• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk is-ie officieel: Citroën C5!

Auteur: evo, gepost 17 oktober 2007 om 23:42 – 236 Reacties

Officieel: Citroën C5 II


Dit keer geen onzin van Dennis van de Ven over gratis radio/CD-spelers en airco, maar echt zeer serieus nieuws van Citroën: dit is de nieuwe Citroën C5!

En ja, wat vinden we er dan van? We kenden ‘em al, maar we kunnen in ieder geval stellen dat de opvolger wat dikker is geworden, geheel in lijn met auto’s als de Volkswagen Passat, Ford Mondeo en natuurlijk niet te vergeten de eveneens Franse Renault Laguna.

Qua motorisering is er bar weinig spannends te melden. De volgende benzinemotoren zijn voorlopig leverbaar: een 1.8 met 127 pk / 170 Nm, een 2.0 met 143 pk / 200 Nm en een 3.0 V6 met 215 pk. Dieselen kan met de bekende 1.6 HDi van 110 pk / 240 Nm, een 2.0 HDi met 138 pk / 320 Nm en de 2.2 HDi met 173 pk / 370 Nm. Topdiesel is wederom de smeuïge 2.7 HDi met 208 pk en maar liefst 440 Nm.

Opvallend is dat niet elk model meer standaard wordt geleverd hydropneumatische vering. De basisversies van zowel de benzine- als de dieselvariant zijn uitsluitend te krijgen met schroefveren. Zal vast met kostenreductie te maken hebben, maar ik ben benieuwd of elke Citrofiel (what’s in a name ;) ) daar even gelukkig mee is.

Begin volgend jaar kunnen de eerste proefritjes gemaakt gaan worden.
Grotere platen staan hier.

Officieel: Citroën C5 II
Officieel: Citroën C5 II
Officieel: Citroën C5 II
Officieel: Citroën C5
Officieel: Citroën C5
Officieel: Citroën C5 II
Officieel: Citroën C5 II
Officieel: C5 Break
Officieel: Citroën C5
Officieel: Citroën C5 II
Officieel: Citroën C5 II
Officieel: Citroën C5 II
Officieel: Citroën C5 II
Officieel: Citroën C5 II
Officieel: Citroën C5 II
Officieel: Citroën C5
Klokkenwinkel C5

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Citroën C5 X is het nieuwste vlaggenschip
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

c5, Citroen

Vorig bericht: « Mercedes SLR 722 GT gesnapt op de ring
Volgend bericht: Audi: ‘R8 is de langzaamste auto die we ooit bouwden’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Floryn zegt

    17 oktober 2007 om 23:44

    heerlijk dik

    Login om te reageren
  2. Chief_S5 zegt

    17 oktober 2007 om 23:46

    Super, samen met de A4 de mooiste. :) Op foto 2 zie je hoe lang hij lijkt te zijn, en op de andere zie je dat dat best meevalt. Mooi gedaan. De middenconsole van het interieur is een beetje a la BMW. Maar voor de rest een en al onderscheid van zijn concurrenten. Mooie wagen.

    Login om te reageren
  3. Mercedes - Benz zegt

    17 oktober 2007 om 23:47

    Deze vind ik een stuk mooier dande vorige.

    Login om te reageren
  4. Negativan zegt

    17 oktober 2007 om 23:47

    Sorry, maar ik vind hem mooi errug mooi zelfs.

    Nu weer wachten alle vergelijkingen.

    Login om te reageren
  5. K zegt

    17 oktober 2007 om 23:48

    De station is mooier

    Login om te reageren
  6. Arie Nap zegt

    17 oktober 2007 om 23:53

    In tegenstelling tot de Laguna is dit wel echt een mooie auto. Strak en origineel design !! Zo mag ik het vaker zien :)

    Login om te reageren
  7. Gerben zegt

    17 oktober 2007 om 23:58

    Ziet er erg strak uit.

    Login om te reageren
  8. Rainier zegt

    17 oktober 2007 om 23:58

    Damn wat is die neus mooi…..haba haba!

    Login om te reageren
  9. Davidov zegt

    17 oktober 2007 om 23:58

    Mooie auto hoor; de achterlichten doen me denken aan Audi/Lexus.

    Login om te reageren
  10. Gerben zegt

    17 oktober 2007 om 23:59

    Ziet er eigenlijk heel Duits uit. Van opzij zou het evengoed een nieuwe A4 of A6 (zo groot ziet hij er namelijk uit) kunnen zijn

    Login om te reageren
  11. Pannekoek zegt

    17 oktober 2007 om 23:59

    Die Station.. :)

    Login om te reageren
  12. Johan zegt

    18 oktober 2007 om 00:01

    Zeker een mooie wagen.

    (Dat ik mij dat ooit nog eens over een (productie) Citroën hoor zeggen.)

    Login om te reageren
  13. mark2 zegt

    18 oktober 2007 om 00:01

    Kijk renault zo had het met de laguna ook gekund. Ziet er veel beter uit dan de laguna. Coupe is wel mooi maar daar verkoop je er niet zo veel van dan het normale model. Citroen is op dit moment van de drie fransen het beste bezig vind ik.

    Login om te reageren
  14. Ricavant1.8T zegt

    18 oktober 2007 om 00:01

    mooie auto hoor…
    maar ehh zo te zien was Audi een GROTE bron van inspiratie!!
    beeeetje jammer dat.

    Login om te reageren
  15. SJOERD zegt

    18 oktober 2007 om 00:01

    HUHM ford mondeo anyone?

    Neemt niet weg dat ik de station een mooie auto vind, de sedan (en dan vooral de achterkant) vind ik wat minder..

    Login om te reageren
  16. Jan C. zegt

    18 oktober 2007 om 00:08

    Mooi, maar niet erg citroën-like?

    Login om te reageren
  17. Pizza zegt

    18 oktober 2007 om 00:10

    De achterkant is mij een beetje onduidelijk, maar voorderest prachtig (vooral die velgen, wauwie!)

    Login om te reageren
  18. S65 AMG zegt

    18 oktober 2007 om 00:10

    Vind hem toch op de A4 lijken.

    Login om te reageren
  19. Pizza zegt

    18 oktober 2007 om 00:13

    Ja ik weet wat er mis is met de achterkant, de lijn van de deuren eindigt midden in het achterlicht…dat is fout…vind ik

    Login om te reageren
  20. jodocus zegt

    18 oktober 2007 om 00:13

    Zééér geslaagd !
    Citroën zet hier een stevige & degelijke klassieke middenklasser neer, en die dan toch wéér dat eigenzinnige Citroën – karakter niet verloochent:
    – die ranke daklijn die verwijst naar de CX en grote broer C6
    – de concave achterruit
    & het mooie Citroën-front helemaal in lijn met al die andere nieuwe Citroëns in het gamma.

    Erg jammer is wél dat Citroën de hydropneumatsche vering onderuit de basismodellen gehaald heeft. Hoe wil je nu aan klantenbinding doen, want éénmaal verwend door deze vering wil je géén andere auto meer !

    Login om te reageren
  21. Juppe zegt

    18 oktober 2007 om 00:16

    De vorige C5 vond ik echt een afgelikte ijslollie, vreselijk ding. Deze ziet er erg goed uit! Wat een verschil. Toegegeven, het barst van de duitse elementen (die ik hier niet ga noemen) maar het is toch duidelijk een Citroen. De C4 vond ik ook altijd gaaf, en deze past daar wel bij. Krachtig ding.

    Alleen jammer dat de break die typische achterlichten niet meer heeft.
    Ben trouwens benieuwd hoe die er in real-life uitziet.

    O trouwens, wat een laffe benzine motoren. Zelfs als ze getund zijn voor koppel onderin hebben ze toch wel meer vermogen dan dat? Maarja, meesten zullen toch een diesel kopen, en terecht want die franse diesels zijn wel fijn.

    Login om te reageren
  22. daytona zegt

    18 oktober 2007 om 00:17

    lijkt wel heel erg op een honda accord zeg

    Login om te reageren
  23. johnson zegt

    18 oktober 2007 om 00:17

    beter als het vorige model…. maar mij doet t helemaal niks

    Login om te reageren
  24. Brutus zegt

    18 oktober 2007 om 00:32

    Ik heb in de laatste reeks m’n rijbewijs gehaald en die reed echt super maar zag er niet uit naar mijn mening..
    Liever deze gehad dan.
    Hoewel ik niet graag opnieuw in een lesauto wil stappen.. zeg maar gewoon helemaal niet eigenlijk :D

    Login om te reageren
  25. d_vdm zegt

    18 oktober 2007 om 00:37

    Hele verbetering t.o.v. het huidige model.
    Gaat Citroen nu eindelijk eens minstens zoveel garantie bieden als Toyota?
    Ze moeten de Jappen pakken waar het pijn doet: bij betrouwbaarheid en garantie.

    Login om te reageren
  26. Fiat Coupe 20v turbo zegt

    18 oktober 2007 om 00:42

    Mooie wagen!

    Net als bij de Xantia is de station mooier dan de sedan (vanaf de zijkant dan)Meer foto’s van de station aub.

    Login om te reageren
  27. Negativan zegt

    18 oktober 2007 om 00:43

    Wel zielig voor die Dennis van de Ven.

    Dit model verkoopt zichzelf.

    Login om te reageren
  28. mark zegt

    18 oktober 2007 om 00:46

    Ziet er goed uit alleen de achterlichten konden beter

    Login om te reageren
  29. jaap zegt

    18 oktober 2007 om 00:50

    erg mooi vooral de station vanaf de zijkant wacht op de reactie van citrofiel;)

    Login om te reageren
  30. Zafer zegt

    18 oktober 2007 om 00:53

    @ SJOERD

    Me, me, me! Vooral die stationwagon van de zijkant.. en met die velgen, een en al kopie van de Mondeo.. maar het kan natuurlijk ook aan mij liggen ;-)

    Login om te reageren
  31. joost zegt

    18 oktober 2007 om 01:04

    Ik zou het wel weten als ik een auto uit mocht gaan zoeken. Geen kale bmw of audi maar een nieuwe c5 met lekker veel opties erbij. Heb je toch een prachtbak!

    Login om te reageren
  32. Bol zegt

    18 oktober 2007 om 01:08

    Citroën Mondassat

    Maar wel goed gelukt! Mooi interieur ook

    Login om te reageren
  33. Gallardo zegt

    18 oktober 2007 om 01:32

    Enkel de zijspiegels zien er wat vreemd geplaatst uit (close-up nodig), maar voor de rest heel mooi!

    Login om te reageren
  34. ik de dinges zegt

    18 oktober 2007 om 02:02

    strak!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  35. Brenny zegt

    18 oktober 2007 om 02:19

    Goh, voor het eerst dat ik een Citroën echt mooi vind!

