggen het helpt om wat vlugger te zijn maar als je eenmaal glijd dan glijd je toch wel dus het is gewoon een handigheidje.

        Login om te reageren
        • hoonigan247 zegt

          16 november 2012 om 20:09

          @aallex: Geloof mij maar met winterbanden heb je nu al meer grip dan met zomerbanden ;)

          Login om te reageren
          • aallex zegt

            16 november 2012 om 20:17

            @hoonigan247: Als je zover gaat als jou wel ja, maar gewoon werk verkeer merkt hier niks van.

            Login om te reageren
          • spylegion zegt

            16 november 2012 om 21:32

            @hoonigan247: klok jezelf eens op een rondje zandvoort met en 1 zonder winterbanden..
            Om jezelf even uit die droom te helpen..

            Login om te reageren
            • imdoctorbob zegt

              17 november 2012 om 01:29

              @spylegion: Met slicks ga ik nu toch echt harder dan met regenbanden :D

              Login om te reageren
        • norge zegt

          16 november 2012 om 20:09

          @aallex: Ook onzin…

          Login om te reageren
        • hoonigan247 zegt

          16 november 2012 om 20:12

          @aallex: Ik vind het wel leuk om de kont van mn Z ff om te gooien en met 1 keer tegensturen sta ik weer recht… dat moet ik echt niet doen met mn zomerbanden want je gaat gewoon

          Login om te reageren
          • aallex zegt

            16 november 2012 om 20:24

            @hoonigan247: Ja maar niet iedere automobilist haalt zulke stunts uit. En je zegt Z, ik veronderstel een Achterwielaangedreven sport-auto? Dan lijkt het mij dat die extra brede banden heeft voor grip. En zoals iemand anders al zij, heeft dat idd een enorm verschil. Maar de gemiddelde auto in nederland heeft zo’n gripverhouding(bredere banden dan nodig, want geen sportauto)Niet nodig. En als je wel de weg op wil met je Z en je wil dan grip hebben zeg ik vooral doen. Maar het zou te belachelijk voor woorden zijn om jou dan te verplichten om er winterbanden onder te gooien. En wordt dit doorgezet moet jij je Z daily driver? Stallen of verplicht winterbanden kopen…

            Login om te reageren
      • omeslo zegt

        16 november 2012 om 20:09

        @hoonigan247: Ik kan niet ontkennen dat winterbanden in winterse omstandigheden veel meer grip bieden, zowel bij remmen als accelereren en sturen. Ik ben echter nog niet overtuigd dat dit ook bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
        Wat wél bijdraagt aan de verkeersveiligheid is: aanpassen aan de omstandigheden. Daar heeft je bandenkeuze helemaal niets mee te maken.

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          16 november 2012 om 20:20

          @omeslo: Net even voor je gegoogled. De gemiddelde remafstand van 50km/u naar stilstand op sneeuw met zomerbanden is 63m!!! Met winterbanden slechts 32m. En zeg nu eens eerlijk: Hoe hard rijd jij op de snelweg als er sneeuw ligt? 50km/u zit je zo aan…

          Login om te reageren
          • aallex zegt

            16 november 2012 om 20:25

            @Original_Arnoud: Dat is als er echt een pak sneeuw ligt. Dan rijdt ik ten eerste niet op de snelweg en ook zeker geen 50 km/h. Als je dat wel doet ben je A levensmoe of B onwijs en dan moeten ze je rijbewijs afpakken.

            Login om te reageren
            • Arnoud zegt

              16 november 2012 om 20:29

              @aallex: Droom maar lekker verder. Het vervelende van sneeuw is namelijk dat het in het profiel van je banden ophoopt en dat je dus ook bij een halve centimeter sneeuw al een gevaarlijk lange remweg hebt.

