
Goedemorgen, maak kennis het met chique en “premium” broertje van de nieuwe Citroen C4, oftewel de DS4. Komt deze auto je bekend voor? Dat zou goed kunnen, het is immers de productieversie van de DS High Rider concept die begin dit jaar in Geneve zijn debuut maakte.
Een persbericht ontbreekt (nog), maar als het goed is komt Citroen in de loop van de dag met alle informatie die we nodig hebben. Aangezien de conceptversie van de DS4 reeds voorzien was van een diesel-hybride aandrijflijn is het te verwachten dat zoiets ook te vinden zal zijn in de productieversie. Denk aan een zelfde soort systeem als we reeds kennen van de Peugeot 3008 HYbrid4.
Het grootste verschil tussen de concept en de productieversie is nog wel dat de productieversie een 5-deurs is terwijl de concept het met 3 deuren moest doen. (via: planete-citroen.com & Citroen Facebook)







PS Bekijk dat interieur eens goed, zelfs het dashboard en deurbekleding is voorzien van leer (als ik de stiknaden mag geloven) een redelijk unicum in deze klasse lijkt mij zo.
Extra foto’s:


UPDATE 10:00 Het persbericht is binnen, hierbij de hoogtepunten:
De DS4 zal bij introductie worden geleverd met twee dieselmotoren met standaard roetfilter die aan Euro V voldoen: de 1.6 HDiF 110pk (de microhybride e-HDi-versie) en de 2.0 HDiF 160 pk. Beschikbaar zijn bovendien drie benzinemotoren die eveneens aan Euro V voldoen: de 1.6 VTi 120 pk, de 1.6 THP 155 pk en de nieuwe 1.6 THP 200 pk. Deze laatste motor zorgt voor uitstekende prestaties dankzij het vermogen (147 kW/200 pk) en royale koppel (275 Nm bij 1.700 tpm). De CO2-uitstoot bedraagt slechts 149 g/km. Alle motoren kunnen worden geleverd met zesversnellingsbakken die handmatig of elektronisch [EGS] worden bediend.
Met een lengte van 4,27 meter, hoogte van 1,81 meter en breedte van 1,53 meter is de DS4 een compacte auto. Hij lost de verwachtingen in van de uitdaging om een dynamisch design te combineren met veelzijdigheid en alledaags gebruiksgemak. De doelstellingen werden volledig gerealiseerd, met drie echte zitplaatsen achterin die bereikbaar zijn door achterportieren die naadloos in de carrosserie zijn opgenomen. De bagageruimte is volumineus en er zijn talrijke opbergmogelijkheden.
Een ander voorbeeld van de veelzijdigheid van de DS4 is het ruimteaanbod in de kofferbak, die met een inhoud van meer dan 370 liter niet onderdoet voor een conventionele sedan.
Bij de ontwikkeling van interieurdelen stonden verfijning, gepercipieerde kwaliteit en fraai design voorop. Kopers van de Citroën DS4 krijgen de keuze uit vijf ledercombinaties – waaronder tweekleurige – om hun auto naar persoonlijke smaak in te richten. In de meest luxueuze versies zijn dashboard, deurpanelen en voorstoelen bekleed met leder in zogenaamde ‘Bracelet’-stijl; het stikwerk doet dan denken aan de band van een horloge. Ook de zittingen krijgen speciaal stikwerk dat zorgt voor extra allure.
Chroomafwerking op ventilatieroosters, instrumentenpaneel, pook en de middenconsole getuigt van luxe. Door de aandacht voor details begeeft de DS4 zich in een wereld van exclusiviteit en dynamiek, hetgeen onder andere tot uiting komt in een aluminium pedalen, met leer beklede portiergrepen en sfeerverlichting.





Een prachtige broer voor de DS3! Wat een wagen.
Ben benieuwd of deze net zo goed rijdt ivt de concurrentie als de DS3 maar de Giulietta en de Delta vind ik fraaier van buiten. Het interieur lijkt wel mooi maar is dat standaard of kost het 1500 euro extra…? Wel een aardige toevoeging voor wie luxe en comfort wil maar geen grote middenklasser nodig heeft.