    Login om te reageren
  36. Romeo zegt

    18 oktober 2007 om 02:22

    Ik zie er geen Mondeo in, daarvoor is ie te sjiek…

    Login om te reageren
  37. Romeo zegt

    18 oktober 2007 om 02:29

    Jammer idd dat ie geen hydraulische vering heeft.
    Dan kon je ‘m bij het parkeren op z’n laagst zetten…Lekker stoer. En bij het wegrijden ff wachten totdat ie weer op z’n normale hoogte is.

    Login om te reageren
  38. fox zegt

    18 oktober 2007 om 04:12

    dat verkoopt niet.
    citroen beviel me veeeeeeel beter in de tijd dat ze nog eigenzinnig waren.

    het is inderdaad een bastaard :-(

    boeh !

    fox.

    Login om te reageren
  39. jordey zegt

    18 oktober 2007 om 07:26


    lijkt wel verdacht veel hierop.
    Tis mooi hoor, maar citroen had altijd een eigen style. nu beginnen franse autos ook te kopieren van andere landen. jammer.
    maar toch erg fraai!

    Login om te reageren
  40. matt5 zegt

    18 oktober 2007 om 07:39

    Errug geslaagd. Gelukkig geen retro achtig ding, geen al te vreemde fratsen, gewoon een nieuwe lijn met kenmerken uit het verleden (daklijn, concave achterruit) en vooral dik.

    Alleen de foto’s zijn opgerekt, vooral bij de zijaanzichten lijken de wielen plat. Daardoor kan de lijn dus wel eens wat vertekend zijn. Afwachten dus hoe hij er in t wild uitziet. Maar eindelijk een verfrissende auto in deze klasse. Ik hoop dat wem veel gaan zien.

    P.s. hoe eigenzinnig was de GS nou echt, en de visa, en de ax, de zx en de xantia. Volumemodellen van citroen zijn ook nooit zo supereigenzinnig geweest, net wat anders maar niet supervooruitstrevend. Alleen de kleintjes (eend, ami) en de groten (TA DS CX XM en C6) waren dat imho…

    Login om te reageren
  41. Lucas zegt

    18 oktober 2007 om 07:46

    Prachtig model.

    Login om te reageren
  42. Jasp. zegt

    18 oktober 2007 om 07:50

    Wat nou origineel? Ik zie er een Ford Mondeo (voorkant) BMW (zijkant) en een Audi/BMW (achterlichten) in…

    Samen lijkt alles wel mooi, dat wel

    Login om te reageren
  43. sven zegt

    18 oktober 2007 om 07:59

    Van buiten heel mooi MAAAR ….die binnekant , zou oud

    Een dashbord van 10 jaar terug en zal ook weer gewoon plastic zijn

    Heb juist met een Laguna gereden , buitenkant misschien iets minder mooi alhoewel , maar binnenin , zo mooi en kwaliteitsvol en wat een weggedrag

    Ben ook met de mondeo gaan rijden en dit was toch veel minder hoor

    Login om te reageren
  44. w0o0dy zegt

    18 oktober 2007 om 08:00

    Mooie leasebak, maar wel een hoog Audi en vooral ook Mondeo gehalte. Aan de andere kant…. dat zijn geen lelijkerds dus misschien is het voor een grote Citroën wel slim om iets meer op de gemiddelde smaak te gaan zitten. Ik denk dat er nog steeds mensen zijn die drijfnat worden van het zweet als het gaat over de restwaarde van die “gave XM” (of de c5/c6) die ze ooit kochten.

    Login om te reageren
  45. ML zegt

    18 oktober 2007 om 08:11

    Zeer overwogen design.. trekt zowel Citroen-rijders als rijders van andere merken…

    Login om te reageren
  46. Greg zegt

    18 oktober 2007 om 08:13

    Dit is gewoon de eerste Citroen waar ik helemaal gek op ben!!!! Dit is ronduit mooi, strak…. geweldig gewoon!

    Login om te reageren
  47. Marten zegt

    18 oktober 2007 om 08:31

    Pfff…ik heb zin om een heel verhaal te schrijven maar heb geen tijd.. ik hou het bij: saai, en als je goed kijkt zie je er al onderdelen afvallen :-)

    Login om te reageren
  48. LC zegt

    18 oktober 2007 om 08:31

    Weer een Citroen dat ik mag.

    Login om te reageren
  49. Atomic Wedgie zegt

    18 oktober 2007 om 08:34

    Hoezo zielig voor Dennis van de Ven? Ik vind dat die het wel goed doet nu bij de Lama’s

    Login om te reageren
  50. Rick zegt

    18 oktober 2007 om 08:46

    Deze foto vind ik wel vet:
    http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Citro%C3%ABnC5-3.jpg
    Maar de gehele auto vind ik niet echt mijn smaak, leuk detail is wel dat de bestuurder 2 blowers naar zich toe heeft staan en de bij rijder, en het stuur vin ik TE druk!

    Login om te reageren
  51. Luc zegt

    18 oktober 2007 om 08:54

    die vergelijkingen met audi snap ik niet, ik zie totaal geen audi erin

    de c5 blijft een van de mooiste citroens, en deze ook weer

    Login om te reageren
  52. Silverarrow zegt

    18 oktober 2007 om 09:07

    Dit is drie keer mooier dan de Mondeo, echt een hele dikke bak! En ook lekkere motoren erin. Echt hulde aan Citroen.

    Login om te reageren
  53. lebastille zegt

    18 oktober 2007 om 09:12

    Hij is echt niet lelijk, beter vormgegeven dan de oude C5. Op de eerste foto lijkt de auto echter wat gedrongen, maar op de 3e dan weer juist niet. Verder een erg strak design en mooie neus. Het enige wat ik gemaakt vind is de achterkant, die is te lomp t.o.v. de rest van de auto die toch een hele sportieve/elegante lijn heeft.

    Login om te reageren
  54. LaTiNo zegt

    18 oktober 2007 om 09:20

    Prachtige auto!! Mooier dan de A4 en de Mondeo. Ik ben echt zeer verrast. Jammer alleen van die slappe non-turbo motoren. Staat meteen hoog op mijn lijstje voor nieuwe leasebak volgend jaar :)

    Login om te reageren
  55. Gonzo zegt

    18 oktober 2007 om 09:26

    Ziet er onverwacht leuk uit.

    Maar is het nu een sedan of een hatchbak ??

    Login om te reageren
  56. Bertus zegt

    18 oktober 2007 om 09:30

    Best een nette auto. Bepaald niet lelijk, maar al met al een wel erg gangbaar, en daarmee weinig onderscheidend design, en dus ook erg weinig Citroen. We zijn blijkbaar weer in zo’n periode beland waarin alle auto’s vreselijk veel op elkaar lijken, en dat maakt het allemaal nogal zzaai..

    Dit zou in de zakelijke markt nog wel eens beter kunnen gaan lopen dan het vorige model (die het al niet slecht deed voor een Citroen), blijkbaar wil men klandizie wegsnoepen bij Renault en Peugeot, wat zeker gaat lukken, en ook bij de andere merken.

    De fanboys van de teutoonsche einheitswurst zitten te vastgeroest in hun eigen dogma’s om serieus een Citroen te overwegen, maar wie nog wat gezond verstand bezit zal zeker naar deze auto gaan kijken. Maar helaas gaat de wens mee te doen met de rest dus wel ten koste van de eigenheid.

    Login om te reageren
  57. Bisazza zegt

    18 oktober 2007 om 09:55

    Hopen voor de kopers dat deze eindelijk eens een leukere restwaarde zullen hebben na een paar jaar. Nu hij niet “extreem Citroen” is vormgegeven maar lekker Duits!…..
    Ze rijden overigens goed hoor die Citroens echter de vorige C5 (facelift) hoe kan je dat in hemelsnaam mooi vinden? Dit ziet er alweer beter uit!

    Login om te reageren
  58. Guan zegt

    18 oktober 2007 om 09:59

    Heel mooi, bij Renault kunnen ze wel opnieuw beginnen denk ik want zo vanaf de foto’s is dit veel mooier dan de Laguna.

    1 maar; die buiten spiegels, zijn die niet 1 maatje oversized? Zie die derde foto, alsof het een handje is dat naar je zwaait :D

    Login om te reageren
  59. Thompson zegt

    18 oktober 2007 om 09:59

    De minst karakterstieke Franse auto in het segment, maar wel overduidelijk de mooiste.

    Login om te reageren
  60. rider zegt

    18 oktober 2007 om 10:00

    qua vormgeving is Citroen helemaal de weg kwijt! waar is hun moet tot extravagante dingen? hooguit het stuur is typisch citroen maar de rest? de station; leg je hand horizontaal op de onderkant van de raamlijn en het zou zo een passat of mondeo kunnen zijn. de achterlichten lijken ook verdacht veel op de huidige lexus IS, in delen. het is nu elke andere auto. ik zeg niet dat hij lelijk is, integendeel zelfs. maar hij heeft geen eigen gezicht meer zoals vroeger. en dat is erg jammer.
    de afwerking is er wel flink op vooruit gegaan zoals de foto’s van het dashboard en de stoelen laten zien. lijkt erg veel op de C6. (dat is dan weer wel een typische citroen!)

    Login om te reageren
  61. SugarFree zegt

    18 oktober 2007 om 10:05

    Wauw!
    Dat schoot me direct te binnen.
    Wát een geslaagd ontwerp.
    Samen met de C6 een auto om trots op te zijn, als je Dennis van der Ven heet of Citrofiel, of gewoon van mooie ontwerpen houdt :)

    Login om te reageren
  62. Dr.Bob zegt

    18 oktober 2007 om 10:08

    Hè, ben helemaal geen fan van Franse auto’s… ?!?!?!
    Maar…… ME LIKE !!

    Check die achterruit, en dat dashboard.
    Dit ziet er toch effe stukken beter uit dan een Laguna
    (in ieder geval op de fotos). En die stoelen, dat ziet er goed uit!

    Een beetje een C6 in het klein, en dat mag toch als een compliment worden opgevat ! Beetje jammer van de grote toetsenberg op het – ook alweer zo excentrieke- stuur

    Login om te reageren
  63. loyalty zegt

    18 oktober 2007 om 10:17

    Huh,

    De stationwagen lijkt teveel op de nieuwe mondeo

    En de sedan teveel op een audi a5 achterkant.

    Login om te reageren
  64. Donny zegt

    18 oktober 2007 om 10:23

    Wow die station wordt echt een mooie wagen volgens mij!! Gaaf, mooie velgjes trouwens ook

    Login om te reageren
  65. enzo zegt

    18 oktober 2007 om 10:29

    is idd net een audi, alleen het verschil is dat bij introductie beide auto’s fraai zijn maar een audi blijft dat ook.

