Het lijkt dat de dagen van de Lancer Evo X geteld zijn, en er wordt nog niet gewerkt aan een opvolger.
Later dit jaar zou Mitsubishi willen stoppen met het produceren van de tiende generatie Lancer Evolution, maar er zijn voorlopig nog geen plannen voor een opvolger. Daarmee zou dus een einde kunnen komen aan dit illustere model dat al sinds 1992 bestaat.
De afgelopen 22 jaar werden er 92.000 exemplaren in Japan verkocht en wereldwijd staat de teller op 154.000 stuks. Aangezien Mitsubishi met de Lancer ook niet meer actief is in het WRC rallykampioenschap is het misschien helemaal niet zo raar dat er einde komt aan dit model. (via: njd.jp)
28 reacties
Mooier wel, beter durf ik niet te zeggen.
Evo van 92-93
Evo II 94
Evo III 95
Tweede generatie Lancer
Evo IV 96-97
Evo V 98
Evo VI 99-00
Derde generatie Lancer (Eigenlijk Cedia)
Evo VII 01-02
Evo VIII 03-04
Evo IX 05-07
Evo X 08-14
Dat het einde in zicht was, is geen verassing. Er waren nauwelijks updates meer
En nu als de wiedeweerga jezelf zo’n EVO aanschaffen, wel de goeie in b.v. de Tommi Makkinen edition en laat hem maar een paar jaar staan.
die dingen gaan hetzelfde doen als een Escort Mk I of Mk II of een Sierra Cosworth.
Voordeel van deze Mitsen en de Impreza WRX STi is dat ze veel betrouwbaarder en vriendelijker zijn met onderdeelprijzen dan een Lancia Delta Integrale.
Hier is echt mee te leven.
Dr Jekkyll & Mr Hyde in 1 voertuig.
Zijn ze niet redelijk onderhoudsgevoelig? En zal een deel van de waarden dan ook niet in het onderhoudsboekje zitten? (ben je als knutselaar dus niets echt iets mee dan?)
Overigens dacht ik dat ze redelijk dorstig zijn, dus als daily zijn ze sowieso niet interessant. Als vakantie/weekend wagen dan weer wel, maar dan kan je ook een minder practische wagen nemen.
Geloof me @Hupke, ten opzichte van een Delta of iets anders Europees, zijn deze Japanners gewoon beter en de enorme wereld wijde gemeenschap (ik ben zelf van de Subaru’s) voorziet in tips en betaalbare onderdelen.
Ik weet dat die wagens je ding zijn, en ik zie waarom.
Maar ik zit er toch niet naast door te stellen dat ze redelijk onderhouds gevoelig zijn?
Of is het een fabeltje dat ze om de 5000km (of zelfs nog 10000km) een onderhoud nodig hebben waar de gemiddelde lease-slet 40k a 80k km kan volhouden.
Weet ik, ben er een jaar of drie geleden in Engeland bij weggelopen, achteraf gezien gewoon STOM !
2-deurs WRX STI type R Subaru’s zie ik al goed stijgen in de UK, daar hebben we er voor de hobby al een redelijk aantal weggehaald.
Maar ze zitten nu al stevig in de lift