We nemen vijf scenario’s door, aangezien Vettel een heuse stoelendans is begonnen.
Vanochtend kregen we ouderwets lekker nieuws binnen. Sebastian Vettel heeft te kennen gegeven niet meer verder te willen met Ferrari. Die conclusie had de Duitser getrokken uit het feit dat Ferrari zijn contract maar met één jaar wilde verlengen, terwijl Leclerc kon bijtekenen tot en met 2024.
Het is nu eenmaal inherent aan elke sport dat de jonkies het overnemen van de oudjes. Bij Ferrari kijkt men wel opvallend snel vooruit. Vettel is immers slechts 32 jaar oud en zou er in principe nog wel een paar jaar tegenaan kunnen. Maar het mocht niet zo zijn. Vettel zal na dit seizoen stoppen bij de Scuderia.
Dat betekent dat er een enorme stoelendans kan gaan volgen. Voor nu nemen we vijf scenario’s met je door die een mogelijkheid zijn
Scenario 1: Vettel gaat naar McLaren
Kans: 35%
De hardnekkigste geruchten zijn die van Vettel naar McLaren. Dat lijkt op het eerste punt heel erg onlogisch. De Duitser heeft geen verleden met McLaren en ondanks de potentie is het zeker niet het topteam van weleer. De reden is simpel: Andreas Seidl. Die werkte namelijk samen met de Heppenheimer in zijn tijd bij BMW Sauber. Seidl heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij interesse heeft in Vettel als de Scuderia hem afdankt.
Daaropvolgend kan Sainz naar Ferrari. De spanjaard is inmiddels behoorlijk ervaren. Het is een zeer stabiel presterende coureur die opvallend onopvallend zijn werk doet. Een uitstekende kompaan voor de iets grilligere Charles Leclerc. Ook heeft Sainz bewezen dat hij kan samenwerken met lastige teamgenoten. Aan de andere kant is hij nog niet gelauwerd genoeg voor Ferrari en kan hij met de krant Marca voor internationale vuurtjes zorgen.
Scenario 2: Vettel gaat naar Red Bull:
Kans: 30 %
Sebastian Vettel heeft zijn grootste successen beleeft bij Red Bull. Toegegeven, de auto was toen behoorlijk dominant, maar vier keer wereldkampioen wordt je niet zomaar. Red Bull was een gespreid bedje voor Vettel: er heerst relatieve rust onder regie van Horner en het team doet bijna altijd wel mee om de podia.
Dit zou betekenen dat er dan iemand weg moet bij Red Bull. Verstappen heeft al bijgetekend, dus Albon zal dan moeten wijken. De Britse Thai heeft slechts een half seizoen erop zitten. Ondanks dat het zeker een veelbelovend coureur is, is hij niet op het niveau van Leclerc of Verstappen. Of Vettel. Met Vettel heeft Red Bull een solide tweede coureur. Dan moet Vettel wel tweede viool willen spelen achter Verstappen. Oh, en genoegen nemen met minder salaris.
Scenario 3: Vettel gaat naar Mercedes
Kans: 20%
Zoals zo vaak, moeten we even afwachten hoe zo’n stoelendans uit gaat pakken. Al voor de aankondiging werd Vettel meerdere malen in verband gebracht met Mercedes. Ondanks dat het een gok is, schijnt Hamilton zijn zevende titel bij Ferrari te willen halen. Het zou een eenvoudige ruil zijn.
Naar het schijnt is Mercedes ook wel in zijn nopjes met Vettel. Een wereldkampioen en bovenal een goede braverik én een Duitser. Ferrari zal Hamilton met open armen ontvangen, uiteraard.