    Login om te reageren
  66. R. zegt

    18 oktober 2007 om 10:30

    worden die velgen standaard :lol:

    Login om te reageren
  67. mart zegt

    18 oktober 2007 om 10:42

    Zeer nette auto, vernieuwend model, word zeer concurerend voor de laguna, mondeo en de passat. ik ben benieuwd naar de prijzen.

    Login om te reageren
  68. lee zegt

    18 oktober 2007 om 10:59

    Ik vind die station echt geweldig mooi op het plaatje wat een vette bal.

    Login om te reageren
  69. Alwood zegt

    18 oktober 2007 om 11:04

    ik moet toegeven… dit is een flinke verbetering… en zowel ford, VW, renault, peugeot en opel kunnen hier niet tegenop. Dus misschien is citroen eindelijk een beetje aan het terughalen wat het eerst zo’n acceptabel merk maakte :)

    Login om te reageren
  70. Hilgert zegt

    18 oktober 2007 om 11:07

    Mooie auto! Beter als de vorige, die toch behoorlijk saai was en veel beter in verhouding als de nieuwe Laguna. Daaaag Renault!

    Login om te reageren
  71. Feanatieke zegt

    18 oktober 2007 om 11:23

    Waarom zijn die koplampen voorop tegenwoordig zo groot bij nieuwe auto’s?
    Verder is het een prachtige wagen maar aan die immense koplampen die steeds vaker verschijnen heb ik een beetje een hekel gekregen.
    Hij is inderdaad wel stukken mooier dan de nieuwe Laguna.

    Login om te reageren
  72. RScosworth zegt

    18 oktober 2007 om 11:24

    Oooh, dit ziet er best heerlijk uit!
    Ik heb trouwens ooit eens gehoord dat de Citroën C4 de auto met de meeste knopjes op het stuur is. Ik weet niet of het waar is maar deze gaat daar nog overheen volges mij! :)

    Login om te reageren
  73. Delta HFan zegt

    18 oktober 2007 om 11:27

    dit ziet er goed uit wat ze bij de vorige c5 flikten zag er niet uit

    Login om te reageren
  74. wimbers zegt

    18 oktober 2007 om 11:35

    nou, deze staat heel hoog op mijn leaselijst volgend jaar.
    alleen erg jammer van de relatief zwakke benzinemotoren. een 1.8 turbo met 160 pk had hier een stuk efficienter geweest. (lagere uitstoot. hoger koppel)

    maar verder. meer foto’s van de station graag

    Login om te reageren
  75. SaxoVTS zegt

    18 oktober 2007 om 11:41

    Jammer dat die er zo duits uitziet. Ik hoop dat ie in het echt nog wel een beetje elegantie uitstraalt. Maar deze dikzak is wel een mooie dikzak. En deze styling zal vast ook wel goed zijn voor de verkopen in NL en D.

    Login om te reageren
  76. evo zegt

    18 oktober 2007 om 11:43

    @ wimbers;

    Een lichter gekleurd exemplaar is toegevoegd! Meer foto’s zullen vandaag denk ik wel binnendruppelen.

    Waar blijft Citrofiel nou?

    Login om te reageren
  77. Racer X zegt

    18 oktober 2007 om 11:49

    Zo dan, mooie wagen zeg!

    Login om te reageren
  78. bmw zegt

    18 oktober 2007 om 11:53

    Hij lijkt op dit, hij lijkt op dat. Alle auto’s nemen stijlelementen van elkaar over. Huizen trekken ook op elkaar, net zoals fietsen, chocopotjes, enzovoort. Maar je kan er niet om heen dat dit een nette auto is (op die grote koplampen na :-)

    En dan die onzin (don’t get me started): nu hij er wat “Duitser” uitziet (wat betekent dat in godsnaam?) zal hij misschien een hogere “restwaarde” hebben. Lees dat soort uitspraken nu nog eens en besef dan toch hoe je daarmee een soort wereldje opbouwt waarin geen enkele objectieve maatstaf bestaat…
    De restwaarde van auto’s is overigens volkomen onbelangrijk, want je rijdt ermee tot hij versleten is. Ik toch. Nèh! :-)

    Login om te reageren
  79. Thomas zegt

    18 oktober 2007 om 11:54

    http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/211315/citroen_c5.html

    Daar is meer info te vinden!

    Er is nu zelfs massagefunctie op de achterbank beschikbaar! Dit wordt een echte concurrent voor de a6. Qua grote is die hetzelfde en kijk eens naar de kwaliteit van het interieur. Echter, de motorisering is toch wel een beetje zwak. Maar doe er mij maar 1 ;)

    Login om te reageren
  80. Thomas zegt

    18 oktober 2007 om 11:55

    Sorry, verkeerd gelezen, massage functie op de bestuurderstoel, nog beter ;)

    Login om te reageren
  81. VivelaFRANCE zegt

    18 oktober 2007 om 11:57

    Erg mooi! Maar…

    …wel heel erg Duits. Jammer, erg jammer! Mooie auto, maar niet een volbloed Franse auto. Ik hoop niet dat ze hun eigenwijze, concepterige imago hebben veranderd om meer klanten te krijgen en geld te verdienen. Want dat zou echt héél erg zonde zijn! Bovendien zijn er een paar punten die niet helemaal ‘mooi’ aansluiten, zoals de achterkant. Ik vind hem prachtig, maar weet niet of dat wel zo goed is…

    Login om te reageren
  82. evo zegt

    18 oktober 2007 om 12:02

    Grote bak zeg! Je vraagt je af waarom je nog een grote Duitser of Volvo S80 moet kopen…

    LxBxH Sedan: 4,78 x 1,86 x 1,45 meter
    LxBxH Break: 4,83 x 1,86 x 1,48 meter
    Wielbasis: 2,82 meter

    Login om te reageren
  83. VivelaFRANCE zegt

    18 oktober 2007 om 12:04

    Maar wacht eens even! Als ik nou eens terugkijk naar de foto’s, en dan goed kijk. Dan zie ik een ‘sportieve’ C6 met een een afgekorte achterkant! En die ‘achterspoiler’ is natuurlijk afgekeken van zijn collega: de Peugeot 407! Fantastisch! Ze laten de mensen die niet van ‘Franse eigenwijsheid’ houden denken alsof dit een Duitser is. Maar eigenlijk is het gewoon een sportieve variant van de C6! Dus maken ze twee partijen blij: de Fransman en de Germaan (Duitser, Hollander, etc.)! Slim, heel slim! Proficiat Citroën! Je hebt het weer geflikt! Vive la France! Vive la Citroën!

    Login om te reageren
  84. mashell zegt

    18 oktober 2007 om 12:07

    Heel niet gek, maar dat front oogt enorm. Hoog en rond, dat zal wel voor de veiligheid zijn maar is duidelijk minder elegant dan de rest van de auto.

    Login om te reageren
  85. tekkie zegt

    18 oktober 2007 om 12:14

    mengeling tussen een a4, a6, nieuwe ford en bmw lijkt me:S

    Login om te reageren
  86. vla zegt

    18 oktober 2007 om 12:45

    ontroerend mooi, zoals we wel gewend zijn van dit Franse topmerk.
    Maar wat ik niet snap is dat Volvo met zijn S60 R 300 pk haalde uit een oudere 2.5 liter turbo en uit hun V6 met 3.0 liter halen ze slechts 215 pk (btw is dit dezelfde zoals in de C6?)

    Login om te reageren
  87. dj_raoul zegt

    18 oktober 2007 om 13:09

    Erg fraai! Alleen jammer van de grote overhang aan de voorkant, zoals bij alle voorwielaandrijvers trouwens… Kan ook niet anders, maar het ziet er zo lomp uit! Alleen daarom al blijf ik achterwiel aangedreven rijden =)

    Login om te reageren
  88. Jan C. zegt

    18 oktober 2007 om 13:12

    overhang heeft te maken met veiligheidsregels, achterwielaandrijving of niet.

    Login om te reageren
  89. Solstice zegt

    18 oktober 2007 om 14:25

    Ik mis de Franse flair.. alleen binnenin vind je daar nog iets van terug, dankzij het eigenwijze stuurwiel. De nieuwe Laguna is ‘Franser’ dan deze C5 naar mijn idee… En dat terwijl grote zus (C6) het voorbeeld had kunnen zijn van hoe het eigenlijk had moeten zijn.

    Login om te reageren
  90. Solstice zegt

    18 oktober 2007 om 14:28

    Oh, dat wil niet zeggen dat ik ‘m niet mooi vind trouwens, au contraire ;-)

    Login om te reageren
  91. evo zegt

    18 oktober 2007 om 14:31

    @Solstice;

    Ben het absoluut met je eens. En zo heel lelijk vind ik die Laguna in het echt trouwens ook niet (en het interieur al helemaal niet). Maar wellicht komt deze C5 wat Duits over door de wel erg grote velgen. Ik vermoed dat dat 19 inch is. De velgen op afbeelding 3 (die dan 18 inch zouden moeten zijn) maken de auto al wat beschaafder.

    Login om te reageren
  92. For(d)ever zegt

    18 oktober 2007 om 14:34

    zeer geslaagd ontwerp. Hartstikke mooie wagen. Echt top design. alleen….. hij is, zoals ook al gezegd, niet echt Frans meer. Solstice heeft, naar mijn mening, gelijk. Het had net zoals de c6 anders dan de andere moeten zijn. Hij had zich moeten onderscheiden uit de autowereld. Zoals genoemd de c6. Dat is Citroën. Maar dat laat desondanks niet staan, dat we hier een prachtwagen zien!

    Login om te reageren
  93. For(d)ever zegt

    18 oktober 2007 om 14:35

    ps. komen er een paar pics van wallpaper formaat?

    Login om te reageren
  94. evo zegt

    18 oktober 2007 om 14:47

    @For(d)ever;

    Als ze beschikbaar zijn, zal ik ze zeker op Autojunk zetten. Maar Citroën doet het voorlopig nog rustig aan met persplaatjes, zo lijkt het. Een normale foto van de achterkant van de break hebben we bijvoorbeeld nog niet…

    Login om te reageren
  95. thimooss zegt

    18 oktober 2007 om 14:56

    dit is de eeerste keer dat ik dit ga zeggen, ik vind franse auto’s zowiezo niet mooi maar dit laat mijn woorden keren, echt compliment naar deze auto!

    Login om te reageren
  96. LJ zegt

    18 oktober 2007 om 14:58

    hmm..een beetje een kruising tussen een C6 en een A5/A4

    Login om te reageren
  97. bestiun zegt

    18 oktober 2007 om 14:59

    op deze fotos ziet hij er goed uit. nu ben ik benieuwd of dat in het echt ook zo zal zijn….!?!?