Handig zo’n 5-deurs, alleen waar maak je ze open?
@RH:
zal wel a la alfa / seat leon 2gen style zijn. in de raamstijlen dus. Erg mooie auto geworden voor een fransoos :)
@RH: jij hebt zeker nog nooit de achterdeur van een Alfa 147/156 of Seat Leon opengemaakt?
Ziet er aardig uit, maar zal wel weer te duur worden..
Leer op dash en deurbekleding? Zo uniek is dat niet, bij de Italiaantjes kan dat altijd, zelfs op de Yp en Musa..
beetje opel astra-achtig die achterkant
Citroen is goed bezig!
Zwart getinte ruiten en velgen wegnemen, en je hebt een zoveelste grijze muis voor je.
Damn, citroen is echt goed bezig.
M.b.t. lederen dash, grande punto abarth heeft het ook.
@jack_abarth:
De Abarth Punto Evo heeft alleen leer op de tellerkap, iets anders dan over het gehele dashboard!
@robbie:
Opties zijn niet zo heel duur bij Citroen en in verhouding ook niet bij de DS3. Navi, Hifi, parkeersensoren, clima etc. in 1 pakket is 1600 euro en dan is hij ook gewoon echt bom vol
@Begin post
Waaahh, wat een gaaf ding. Als hij net zo strak rijdt als de DS3, graag in 200pk versie voor de deur zetten aub! Strik erom en af.
Die autos lijken tegenwoordig ook allemaal op elkaar zeg
hey de nieuwe astra!
-edit: check!-
Uhhm, ze hebben de achterste handgrepen à la 147 verstopt, maar verder? Wat is het verschil met de C4? Ik had eigenlijk verwacht dat de DS4 de driedeurs C4 zou worden, net zoals bij de C3 en DS3 het geval is.
Erg mooi! Ben alleen geen fan van de zwarte neus
Hier zul je zeker wel zo’n 40.000 euro voor moeten neerleggen.
Ziet er serieus leuk uit, daar niet van, maar ik had toch iets meer vuurwerk verwacht na het zien van het concept. Een zwart dakje, is dat nou zo moeilijk? ;)
@BananaFlip: dat zal ongetwijfeld een (dure) optie zijn ;)
Fraai, mooier dan de concept, al heeft ‘ie op de laatste foto wel een flinke snuif A3 meegekregen…
Tgoh hij is niet lelijk, maar zeker mooier dan die andere lelijke meuk die ze over de jaren uitgebracht hebben.
Wat is de CO2-uitstoot van de hybride-versie? Valt ie in de 20% of 14% categorie?
UPDATE Belangrijkste informatie uit het persbericht geplaatst in het artikel, hi-res fotomateriaal komt eraan ;)
grappig autotje…
Wow dat ziet er goed uit! Wil ook wel met die 200pk motor. Het zou leuk zijn als ze hier ook een Racing versie van uitbrachten, al is het maar om ‘iets’ te doen met al die rally overwinningen.
Lekker agressieve Lancer koplampen. :D Zal wel een krappe instap worden achterin. :?
te grote koplampen ;) verder echt mooi
Ik vind hem minder mooi dan de DS3 maar t’is toch een leuke wagen.
Maar leer in die klasse? Ofwel hebben ze bij Citroën in plaats van mensen te ontslaan mensen gevild (of alle beesten in argentinië opgekocht ofzo) ofwel gaan ze deze wagen aan iets minder redelijke prijzen verkopen.
Vraag me wel af, de verkoopcijfers van de gewone C4 zullen hier toch ook wel onder leiden? Of niet?
Ik vond de gewone C4 (nuja de coupé) wel veel mooier.