              Login om te reageren
              • aallex zegt

                16 november 2012 om 20:35

                @Original_Arnoud: Nou ik heb vorig jaar de winter doorgebracht in een Peugeot 306 uit 96′ met 205/35R16 Zomerbanden van het meest chinese merk ooit. En ik heb NERGENS last van gehad. Ik rijdt gewoon langzamer en rustiger en de enigste keren dat ik wel begon te schuiven e.d. was het omdat ik het uitlokte.

              • Arnoud zegt

                16 november 2012 om 20:40

                @aallex: Dat jij dan je rijstijl aanpast is jouw verdienste. Maar dat is dus niet ten verdienste van die zomerbanden. Ik denk dat 80% van je medeweggebruikers hun rijstijl onvoldoende aanpast om op zomerbanden hetzelfde te presteren.

                Mijn punt dat winterbanden beter presteren in de sneeuw dan zomerbanden staat nog steeds. En dat valt gewoon niet te ontkennen.

              • aallex zegt

                16 november 2012 om 21:10

                @Original_Arnoud: Dan moet die 80% aangepakt worden. Want de mensen die wel zijn/haar rijstijl aanpassen (meestal de mensen die winterbanden niet kunnen/willen danwel het niet waard vinden om te betalen worden hier de de dupe van door de verplichting. En dan nog iets, krijgen we dalijk deze wet doorgevoerd, wordt je gepakt moet je een boete betalen van €150 ofso wordt je nog een keer gepakt ben je €300 kwijt. Nog steeds goedkoper dan winterbanden…. dus denk dat er ook zat mensen zijn die het dan maar voor lief nemen, die 2 weken sneeuw

              • bisazza zegt

                16 november 2012 om 20:51

                @aallex: als jij banden van een Chinees onder je auto hebt, heb je sowieso niet in deze discussie in te brengen

          • omeslo zegt

            16 november 2012 om 20:37

            @Original_Arnoud: Mijn remweg is precies even langs als die van een ervaren bestuurder met winterbanden. Kort genoeg om op tijd stil te staan.
            Hij reed alleen wat harder dan ik.

            Login om te reageren
            • Arnoud zegt

              16 november 2012 om 20:41

              @omeslo: Dan ben jij slimmer dan die kneus op winterbanden.

              Login om te reageren
              • omeslo zegt

                16 november 2012 om 20:48

                @Original_Arnoud: we staan allebei op tijd stil. Daar gaat het om.
                Geen kneuzen hier.

        • garp zegt

          16 november 2012 om 22:38

          @omeslo: zoek maar eens ff de remweg formule op. Wat zijn de variabelen? Juist.

          Login om te reageren
    • norge zegt

      16 november 2012 om 19:54

      @omeslo: Onzin…

      Login om te reageren
      • omeslo zegt

        16 november 2012 om 20:12

        @norge: aan je nick te zien woon je in een land met bergen. Mijn stelling is alleen geldig in het platte Nederland.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          16 november 2012 om 20:20

          @omeslo: In Nederland heb je in de winter vaak last van opritten die ijzel hebben, maar winterbanden zijn gewoon veiliger onder de tien graden, maar hoe weet je nou precies wat voor temperatuur het is elke dag?

          Login om te reageren
          • omeslo zegt

            16 november 2012 om 20:26

            @norge: ‘hoe weet je nou precies wat voor temperatuur het is elke dag’.
            Gaan we dan ook een wet maken die winterbanden in de zomer verbiedt?

            Login om te reageren
            • norge zegt

              16 november 2012 om 20:49

              @omeslo: Is hier ook zo, winterbanden hebben in de zomer een veel langere remweg en daar krijg je hier een boete en verantwoordelijkheid bij een ongeval voor als je er in de zomer mee rijdt.

              Login om te reageren
              • omeslo zegt

                16 november 2012 om 21:09

                @norge: echt?
                Dan is het wachten op lente- en herfstbanden.

              • jrk68 zegt

                17 november 2012 om 22:45

                @omeslo:
                Dan koop je toch gewoon all-season banden….
                Daar staat ook M+S en een sneeuwvlokje op.
                Niet zo goed als een echte winterband maar he dit is Nederland….

