• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit ooit zo mooie sportwagenmerk moet nu honderden banen schrappen

Auteur: RubenPriest, gepost 29 augustus 2025 om 09:43 – 13 Reacties

Lotus schrapt banen

Oei, honderden medewerkers moeten hun biezen pakken. Wat heeft dit te betekenen?

Lotus, ooit de belichaming van lichtgewicht sportwagens en pure rijbeleving, lijkt momenteel in zwaar weer terecht te zijn gekomen.

Lotus schrapt banen

Het Britse merk kondigt namelijk aan dat er 550 banen verdwijnen op het hoofdkantoor in Hethel, Norfolk. Daarmee raakt ruim een derde van het huidige personeelsbestand zijn baan kwijt. Er zijn, of beter gezegd waren, zo’n 1.300 mensen werkzaam op deze locatie. Daarover bericht onder meer de BBC.

Het nieuws komt niet helemaal uit de lucht vallen. Eerder circuleerden al geruchten dat Lotus zijn fabriek in Engeland zou sluiten en mogelijk naar de VS zou verkassen. Dat scenario is nu officieel van tafel: Hethel blijft de thuisbasis van de sportwagens, motorsportactiviteiten en engineering. Toch moeten honderden werknemers vrezen voor hun toekomst.

Van Chapman tot Geely

Lotus werd begin jaren vijftig opgericht door ingenieur Colin Chapman. Bekend van zijn filosofie “simplify, then add lightness”. Het leverde iconen als de Elan, Esprit en de Elise op. Sinds de overname door het Chinese Geely (bekend van Volvo en Polestar) moest Lotus zich transformeren tot een modern, elektrisch merk met een wereldwijde ambitie.

Die transformatie kost enorm veel geld, tijd en nu blijkbaar ook mensen. De fabrikant zegt dat de reorganisatie noodzakelijk is op een gezonde voet door te blijven gaan. Je moet je realiseren dat het echt niet makkelijk is voor Lotus.

Ze hebben nog maar één model met een verbrandingsmotor, de Emira. De volledig elektrische Eletre en Emeya focussen ze zich op de markt van de luxe EV. Een heel moeilijke markt waar het lastig is om volume te draaien.

De elektrische Eletre mikt op groeimarkten als China en de VS. En hoewel je ze hier sporadisch tegenkomt, is juist een markt als Amerika ontzettend moeilijk te overtuigen van een luxe elektrische auto. In Californië is klanten vinden niet onmogelijk, maar in de rest van de States wens ik Lotus heel veel succes.

Volgens het merk wordt actief gekeken naar samenwerking met derde partijen”om de business breder en stabieler te maken. Of dat betekent dat er meer modellen elders gebouwd gaan worden, blijft voorlopig gissen. Daarnaast doet Lotus meer dan enkel auto’s bouwen. In China werkt het merk aan een eigen snellaadnetwerk met razendsnelle laders.

Lokale politici in Engeland spreken over een klap voor de regio. Wel benadrukken ze dat het erger had gekund: een volledige sluiting van de fabriek is immers voorkomen. In tegenstelling tot een merk als Rover, is Lotus in elk geval nog springlevend dankzij de Chinezen.

Toch verandert dat weinig aan de harde realiteit voor de honderden mensen die hun baan verliezen. Voor een regio waar Lotus al sinds de jaren zestig geworteld is komt het nieuws ongetwijfeld zwaar binnen.

Ook interessant!

  • Gespot - 2x Lotus, 2x anders
  • Lotus ontslaat 200 medewerkers
  • Het gaat niet zo lekker met Lotus
    Het gaat niet zo lekker met Lotus
  • Lotus voert iets in hun schild, maar wat is het?

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

engeland, Lotus

Vorig bericht: « Tesla Model Y Performance bijna 20 ruggen duurder dan instapper
Volgend bericht: Van succesvol automerk naar afgegleden glorie »

Lees Interacties

Reacties

  1. petrolicious zegt

    29 augustus 2025 om 09:56

    Tjah, simplify then add lightness is niet echt van toepassing op die Lotus Eletre.
    Als je in de Polestar 3 stapt, ook al geen goedkope auto, zie je heel hard de gelijkenissen met die Lotus Eletre en die proberen ze dan aan bijna de dubbele prijs te slijten.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      29 augustus 2025 om 11:41

