
Daarmee is de eerste belofte van de Venom F5 in elk geval ingelost!
Hypercarfabrikanten hebben bijna altijd dezelfde twee enorme uitdagingen. De eerste is dat ze de beloftes niet waar kunnen maken qua prestaties. Het zal niet de eerste keer zijn dat een hypercarbouwer zijn prestatiecijfers moet aanpassen. Het tweede probleem is het daadwerkelijk afleveren van de auto’s.
Gordon Murray (bedenker van de McLaren F1) gaf aan dat het lastigste onderdeel van de F1 de afwerking was. Hoe de deuren hingen, bijvoorbeeld. Of het wegwerken van piepjes, kraakjes en andere oneffenheden. Dat is de reden waarom sommige hypercars alleen werken in computergames en andere supercars daadwerkelijk enorm veel geld waard zijn en van gerenommeerde merken afkomstig zijn.

Eerste Hennessey Venom F5 afgeleverd
Bij Hennessey is het net even anders. Dat is een enorm tuningsbedrijf dat van allerlei producten levert. Van eenvoudige upgrades via de mailorder tot complete conversies. Ze hadden een tijdje geleden de Venom, een soort opgepompte Elise met meer dan 1.000 pk. De Venom F5 is in principe de opvolger ervan. Het is een showcase van wat Hennessey in zijn mars heeft.

De prestaties op papier zijn dan ook om van te smullen. Een 6.6 liter V8 met twee turbo’s, goed voor 1.800 pk. Daarmee moet een topsnelheid van 500 km/u mogelijk zijn. Maar ja, officieel is de Venom een concept en is het wachten op de productieversie. Welnu, die is er! De eerste Venom F5 is namelijk afgeleverd aan een klant, eindelijk! De auto in kwestie is Mojave Gold. Het is de eerste van 24 exemplaren die men gaat bouwen.
Lausanne Silver
Om een idee te geven hoe de volgende Venom F5 eruit ziet, heeft Hennessey beelden vrijgegeven met een exemplaar in Lausanne Silver met zwarte wielen, striping en diverse rode accenten. Verwacht overigens niet dat de F5 een auto wordt die je veel gaat zien.
Naast de zeer beperkte oplage, mag er namelijk nauwelijks mee gereden worden. De Venom F5 heeft namelijk géén airbag. Daardoor mag de Venom F5 alleen verkocht worden met onder de ‘Show and Display’- regeling. Dientengevolge mag er niet meer dan 2.500 mijlen per jaar mee gereden worden. Ach, de meest hypercars halen dat toch al niet.
Maximaal 2500 mijl per jaar. Ik snap wel dat de meeste eigenaren meer speeltjes hebben enzo, maar toch.. ik zou dat er met alle plezier in een lang weekend erop willen knallen.
@tinnemans: Mocht je de auto kunnen betalen en ook nog tijd hebben om er regelmatig mee te rijden dan lap je een dergelijke regel aan je laars gok ik. Ik heb vaker gehoord dat je een supercar vaak verzekerd tegen een maximaal aantal kilometers per jaar. Lijkt mij best pijnlijk. Er alleen maar naar mogen kijken…
Ik vraag me af of dat niet alleen geldt voor de openbare weg. Kan me voorstellen dat je er na die 2.500 km wel nog mee het circuit op mag.
500km/u. Wat heb je eraan,waar kan het en de grote vraag WIE durft het? Allemaal van die onzinauto’s waar geen mens wat aan heeft.Alleen maar pronken hoeveel poen ze hebben.
@Alfarobert: geef de sleutels maar, waarom zou je het niet durven? Ik zou het zo proberen op de autobahn hoor…
Tuurlijk. Geen enkel openbare weg is strak genoeg om maar richting de 400kmu te gaan. Laat staan de 500.
Ik heb nooit harder dan 250 gedurfd… 240 op de GPS… Het besef dat het dan echt met de kleinste afwijking gedaan is neemt dan toch echt de overhand. En wel eens flink proberen te remmen met 200+? Mijn auto voelt dan toch echt niet zo strak en stabiel meer. Ik zou de 300 wel moeten kunnen halen, maar daar heb ik de ballen al niet (meer) voor. Laat staan 500 haha.
@Joris24: En als je de ballen al hebt, ook in Duitsland gooien ze er wel eens een Fiat Panda voor met 130 km/h
Wat een mooie supercar toch. Van het design kunnen veel anderen toch nog leren.
Als agent denk ik dat je de lasergun nog even een klap geeft als dat ding 500km/u aan zou geven 😂😂😂
De droom is niet alleen een droom gebleven, er staat een schitterend productiemodel. Dat hebben ze toch maar mooi geflikt.
Dat er geen airbag in zit en de auto daardoor alleen als show and display model verkocht mag worden past wel bij een charlatan als John Hennessey. Nee, mij niet gezien. Met miljoenen te spenderen aan een hypercar met debiele topsnelheid zou ik toch ‘gewoon’ bij Bugatti of Koenigsegg aankloppen.
denk dat het wel verder gaat dan dat, ik denk dat ze nu geen crashtesten etc hoeven te doen, wat ze anders wel zouden moeten doen, denk dat het daar meer ligt dan het feit zonder airbag….
Wat kost een airbag eigenlijk?
Google erbij gehaald. Daar vind ik alleen maar ‘show or display’ en die regeling geldt alleen voor geïmporteerde auto’s. De Hennessy Venom is ‘made in the USA’ dus vraag ik me af of die regeling wel voor de Venom kan gelden. Overigens lijkt het me een vreemde regeling, want je kunt je met deze Venom al binnen 5 seconden naar de eeuwige jachtvelden katapulteren, en het laatste wat je dan hoort is niet de knal van de airbag.
Is dat een ‘made in the USA’ of een geïmporteerde elise die heel grondig is omgebouwd? Mijn auto is ook helemaal omgebouwd en (RDW) herkeurd maar blijft hetzelfde chassis- en typenummer en kenteken houden. Bij mij is alleen het aantal versnellingen naar 6 en het vermogen met bijna een factor 3 aangepast.
Wat ik wel bijzonder vind is dat regelgeving omtrent veiligheid/crashtesten e.d. best streng zijn in de USA.
Dan een auto verkopen waar geen airbag in zit? Denk eerder dat het een trucje is met die bijzondere voorwaarden dat de motor langer mee gaat.
Het verbaast mij wel dat op zo’n auto de airbag de beperkende factor is. Je moet die toch ook gewoon uit een bestaand model kunnen halen? Als het in basis een elise is, moet dat toch niet al te ingewikkeld zijn?