Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-440 MR heeft ruim 440 pk

Auteur: , 29 Reacties

Laat het maar aan Mitsubishi UK over om een hele snelle en bijzondere Lancer Evo te bedenken. Dit is het laatste kunststukje dat afkomstig is van onze overburen.

Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-440 MR

De Britse importeur van Mitsubishi komt regelmatig met extra dikke versies van de Lancer Evolution op de proppen, ditmaal halen ze alles uit de kast. Er moet namelijk gevierd worden dat Mitsubishi 40 jaar actief is in het Verenigd Koninkrijk. Dat doen ze door een Lancer Evo X die met behulp van onder andere een aangepaste ecu en HKS turbo is opgevoerd tot 446 pk en 558 Nm. Maar daar is het niet bij gebleven. Zo is er ook een uitlaatsysteem en spruitstuk van Janspeed gemonteerd. Uiteraard is ook het onderstel onder handen genomen.

De Lancer Evolution X FQ-440 MR is alleen leverbaar in de kleur Frost White en heeft een prijskaartje van £50.000 (€60.000). In Nederland zal de prijs ongetwijfeld een flink stuk hoger zijn, want een standaard Lancer Evo X kostte hier destijds al ruim €60.000.

Technology
HKS turbo
Janspeed exhaust system with a high-flow sports catalytic convertor
6 Speed Twin Clutch Sports Shift Transmission (SST)
Janspeed intake & intercooler piping kit
Janspeed tubular manifold
Motorsport specification high-flow fuel injectors
Alcon front braking system – 6 pot mono-block front calipers with floating disc and bell assembly
Alcon rear caliper with floating disc and bell assembly
Front suspension lowered by 35mm
Rear suspension lowered by 30mm
Eibach coil springs

Voor een grote afbeelding van de Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-440 MR kan je HIER klikken.



29 reacties

Janspeed?

Klinkt als één of andere boer in een schuurtje die uitlaten produceert.
@jack_abarth:
Zoals de echte kenner weet komen de beste spullen uit Engelse schuurtjes..
@tupperware: Daar heb je een goed punt!
Janspeed was in de jaren ’70 een bekende tuner van Datsun welke grote succesen in de racerij [email protected]_abarth:
@jack_abarth: Janspeed is al jarenlang een gerenommeerde tuner in Engeland, zeker als het gaat om relatief eenvoudige auto’s geschikter te maken voor trackdays. Zeker niet te onderschatten (net als K-Tec Racing, Courtenay Motorsport, BBR-GTi en Litchfield).
Liever in dit kleurtje; http://www.autojunk.nl/2013/12/combo-mitsubishi-lancer-evolution-10-nissan-350z maar aangezien dat niet kan gewoon laten wrappen dan maar :)
Wel heerlijk dik!
@thomcarspotter: tuurlijk wel! Herken je deze nog? (Weliswaar een EVO 8, toch…) http://www.autojunk.nl/2014/01/mitsubishi-lancer-evolution-viii-fq-330

OT: <3 EVO's en al helemaal FQ's!
En een ingebouwde tracker van de Mitsubishi die alvast alle garantieclaims van te voren uitsluit ;).
In het zwart of anders niet..
@norge:
Lease-zwart bedoel je? Nee dank je. Lekker in het wit. Of blauw.
Ik hoop dat ze die fragiele automaat wel hebben verstevigd. Dit blijft anders niet heel.
jaja mensen deze is lekkertje dus kopen!!! mitsibushi heb gwoon de lekkerste rally auto’tje deze is byna als klasse b
@rottepeer: ook nog in het Nederlands?
Ziet er goed uit. Zonde dat zo’n lancer eigenlijk maar een klein autootje is, want voor dat geld wil je toch ook wel wat ruimte.
@Hupke: Klein? Ruimer achterin dan een 5 serie.
@imba:

Waar haal je dat vandaan? Ik heb vorige week passagier geweest in een lancer en die is alles behalve ruim. De 5-serie heb ik nooit problemen mee gehad.
@Hupke: vetkees
Proud to be fout weer. Maar dan wel zó fout dat het weer goed is
Hoe snel zal deze op de 100 zitten? Ruim onder de 4 seconden denk ik zo?
Waarom je eigen vraag beantwoorden, @berlinetta:?
@berlinetta: Ga er maar vanuit van wel ja, de FQ-400 deed 0-96 al in 3.8 seconde, dan neem ik aan dat het voor deze ook geen probleem moet zijn.
Wat een bak zeg, jammer dat er zo weinig in Nederland rijden.
Dit is zeker niet fout..
Nee dankjewel. Heb niet zoveel met dit merk, liever de grote rivaal Subaru
@jessetje: de rivaal die altijd van Subaru win bedoel je :)
@edja: Zeker niet. Ik vind Subaru gewoon leuker, mooier en beter dan die andere. Ik heb niks tegen Mitsubishi zelf hoor maar die past niet bij mij
Lekkere korte naam ook weer
Alleen voor de UK zeker, net zo als de FQ-400 destijds. Maar oh wat een dik ding zeg! Stuur maar door deze kant op! Zelfs ondanks de Evo 9 er een stuk beter uitziet, je hoort mij niet klagen. Leuk om weer eens iets uit de Evo hoek te horen.
Inderdaad, tis puur door onze lieve overheid dat zulke leuke auto’s hier zo duur zijn en dus weinig verkocht worden. Er zijn genoeg leuke apparaten te koop wanneer je geen achterlijke hoeveelheid aanschafbelasting hoeft te betalen. De Lancer Evo X is voor mij toch een soort van budget versie van de budget supercar, de Nissan GT-R..
Eigenlijk ben ik wel blij dat die trend van saaie Japanse gezinswagens met grote spoilers en dikke turbo’s hier wel zo ongeveer overgewaaid lijkt te zijn. In het VK loopt men qua smaak vaak nog wel een paar jaar achter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).