Scenario 4: Vettel gaat naar Renault
Kans: 10%
Tsja. Renault is een F1-team en Vettel wil waarschijnlijk graag F1 rijden. Het is vrij logisch dat je als viervoudig wereldkampioen niet bij een achterhoede team terecht wil komen, zoals Damon Hill (Arrows) en Villeneuve (BAR Supertec) hebben gedaan. Renault is een fabrieksteam en met een stabiele coureur als Vettel en met name dankzij zijn ervaring kunnen er serieuze stappen gemaakt worden. Zeker met de grillige Ocon is het een uitkomst voor Renault.
De meest logische reden dat Vettel naar Renault zou gaan is dat er plaats is. Daniel Ricciardo heeft het wel gezien bij Renault en wil graag een keer wereldkampioen worden. Bij Renault lijkt dat nog niet op korte termijn te gaan gebeuren. Bij Ferrari is de kans veel groter. Voor Ferrari ook lekker: dan hebben ze alsnog een ervaren kracht naast Leclerc.
Scenario 5: Vettel gaat naar Aston Martin
Kans: 5%
De laatste mogelijkheid is dat Vettel al stiekem een megadeal met Lawrence Stroll heeft gedaan. Stroll Sr. is naast een petrolhead ook een kundig zakenman. Hij is eerlijk genoeg om te weten dat zijn zoon Lance niet op eigen kracht bij een topteam binnen gaat komen en op eigen kracht wereldkampioen wordt. Met een Vettel aan zijde heeft Lawrence een ervaren wereldkampioen aan boord die Aston Martin in elk geval verder naar de top kan helpen.
Dat zou dan alleen betekenen dat Sergio Perez sollicitatiebrieven de deur uit moet sturen. Dat zal op zich wel goed komen. Perez is erg interessant voor de mindere teams. Hij is stabiel, getalenteerd en neemt lekker wat Mexicaans sponsorgeld mee. Bij Haas of Williams zou hij waarschijnlijk zo in kunnen stappen.
Conclusie
Het mag duidelijk zijn: er is nog heel erg veel mogelijk. Het kan bijna niet anders dan dat Sebastian Vettel zijn zaakjes al voor elkaar heeft. Het is geen bon vivant als Lewis Hamilton of Andy Van der Meyde. Dus qua centjes zal hij het wel voor elkaar hebben. Gevoelsmatig moet het voornamelijk goed zitten. De enige directe ruil die logisch lijkt is met Mercedes, maar de kans is groter dat het een combinatie wordt van bovenstaande scenario’s en dat er weer een stoelendans zal plaatsvinden.
Ten slotte, laten wij nog even de Eminence Grise aan het woord, ons wakkere geweten in bange dagen, niemand minder dan jullie aller @wouter:
Ik vind het jammer. Weer een leuke en grappige coureur die op een zijspoor dreigt te komen. De nieuwe garde schuift iconen zoals Daniel Riccardio en Vettel de paddock af. Of ben ik nu te cynisch….
Maar wat zou het mooi zijn als Max in de Ferrari stapt. Had hij nou maar niet zo laatdunkend over de Italianen gedaan, dan had hij nog een kans gehad.
Waarvan akte. Dus wat denken jullie? Wat wordt het nieuwe scenario? Wie gaat Vettel opvolgen bij Ferrari en waar gaat Vettel naartoe? Laat het weten, in de comments!
retetikker zegt
Scenario 6: Vettel gaat met pensioen
str8six zegt
@retetikker: 90%
mashell zegt
Ja, waarom ontbreekt dit scenario want het is het meest waarschijnlijke scenario. En er hoeft helemaal geen stoelendans te komen elk jong talent wil bij Ferrari rijden, die komen heus niet zonder coureur te zitten.
4real zegt
@retetikker: kans 80%
alfapeter zegt
Raar dat het eerste waar zowat iedereen aan denkt niet opgenomen is in het artikel.
metalfalcon zegt
De kans lijkt mij het grootst dat Ricciardo naar Ferrari gaat. Hamilton zal dat nu niet gaan doen omdat dit seizoen en volgend seizoen Mercedes nog steeds de beste papieren heeft om de wereldtitels zeker te stellen. Daarna misschien wel.
