
Wie zoekt er nog ruimte voor auto’s in 020?
Met veel bombarie verhuisde het Chinese Geely eind 2022 het hoofdkantoor van het voormalig Britse Lotus Cars uit Norfolk (United Kingdom) naar ons hoofdgehucht. Vanuit hier ging Lotus zijn nieuwe elektrische auto’s in heel Europa aan de man brengen.
Tot nu dus, want krap drie jaar later neemt het ooit roemruchte Lotus alweer de kuierlatten en vertrekt weer uit Amsterdam, zo meldt RTLZ. Hierdoor gaan er ook nog eens 41 arbeidsplaatsen verloren.
Vertrek Lotus
Lotus gaat zijn werkwijze veranderen en het idee is om van Lotus Cars een soort groothandel model te maken. Dan heb je helemaal geen Amsterdams hoofdkantoor meer nodig om je auto’s te slijten in Europa.
Een paar jaar geleden kondigde Lotus ook al aan dat ze het helemaal anders gingen doen. Er moesten naast sportwagens ook gezinsauto’s gebouwd gaan worden. In 2028 zou dan alles ook nog eens volledig elektrisch aangedreven moeten zijn. Oh en er 150 duizend stuks van verkopen. Jaarlijks.
Verkoop valt tegen
Vooralsnog valt de verkoop van die in China door eigenaar Geely gefabriceerde volledig elektrische Lotussen nog een beetje tegen. Dus moet het anders. Er komen toch ook modellen met een verbrandingsmotor en er moet geld bespaard worden.
De manier van het aan de man brengen moet dus anders en daarmee is het kantoor in Amsterdam overbodig geworden. Er komt dus zo maar 2.800 vierkante meter beschikbaar in 020 voor wie nog een plekje zoekt voor zijn collectie auto’s. Laadpalen zijn er ook!
Nieuwsgierig hoe zo’n enorm snelladende Lotus Emeya S rijdt? Wouter reed ermee.
Headerfoto via: PropertyNL.com





Benieuwd waar dat Europese hoofdkantoor heen gaat dan. Volgens de EU richtlijnen zullen ze toch een vertegenwoordiging binnen de EU moeten hebben om hier auto’s te mogen verkopen. Dat ‘groothandel’-model snap ik niet helemaal, ook een groothandel heeft een hoofdkantoor nodig toch?
Vermoedelijk kan dat prima worden ondergebracht bij een andere vertegenwoordiging van Geely in de EU. Scheelt knaken!
Ben vooral benieuwd hoeveel auto’s Lotus verkoopt, volgens mij is dat max een paar 1000 per jaar?
Q1 2025 hebben ze een dikke 400 auto’s geleverd in de EU.
Vrijwilliger gezocht om het licht uit te doen en de deur definitief te sluiten.
Lotus valt een beetje tegen? Hoe kan dat toch zijn? Ze zijn 2 keer zo duur als de volgende Chinese EV. En die 700 pk ipv 500-600 van de concurrentie die de helft kost. Tja.
Verder ziet dat ding er wel erg Chinees uit.
Tsja als ik dik 2500 kilo aan Lotus bestel verwacht ik 3 of 4 gave auto’s, niet 1 loodzware accubak.