    Login om te reageren
  98. Solstice zegt

    18 oktober 2007 om 15:01

    voor de liefhebbers:

    http://www.netcarshow.com/citroen/2008-c5/
    http://www.netcarshow.com/citroen/2008-c5_estate/

    Login om te reageren
  99. evo zegt

    18 oktober 2007 om 15:09

    UPDATE: nieuwe afbeeldingen en grotere platen op Autojunk:
    http://www.autojunk.nl/pix/view/133648

    @Solstice: Thnx!

    Login om te reageren
  100. stud zegt

    18 oktober 2007 om 15:25

    Dit is op zich een leuke auto om te zien. Alleen is het erg jammer dat ik er audi, ford, peugeot en renault (en een ander commentaar hier zelfs bmw?) in zie. Dit is geen eigen ontwerp meer!!Stonden de japanners en staan de koreanen daar niet ook toevallig notoir om bekend? Kortom, dit model is citroën niet waardig. Citroën hoort een eigen koers te varen met eigen modellen. En schijt te hebben aan de massa. Daar is het ooit ook groot mee geworden. En laat ik het dan helemaal maar niet hebben over die schroefveren :P

    Kortom in eerste kortzichtige opzicht een mooie auto, als je beter kijkt ontdek je echter niets citroën-eigen. Kom aub niet aanzetten met dat cliché-stuur waarvan het hart niet meedraait, dat is slechts een klein gimmick. Citroën kan is echt tot veel meer in staat dan dit!

    Indien de kwaliteit echter duits is geworden, valt er nog wel wat voor te zeggen, anders…

    Login om te reageren
  101. polomen zegt

    18 oktober 2007 om 15:26

    Eindelijk een lekkere fransman!

    Login om te reageren
  102. For(d)ever zegt

    18 oktober 2007 om 15:33

    @ Evo;

    haha.. heb je snel geflikt :).. mooie foto’s.. tnx ;)

    Login om te reageren
  103. joep zegt

    18 oktober 2007 om 15:59

    Rob Geus modus aan: “Hier word ik WEL vrolijk van!”

    Maar ff serieus, ik vind het echt een heel geslaagde auto! En dat hij niet frans en/of citroen zou zijn vind ik ook wel meevallen. Het front is in zn geheel gewoon wel erg Citroen, de daklijn vind ik ook erg Citroen en de zijspiegels en hoe de motorkap in het dak over gaat doet me sterk denken aan de C4. En die is op zijn beurt ook weer erg Citroen!
    Kortom erg mooie auto en ook een erg mooie Citroen! punt :)

    Login om te reageren
  104. GezondVerstand zegt

    18 oktober 2007 om 16:02

    Heel mooie auto. Alleen jammer dat ie zijn afkomst niet mee heeft.
    In de Autoweek tevredenheidstrofee staan de Fransen traditiegetrouw weer onderaan.
    Dus mooi rijden en maar afwachten hoe vaak je terug naar je dealer mag, is niet mijn liefhebberij.
    Maar voor het uiterlijk zou ik hem wel graag kopen, zij het dat het eigenwijze Citroen er niet bij is. Hier boven stond het al het is een mix. Ford Mondeo, Mazda 6 etc

    Login om te reageren
  105. melvin zegt

    18 oktober 2007 om 16:07

    achterraam artij doen me denken aan een volkswagen passat en de achterlichten aan een mengelmoes van lexus/ BMW! De gehele aflopende daklijn aan een audi A6 en de gehele vorm van de kont aan die van de A4! de koplampen lijken op die van de laguna! tel daarbij op dat de wegligging weer zo zompig is en er niet echt veel spannends onder de motorkap zit en dan denk ik alleen maar weer! franse zooi.

    Login om te reageren
  106. Fiat Coupe 20v turbo zegt

    18 oktober 2007 om 16:08

    Wat is die break mooi zeg!!!

    @ de vlaeminck:

    Bij Citroën draait het niet om vermogen, maar om een soepele motor.
    Kijk maar naar de 2 liter turbo die ze vroeger hadden, 150pk, das niks.
    Maar wel héél veel trekkracht…

    Login om te reageren
  107. Tom zegt

    18 oktober 2007 om 16:08

    @Jordey jij bent BLIND man
    @ de rest van de zeveraars die zeggen van die auto trekt op die en die auto: Get a life
    Deze Citroen ziet er zeer goed uit, wees blij!

    Login om te reageren
  108. Skyline.. zegt

    18 oktober 2007 om 16:45

    Zooooo mooi!:O Het ziet er best bruut uit vind ik.. Eindelijk wat anders van Citroën! Zeker knap gedaan.. prachtig design!

    Login om te reageren
  109. Tombnolz zegt

    18 oktober 2007 om 16:47

    Jawadde jong. Vette vetzaaaaaaaak! I like the sedan most!

    Login om te reageren
  110. Thomaz zegt

    18 oktober 2007 om 16:52

    Tsja, ik kan niet anders zeggen dan dat dit echt een hele mooie auto is.

    Waar blijft citrofiel?

    Login om te reageren
  111. Texter zegt

    18 oktober 2007 om 16:55

    Mooi. Alsof het ding voor mij ontworpen is voor als mijn XM Turbo op is. De achterklep van de Berline is heel Xsara en die van de Break een XM/Xantia Break combo. Hopelijk is de kwaliteit beter dan die van de huidige C5. Al die Peugeot rommel…

    Login om te reageren
  112. ferrarifreak zegt

    18 oktober 2007 om 16:57

    niet verkeerd :)

    Login om te reageren
  113. beau92 zegt

    18 oktober 2007 om 17:03

    Het is ze eindelijk gelukt, een mooie Citroen! Natuurlijk kan het altijd beter, zoals bijvoorbeeld de achterlichten, die vind ik te groot. Maar ze zijn nu eindelijk een beetje weer opweg! Hopelijk komt ie nu ook nog in coupé cabrio (wel hard-top, soft-top vind ik vreselijk). Net als het concept.

    Login om te reageren
  114. Mark zegt

    18 oktober 2007 om 17:19

    veel beter dan de laguna!!

    Citroën ga zo door!!!!!

    Login om te reageren
  115. Peter zegt

    18 oktober 2007 om 17:43

    Wat voor reacties hier! Blijkbaar vindt iedereen de auto wel mooi maar lijkt hij teveel op een Audi/BMW/Ford/Honda/VW.
    Beste mensen, vergelijk uw favoriete model met alle anderen en concludeer dat ofwel alle andere het namaken, ofwel het een kopij is van andere of dat alle auto op elkaar lijken.

    Login om te reageren
  116. Appii zegt

    18 oktober 2007 om 17:59

    @ jordey iets aan j ogen laten doen..

    en een hele mooie auto… perfect gwn en vinden jullie die achterlichten niet een beetje lijken op de 1 serie coupe van bmw? zonder het lijnenwerk dan..

    Login om te reageren
  117. Apache zegt

    18 oktober 2007 om 18:10

    tis een peuzoo!


    – Apache

    Login om te reageren
  118. johnson zegt

    18 oktober 2007 om 18:21

    lijkt indd verdacht veel op een 407…. zn lange neus, spiegel in de deur, kont

    Login om te reageren
  119. DonCampo zegt

    18 oktober 2007 om 18:35

    Niet onaardig! Maar zelfs de stijl van de foto’s is afgekeken uit de folders van Audi/BMW etc… Maar niet direct gaan kopen! Wacht een maand of drie dan komt er zoals bij iedere Citroen wel weer een leuk actiemodelletje met gratis spatlappen…

    Login om te reageren
  120. sven zegt

    18 oktober 2007 om 18:40

    Inderdaad , is meer ee nfacelift van de 407

    En spiegels op de deur , zo lelijk , en dan de zijruit voor in 2 delen , oubollig !

    Beter dan het vorig model maar net niet …

    Login om te reageren
  121. mastertjen zegt

    18 oktober 2007 om 18:45

    geef mij toch maar de sedan-versie!
    hier kan de laguna niet echt tegenop…

    Login om te reageren
  122. citrofiel evil twin zegt

    18 oktober 2007 om 18:51

    Hier ze dit noemen ze een klassebak!

    Login om te reageren
  123. fre zegt

    18 oktober 2007 om 19:00

    hoezo niet frans?
    nee geen klasiek frans maar zeker geen duits

    ik noem het NEW FRANCE

    Login om te reageren
  124. Dennis zegt

    18 oktober 2007 om 19:18

    Super mooi auto.
    Ik ga hem zeker volgend jaar kopen. Helemaal top!!!

    Login om te reageren
  125. CSRTerreur zegt

    18 oktober 2007 om 19:47

    een mooie opvolger alleen die spiegels hebben ze even van peugeot gejat
    verder nicecar ;)

    Login om te reageren
  126. Jan zegt

    18 oktober 2007 om 20:06

    mooi, achterkant station is wel wat verouderd.
    Het interieur ziet er dan weer deftig en heel ruim uit.

    Login om te reageren
  127. Gerben zegt

    18 oktober 2007 om 20:25

    man man wat een zever over de auto lijkt op een audi, bmw, dord etc….
    Het is jammer dat citroen zijn identiteit verliest etc…

    Dit is de perfecte kruising tussen een C4 en een C6. Kijk maar eens goed naar de stijlelementen van beide wagens. En ja hij lijkt een beetje op ander wagens maar doen niet alle modellen dat meer en meer. Toegenomen veiligheidseisen en het consumentengedrag maken dat er minder ruimte is voor eigenwijze lijnen, rare kronkeltjes, foliekes etc…

    Wat mij betreft heeft citroen een perfecte mix neergezet van design en identiteit.

    Wat betreft eigenzinnigheid. Een bedrijf dient om winst te maken. Citroen heeft door als ze het ietsje subtieler aanpakken ze meer kopers lokken.

    btw.

    Waarom verkoopt een audi zo goed… Omdat ze mooi, eigenzinnig zijn?

    Ze verkopen omdat niemand ze lelijk vindt en het ook goede wagens zijn.
    De identiteit van een audi bestaat uit het feit dat hij geen identiteit heeft.
    Een wagen die doet wat hij moet doen, mensen van A tot B brengen. En dit op een veilige, comfortabele en betrouwbare manier.

    Login om te reageren
  128. slk zegt

    18 oktober 2007 om 20:30

    Hele mooie auto.Citroen is goed bezig.Maar geef mij maar de nieuwe c klasse.Wat een auto is dat.

    Login om te reageren
  129. Audioot zegt

    18 oktober 2007 om 20:30

    De complimenten aan Citroen. Het merk heeft me sinds eind jaren 80
    niet meer kunnen boeien maar dit begint er weer op te lijken. Het markante
    is er wel een beetje vanaf maar daar staat tegenover dat ze veel meer
    kwaliteit uitstralen dan voorheen. De vorige C5 was een verschrikking, deze
    een verademing.