      • audicoupe84 zegt

        16 november 2012 om 20:13

        @norge: jouw onzin is onzin, maar wat wil je van iemand die Hyundai rijdt! Bij droog weer en temperaturen boven de 7 graden scoren zomerbanden beter. Dit is NL niet NW.

        Login om te reageren
        • hoonigan247 zegt

          16 november 2012 om 20:20

          @audicoupe84: Temperatuur is al zo goed als onder de 7º hè. Nog geen 2 weken en het komt de eerste tijd niet meer boven de 7º

          Login om te reageren
          • garp zegt

            16 november 2012 om 22:41

            @hoonigan247: ennuh… Daarbij 75% van de tijd nat…

            Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      16 november 2012 om 20:15

      @omeslo: Nee, je kan er NIET mee harder door de sneeuw! Dat is echt een illusie. Winterse omstandigheden vragen om aanpassing van het rijgedrag. Dus met uiterste voorzichtigheid rijden.

      Waar winterbanden wel voor zorgen is dat je eerder stilstaat als je een noodstop moet maken. En dat lijkt me zeer wenselijk als je ziet hoeveel groter je remafstand wordt wanneer er sneeuw ligt.

      Login om te reageren
      • omeslo zegt

        16 november 2012 om 20:20

        @Original_Arnoud: Dat is precies mijn punt. Ik zit als forens helaas veel op de weg en de dagelijkse praktijk leert dat bestuurders met winterbanden die extra veiligheidsmarge gebruiken om wat eerder op hun werk te zijn in plaats van voorzichtiger te rijden. Vandaar mijn opmerking.

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          16 november 2012 om 20:24

          @omeslo: Oké, ik snap je punt. Dan moet er gewoon beter voorgelicht worden waar winterbanden nu eigenlijk voor bedoeld zijn.

          Login om te reageren
  16. language zegt

    16 november 2012 om 19:56

    Het gaat niet om verplicht zijn ze te hebben, maar bij winterse omstandigheden. Daar ben ik wel voor. Geen winterbanden, ga dan bij sneeuw niet de weg op en anders op eigen risico. Remweg met winterbanden is véél korter dus ‘niet veiliger’ is onzin

    Login om te reageren
    • norge zegt

      16 november 2012 om 20:08

      @language: Laat staan dat je beter stuurt op sneeuw met winterbanden.

      Login om te reageren
    • aallex zegt

      16 november 2012 om 20:18

      @language: Dus in winterse omstandigheden moet iedereen zn auto op priveterrein stallen? of voor 2 weken laten schorsen want stel je auto staat voor op straat en je laat gem gwn staan. Krijg je gewoon een bekeuring voor dan…

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 november 2012 om 21:08

      @language:
      Laten we dan gelijk een stapje verder gaan….
      Bij sneeuw geen rwd’s de weg op….

      Login om te reageren
      • norge zegt

        16 november 2012 om 23:34

        @jrk68: Of verplicht achteruit rijden…

        Login om te reageren
  17. mout zegt

    16 november 2012 om 20:17

    Nou, dan hebben ze een keer een verkeerswet waar wel 1/3 voor is! Sinds de uitvinding van het rechtsrijden ken ik daar geen voorbeelden meer van. ;-)

    Login om te reageren
  18. bartsmit zegt

    16 november 2012 om 20:40

    sneeuw: winterbanden
    GEEN sneeuw: zomerbanden

    Hoe moeilijk kan het zijn?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      16 november 2012 om 20:50

      @bartsmit: Kan lastig zijn om thuis te komen soms.

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      16 november 2012 om 20:53

      @bartsmit: Nee hoor, winterbanden presteren bij 7 graden en lager al beter, maar tussen 0 en 7 graden sneeuwt het hier niet hoor :-)

      Login om te reageren
      • bartsmit zegt

        17 november 2012 om 09:44

        @VeniVidiVici: Ook al slachtoffer van de reclame ?

