
Oei, honderden medewerkers moeten hun biezen pakken. Wat heeft dit te betekenen?
Lotus, ooit de belichaming van lichtgewicht sportwagens en pure rijbeleving, lijkt momenteel in zwaar weer terecht te zijn gekomen.
Lotus schrapt banen
Het Britse merk kondigt namelijk aan dat er 550 banen verdwijnen op het hoofdkantoor in Hethel, Norfolk. Daarmee raakt ruim een derde van het huidige personeelsbestand zijn baan kwijt. Er zijn, of beter gezegd waren, zo’n 1.300 mensen werkzaam op deze locatie. Daarover bericht onder meer de BBC.
Het nieuws komt niet helemaal uit de lucht vallen. Eerder circuleerden al geruchten dat Lotus zijn fabriek in Engeland zou sluiten en mogelijk naar de VS zou verkassen. Dat scenario is nu officieel van tafel: Hethel blijft de thuisbasis van de sportwagens, motorsportactiviteiten en engineering. Toch moeten honderden werknemers vrezen voor hun toekomst.
Van Chapman tot Geely
Lotus werd begin jaren vijftig opgericht door ingenieur Colin Chapman. Bekend van zijn filosofie “simplify, then add lightness”. Het leverde iconen als de Elan, Esprit en de Elise op. Sinds de overname door het Chinese Geely (bekend van Volvo en Polestar) moest Lotus zich transformeren tot een modern, elektrisch merk met een wereldwijde ambitie.
Die transformatie kost enorm veel geld, tijd en nu blijkbaar ook mensen. De fabrikant zegt dat de reorganisatie noodzakelijk is op een gezonde voet door te blijven gaan. Je moet je realiseren dat het echt niet makkelijk is voor Lotus.
Ze hebben nog maar één model met een verbrandingsmotor, de Emira. De volledig elektrische Eletre en Emeya focussen ze zich op de markt van de luxe EV. Een heel moeilijke markt waar het lastig is om volume te draaien.
De elektrische Eletre mikt op groeimarkten als China en de VS. En hoewel je ze hier sporadisch tegenkomt, is juist een markt als Amerika ontzettend moeilijk te overtuigen van een luxe elektrische auto. In Californië is klanten vinden niet onmogelijk, maar in de rest van de States wens ik Lotus heel veel succes.
Volgens het merk wordt actief gekeken naar samenwerking met derde partijen”om de business breder en stabieler te maken. Of dat betekent dat er meer modellen elders gebouwd gaan worden, blijft voorlopig gissen. Daarnaast doet Lotus meer dan enkel auto’s bouwen. In China werkt het merk aan een eigen snellaadnetwerk met razendsnelle laders.
Lokale politici in Engeland spreken over een klap voor de regio. Wel benadrukken ze dat het erger had gekund: een volledige sluiting van de fabriek is immers voorkomen. In tegenstelling tot een merk als Rover, is Lotus in elk geval nog springlevend dankzij de Chinezen.
Toch verandert dat weinig aan de harde realiteit voor de honderden mensen die hun baan verliezen. Voor een regio waar Lotus al sinds de jaren zestig geworteld is komt het nieuws ongetwijfeld zwaar binnen.





Tjah, simplify then add lightness is niet echt van toepassing op die Lotus Eletre.
Als je in de Polestar 3 stapt, ook al geen goedkope auto, zie je heel hard de gelijkenissen met die Lotus Eletre en die proberen ze dan aan bijna de dubbele prijs te slijten.
Wel op het Lotus personeelsbestand nu dus 😳
Polestar 3 performance en lotus eletre base verschillen niet veel van prijs. de prijs verschillen die er zijn, zijn in mijn ogen verklaarbaar zoals bijvoorbeeld 800v ipv 400 techniek en 600 pk ipv 500 pk
Toch moet je ook enigszins hand in eigen boezem steken als je dit resultaat noteert in een tijd dat er voor de cayman gt4 een dikke wachtlijst is en zelfs de tweedehandsjes met dikke winst van eigenaar wisselen.
Dan is het in ieder geval niet zo dat er geen markt voor compacte dure sportauto’s is. Maar toch gaat iedereen voor een Cayman en niet voor een Lotus Emira met de V6
Exact. Ben zelf al een tijdje aan het rondneuzen voor een Lotus uit de tijd dat ze nog werkten met Toyota motoren. Dat is voor mij de ultieme fun auto: licht, analoog, klein, relatief betrouwbaar, ultiem stuurgevoel. Dat is ook waar Lotus altijd voor stond. Daarna kwam echter al de V6 (ook in de S3 exige bijv). Dat veranderde het karakter al enorm. En nu zijn het relatief zware EVs die niets meer met de filosofie van het merk te maken hebben. Dan is het niet zo vreemd dat ze moeten reorganiseren. Het slaat ook gewoon totaal niet aan. Er was echt wel ruimte geweest voor een kleine simpele ICE sportwagen, kijk naar de MX5. Dat is zo’n beetje de enige nog die daaraan beantwoordt, hoewel daar op zich ook al best veel luxe en electronica in zit nu.
Die V6 is ook van Toyota. Ook betrouwbaar, S3 Exige is ook lichtvoetig met extreem veel stuurgevoel. Waar haal jij je informatie vandaan?
Waar schrijf ik dat die niet van toyota is? Waar schrijf ik dat die niet betrouwbaar is? Ik heb het over het karakter van de auto. Goed lezen is ook een kunst.
Alsof er ook maar iemand is die op een electrisch hok zit te wachten?!
Het verschil tussen een electrisch hok en een Lotus van voorheen (toen het nog sportwagens maakte) is 180 graden
Toevallig zag ik gisteren zo’n electrische Lotus SUV. Had ‘anything else’ kunnen zijn. Uitwisselbaar dus (en tamelijk lomp) en daarmee weinig toegevoegde waarde biedend (althans qua uiterlijk).
Veel te lang gewacht met een vervanger voor de Elise, hun 2000 pk sterke sportwagen verkoopt voor geen meter ( verkeerd gegokt), en hun EV’s worden enkel in China geassembleerd. Van de Emira hadden ze sneller meerdere uitvoeringen gebracht. Een GT4, een spider. Beter de directie ontslagen ipv de werkman/vrouw.
Het verbaast mij niets. Chinezen kunnen geen heritage vertalen naar toekomstige modellen. Geely heeft het DNA van Lotus verkwanseld en nu is het merk uitgemolken. De waarde weg. Volvo, MG, Smart .. volgden, volgen of zullen volgen.
Ben benieuwd hoeveel mensen voor Lotus werkten voordat Geely het overnam. Zijn toen veel mensen aangenomen wat ook logisch is met de ontwikkeling en productie van de elektrische modellen. https://www.bbc.com/news/uk-england-norfolk-48259907.amp
Als deze mensen er ook weer uitvliegen omdat die hele luxe elektrische sector niet loopt betekend dit niet automatisch dat de Emira niet lekker verkoopt. Ook naar die cijfers ben ik best wel benieuwd in vergelijking met de Exige/Elise/Evora.
Oh nee? Wat betekent het dan? Dat het lekker loopt? Je vergelijkt appels met peren. Andere tijd, andere markt, andere auto’s.