Wat Vettel gaat doen? Mclaren en Vettel kan wel een match zijn, die passen wel bij elkaar qua losse sfeer en humor. Misschien dat Sainz dan weer terug gaat naar Renault.
poes zegt
Vettel en Norris zou inderdaad wel een zeldzaam komisch duo zijn binnen één team :-D
jaapiyo zegt
Straight swap met McLaren zie ik wel gebeuren als eerste scenario. Daarna pensioen. Daarna bovenstaande. Heel misschien straight swap met Perez, gezien zijn ervaring, snelheid en verleden in Fezza’s opleidingsteam. Maar dan moet Vettel naïef genoeg zijn om te geloven in een klantenteam. Ik denk dat het hem toch zou steken om ‘in de Mercedes van vorig jaar’ te rijden terwijl concurrent HAM in de nieuwe zit.
Uitgaande van Fezza zelf: RIC of SAI, de rest zijn long shots. RIC mot nu even bellen naar Fezza met de mededeling dat ‘ie wil tekenen voor wat ze Vettel hebben aangeboden (wel twee jaar) als hij echt nog ambities heeft WK te worden.
Calimero zegt
Om een of andere reden moest ik aan Perez denken als 2e rijder bij Ferrari.
Kan nog wel even mee en dan kan Vettel (als hij daar naar toe zou gaan en niet met pensioen) bij Aston Martin afsluiten. En Stroll sr zal hem met open armen en openstaande geldbuidel graag in zijn team verwelkomen. En pluspuntje voor Vettel: Mercedes motoren.
poes zegt
Die viel bij Mclaren toch best wel door de mand?
Calimero zegt
Ja eens, maar was dat toen niet te vroeg/ te snel misschien?
Ach ik weet het niet, soms hoeft er geen logica te zijn maar alleen een gevoel. Dat is in dit geval zo.
jaapiyo zegt
Valt eigenlijk wel mee. Hij won het kwaliduel van Button en had ongeveer 50 punten ivm Buttons 75 ofzo iirc. Niet per se verkeerd voor je eerste jaar bij een nieuw team naast een WK.
Magnussen zat een jaar later naast Button en deed het in vergelijk qua punten aanzienlijk slechter.
Dat jaar met Perez had McLaren voor het eerst een relatieve grafbak en daar werd hij een beetje het slachtoffer van.
jaapiyo zegt
Ook wel benieuwd wat dit voor invloed heeft op Hamiltons kansen om 60 mio/jr te vangen. Ik zie Ren-0 Ricciardo ook niet meer verlengen met 20 mio/jr en dan blijft Max naast Lewis over als ekte ekte megaverdiener met een kleine 40/jr. Ik zie het niet gebeuren dat Merc Lewis nog een 50% meer geeft dan Max voor de vier of vijf jaar die hij verlangt. Die moeten toch ook zien dat Lil’ Lewis dat nergens anders kan vangen.
Tenzij Toto die deal eruit sleept zodat Mercedes wel door moet gaan in de F1 omdat een aanzienlijk deel van het jaarlijkse budget al is uitgegeven aan Lewis’ gage.
chrisvis zegt
@jaapiyo: lees vandaag al verschillende keren dat het salaris van Hamilton een hap neemt uit het budget(bij gelijk welk team). Dacht dat met de invoering van het budgetplafond het salaris van de rijders niet meegerekend gaat worden dus lijkt me -met de huidige budgetten- dat dit geen onoverkomelijke horde gaat worden en al zeker niet voor teams zoals Ferrari of Mercedes…
harrie zegt
Om een Damon Hill scenario te voorkomen zou ik de helm aan de wilgen hangen, en met je gezin je geld gaan tellen in een villa in een zonnig oord.
mashell zegt
Nico Rosberg kan hem vertellen dat zoiets ook helemaal niet vervelend hoeft te zijn.
gregorius zegt
Damon Hill ging juist bij Arrows en toen Jordan rijden omdat hij zijn status uit moest/wilde melken, Bij Williams kreeg hij dat geld niet.