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 november 2012 om 16:10

        @VeniVidiVici: die 7 graad klopt. Nou ja, 1983 dan. Inmiddels zijn de compounds van zomerbanden (daar zit nog behoorlijk wat ontwikkeling in, veel meer dan winterbande) zoveel beter dat die grens (de temperatuur waarbij het zomerrubber de flexibiliteit verliest) nu ergens tussen de -2 en -5 ligt.

        Login om te reageren
  19. VeniVidiVici zegt

    16 november 2012 om 20:45

    Zo krom als wat hier in NL, op de A2 wordt er stevig geflitst voor de ‘verkeersveiligheid’ en pepermuntjes moet je met 10kilo per minuur je mik induwen tijdens het rijden, maar winterbanden verplichten… Ho maar!!!

    Login om te reageren
  20. sjamp zegt

    16 november 2012 om 20:46

    Kweet niet hoor: sinds ik op winterbanden rij, stoor ik mij vooral aan iedereen zonder winterbanden. Die moeten hun rijgedrag namelijk dusdanig aanpassen, waardoor we met z’n allen stil in de file staan. Sta je dan. Met bakken grip, stil in de sneeuw, tussen de losers op zomerbanden die met hun voet t rempedaal tegen de voorbumper aan het duwen. Zij veilig tussen gordelspanners, ESP, ABS, airbags en airco. Ik in mijn jaren 80 koekblik. Want ja: klassiekers horen op de weg. Óók in de winter. Mooi-weer rijden doe je maar op de motor ofzo.

    Verplichten? Nee. Betuttelen doen we elkaar al genoeg.

    Login om te reageren
    • bisazza zegt

      16 november 2012 om 20:55

      @sjamp: helemaal eens!

      Login om te reageren
    • aallex zegt

      16 november 2012 om 21:14

      @sjamp: Amen, Behalve dan het gedeelte van de langzame rijders. Het is je goed recht om zelf te rijden zoals jij je er goed bij voelt, sneeuw of geen sneeuw, regen of geen regen, zon of geen zon. Ookal heb je winterbanden wil niet zeggen dat je dan opeens niet meer voorzichtig hoeft te rijden dus er rijden ook zat “slome” winterbanden chauffeurs rond. Als je soms al ziet hoe snel het misgaat in de sneeuw vind ik het absoluut niet erg als iemand voor mij stapvoets rijdt omdat hij/zij zich genoodzaakt voelt.

      Login om te reageren
      • sjamp zegt

        16 november 2012 om 22:05

        @aallex: Ik zeg ook niet dat je met of zonder winterbanden onverantwoord veel risico’s moet nemen. Het is gewoon sneu als je met je winterbanden nog steeds net zo stil staat in de file door gladheid. En je stáát stil in de file. Omdat mensen onvoorbereid op weg gaan. En omdat mensen niet durven te rijden en het toch dóen, omdat ze niet anders weten/kunnen.

        Login om te reageren
  21. petervee zegt

    16 november 2012 om 21:27

    De winterbanden klantjes rijden doorgaans in lease auto’s of kreeg ze cadeau bij de auto.

    Login om te reageren
  22. topless zegt

    16 november 2012 om 21:37

    Weer die onzin dat bij lage temperaturen winterbanden beter zijn. Marketing blabla uit de folder van de bandenboer. Ik heb al legio tests gelezen (een paar weken terug nog in Autoweek) waarbij blijkt dat winterbanden bij droog en regenweer bij lage temperaturen een LANGERE rem weg hebben dan zomerbanden. Pas bij sneeuw en ijs is er voordeel. Dat hebben we gemiddeld 2 weken per jaar. Daarbij komt dat de enige wettelijke norm voor winterbanden is dat er een sneeuwvlokje op de wang staat en dat je minsten 1,2 mm profiel moet hebben. Chinese banden zijn sowieso bagger en beneden de 4mm doen goede winterbanden ook niet veel meer. Bij een verplichting rijden dus allerlei lui met LingLongs met 2mm en voldoen aan de wet, terwijl iemand met nieuwe zomerbanden van Michelin een boete krijgt.