      Wel op het Lotus personeelsbestand nu dus 😳

      Login om te reageren
    • kevinbergwerff zegt

      29 augustus 2025 om 13:57

      Polestar 3 performance en lotus eletre base verschillen niet veel van prijs. de prijs verschillen die er zijn, zijn in mijn ogen verklaarbaar zoals bijvoorbeeld 800v ipv 400 techniek en 600 pk ipv 500 pk

      Login om te reageren
  2. mark_mulder zegt

    29 augustus 2025 om 09:57

    Toch moet je ook enigszins hand in eigen boezem steken als je dit resultaat noteert in een tijd dat er voor de cayman gt4 een dikke wachtlijst is en zelfs de tweedehandsjes met dikke winst van eigenaar wisselen.
    Dan is het in ieder geval niet zo dat er geen markt voor compacte dure sportauto’s is. Maar toch gaat iedereen voor een Cayman en niet voor een Lotus Emira met de V6

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      29 augustus 2025 om 16:28

      Exact. Ben zelf al een tijdje aan het rondneuzen voor een Lotus uit de tijd dat ze nog werkten met Toyota motoren. Dat is voor mij de ultieme fun auto: licht, analoog, klein, relatief betrouwbaar, ultiem stuurgevoel. Dat is ook waar Lotus altijd voor stond. Daarna kwam echter al de V6 (ook in de S3 exige bijv). Dat veranderde het karakter al enorm. En nu zijn het relatief zware EVs die niets meer met de filosofie van het merk te maken hebben. Dan is het niet zo vreemd dat ze moeten reorganiseren. Het slaat ook gewoon totaal niet aan. Er was echt wel ruimte geweest voor een kleine simpele ICE sportwagen, kijk naar de MX5. Dat is zo’n beetje de enige nog die daaraan beantwoordt, hoewel daar op zich ook al best veel luxe en electronica in zit nu.

      Login om te reageren
      • Kaje zegt

        29 augustus 2025 om 23:15

        Die V6 is ook van Toyota. Ook betrouwbaar, S3 Exige is ook lichtvoetig met extreem veel stuurgevoel. Waar haal jij je informatie vandaan?

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          30 augustus 2025 om 00:08

          Waar schrijf ik dat die niet van toyota is? Waar schrijf ik dat die niet betrouwbaar is? Ik heb het over het karakter van de auto. Goed lezen is ook een kunst.

          Login om te reageren
  3. Wolflow zegt

    29 augustus 2025 om 10:31

    Alsof er ook maar iemand is die op een electrisch hok zit te wachten?!
    Het verschil tussen een electrisch hok en een Lotus van voorheen (toen het nog sportwagens maakte) is 180 graden

    Login om te reageren
  4. eaudi zegt

    29 augustus 2025 om 12:02

    Toevallig zag ik gisteren zo’n electrische Lotus SUV. Had ‘anything else’ kunnen zijn. Uitwisselbaar dus (en tamelijk lomp) en daarmee weinig toegevoegde waarde biedend (althans qua uiterlijk).

    Login om te reageren
  5. ericc zegt

    29 augustus 2025 om 13:23

    Veel te lang gewacht met een vervanger voor de Elise, hun 2000 pk sterke sportwagen verkoopt voor geen meter ( verkeerd gegokt), en hun EV’s worden enkel in China geassembleerd. Van de Emira hadden ze sneller meerdere uitvoeringen gebracht. Een GT4, een spider. Beter de directie ontslagen ipv de werkman/vrouw.

    Login om te reageren
  6. verdebosco zegt

    29 augustus 2025 om 17:15

    Het verbaast mij niets. Chinezen kunnen geen heritage vertalen naar toekomstige modellen. Geely heeft het DNA van Lotus verkwanseld en nu is het merk uitgemolken. De waarde weg. Volvo, MG, Smart .. volgden, volgen of zullen volgen.

    Login om te reageren
  7. Kaje zegt

    29 augustus 2025 om 23:27

    Ben benieuwd hoeveel mensen voor Lotus werkten voordat Geely het overnam. Zijn toen veel mensen aangenomen wat ook logisch is met de ontwikkeling en productie van de elektrische modellen. https://www.bbc.com/news/uk-england-norfolk-48259907.amp

    Als deze mensen er ook weer uitvliegen omdat die hele luxe elektrische sector niet loopt betekend dit niet automatisch dat de Emira niet lekker verkoopt. Ook naar die cijfers ben ik best wel benieuwd in vergelijking met de Exige/Elise/Evora.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      30 augustus 2025 om 00:09

      Oh nee? Wat betekent het dan? Dat het lekker loopt? Je vergelijkt appels met peren. Andere tijd, andere markt, andere auto’s.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North