En de 2e helft van het 1st jaar bij Jordan ging het overigens erg goed, met zelfs een overwinning.
Maar Vettel kan gewoon doen waar hij zin in heeft. Zal toch wel over de 100 mio aan waarde hebben nu,
mashell zegt
Laat Verstappen eerst maar eens een keer kampioen worden met Red Bull voordat hij aan een kansloze missie bij Ferrari gaat beginnen? Vettel met 4 wereldtitels kreeg het daar ook niet op orde. Om Ferrari op orde te krijgen moet je van Schumacher niveau zijn.
poes zegt
Naja, met Red Bull gaat Verstappen ook geen wereldkampioen worden. Ik vraag me soms weleens af of Verstappen überhaupt wel wereldkampioen gaat worden…
Calimero zegt
Je weet dat het raar kan lopen in de F1. Had jij van tevoren gedacht dat Button ooit wereldkampioen zou worden in een Brawn?
berlinetta zegt
Ik twijfel daar ook wel eens aan. Max heeft de kwaliteiten, maar F1 is toch een teamsport. Zonder een goede auto, een strategisch sterk team en/of een goede 2e rijder kan het nog wel eens lastig worden.
mashell zegt
Verreweg de meesten worden geen wereldkampioen, zelfs veel van de supertalenten niet, gewoon omdat er maar 1 per seizoen wereldkampioen kan worden. Geeft niks, ook zonder wereldtitel is Verstappen junior Nederlands meest succesvolle F1 coureur allertijden.
Vettel haalde vier wereldtitels met Red Bull, hij moest er hard voor werken maar dat team kan het wel. Het team kan dat ook nu nog, Honda presteert goed en Verstappen idem dito. Maar ja, zolang Hamilton en Mercedes (beste coureur en team) mee doen wordt het gewoon heel erg moeilijk.
Boomer zegt
Nee, precies om de reden die Mashell al aangeeft. Hij kan geen auto en team bouwen. Hij is nog steeds te veel bezig met alleen maar racen en ziet niet dat je meer moet doen dan alleen racen.
Edge zegt
@Mashell: De kwaliteiten van Schumacher staan buiten kijf, maar onderschat alsjeblieft de invloed van Todt, Brawn en Byrne niet. Het totaalpakket van een topcourer, gebundeld met de beste mensen op de andere belangrijke posities zorgde ervoor dat Schumacher met Ferrari zo dominant kon worden. Zolang Ferrari maar blijft aanmodderen en elke twee of drie jaar een nieuwe teambaas neerzet die niet de kans krijgt om iets op te bouwen, heb ik er weinig vertrouwen in dat het goedkomt met het team. En of je dan Vettel, Leclerc, Verstappen, Hamilton of een andere goede coureur achter het stuur zet doet er niet heel veel toe.
mashell zegt
Klopt. Maar er is wel het een en ander veranderd in de F1, vroeger had je een briljante strateeg als Brawn nodig. Nu doet de software dat voor je. Vroeger had je een briljante ontwerper als Byrne, Newey nodig, de Mercedes ontwerpers zijn niet zo beroemd maar boeken wel goede resultaten. Iemand die orde schept in chaos, zoals Todt deed (en Wolff en Horner doen) die is wel nog steeds echt nodig.
hape zegt
Mercedes ontwerpers geen beroemde namen?… Aldo Costa, Ferrari’s chief designer in de glorierijke Schumacher periode en James Allison misschien?