    Login om te reageren
    • beetec zegt

      16 november 2012 om 22:59

      @topless: helemaal mee eens.
      In nederland zeker niet verplichten. Te weinig voordeel en in te veel omstandigheden gewoon nadelig.
      Die eventuele 2 weken met sneeuw en ijs moet iedereen gewoon z’n gezond verstand gebruiken en rustig rijden en afstand houden.

      Login om te reageren
  23. KeesB zegt

    16 november 2012 om 23:36

    Waar ik niet tegen kan: de mensen die stoer doen over hun stalen velgen zodat iedereen kan zien dat ze op winterbanden rijden. Die van mij wissel ik over een paar weken gemakkelijk zelf om als het kwik pertinent rond de vorst schommelt. Uiteraard met lmv’s

    Login om te reageren
  24. renezzzz zegt

    16 november 2012 om 23:42

    De enige redenen om geen winterbanden te nemen zijn de kosten. Vreemd is dat er op een autoblog site met veel autoliefhebbers, er best wel veel mensen zijn die winterbanden onzin vinden. Het ergste is om de kostenredenen niet te noemen en allerlei andere redenen te noemen die nergens op slaan. Prima dat je om kostenredenen geen winterbanden monteerd, maar ga dat niet goedpreken het niet uitmaakt. Een goede regel zou zijn dat je bij winterse omstandigheden alleen met de bijpassende uitrusting de weg op kunt.

    Login om te reageren
    • beetec zegt

      17 november 2012 om 00:53

      @renezzzz: De enige reden om geen winterbanden te nemen is omdat het gewoon niet nodig is. In veel omstandigheden zijn winterbanden niet beter. Ook in de winter is het vaak boven de 7 graden in nederland. Bovendien, onder de 7 graden zonder sneeuw en ijs hebben je zomerbanden of allseasons niet veel minder grip. Verder is een vaak gehoord misverstand dat winterbanden in de regen steevast beter zouden zijn. Ook gewoon niet waar.
      Wanneer dan wel echt voordeel? Die 2 weken dat er sneeuw ligt. Oja, we wonen in nederland hier hebben we vaak winters zonder sneeuw. En als de sneeuw er wel ligt gewoon je koppie erbij houden.
      Voor het geld laat ik het niet. Ik vind het gewoon echt niet nodig.
      En dat heb ik het nog niet eens over hele volksstammen die in maart / april nog steeds met hun zwarte stalen velgen rondrijden met bijbehorende langere remweg. Die leveren hun zogenaamde gewonnen veiligheid weer in.
      Maar steeds meer mensen hebben winterbanden daarom denkt de gemiddelde nederlander dat die het ook moet hebben zonder zich in de materie te verdiepen. Kuddevolk.

      Login om te reageren
      • renezzzz zegt

        17 november 2012 om 08:39

        @beetec: Zoals je tussen de regels doorleest zijn het dus de kosten.

        Login om te reageren
  25. mightymike zegt

    17 november 2012 om 09:00

    Waarom niet? Je zomerbanden gaan toch ook langer mee. Oké het is een investering voor het moment maar gemiddelde auto kost zo’n zetje 400, mits je ze nieuw haalt en overzet op je originele velg. Gewoon doen klaar, niemand heeft er last van en iedereen heeft er profijt van

    Login om te reageren
  26. gorre zegt

    17 november 2012 om 10:24

    als je de commentaren hier lijst zijn het allemaal de beste drift-rally piloten maar als je op de weg kijkt bij winterse omstandigheden zie je 80% van e mensen knoeien of 5km/uur rijden omdat ze niet de juiste banden op hun wagen hebben ! in onze schdeafdeling zien we veel meer ongelukken toekomen met bijna allemaal schade vooraan omdat ze bij het remmen gewoon verder gleden , zeker niet alleen bij sneeuw maar gewoon opp nat wegdek ! de meeste hiervan stonden nog op zomerbanden en deze mensen lieten dan ook meteen winterbanden monteren! Voor mij is niet de grip het belangrijkste maar wel de véél kortere remafstand
    Voor mij dus verplichten , is kleine investering die je meteen terug wint omdat je zomerbanden zoveel langer meegaan.