Ja, leuk, maar denk het gefotoshopte weg en je bent weer bij een Opel Astra
Dat gedoe van de greep vrije achterdeuren kan ik nog steeds niet begrijpen. Maak er 2 deurs van of zet gewoon grepen op de deuren. De achter deuren lijken me ook aan smale kant. Voor kinderen te doen maar een beetje forse man/vrouww gaat niet passen lijkt mij. Voor de rest een hele mooie auto maar om de deuren zou ik hem nooit kopen.
Citroën heeft de smaak wel te pakken te laatste tijd :D
ziet er lekker uit de achterkant lijk wat op de astra maar veder is het een super lekker wagentje
beduidend mooier dan de nieuwe Alfa Guilietta……
Dat rare gedoe met die achterdeuren hoeft voor mij ook niet. Maar het is Citroen beter gelukt dan alle pogingen van Alfa en Seat toit nu toe.
Verder is het front behoorlijk aggressief en echt de rest erg dik. Een behoorlijke A3 killer.
prijs zal wrs hoog zijn maar na een hoop korting(wat gewoon is vn citroen) toch betaalbaar
Ik zie Golf en Scirocco en A3…
veel te veel macho en toch geen Premium;
zoveelste wanhoopspoging uit niet-Duitland !
Wauw! ik vond de DS3 al lekker geil, maar deze is dat ook absoluut. Begin bijna te twijfelen of ik deze DS4 mooier vind dan de Megane Coupe RS250
@screamer: De Megane is toch wel een stuk mooier…
Deze vind ik eigenlijk niet echt mooi… is niet lelijk, maar ook niet echt mooi..
Ook best een raar interieur…. =s
rover 200 in een nieuw kleedje.
Wat een lelijk gedrocht :( :(
Maar die heeft ook 5 deuren???
Twee vijfdeurs in hetzelfde segment? Gewoon de achterkant is iets anders, en het interieur is luxuezer. Die gaat keihard concurren met de C4. Bij het duo C3 – DS3 heb je tenminste nog het verschil in deuren. Komt er eigelijk wel nog een 3-deurs?
Ja hoor, dit ziet er lekker uit. Breng hem maar. Leuke motors bij ook.
euh golf 6 achterlichten? :/
Met een lengte van 4,27 meter, hoogte van 1,81 meter en breedte van 1,53 meter is de DS4 een compacte auto.
Hmmm… Dat gaat er raar uitzien…
“hoogte van 1,81 meter en breedte van 1,53 meter”
Ik neem aan dat hier 2 dingen zijn omgedraaid?
Verder wel mooie auto, misschien wat druk, maar mooier dan ds3 iig, imo.
Ik weet het niet.. net als de DS3 vind ik deze gewoon iets te mollig. Wat gezochte lijnen om het maar apart te maken en ik vind de neus niet echt bij de rest passen. Wel schitterend interieur
Een sportieve driedeurs naast de C4 zou ik veel logischer en interessanter vinden
Op het eerste gezicht sta ik niet zo te juichen.
Moet hem in hem eerst in het echt hebben gezien voor een uiteindelijk oordeel.
Tis een lekkertje! Onderscheidend ten opzichte van de C4, en ook niet in een hokje te plaatsen. Het heeft iets crossover-achtigs, iets van een normale hatchback en ook wat coupe-elementen. Hij is stoer, subtiel, en straalt een zekere chic uit.
Men name de C-stijl is erg Astra en Giulietta, maar of dat nou erg is? Een hoofdvorm van een ontwerp dicteert tenslotte vaak hoe andere lijnen binnen het ontwerp er uit gaan zien.
Ben benieuwd of hier dan ook nog een 3-deurs van verschijnt, zoals de proto was. Zouden ze perfect het wegvallen van de C4 coupe mee op kunnen vangen, en mensen bedienen die de DS3 net wat te klein vinden…
Dus het is geen aanvulling, maar een interne concurrent, zijnde ook een vijfdeurs C-segmenter. Ik weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden…
Verder zou ik wel even een snel shopje willen zien waarin die zwarte balk voorop in de carrosseriekleur is meegespoten. Volgens mij oogt dat veel beter…
de eerste foto is minder mooi. maar de laatse foto is wel cool. dus. ik zeg: waarom niet?
