• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Einde van BMW V12 is dan eindelijk in zicht

Auteur: willeme, gepost 12 mei 2020 om 14:03 – 24 Reacties

einde BMW V12

Het einde van de BMW V12 kan niet als een verrassing komen.

De meest prestigieuze auto uit de BMW-lineup lijkt zijn langste tijd achter de rug te hebben gehad. We hebben het over de auto waar we allemaal respect voor hebben, maar eigenlijk nooit kopen. We hebben het natuurlijk over de 7 Serie met twaalfcilinder.

Twaalfcilinder

Om in een twaalfcilinder 7 Serie te kunnen rijden moet je extreem rijk zijn. In principe kost het 3 keer zoveel als een gewone topklasser rijden. Ten eerste heb je de aanschafprijs. Die is bizar hoog. Dan heb je de kosten om het rijdend te houden: dat is aanzienlijk hoger dan een achtcilinder benzine of zescilinder diesel. Mede daardoor krijg je de kers in de appelmoes, in de vorm van excessieve afschrijving.

motor

Eco-isme

Tel daarbij op dat de V12 moeilijk zuinig te krijgen is, wat ook in deze tijden van eco-isme een belangrijk onderdeel is. De 7 Serie met V12 wordt daarom ook maar mondjesmaat verkocht aan connaisseurs die enkel het beste van het beste wensen. Volgens het doorgaans uitstekend ingelichte Bimmer Today is BMW er nu wel klaar mee. De motor werd door BMW enkel gebruikt voor de 7 Serie.

einde BMW V12

Geen opvolger

Er komt dan hoogswaarschijnlijk geen opvolger. Bimmer Today spreekt van geen opvolger. Nu horen we al sinds 2000 bij elke introductie dat ‘deze generatie weleens de laatste V12 zou kunnen zijn’. Ook bij andere merken, overigens. In dit geval lijkt het dus daadwerkelijk het geval te zijn geweest.

Interieur

Drama

Is het dan allemaal drama? Nou, nee, dat ook weer niet. Volgens Bimmer Today keert de V12 na de herfst niet meer terug, dus je kunt hem nu nog gewoon bestellen. De M760Li zal dan niet meer in Europa leverbaar zijn, maar nog wel op andere markten. Denk aan het Midden-Oosten, waar er veelal geeneens regels zijn omtrent uitstoot. Het feit dat er veel gefortuneerde klanten aanwezig zijn, helpt natuurlijk ook mee.

einde BMW V12

2023

Daarom blijft de M760Li ook tot 2023 in productie voor sommige exportmarkten. Dus het einde van de BMW V12 is nog niet helemaal definitief. In 2023 wordt de nieuwe generatie 7 Serie verwacht. Deze generatie zal een motor krijgen die nog stiller is dan de V12 en meer koppel levert bovendien. Jazeker: een volledig elektrische aandrijflijn. Mocht je nog willen genieten de komende tijd van twaalfcilinders van BMW, kun je overigens ook nog je hart ophalen bij Rolls-Royce. Die zullen voorlopig de motor blijven aanbieden.

einde BMW V12

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • 3 Serie Compact met V12 uit 850 CSI is episch
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, BMW, m760li, V12

Vorig bericht: « Private Lease Toyota, prima online te bestellen!
Volgend bericht: Vijf scenario’s nu Vettel weg gaat bij Ferrari »

Lees Interacties

Reacties

  1. vondick zegt

    12 mei 2020 om 14:08

    Wat klopt dat ding eigenlijk onwijs goed met die grote gril.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 mei 2020 om 14:14

      Yep ..
      Net een 76er Pontiac ..

      Login om te reageren
    • flatsixx zegt

      12 mei 2020 om 14:39

      @vondick: eens ik vind het ook gewoon dik staan, ziet er statig uit.

      Login om te reageren
    • monaco zegt

      12 mei 2020 om 15:25

      @vondick: Fantastisch juist, wat een top design vergeleken met zo’n saaie S of A8.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        12 mei 2020 om 15:54

        @monaco: Ik was ook niet sarcastisch

        Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    12 mei 2020 om 14:13

    Vorige “crisis” ..
    je weet wel .. toen geld ineens de grote vijand was ..
    Kocht ik een BMW een MB en een Jaguar met een V12 ..

    Voelde toen volstrekt geen meerwaarde boven een V8 ..
    Had alleen de wetenschap dat er meer bewegende deeltjes energie aan het verbruiken waren ..

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 mei 2020 om 15:36

      Het is wel erg soepel, maar tegenwoordig draaien een V8 of zelfs een V6 ook al behoorlijke vermogens.
      En gezien een V12 vaak op souplesse is gericht en niet op performance, tja, gooi er dan elektromotoren in. Soepeler en meer koppel kun je niet krijgen. En wordt er vaak nog sneller van ook.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      12 mei 2020 om 15:37

      @lincoln: Die oude Jag V12’s waren volgens mij echt een drama qua verbruik/prestatie verhouding. Ik meen me ook te herinneren dat de automaatbakken erg weinig trappen hadden…

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        12 mei 2020 om 15:45

        Een GM TH-350 met 3 trappies volgens mij ..

        Ging prima overigens want er was aardig wat torque voorhanden ..

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        12 mei 2020 om 16:13

        Ik vond het wel meevallen. We hebben een XJ-SC gehad met die V12 motor en de driebak GM automaat. Die ging best hard. Zoop ook hard maar voor 1730kg trok ie goed door.

        Login om te reageren
    • dirkv zegt

      12 mei 2020 om 17:11

      @lincoln: goed toch

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      12 mei 2020 om 17:11

      @lincoln:

      Goud, je bent weer vrijgelaten!!

      Login om te reageren
    • none zegt

      12 mei 2020 om 20:10

      Misschien volgende keer eerst proefrijden?

      Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    12 mei 2020 om 14:27

    Eindelijk? Slik…snik….snik…

    Login om te reageren
  4. E550 zegt

    12 mei 2020 om 14:38

    In Rusland, voor het belangrijkste gedeelte in Europa, blijft ie gewoon leverbaar.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    12 mei 2020 om 14:45

    Jammer maar helaas. De nieuwe S klasse komt natuurlijk ook niet meer als V12. En de A8 is denk ik ook niet meer met W12 te bestellen?

    Login om te reageren
  6. ericd zegt

    12 mei 2020 om 15:00

    Ziet er uit alsof je met een cv radiator voorop rondrijdt. Niet mooi dus.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      12 mei 2020 om 16:48

      @ericd: vergeleken met Lexus en Mercedes is dit gewoon een zeer kleine grille

      Login om te reageren
  7. ttr6 zegt

    12 mei 2020 om 16:28

    Ach….koop je toch “gewoon” een Ferrari……

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      12 mei 2020 om 19:00

      @ttr6: als er een prijs zou zijn voor de meest onnozele reactie, zou je hoog in de ranglijst komen.

      Login om te reageren
  8. none zegt

    12 mei 2020 om 20:13

    :'””””””( , eerst alleen maar een L beschikbaar, en nu die v12 weg.

    Login om te reageren
  9. karaya zegt

    12 mei 2020 om 21:17

    Die motor wordt toch gewoon in de Rolls Royce geleverd? (6.75l)

    Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    12 mei 2020 om 22:45

    “Een echte rolls” heeft een 6 and 3/4 V8. Dus daarvoor moet de v12 ook niet blijven

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      13 mei 2020 om 08:52

      Rolls leverde voor de oorlog een V12. De Phantom III.

      Rolls Royces van voor de oorlog hadden een grotere motorinhoud dan 6.75 L.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North