    Login om te reageren
  130. Nick zegt

    18 oktober 2007 om 20:47

    Peugeot? Hij is veel mooier dan een Peugeot!

    Login om te reageren
  131. Xpert zegt

    18 oktober 2007 om 21:55

    De station lijkt wel heel erg veel op de mondeo…

    Login om te reageren
  132. Citrofiel zegt

    18 oktober 2007 om 22:32

    Sorry dat ik zo laat ben en @ iedereen die zich afvroeg waar ik was: Hier! Leuk dat ik hier toch ‘bij’ schijn te ‘horen’. :)

    Jaja, lijkt op dit, lijkt op dat. Dat is bij elke moderne auto wel te vinden. Verder heb ik alle reacties gelezen, en in allemaal zie ik wel wat. De mensen die vinden dat er veel gekopieerd is, er is altijd wel wat te vinden. De mensen die vinden dat het geen echte Citroën is, klopt ook wel een beetje. Maar daarvoor verwijs ik graag naar de reactie van Gerben, waar ik me compleet in kan vinden. De mensen die dit een Duitser vinden, dat is een marketingzet, neem ik aan. De “Duitse uitstraling” komt denk ik vooral doordat hij er degelijk uit ziet, en dat is ook belangrijk! Vooral aangezien de Fransen dit de afgelopen jaren nogal ontbeerden… Hopelijk is dit een verbetering. En dan de mensen die enthousiast zijn over dit model: Helemaal mee eens!!! :D Alleen het interieur is niet helemaal mijn ding. Doe mij maar dit uiterlijk met het Laguna-interieur, want dat zag er toch een partij prachtig uit! Daar kan dit interieur niet aan tippen.

    @ sven; “en dan de zijruit voor in 2 delen”. Waar heb je het over?

    Login om te reageren
  133. Citrofiel zegt

    18 oktober 2007 om 22:34

    O ja, en ik was heel ontevreden over de achterkant van de break bij de eerste foto’s, maar nu er betere foto’s zijn vind ik dat hardstikke meevallen! Ook dat doet degelijker, stoerder aan. En nog aardig mooi ook. Alleen vond ik de achterlichten van de huidige break mooier, die bananen. Maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld, dus hebben ze (ook op dit onderdeel) maar op safe gespeeld.

    Login om te reageren
  134. mashell zegt

    18 oktober 2007 om 23:08

    Dat chroomstripje onder de ruiten stopt bij de station op een wel heel vreemde plek. Toch nog een beetje Franse slag/flair.

    Die foto’s lijken niet of of ze met de computer bewerkt zijn, ze lijken wel met de computer gegenereerd. Ik wel wel eens 3D render modellen gezien die er echter uitzagen dan deze persfoto’s.

    Login om te reageren
  135. Jan zegt

    18 oktober 2007 om 23:59

    Het reservior van de ruitenwisser lijkt erg op die van de Suzuki Alto uit 1991!
    En die wielbouten komen zo van een Mazda 121 af!

    Nee,dit lijkt nergens op……

    Login om te reageren
  136. jodocus zegt

    19 oktober 2007 om 00:08

    @citrofiel
    @sven

    Yep, citrofiel, ene sven heeft hier wel een punt wanneer’t ie opmerkt dat de zijruit vooraan opgedeeld is in twee delen, het is weliswaar een klein driehoekig spietje, en niet zo’n halve ruit als bij de XM, maar het is er wel…
    én echt esthetisch geslaagd kan ik het evenmin noemen…
    sven slaat de bal dan weer behoorlijk mis met z’n Peugeot 407 vergelijking, die zie ik niet !

    Login om te reageren
  137. Davidov zegt

    19 oktober 2007 om 00:10

    @ luc: Vond je de Peugeot 406/407 niet mooi dan?

    @ Citrofiel: Niet alleen de Break had/heeft ”bananen” achterlichten, de sedan heeft die ook :p

    Login om te reageren
  138. Pjetter zegt

    19 oktober 2007 om 01:12

    Inderdaad een hoop gezever hierboven over waar hij allemaal op lijkt. Wat een onzin. Het is een geslaagd design voor een zakenauto. Veel spannender dan een mondeo, laguna of 407. A6 is geen concurrentie want een andere klasse, evenals een e-klasse. Deze auto gaat concurreren met a4, passat en c-klasse. Als je kijkt wat je straks krijgt aan auto voor je geld en dat afzet tegen bijvoorbeeld de a4, dan is voor mij de keuze niet zo moeilijk.

    Ik weet wat ik volgend jaar ga bestellen als nieuwe leasebak ;-)

    Login om te reageren
  139. ertje88 zegt

    19 oktober 2007 om 03:03

    sooohooo
    tot nu toe ben ik nooit echt fan geweest van franse autos
    vooral citroen en renault vond ik spuuglelijk
    maar dit is echt een mooie bak
    vooral de vergelijkingen met de duitsers vind ik terecht
    maar toch hebben ze het mooi gedaan
    interieur ziet er vooral strak en kwalitatief goed uit
    eens kijken hoe de reviews worden
    mooi gedaan
    echt

    Login om te reageren
  140. Orichinals zegt

    19 oktober 2007 om 06:12

    Dit is een echte Citroën, mischien lijkt hij op van alles, maar kijk nog eens goed en laat het op je in werken, [lees; Neem afstand van je vooroordelen] dan zie je pas hoe goed en doordacht deze auto in elkaar geschroefd is, de duidelijk lijnen, die zie ik als architectonische hoogstandjes, dit is alles wat een kunstenaar wil hebben, hier zijn die zelfde kunstenaars ook goed mee om gegaan. Hij is eigenzinnig als een Citroën. Hij is MOOI van uiterlijk, uitstraling, karakter en goed voor de innerlijke rust. Hij doet mij meer aan een Saab denken, dan aan welk ander merk dan ook en dat is een compliment. Een kunstwerk voor de kunstenaars onder ons.

    Login om te reageren
  141. sven zegt

    19 oktober 2007 om 08:12

    @ citrofiel

    Ik bedoel de ruiten van de voorste deuren , ik vind dit zo lelijk dat er nog een vast deel is ter hoogte van de spiegel , de scenic heeft dit ook !

    Voor de rest vind ik em mooi , niks nieuw maar mooi !

    Enkel binnenin vind ik de Laguna zo veel mooier !

    De vergelijkende test zal ons ook wel wijzer maken ;o)

    Grtz

    Login om te reageren
  142. Barry330cd zegt

    19 oktober 2007 om 09:56

    Als de kwaliteit net zo ok is als het design, dan zou ik hem wel als leaseauto willen denk ik. Weer eens iets anders dan een obligate duitser, wie weet?

    Login om te reageren
  143. de sjonnies zegt

    19 oktober 2007 om 10:05

    @Gerben @ Citrofiel.
    Mooi middle of the road design a la Citroen !
    Op zich geen lelijke wagen en je hoeft je absoluut niet te schamen om met zo’n auto voor de deur te komen, en daar is deze ook voor !
    Goddank heeft Citroen het kort en hoog design losgelaten, waardoor ik de C5 altijd heb geschuwd (nette manier om te zeggen dat het een foeilelijk ding is !)
    en deze is weer laaaang en laaaag
    De neus geeft een knipoog naar de C6, kortom een goed gebalanceerd produkt.

    Login om te reageren
  144. de sjonnies zegt

    19 oktober 2007 om 10:10

    Een ding valt me trouwens op en vind ik zelf schandalig van Citroen, waarom hebben de instapmodellen geen olievering, JUIST de vering maakt een Citroen een Citroen en traditioneel hebben de Citroenen vanaf de middenklasse ALTIJD
    hydrau-pneumatische vering gehad, juist een van DE argumenten om voor de double chevron te kiezen !

    Login om te reageren
  145. bmw zegt

    19 oktober 2007 om 12:45

    Gerben en Citrofiel: ben het helemaal eens met jullie. Het is een keurig design. Alleen vind ik dat die ronde wielen wat weg hebben van de nieuwe BMW 1-coupé.

    Login om te reageren
  146. VivelaFRANCE zegt

    19 oktober 2007 om 13:49

    @ iedereen

    Nog bedankt voor de prachtige foto’s uit Valencia! @ mashell: deze fotos zijn echt!

    Login om te reageren
  147. DJD zegt

    19 oktober 2007 om 15:33

    die laguna kan wel inpakken als deze in de showroom staat. die zullen ff schrikken….

    Login om te reageren
  148. Scooperdepoep zegt

    19 oktober 2007 om 15:58

    Ik heb nieuws voor alle mierene*kers in dit artikel:

    ALLE AUTO’s lijken op elkaar (in dezelfde segmenten)

    zo… dat moest er effe uit…

    Mijn god… het dash van een A6, de Peugeot 407…. man man…

    Login om te reageren
  149. Citrofiel zegt

    19 oktober 2007 om 17:55

    Ook een interessante discussie: http://www.autoweek.nl/weblog.php?id=968&cache=no Ik ben het eens met ‘een autoliefhebber’, J Verwer, Novoplast en het eerste deel van de eerste reactie van Marco van Wensveen.

    @ bmw; :lol: Die ronde wielen… Ze hadden ze inderdaad gewoon vierkant moeten maken!

    @ de sjonnies; Het is geen heel afwijkende auto inderdaad. Zie de reactie van Gerben (alweer) daarvoor. Maar wel mooi!

    @ sven; Ah! Dát bedoel je! Er zal wel een goede reden voor zijn (spiegelverstelling?), maar zonder was het mooier geweest idd. En verder met je eens. Geen aparte, wel een mooie auto, maar het interieur valt tegen na dat van de Laguna.

    Login om te reageren
  150. Gerben zegt

    19 oktober 2007 om 18:33

    Ik denk dat citroen een auto heeft neergezet waarbij ze enkel in een win win situatie terechtkomen.

