
Al ruim een jaar schrijven, dromen en speculeren we over een krachtigere diesel voor de MINI Cooper en nu lijkt het erop dat de specs van deze oliegestookte Cooper S eindelijk boven zijn komen drijven. Mensen die hoopten op het 2.0 TwinTurbo blok met 204 pk uit de 123d moet ik helaas teleurstellen.
De Cooper S Diesel zal namelijk (net als zijn zwakkere broertjes) een 1.6 liter grote versie van het BMW N47 dieselblok onder de motorkap krijgen. In de Cooper S Diesel zal dit blokje volgens bigblogg.info een niet onaardige 143 pk en 300 Nm leveren.
En nog even een opfrisser voor de mensen die het niet (meer) weten, sinds de afgelopen facelift van de Cooper, Clubman en Cabrio is MINI gestopt met het gebruiken van het 1.6 HDI dieselblok dat ontwikkeld was door Peugeot/Citroen. Dat blok is namelijk vervangen door een zelf ontwikkeld 1.6 liter dieselblok dat gebaseerd is op de 2.0 grote dieselmotor (N47) die te vinden is in de diverse BMW modellen.
In Parijs verwachten we meer informatie over deze potente MINI te ontvangen, stay tuned!





Voor een S versie? Nee.
En wat halen tuners hier dan uit? 170-180 peekaa?
@Pixed: een vriend van me heeft z’n Mini diesel (huidige versie) laten chippen tot 170 pk. Dus dat wordt 190 of meer voor deze S-versie.
@Eric: astjeblieft…. wat een onzin! dit is absoluut onmogelijk! overigens zal 143 pk diesel in een auto van nog geen 1100 kilo meer dan zat zijn!
@laue
precies mijn idee, 143pk goed voor een leuke diesel cooper? ja. Voor een cooper met zo’n S-je op de zijkant? nee.. Gewoon de 2.0 uit de 120d in hangen met 170pk.
Trouwens, wordt dit nu de Cooper DS dan? lekker citroen terugpesten voor dat andersgekleurde dak van de ds3?
Ik denk dat 200pk wel haalbaar moet zijn.
Idd wel erg weinig voor een s versie.. Acceleratie zal dan rond de 8 seconden gaan hangen, dat is gewoon niet genoeg ! Snap wel dat ze die 2liter niet nemen ivm gewicht..
@John: denk je nou echt dat een 2.0 blok zwaarder is dan een 1.6 blok? In de basis zijn dat exact dezelfde motoren als is de boring/slag iets aangepat. Dat verschil is volgens mij verwaarloosbaar hoor…
Ik had toch wel zo’n 170 pk verwacht. Of het 320d EDE-blok, want dan hoef je je niet te schamen voor CO2’s.
-edit: je kan zelf ook mailen-
143 pk is genoeg voor zoon klein bakkie.
@Max Brummelkamp:
maar niet voor de S.
Voor een 1.6 is dat meer dan genoeg zou ik zeggen.
Maar in een Cooper S mag het veel meer zijn.
Die 23d blok is inderdaad perfect en makkelijk op te voeren.
De E46 320d zat met 150 pk in 8,9 op honderd, dus dan zou 143 in de Mini wel moeten volstaan. Wil je sneller koop dan een benzine S. Zelfs al maak je een diesel ‘supersnel’ dan nog gaat hij weinig sensaties geven. Dit is al leuk genoeg voor al die jonge consultants die veel kilometers moeten maken.
@StijnB
Dat is toch al jaren niet meer van deze tijd “veel kilometers moeten maken”.
Hmm, komt bmw dan ook met die 1.6d in het bmw-gamma?
Veel mensen staren zich blind op die 200pk van de bmw 2l, dit is maar een 1.6, dus zou 160pk overeenkomen met die 200 van de 2l. Met 143pk zit je naar mijn mening zeker niet slecht in zoon auto! (En de S moet natuurlijk wel ook een stuk sneller blijven…)
143pk is genoeg anders pak je toch gwn de benzine versie :o
goed dat ze zijn overgestapt naar de BMW motoren. de bak van de peugeuts gaan regelmatig kapot
Na 10.000km een olielek bij die 1.6 Peugeot rommel..
En 143pk genoeg ? Neen. Meer mogelijk ? Ja! Ze kunnen zeker 177pk uit dit 1.6 (2liter) blok krijgen.. Dus tuners, laat jullie gaan!
Zit juist onder de grens van de wegentaks en verzekering! dus eerst half jaartje inrijden en daarna laten chippen.. Ideaal! :)
voor zo’n klein scheurijzer is dat al meer dan genoeg (;
143 pk zou voor een originele Mini een leuke hoeveelheid zijn.
Voor deze mini is dat eigenlijk ook wel het geval. Die S kan ik ook nog mee leven. Er staat toch geen Works achter. ;)
143 pk is best al veel voor zo’n kleine wagen…. Als je een echt sportieve wagen wilt, dan neem je geen diesel maar gewone benzine….
meer dan 143pk diesel voor een FWD lijkt me zoiezo op het randje eigenlijk, met het bijhorende koppel zal de elektronica meer dan genoeg werk hebben.
FF chiptunen en het is 180pk. Da’s genoeg.
Als dat waar is, wordt dan de tweeliter in de 318d niet overbodig?
Het is geen Cooper S kwa looks met een diesel motor hé , het heeft de looks van de gewone cooper d , dus zonder dubbele uitlaat , luchthapper , bumpers etc .
Het krijgt enkele een zwaardere motor mee , de naam is wat bedrieglijk