That’s it, vanaf heden ben ik Citroën fan!
@C6_R: dat ik dat nog mag meemaken ;)
Lekker eigenwijs design, zoals de Citroëns van vroeger (m.u.v de treurnis van de laatste 20 jaar) dat kan ik wel waarderen!
Ik ben blijkbaar een fan van scherpe lijnen.
Ik ben echter geen fan van smalle en hoge auto’s. Combineer deze zaken en het gaat nog harder achteruit.
Misschien valt het in de realiteit wel mee. Ik moet het nog even betwijfelen.
Ik vind ‘m wel chique, ondanks de -hier en daar- ‘geleende’ stijlelementen van andere merken:






neus van Evo X:
kont van Scirocco/Astra:
profiel van Astra:
Zie ik daar trouwens carbon in de 19 inch velgen? <3
Wat een ongelooflijk rommelig ontwerp zeg! ziet er toch niet uit?
En ineens begrijpt iedereen de term “premium”
Moderne designs lijden bijna allemaal wel aan obesitas. Soms kan het nog maar dit is wel een behoorlijke plofkip.
+ minder plastiek, mooie details
– teveel lijnen, rare ‘bil’lijn naar binnen ipv buiten, precies té hard hun best gedaan waardoor het niet meer klopt
Een hoogte van 1,81 m ??
Dat lijkt mij toch wel buitenmaats heel erg hoog voor dit karretje, en buiten proportie. 1,51 m schat ik, of dat model op de rand van foto 4 heeft wél erg lange benen !!
Hé@Henk Hé:
Tikkeltje misplaatste fotoreeks van zogenaamde ‘geleende’ stijlelementen van andere auto’s post jij hier. Dan moet je beter bij de les blijven en weten wanneer wie wat uitbracht. Neem nu die Mitshibshu-neus: die is er gekomen na het hondenhok-rooster van audi, na de peugeots met wijd-opengesperde bek en na de softere Citroën-variant op de C4-face-lift. De Mitshibishu is dus de cloon.
Die Golf-achterklep is ook niet origineel. Grijp dan eens terug naar de vorige generaties Alfa’s misschien ?
En de nieuwe Astra nam schaamteloos de achterlichten over van de C5, toch !
En tenslotte het originele (?) profiel van de Astra. Ach, kijk is in de cataloog van Hyundai, Kia, Seat, Fiat, Ford Fiesta,..; om maar te zeggen iedereen speelt bij iedereen leentje buur. Citroën is dan nog wel een merk dat meer dan eens de grenzen durfde te verleggen – zowel naar design als naar technologie, maar ik ben het wel met je eens dat ze dat met deze DS4 ditmaal niet doen.
@jodocus: Astra is sowieso een mengelmoes van verschillende auto’s. Vooral dat van de Mazda3 maar met de verhoudingen van de Seat Leon. En de achterlampen van zowel de Astra/Meriva en C5 zijn duidelijk afgekeken van Audi.
Deze DS4 is gewoon weer de zoveelste hatchback met hoop lijntjes en te dikke Duitse look
Geef mij maar het originele design van de huidige C4-coupé!
Citroën was en is nochthans bijzonder goed bezig, maar nét zoals de nieuwe C4 ontgoochelt deze DS4 me sterk. Even lijkt het een kék wagentje, maar ik vrees dat ie binnen de kortste keren wegzinkt in het peleton opgekekte Golfjes, Astra’s, Focussen, Seats, Koreanen en Jappen.
Ik geef het toe, als Citrofiel verwacht ik natuurlijk een innovatief design en techniek, maar Citroën wil nu ook af en toe wat auto’s kunnen slijten en als het ff kan wat Duitse ‘premiums’ counteren. Wellicht lukt ze dat met deze DS4, net zoals de recente C5 marsjeert.
wat mij opvalt is het interieur van de ds4 : trekjes van de peugeot 3008
hij lijkt inderdaad hard op de opel astra ,volkswagen scirocco ,renault megane … maar ik vind van de vier de citroen de mooiste . :D