Richmond zegt
@mashell: de teammanager is nu nog belangrijker dan eerst idd. Wolf weet heel goed het beste uit iedereen te halen. Tuurlijk is de auto heel goed, maar vooral ook tactisch alles goed doen. Elke wedstrijd. plus duidelijke rolverdeling. Ham nummer 1 en bottss 2. Geen teamgenoten oorlog die de sfeer verpest of voor potentiële ongelukken zorgen.
vaakbenjetebang zegt
Dat is deels waar, maar iemand met goed inzicht moet die strategie-software schrijven of op zijn minst valideren en debuggen – en ik krijg sterk de indruk dat de strategie-software van Ferrari een soort permanente bèta-versie is.
lekkerlinksrijden zegt
Bestaat de F1 volgend jaar nog wel?
Dutchdriftking zegt
Bij Mercedes naast Hamilton, en Ricciardo naar Ferrari. Ik hoop er op!
arhanso zegt
Bingo!
Wat nou stoppen, right? Ik hoop dat Vettel wijs is en voor een lager salaris te gaan en naar Mercedes te gaan. Bottas er uit. Dan heeft Vettel de kans om echt te laten zie wie beter is: Vettel of Hamilton? En een serieuze kans om nog eens wereldkampioen te worden.
Edge zegt
@arhanso: Als Vettel zijnde zou ik dat ook doen. De publieke opinie is nu toch al dat Hamilton beter is dan hij. In het slechtste geval wint Hamilton het van hem en denkt iedereen “oh ja, dat wisten we al”, maar als het voor Vettel een beetje meezit verslaat hij Hamilton in gelijkwaardig materiaal en bewijst hij het tegendeel.
Daarnaast: Hamilton is natuurlijk een geweldig kampioen, maar hij is geen Duitser. Ik kan mij goed voorstellen dat men bij Daimler toch liever een Duitse kampioen heeft dan een Britse.
wolfgangbaert zegt
1 hoogstwaarschijnlijk scenario staat er niet bij. Bottas , bewezen uitstekende 2° man, naar Ferrari en Vettel naar Mercedes, 10 wereldtitels in 1 team strijdend voor een 11° titel.
mashell zegt
Het zou goede TV opleveren maar Max Verstappen in een depressie laten storten.
Edge zegt
@mashell: Of juist niet. Herinneren we ons 2007 nog? Kemphanen Hamilton en Alonso maakten elkaar het leven bij McLaren dermate zuur dat Raikkonen de lachende derde werd en zich wereldkampioen mocht noemen.
mashell zegt
Lijkt me de beste manier om Verstappen om de depressie die ontstaat na de kansloze uitgangspositie weer te overwinnen. Ik zeg doen!
Richmond zegt
@wolfgangbaert: denk dat Hamilton dat heel snel vetoed
shibby zegt
Ik zie Vettel eerder stoppen en in een andere klasse aanschuiven, zoals de Formule E waar al zoveel ex-f1 jongens rondzoeven
herve11f zegt
Of Vettel gaat naar Alfa Romeo naast Räikkönen.
jaapiyo zegt
Nee want hij gaat nu met rancune weg en Alfa Romeo is natuurlijk ook Ferrari.
mashell zegt
Voor de marketing van Alfa Romeo is het natuurlijk geweldig om bekend te staan als afvoerputje van Ferrari.
gforce zegt
Ik mis nog de YOLO optie zoals bij Autoblog Advies. Lekker bij Williams gaan rijden?!
SvenskaAeroplanAB zegt
@gforce: inderdaad, of een eigen team beginnen?
chrisvis zegt
Zou zomaar scenario 1 kunnen zijn. Volgens gpupdate.net zou Sainz binnen de 48 uur reeds aangekondigd worden bij Ferrari als opvolger voor Vettel. Blijft nog de vraag of Vettel voor de fun blijft racen(dan zie ik een overstap wel gebeuren) of enkel voor het geld(wat ik betwijfel).