    -qua design zal citroen een ruimer publiek aanspreken
    -de die-hard fans zullen niet snel overlopen naar andere merken, aangezien er voldoende eigenzinnige kenmerken aangebracht zijn. (cfr. stuurwiel, achterruit, achteruitkijkspiegels, design van de neus)

    Op het eerste zicht (vooral van de zijkant en de achterpartij) lijkt hij op een Duitser maar in detail lijkt hij op citroen

    Login om te reageren
  151. binkie zegt

    19 oktober 2007 om 23:29

    ik blijf er maar naar kijken, ik vind hem echt super.. En dat terwijl ik net de 159 had gekozen, maar ik vind vooral de break versie wel heel erg mooi zeg. Ik ga eens in de gaten houden wat dit mag gaan kosten :)

    Login om te reageren
  152. Gerben zegt

    20 oktober 2007 om 00:14

    idd. als ie rond de prijs van een laguna zit, dan weet is de keuze snel gemaakt lijkt me

    Login om te reageren
  153. Pjetter zegt

    20 oktober 2007 om 11:36

    Wel jammer dat de 1.6 thp, die in de peugeots gemonteerd worden nog niet leverbaar zijn bij introductie. Dat zou wel een motorisering zijn die ik zou willen rijden. Volgens mij veel fijner dan een 2.0 benzine, omdat het koppel bij een veel lager toerental al vrijkomt. Die 2.0 moet je best op toeren jagen.
    Verder blijft het qua design een topper. Hopelijk raak je er niet zo snel op uitgekeken als op de nieuwe mondeo. Wat dat betreft doen audi en volkswagen het goed. Die auto’s kan ik met de jaren steeds beter waarderen.
    Maar aangezien mijn werkgever een hele interessante kortingsdeal heeft met de importeur, is deze c5 voor mij hoogstwaarschijnlijk de opvolger van mijn huidige auto (c4). Dat stuurt went heel snel en de knopjes zijn logischer ingedeeld dan menigeen hierboven doet geloven. Wat wel jammer aan mijn huidige auto is, is dat de gemonteerde fabrieksradio eigenlijk gedateerd is. Dat hield voor mij in dat na monteren van de (af-fabriek) bleutooth carkit, er geen ruimte meer was voor het aansluiten van mijn ipod. Een gemiste kans. Hopelijk is dat bij deze beter geregeld.
    Ik moet nog een jaartje wachten met bestellen, maar dat is misschien maar beter ook. Dan heb ik hopelijk meer keuze uit de benzine modellen.

    Login om te reageren
  154. Pjetter zegt

    20 oktober 2007 om 11:40

    Dit bedoel ik:

    1.6 THP (uit de Peugeot 207)

    Techniek
    Cilinderinhoud 1587 cc
    Aantal cilinders 4
    Kleppen per cilinder 4
    Turbo Ja
    Intercooler Ja
    Maximaal vermogen 110 kW / 147 pk bij 5800 tpm
    Maximaal koppel 240 Nm bij 1400 tpm

    Kortom, een comfortabel machientje voor de nieuwe c5, helemaal na een chiptune behandeling! Daarmee komt dit blok tot 180 pk en 300 nm. Lijkt me potent genoeg voor deze slee :-)

    Login om te reageren
  155. appel zegt

    20 oktober 2007 om 12:07

    Waarom deze keer geen reeks opmerkingen over waar de raamlijn (en vooral dat derde zijruitje bij de berline) zou van afgekeken zijn?

    Vorige keer dat een auto uitkwam met dergelijke raamlijn waren zulke reacties ontelbaar.
    Natuurlijk ongefundeerd, de designs lagen al vast voordat de zogenaamde inspiratiebronnen uitkwamen.

    Login om te reageren
  156. Racer X zegt

    20 oktober 2007 om 12:31

    Ondanks dat ik de pest heb aan de meeste Franse auto’s vind ik dit een geslaagd ontwerp. Zou dat toevallig komen omdat er wat Duits DNA in het design zit? ;)

    Login om te reageren
  157. thom zegt

    20 oktober 2007 om 14:23

    ik word misselijk als ik in een citroen rij. Doe mij maar een duitser of een volvo ofzo dan heb je in ieder geval het gevoel dat je banden contact hebben met de weg. en niet dat je in een boot zit die deint op de golven. Dus wordt tijd dat ook dat duitse in het onderstel en dergelijke door voeren

    Login om te reageren
  158. Citrofiel zegt

    20 oktober 2007 om 16:54

    @ thom; Ieder zijn mening. Zo heb ik een hekel aan dat Duitse gehobbel…

    Login om te reageren
  159. eric zegt

    20 oktober 2007 om 17:53

    Duits DNA?
    Nee daar is ie veel te mooi voor.

    Login om te reageren
  160. Arthur zegt

    20 oktober 2007 om 20:28

    Lekker ding hoor! De sedan is helemaal in harmonie. Vind het jammer dat de chromen sierstrip bij de achterruit opeens ophoudt bij de break. Gelukkig zien jullie dat blijkbaarl niet!

    Login om te reageren
  161. Gerben zegt

    20 oktober 2007 om 21:32

    dat is al verschillende keren opgemerkt hoor

    Login om te reageren
  162. Fried zegt

    21 oktober 2007 om 00:12

    Thom: een boot heeft contact met het water; daarom deint ie. Een normale auto heeft contact met de weg: daarom hobbelt ie. Een Citroën heeft gevoelsmatig geen contact met de weg: daarom zweeft ie. HÉÉRLIJK!
    Reëel heeft een hydropneumatisch geveerd automobiel waarschijnlijk het beste contact met de weg dat mogelijk is. Een tijdje terug volgde ik een antislipcursus en de mannen van het organiserende bedrijf zeiden, dat de C5 het op die parcoursen in vergelijking met de Vectraatjes en Mondeootjes verrékte goed deed in termen van weggedrag. En die mannen kunnen het weten.

    Over autodesign: Decennia terug -toen de automobielindustrie nog in de kinderschoenen stond- was het mogelijk zeer revolutionaire auto’s te ontwerpen. Zie daar het ontwerp van de DS van Citroën, om er maar een te noemen. Naarmate een product meer en meer een massa-artikel wordt en er jaarlijks honderden modellen van tientallen producenten het levenslicht zien, zie je, dat revoluties in ontwerpen verdwijnen. Vergelijk het met de meubelindustrie: in de jaren twintig van de vorige eeuw vond er een revolutie en moderniseringsslag plaats, met revolutionaire ontwerpen als de blauw-rode stoel van Gerrit Rietveld en de LC4 (Chaise Longue) van Le Corbusier. Beide ontwerpers zijn doorgegaan met het maken van moderne designmeubels, maar de shock van genoemde revolutionaire ontwerpen is nooit meer geëvenaard. Wel hebben zij een stilistisch consistente en hoogwaardige serie meubelen ontworpen, die allen voortkwamen uit hun artistieke visie en inspiratie. Dat wordt door kenners ook wel een eigen ‘signatuur’ genoemd.

    Precies in dat licht moeten de ontwerpen van Citroën worden gezien: als resultaten van modern industrieel design met een eigen signatuur. De volksmond wil dat Citroën het merk is van revolutionaire eigenzinnige ontwerpen. Niet dus: de DS was revolutionair, latere ontwerpen pasten in de met de DS ingezette stijl. Het gaat om de eigen signatuur, in de beste modern design-traditie. Ná de DS passen in die traditie: de SM, de GS, de CX, de BX en de XM. Na de XM ging het even mis: in de jaren ’90 werden de rasontwerpers bij Citroën de laan uitgestuurd en gingen ze slappe aftreksels van Peugeootjes (ook PSA) tekenen. Commerciële motieven speelden daarbij een belangrijke rol. Zie daar de ZX, de Xantia, de Saxo, de Xsara en meer wat dies meer zij.

    Sinds een jaar of zes is de geest en de ‘signatuur’ bij de ontwerpafdeling van Citroën weer terug: ze ontwerpen weer moderne designauto’s, qua design vergelijkbaar met moderne meubelhuizen als Cassina, Artifort en Pastoe. Niet revolutionair, maar stilistisch passend in de trend die in de jaren ’50 met de DS gestart is. Geslaagde producten in dit licht: de C2, C3, C4, C5 en C6. Met als hoogtepunten naar mijn smaak de C4 en de C6. Maar ook de huidige C5, en dan met name het oorspronkelijke ontwerp (serie 1), is vanuit het oogpunt van modern design bijzonder interessant, met een voor liefhebbers bijzonder spannend en onconventioneel lijnenspel.

    Het is niet ieders smaak. Integendeel zelfs: modern industrieel design (vgl. het met interieurkunst) spreekt slechts een kleine groep mensen aan. En dat is helemaal niet erg, zolang Citroën haar broek met deze ontwerpen op kan houden tenminste.

    En nu terzake: de nieuwe C5 valt vanuit bovenstaand perspectief wat mij betreft weer buiten de Citroën design-traditie: het is -althans op de foto’s- een volstrekt inwisselbaar ontwerp. En dat gaat mij als Citrofiel -ze bestaan nog-aan het hart. Van de andere kant zal ik er geen seconde minder om slapen vannacht.

    Login om te reageren
  163. DSjoerd zegt

    21 oktober 2007 om 10:39

    Natuurlijk weer een fantastisch product van Citroen……:)
    en laten we eerlijk zijn, de tijd dat ze een DS of een CX als unieke auto konden brengen is gewoon voorbij, iedereen probeert dat immers..en je gaat een unieke klassieker niet nog weer eens in een modern jasje uitbrengen…
    en de looks zijn gewoon Citroen, je ziet immers heel duidelijk de lijnen van de C6, en in de C6 zie je heel duidelijk de lijnen van de CX, dus ga niet zeggen dat hij er duits uit ziet of lijkt op een audi, bmw of vw want dan zullen deze immers afgeleid zijn van de CX..
    zo mijn hartje is gelucht en ga nu maar eens kijken waar ik m kan gaan kopen.

    Login om te reageren
  164. DSjoerd zegt

    21 oktober 2007 om 10:39

    Natuurlijk weer een fantastisch product van Citroen……:)
    en laten we eerlijk zijn, de tijd dat ze een DS of een CX als unieke auto konden brengen is gewoon voorbij, iedereen probeert dat immers..en je gaat een unieke klassieker niet nog weer eens in een modern jasje uitbrengen…
    en de looks zijn gewoon Citroen, je ziet immers heel duidelijk de lijnen van de C6, en in de C6 zie je heel duidelijk de lijnen van de CX, dus ga niet zeggen dat hij er duits uit ziet of lijkt op een audi, bmw of vw want dan zullen deze immers afgeleid zijn van de CX..
    zo mijn hartje is gelucht en ga nu maar eens kijken waar ik m kan gaan kopen.

    Login om te reageren
  165. Sander zegt

    21 oktober 2007 om 14:37

    audi word lelijker en citroen doet het na

    Login om te reageren
  166. Bas zegt

    21 oktober 2007 om 18:42

    Prachtig, Citroen gaat zeer de goeie kant op!
    De auto’s lijken verdacht veel op Duitse en Itiliaanse auto’s, maar dat maakt niet uit want het stijltje Citroen blijft er in!
    Als je de achterlampen van de C5 Sedan ziet lijken ze verdacht veel op de BMW 3 serie, alleen wat groter en lomper.

    Ik vind Citroen echt veel en veel mooier worden!
    Echt prachtig zijn de 2 nieuwe C5 uitvoeringen!

    Login om te reageren
  167. wally zegt

    21 oktober 2007 om 19:12

    mix van audi a4 ford mondeo peogeot 407.
    anyone?