    Login om te reageren
  27. Alfarobert zegt

    17 november 2012 om 10:37

    Mijn zomerbanden slijten nu niet omdat ze op een velgenboom zitten.De maanden dat ik ze niet gebruik gaan ze ook langer mee.Met winterbanden harder gaan rijden door de sneeuw is gewoon dom.Je moet je gewoon aanpassen maar moet je ineens op de rem.Heb je nu waarschijnlijk mazzel dat je je auto heel houdt omdat je dat stuk minder bent doorgegleden.

    Login om te reageren
  28. gorre zegt

    17 november 2012 om 12:12

    @ beetec , nog nooit een test van winterbanden gezien zeker?
    Remafstand en grip op droog , nat en besneeuwd wegdek zijn gewoon veel beter
    Het zijn winterbanden en geen sneeuwbanden , groot verschil
    Winterbanden zijn voor het hele winterseizoen ,niet enkel als er sneeuw ligt !

    Login om te reageren
    • renezzzz zegt

      17 november 2012 om 12:51

      @gorre: tuurlijk kent hij die voordelen ook… Hij heeft het er gewoon niet voor over. Het kost teveel voor zijn gebruik. Daarom probeert hij wat krom is recht te praten.

      Login om te reageren
    • beetec zegt

      17 november 2012 om 12:54

      @gorre: Juist wel, onlangs nog in Autoweek. Vandaar mijn standpunt. Jammer dat ze niet alle omstandigheden mee(kunnen)nemen.

      @renezzzz: Weet niet waar je dat leest maar ik geef juist aan dat het daar nou net NIET om gaat.

      Anyway, ik ga een stukje rijden met m’n zomerbanden. Het is 9 graden hier dus ik hoop dat de winterbandenrijders rekening houden met hun langere remweg.

      Login om te reageren
      • renezzzz zegt

        17 november 2012 om 14:48

        @beetec: Heb je in iedergeval weer wat geld bespaard…

        Login om te reageren
  29. renesf zegt

    17 november 2012 om 12:51

    Die eenderde zijn denk ik de gevaren op de weg. Mensen die onzeker achter het stuur kruipen bij een vlokje sneeuw. Heb zelf nog nooit met winterbanden gereden. En heb ook nog nooit een momentje gehad dat ik dacht.. misschien zijn winterbanden wel handig. Gewoon goed anticiperen, niet te hard rijden en afstand houden. Meer hoef je niet te doen.

    Login om te reageren
  30. gorre zegt

    17 november 2012 om 14:15

    http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 november 2012 om 16:07

      @gorre: opmerkelijk dat de ANWB heel andere cijfers heeft op nat en droog dan de Autobild. Daar maakt de zomerband gewoon gehakt van de winterband op nat en droog, wat technisch gezien ook logisch is. Voor mij is het simpel: zolang er geen sneeuw ligt ben je met zomer banden veiliger af.

      Login om te reageren
  31. gorre zegt

    17 november 2012 om 14:16

    Check dit eens , niet uitgevonden hoor ..

    Login om te reageren
  32. Thomasio zegt

    17 november 2012 om 15:21

    Pff heeft dan niemand door dat de winterbanden ons gewoon worden opgedrongen door de (belachelijk lobbyende) autobanden-branche? Het maakt ze geen reet uit of het veiliger is, zolang ze maar meer banden verkopen. Mijn vader maakt toevallig de opmaak van de “winterbanden bijbel” van de branche, die wordt soms kotsmisselijk van de veren die de branche bij zichzelf in de reet steekt!

    Login om te reageren
  33. paradigma zegt

    18 november 2012 om 01:30

    Goede zaak, de meeste mensen overschatten zichzelf. Ook in het verkeer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North