Richmond zegt
Vettel leuk en grappig? Enige leuke en grappige is dat hij zijn auto’s een vrouwen naam geeft. Zoals Kate’s dirty little sister. Voor de rest arrogant, niet goed onder druk (begint dan te zeuren over de radio en te wijzen met zijn vinger). Wel een persoonlijkheid in dat opzicht.
vaakbenjetebang zegt
In de hitte van de strijd op de baan zijn het bijna zonder uitzondering zeikerds, maar naast de baan heb ik Vettel toch meer dan eens op een gezond gevoel voor humor en enige zelfspot kunnen betrappen. Lijkt mij inderdaad wel een leuke gast.
ericd zegt
Volgens Steve Fowler (AutoExpress) zou Seb naar Aston gaan.
kminne zegt
Ik denk ook dat hij naar Aston Martin gaat. Al die andere scenario’s slaan eigenlijk nergens op. Papa Stroll heeft hem een deal voor 2 of 3 jaar geboden met een salaris dat hem aanzienlijk meer bekend voorkomt dan wat Ferrari hem nog wilde betalen voor een laatste jaar. En toen was de keuze ineens snel gemaakt.
Harald.370 zegt
Ik zou Hulkenberg in die 2e Ferrari zetten. Stabiele rijder en één van de weinige die zich neer zou leggen in een bijrol in een topteam…
Vettel moet gewoon stoppen, of naar Red Bull. Dus:
Hulkenburg naar Ferrari
dan
Vettel naar Red Bull
dan
Albon naar AlphaTauri
dan
Kvyat wederom met pensioen (sorry Daniil!!)
814Diecast zegt
Jullie missen een scenario dat er heel dik bovenop ligt.
Dat is scenario 5+3!
– Daimler wil stoppen met de F1 en Toto heeft al een deal met Aston Martin.
– Mercedes moet contractueel nog klantenmotoren blijven leveren.
– AMG-Mercedes is motorenleverancier voor Aston Martin productieauto’s
– Vettel is een Duitser
Dus: Daimler stopt met Mercedes F1 fabrieksteam in 2021 en Toto mag, als AMG-Mercedes teamleider, verder voor de constructeurspunten voor Daimler met bijbehorend prijzengeld (kassa Daimler blijft rinkelen!). Hamilton is klaar bij Daimler, qua carrière en financiën. Hij kan daarom niet mee-‘degraderen’ naar Aston Martin AMG. Daar komt Duitser en oud-kampioen Vettel in beeld: geweldig voor de marketing, geliefd in Duitsland en daardoor perfect als gezicht van het Duitse AMG-Mercedes.
mashell zegt
“AMG-Mercedes is motorenleverancier voor Aston Martin productieauto’s”
Hmm. Hoewel ze een V8 van Mercedes halen en de Vantage een AMG GT afgeleide lijkt komt die nieuwe 6 cilinder niet van Daimler, de liefde schijnt dus al bekoeld te zijn. En waarom zou Astion Martin een Duitser willen, die willen juist een Brit.
leukmaaronbetaalbaar zegt
Plottwist: Vettel naar Alfa Romeo an Kimi terug in de Ferrari?
ericd zegt
Hebben mensen ook niet het unheimische Gefühl dat het best wel eens zou kunnen zijn dat met alle problemen momenteel bij F1 en het niet bij Ferrari en Mercedes terecht kunnen, het wel eens heel lang kan duren voordat er zicht is op een F1 kampioenschap van Max? Of erger: de titel de beste F1 driver die nooit F1 kampioen werd?
basman147 zegt
Voordat hij die titel van Sir Stirling Moss overneemt moet er heel wat gebeuren.
Als hij wil heeft hij ten eerste nog een goede 15 jaar om het te proberen. Daarnaast is het geheugen bij Ferrari na een jaar of 5 ook weer leeg, dus dan kan hij daar ook weer terecht. Last but not least, ALS Mercedes weg valt is Red Bull samen met Ferrari een van de 2 serieuze kandidaten voor een titel, met of zonder BudgetCap en Red Bull heeft de zaken qua structuur gewoon beter voor elkaar.
Groninger zegt
Vettel naar RB, Albon naar Renault, Ricciardo naar Ferarri.