    Login om te reageren
  168. Windhoos zegt

    21 oktober 2007 om 19:32

    Diegene die hier een 407 in ziet is imho gek. De achterlampen zijn wel een beetje als die van een hedendaagse Audi A4, en de achterste zijruitjes hebben idd wel een beetje weg van een Mondeo, maar dat geeft echt helemaal niets. Al sinds het begin van de auto industrie werd er namelijk al gekopieerd en als ze dat net zo goed doen als Citroen nu dan kan ik hen er alleen maar gelijk in geven!

    Kortom, goed werk Citroen! ;-)

    Login om te reageren
  169. Windhoos zegt

    21 oktober 2007 om 19:34

    Trouwens, idd echt véél mooier dan zijn voorghanger :-D

    Login om te reageren
  170. ML 63 AMG Amsterdam Z.O. zegt

    21 oktober 2007 om 20:22

    Het ziet er een beetje uit als een Lexus GS of is deze veel kleiner?

    Login om te reageren
  171. bassie zegt

    21 oktober 2007 om 20:27

    Ik vind hem mooi maar hij lijkt wel veel op de ford mondeo verder is het een zeer mooie auto

    Login om te reageren
  172. Windhoos zegt

    21 oktober 2007 om 23:10

    Ik vind hem als Audi fan zijnde trouwens (bijna?…) nog mooier dan de nieuwe A4. Blushmoment….

    Login om te reageren
  173. cc5sp zegt

    22 oktober 2007 om 01:42

    Ik begon net te denken aan een V70, C-Estate, A4 Avant of een C-Crosser als opvolger van m’n C5 Break, maar ik ben weer terug op het rechte pad !!

    Engineers make it, designers shape it

    Bravo, Citroën

    @ fried
    @ thom

    Na 2 Xantia’s en 2 C5 Breaks weet ik wel dat ze onder normale omstandigheden iets onderstuurd zijn, maar bij (veel) hogere bochtsnelheden liggen ze als een ‘blok’ op de weg ….. De Mondeo die mij eens probeerde bij te houden eindigde in het gras …..

    Ook op de snelweg, in die lange gestrekte bochten, blijven Citroëns mooi neutraal ‘zweven’. In de Passat waarin ik ooit reed werd ik misselijk van het ‘waggelen’ om z’n lengte as in die bochten.

    Is dat de reden dat al die zgn. sportieve rijders hun wagens laten ‘verlagen’ ?

    Login om te reageren
  174. de sjonnies zegt

    22 oktober 2007 om 18:05

    cc5sp – yes, mijn passat werd licht en wilde gaan opstijgen als ik boven de 200 km/h uitkwam, ieder jongetje wil tenslotte weleens lekker rossen, iets wat ik met een Citroen nooit heb meegemaakt !
    Na die ene ervaring liet ik het wel uit m’n hoofd om die snelheden met de VW op te zoeken en in bochten tsja Citroen he !

    Login om te reageren
  175. patrick de bruyne zegt

    23 oktober 2007 om 14:01

    Ik vind het model heel geslaagd. Heeft wat trekjes van de c6. Persoonlijk (als fervente citroën rijder sedert jaren)(is reeds mijn 5de citroen) vind ik het wel jammer dat men de hydropneumatische vering niet op de basismodellen voorziet. Daarvoor koopt een echte citroën rijder toch een citroën. Hopelijk gaat deze optie niet teveel kosten, want dan vrees ik dat vele echte citroën rijders zullen afhaken. Indien men dit doet om de kopers van traditioneel ‘Duitse wagens’ te overhalen een citroën te kopen dan vrees ik dat men de bal zal misslaan. Deze mensen zullen zeker geen citroën kopen (uit principe niet) want zij spreken altijd misprijzend over Franse wagens en Citroën in het bijzonder. (vermoedelijk uit jaloezie want anders stel je je neutraal op).
    Ik kijk uit naar het nieuwe model volgend jaar en zal afhankelijk van het prijskaartje mijn oude c5 inruilen voor een nieuwe. Hopelijk slaagt men erin nieuwe kopers te vinden en de markt uit te breiden, maar tegelijkertijd hoop ik ook dat men de traditionele citroën rijders niet afschrikt.

    Login om te reageren
  176. Windhoos zegt

    23 oktober 2007 om 17:18

    patrick de bruyne schrijft,

    23 October 2007 om 14:01
    . Deze mensen zullen zeker geen citroën kopen (uit principe niet) want zij spreken altijd misprijzend over Franse wagens en Citroën in het bijzonder. (vermoedelijk uit jaloezie want anders stel je je neutraal op).

    ———————————————-

    Dan ben ik een uitzondering op de regel denk ik , niet dat ik een citroen wil aanschaffen, maar ik zal er ook zeker geen denigrerende uitspraken over vellen. imo is de nieuwe C5 iig gewoon een supermooie wagen ;-)

    Login om te reageren
  177. lars zegt

    24 oktober 2007 om 15:56

    vette auto gaat het zeker maken

    Login om te reageren
  178. Alex zegt

    24 oktober 2007 om 22:07

    Heeft erg veel weg van de VW Passat.
    Duidelijk te zien. ;-)

    Login om te reageren
  179. Gideon zegt

    25 oktober 2007 om 14:48

    ik ben zelf een echte citroën liefhebber,, maar ik vind het een goeie zet dat op de basis modellen het hydropneumatiek ‘afgesloopt’ is, dit geeft de consument de keuze om wel of niet voor het systeem te kiezen, kijk bijv. naar een c4 zit ook geen hydro. onder, zo’n ding rijdt prima. En onderscheidt aan duitsers weet citroën op gebied van vering nog altijd goed te maken, de duitsers zijn vaak toch nog net een tikkeltje te stug en zorgen daarom soms voor vervelende karakter eigenschappen. Citroën weet daar altijd nog goed een middenweg in te vinden, al vond ik de besturing van de Mk1 C5 iets te vaag.. we rijden nu in een Mk2 en deze stuur veel directer..

    Wat betreft het design: erg mooie auto, ik vind de uitspraken van sommige mensen dat het op audi lijkt wel heel erg ver gezocht.. citroën heeft er altijd alles aan gedaan om niet op de einheits wurst te lijken,, dat hij op z’n iets oudere PSA(407)broer lijkt, kan ik begrijpen,, maar ik zie nog steeds geen duitse design.. enige wat je zou kunnen bedenken is de degelijkheid van het dashboard.. misschien is dit inmiddels al beter dan de duitsers..

    Login om te reageren
  180. VivelaFRANCE zegt

    25 oktober 2007 om 15:26

    Nog steede prachtig…

    Login om te reageren
  181. ben zegt

    26 oktober 2007 om 15:43

    wat een mooie vloeiende lijn bij die break !!!!prachtig!!!!

    Login om te reageren
  182. Steffer zegt

    27 oktober 2007 om 13:13

    Simpelweg: Auto met ballen!

    Het is inderdaad zo dat auto’s op auto’s gaan lijken en van mij mag je gerust je eigen mening zeggen van: ik zie hier een dit in en daar een dat. Er komt altijd wel iets vergelijkbaars in terug. Maar toch blijft het een citroën. Ik deel de mening van Gerben wanneer hij zegt dat het de perfecte kruising is van een C4 en een C6. Hij past echt wel in het huidige Citroënplaatje. Modern en dynamisch! Kijk hier maar eens: http://www.c5.citroen.com/be_nl/

    Ik ben zopas van job veranderd. Ik had de mogelijkheid om voor verschillende merken te gaan werken, maar ik heb toch voor citroën gekozen en daar ben ik blij om als ik deze nieuwe C5 zie!

    Login om te reageren
  183. Citrofiel zegt

    27 oktober 2007 om 15:51

    @ Steffer; Jij werkt bij Citroën!? Kijk… Super! En natuurlijk super voor jou dat ze ook modellen (gaan) bouwen waar die jij ook persoonlijk goed vind. Dan kun je ze beter aanprijzen. :P Wat vind je van de andere modellen van Citroën? Blijkbaar ook wel oke, anders had je niet voor Citroën gekozen, maar wat waardeer jij binnen Citroën boven de andere merken? Gewoon interesse. :)

    Login om te reageren
  184. GT-Tuning zegt

    4 november 2007 om 09:48

    @ Melvin:

    Kwil niks zeggen hè, maar de hydropneumatische vering van Citroën zijn al 10-tallen jaren verkozen tot beste ophanging ter wereld. Welk ander merk is in staat om op 3 wielen verder te rijden?? Geen enkel. Welke auto redt de president van Frankrijk tijdens een moordpoging? En blijven we zo maar doorgaan. Bij het slalommen haalt Citroën met hydropneumatische vering een even hoge snelheid als een sportauto met bikkelharde veringen. In vergelijking met Ford, BMW, Audi, … blijven ze stabiel, de rest spint gewoon weg omdat de ophanging de hoge snelheid niet aankan, ze reageren te langzaam!

    Ik begrijp niet waarom Citroën in 1 keer DE hydropneumatische vering vervangt door stomme debiele schroefveerkes. Ze zullen enkel te krijgen zijn op de duurdere versies. Dit vind ik persoonlijk minder goed!

    Login om te reageren
  185. Gideon zegt

    4 november 2007 om 11:49

    @ gt-tuning

    wat je zegt heb je helemaal gelijk aan. maargoed nog steeds is het niet verkeerd om de consument te laten kiezen voor een veersysteem.

    ik bedoel wie koop er nou een basis model c5? je wil toch altijd op z’n minst een Ligne Prestige. En ja jongens daar zit het unieke systeem al wel op.. dus vanwaar deze grote ophef..

    Login om te reageren
  186. GT-Tuning zegt

    4 november 2007 om 11:56

    @ Gideon

    Je moest eens weten hoeveel mensen een standaard C5 kopen. Ikzelf rij met de C5 break 2.2HDi exclusive (1ste model) en aan de hand van de statistieken zie je dat de grote meerderheid de standaard koopt. De exclusive wordt uitermate weinig gekocht. Dit natuurlijk wel weer in tegenstelling tot de C6. Die hebben mijn ouders. Maarjah een C6 zonder opties is ook maar een beetje belachelijk.

    Inderdaad terecht, iedereen kiest veersysteem wat hij/zij wil. Maar de hydropneumatisch ophanging is het symbool van de grote citroën. Waarom dit dan in 1 keer veranderen.

    Login om te reageren
  187. Gideon zegt

    4 november 2007 om 11:59

    er zijn mensen die van een citroen afblijven vanwege het veersysteem. En als ik naar de Mk1 C5 kijk, kan ik ze ook geen ongelijk geven. Zeer vage besturing, en de vering is ronduit te slap.

