Einde in zicht voor de Mitsubishi Lancer Evo

Auteur: , 28 Reacties

Het lijkt dat de dagen van de Lancer Evo X geteld zijn, en er wordt nog niet gewerkt aan een opvolger.

Mitsubishi Lancer Evolution X

Later dit jaar zou Mitsubishi willen stoppen met het produceren van de tiende generatie Lancer Evolution, maar er zijn voorlopig nog geen plannen voor een opvolger. Daarmee zou dus een einde kunnen komen aan dit illustere model dat al sinds 1992 bestaat.

De afgelopen 22 jaar werden er 92.000 exemplaren in Japan verkocht en wereldwijd staat de teller op 154.000 stuks. Aangezien Mitsubishi met de Lancer ook niet meer actief is in het WRC rallykampioenschap is het misschien helemaal niet zo raar dat er einde komt aan dit model. (via: njd.jp)



28 reacties

Dat is jammer.
Jammer ik heb het altijd een gaaf ding gevonden. En ik vindt hem ook velen malen mooier dan de subaru impreza wrx sti.
@nickjdeg:

Mooier wel, beter durf ik niet te zeggen.
@Hupke: volgens top gear is de Mitsubishi de betere stuurmans auto omdat de subaru veel last van onderstuur heeft.
10 generaties in 22 jaar?
@berlinetta: ja, op basis van vier modellen:
Evo van 92-93
Evo II 94
Evo III 95

Tweede generatie Lancer
Evo IV 96-97
Evo V 98
Evo VI 99-00

Derde generatie Lancer (Eigenlijk Cedia)
Evo VII 01-02
Evo VIII 03-04
Evo IX 05-07

Evo X 08-14

Dat het einde in zicht was, is geen verassing. Er waren nauwelijks updates meer
Bij Van den Heuvel Motorsport hebben ze in ieder geval nog even een voorraad aangelegd! (Bron: Facebookpagina Heuvel Motorsport)
Dan wordt het dus een klassieker..
Jammer was echt een gaaf ding
Helaas. Gelukkig zal ik er niet heel veel moeite mee hebben, de lol was er voor mij eigenlijk al af met de komst van de Evo 10. Die heb ik nooit mooi gevonden. Dat in tegenstelling tot de Evo 5 tot 9, die ik allemaal erg mooi vind. Maar eerlijk is eerlijk, wel zonde dat er weer een fantastisch speelse auto verdwijnt.
@ej20g: ik vind de 10 ook niks, behalve dan de fq versies. De 4de tot 6de vind ik dan weer wel fantastisch. Die 7 tot 9 zijn leuk, maar voor die generaties heb ik liever de Subaru’s van die tijd.
@subarufan: zo kijk ik er ook tegenaan inderdaad.
@ej20g @subarufan: totdat je in een x met aangepaste ecu kan rijden, dan ben je verkocht ;)
@ej20g: De lol was er voor jou ‘al’ af bij de 10e generatie? De allerlaatste generatie dus.
@berlinetta: ja, “al”. De 10 is weliswaarde de laatste, maar van alle generaties het langst in productie geweest.
Zeker jammer zat er aan te komen. Mitsubishi moet echt serieus beter gaan nadenken.
Ah, jammer. :(
Death of a legend :(
Zeer jammer, altijd al erg gehouden van de Evo. Toch wel het einde van een legende. Hopen dat Mitsubishi alsnog met een nieuw model komt.
It is sad to let him go..
Nu maar wachten op de Mitsuhatsju Outlander PHEV Evolution 1..
Zo’n beetje het einde van een tijdperk.
En nu als de wiedeweerga jezelf zo’n EVO aanschaffen, wel de goeie in b.v. de Tommi Makkinen edition en laat hem maar een paar jaar staan.
die dingen gaan hetzelfde doen als een Escort Mk I of Mk II of een Sierra Cosworth.

Voordeel van deze Mitsen en de Impreza WRX STi is dat ze veel betrouwbaarder en vriendelijker zijn met onderdeelprijzen dan een Lancia Delta Integrale.
Hier is echt mee te leven.
Dr Jekkyll & Mr Hyde in 1 voertuig.
@desjonnies:

Zijn ze niet redelijk onderhoudsgevoelig? En zal een deel van de waarden dan ook niet in het onderhoudsboekje zitten? (ben je als knutselaar dus niets echt iets mee dan?)

Overigens dacht ik dat ze redelijk dorstig zijn, dus als daily zijn ze sowieso niet interessant. Als vakantie/weekend wagen dan weer wel, maar dan kan je ook een minder practische wagen nemen.
@Hupke:
Geloof me @Hupke, ten opzichte van een Delta of iets anders Europees, zijn deze Japanners gewoon beter en de enorme wereld wijde gemeenschap (ik ben zelf van de Subaru’s) voorziet in tips en betaalbare onderdelen.
@desjonnies:

Ik weet dat die wagens je ding zijn, en ik zie waarom.
Maar ik zit er toch niet naast door te stellen dat ze redelijk onderhouds gevoelig zijn?
Of is het een fabeltje dat ze om de 5000km (of zelfs nog 10000km) een onderhoud nodig hebben waar de gemiddelde lease-slet 40k a 80k km kan volhouden.
via iPhone app
@desjonnies: TME Lancers zijn al de duurste Lancers op het moment. Vooral de rode met originele Ralliart striping zijn al een paar duizend pond meer waard dan een TME zonder strepen (die weer een paar duizend pond meer waard is dan een ‘gewone’ Evo VI).
@gtwillem:
Weet ik, ben er een jaar of drie geleden in Engeland bij weggelopen, achteraf gezien gewoon STOM !

2-deurs WRX STI type R Subaru’s zie ik al goed stijgen in de UK, daar hebben we er voor de hobby al een redelijk aantal weggehaald.
Maar ze zitten nu al stevig in de lift
Och wat zonde dit! Maar k had het eigenlijk wel voor mogelijk gehouden. Laatste tijd was het gewoon doodstil rondom de EVO X. Mijn wil om er eentje te bezitten wordt hiermee alleen maar sterker op. Maakt me niet uit welke EVO.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).