    Dus voor de echte liefhebbers is de c5 eigenlijk gewoon een stukje duurder geworden omdat de basismodellen niet voldoen. Maja wie gaat er dan ook in een Ligne Business/Seduction rijden

    Login om te reageren
  188. GT-Tuning zegt

    4 november 2007 om 12:01

    @ Gideon

    Wat versta jij onder zeer vage besturing en vering te slap??

    Login om te reageren
  189. Gideon zegt

    4 november 2007 om 12:02

    nou, als je rijdt, en je voelt niet wat de auto doet,, dat vind ik vage besturing, en ik vind de c5 mk1 nog teveel deinen

    Login om te reageren
  190. GT-Tuning zegt

    4 november 2007 om 12:05

    Dan vrees ik dat jij een zeer slecht auto hebt gehad. Ik voel zeer goed wat de auto doet, natuurlijk wat de weg is voel ik niet, want dat is allemaal vlak voor de ophanging. In bochten helt die van mij niks, vanwege dubbel sport systeem en bij optrekken heb ik opheffende kont en bij remmen wilt die vanvoor ook niet naar de grond duiken.
    Dus ik weet niet wat jij er zo vaag aan vindt.

    Login om te reageren
  191. Gideon zegt

    4 november 2007 om 12:06

    zeer slecht als in een nieuwe? sterker nog 3 nieuwe?

    Login om te reageren
  192. GT-Tuning zegt

    4 november 2007 om 12:08

    einde discussie vrees ik! Ieder heeft toch eigen mening. Ik ben zeer tevreden over die auto. Heb 1 week met de nieuwe BMW 535d rondgereden en die is pas ronduit slecht.

    Login om te reageren
  193. Gideon zegt

    4 november 2007 om 12:10

    ik ben het met je eens dat de exclusive anders rijdt dan de gewone, maar ik vond dat de mk1 nogal wat mankementjes had. Bijv. als je een c5 break hebt, en je rijdt door een korte bocht en je geeft gas, dan is het net alsof de hele voortrein er los onderhangt

    Login om te reageren
  194. Gideon zegt

    4 november 2007 om 12:11

    en ga nu niet zeggen, dan heb je een maandag ochtend product gehad, want ik heb in meerdere breaks gereden en ze deden het allemaal

    Login om te reageren
  195. GT-Tuning zegt

    4 november 2007 om 12:13

    Was ik helemaal niet van plan om te zeggen hoor. Want van dat maandag ochtend product heb ik altijd mijn bedenkingen gehad. Jah kmoet je gelijk geven dat het raar is als je in een korte bocht rijdt, maar de auto doet toch zijn werk dus, nog nooit ermee geslipt.

    Login om te reageren
  196. Gideon zegt

    4 november 2007 om 12:16

    nee dat is waar.. het is ook niet erg ofzo, maar et voelt wel vreemd, en het rare is ook dat alleen de break het doet. maargoed elke auto heeft zo z’n mankementen. ondanks zijn vage besturing en te slappe vering heeft een C5 mk1 heeft erg goed rijkwaliteiten. en daar kan geen Passat of BMW tegen op

    Login om te reageren
  197. GT-Tuning zegt

    4 november 2007 om 12:52

    Heb eens even research gedaan en inderdaad dit probleem komt enkel bij de mk1 break voor. Ze beschouwen het niet echt als een mankement. De reden waarom dit zo voelt is omdat de break toen verondersteld werd enkel te dienen voor het zware werk. Je weet wel caravan trekke, aanhangwagens, zware lasten in de auto. Ze zeiden dat als je 200 tot 300 kg in de koffer steekt, dit “probleem” weg is. Want dan komt er meer druk op de ophanging en wordt het gewicht meer naar voren verdeeld. Dusjah hier hebbe ze bij mk2 rekening gehouden en daarom dat je het daar niet voelt.

    Login om te reageren
  198. Yvan zegt

    13 november 2007 om 10:36

    Prachtig ontwerp : zowel binnen als buiten. Mooier als de C6! (En véél mooier dan vele Duitse middelklassers) Hopelijk hebben ze ook een beetje gewerkt aan de betrouwbaarheid : dat was vroeger huilen met de pet op! (of eerder : betalen en geen geld meer over voor een nieuwe pet) (Bij toyota gaan shoppen zoals ze gedaan hebben met de C1 lijkt me bijvoorbeeld geen slecht idee!)

    Login om te reageren
  199. Gideon zegt

    13 november 2007 om 10:47

    @ Yvan

    Kwaliteit is nooit slecht geweest van Citroën, misschien wat electronica storinkjes met de XM maar bij de mk2 was dat ook al een stuk beter… wij rijden jaren citroën en nooit noemenswaardige problemen gehad.

    Login om te reageren
  200. Gideon zegt

    13 november 2007 om 11:20

    en ze hebben niet bij Toyota geshopt voor de C1, de auto is compleet gezamelijk ontwikkeld, dus geen Toyota, maar een Toyota-Peugeot-Citroën en Daihatsu model. De motor is namelijk van Daihatsu. en de diesel is van PSA

    Login om te reageren
  201. Alex zegt

    13 november 2007 om 18:18

    Ja, en wat is het nou eigenlijk dan? ;-)
    Een Daihatsu of Citroën? ;-)

    Login om te reageren
  202. GT-Tuning zegt

    13 november 2007 om 18:23

    Ik wil maar even reageren: CITROEN WERKT HELEMAAL NIET SAMEN MET DAIHATSU –> zijn jullie gek geworden ofzo
    PSA is nu eenmaal Citroën & Peugeot, maar er komen zeker geen Daihatsu noch toyota onderdelen aan te pas in de C1.

    De C-crosser is de enigste waar een aantal onderdelen in zitten van de mitsubischi

    Login om te reageren
  203. Gideon zegt

    13 november 2007 om 18:36

    nou ga je informatie maar eens nazoeken er zit toch echt een Daihatsu motor in de c1, denk je dat Citroën even een 3pitter ontwikkeld?

    Login om te reageren
  204. GT-Tuning zegt

    13 november 2007 om 19:00

    Kerel, seffes zet ik je kop in een daihatsu motor!
    Kwerk zelf in een citroën garage! Geen enkel onderdeel uit de C1 komt overeen met daihatsu! Die motor is volledig ontwikkeld in de PSA groep!

    Login om te reageren
  205. Gideon zegt

    13 november 2007 om 19:12

    goeie monteur ben je dan, toevallig ben ik ook monteur. Voortaan moet je eerst je feiten op een rijtje zetten en daadwerkelijk ook de motorkap open doet als je een rekening schrijft voor een onderhoudsbeurt

    http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1482&ref=autotrader

    kijk hier maar ff

    Login om te reageren
  206. kk zegt

    13 november 2007 om 19:30

    mensen die vinden dat het op een audi of wat dan ook lijkt hebben geen verstand van auto’s

    Login om te reageren
  207. Alex zegt

    13 november 2007 om 19:51

    KK.

    Jij ook niet! ;-)

    Login om te reageren
  208. Gideon zegt

    13 november 2007 om 21:21

    @ GT-Tuning

    het is ineens zeer stil

    Login om te reageren
  209. Ivar zegt

    27 november 2007 om 17:32

    Goed je huiswerk doen, natuurlijk zit er wel een Daihatsu motor in de C1, Aygo en 107…

    Login om te reageren
  210. GT-Tuning zegt

    27 november 2007 om 17:48

    @ Gideon:

    Nu jah als jij mij geen goede monteur wilt noemen mij best. Ik hoef mij tenminste in de garage niet vuil te maken, daar ik enkel insta voor de elektronica van de auto’s. Ik ga echt mijn handen met een master diploma niet vuil maken. Dat werk laat ik aan jouw over.

    Login om te reageren
  211. Ivar zegt

    27 november 2007 om 18:01

    @ GT-Tuning

    Gatver de gatver wat een zouteloze opmerking, met je master-diploma….. Gewoon de feiten op een rijtje en niet slap ouwehoeren…zou je toch moeten weten met een behoorlijke diploma op zak….

    Login om te reageren
  212. GT-Tuning zegt

    27 november 2007 om 18:04

    @ Ivar

    Sorry hè, maar ik heb 10 dagen in het buitenland gezeten voor zaken van Citroën. Vandaar mijn late reactie op Gideon.
    Nu jah aan je taal te horen ben je van Nederland en heel waarschijnlijk weet je dan niet wat master is. Zeker niet omdat je dom bent, maar gewoon om het feit dat die naam bij jouw misschien niet gebruikt word. Master is dus universiteit en is toch wel iets meer te noemen dan behoorlijk.

    Login om te reageren
  213. Juppe zegt

    27 november 2007 om 18:08

    Bah, wat een smerige opmerkingen hier. Wat heeft een master-diploma, vieze handen en een Daihatsu motor (die er wel inzit) nou met elkaar te maken?

    Login om te reageren
  214. Gideon zegt

    27 november 2007 om 20:02

    @ Juppe

    dat begrijp ik dus ook niet helemaal.. blijkbaar heeft ie in iedergeval geen verstand van de dingen waar hij mee werkt anders had ie echt wel geweten dat het een Daihatsu motor inzit. Als je zo’n ding al hoort lopen weet je al dat het een Jappenblok is

    Login om te reageren
  215. GT-Tuning zegt

    27 november 2007 om 20:33

    Ik hoef geen verstand te hebben van hoe een motor klinkt tijdens het draaien. Hoe die draait is nu eenmaal jouw werk. Mijn taak is ervoor zorgen dat de computer en elektronica perfect werkt. Of zou jij graag hebben dat als je crashed dat je airbags blijven zitten in plaats van uit hun huis te komen. Ik stel de motors elektronisch af. Dit zijn trouwens altijd standaardwaarden.
    Even een vergelijking, ik hoor zo niet van wat auto die motor afkomstig is, maar jij kan ook niet met mijn computer werken. Jij hebt totaal geen idee hoe deze werkt. Dus zou het nu wel fijn zijn mochten we stoppen met elkaar uit te maken en gewoon het werk doen waar we voor opgeleid zijn.
    Trouwens als jij je motor wilt upgrade zal jij al vlug naar chips, powerboxen enzo moeten grijpen. Ik kan doormiddel van de instellingen van de computer alles aanpassen zodat ik al gauw tussen de 10 en 85 pk extra krijg, afhankelijk natuurlijk van de motor.

    Login om te reageren
  216. Gideon zegt

    27 november 2007 om 21:05

    85pk is wel heel veel, dat lukt je niet met een simpele chip.. dan mag je ook wel een grotere turbo plaatsen.. hoe weet jij dat ik geen verstand heb van computers,, ik heb zelf ook al het nodige met Innovate Motorsport technieken gewerkt.. OBDII spul enz enz dus wie zegt dat ik geen verstand heb van computers..

    Airbags? wie heeft er nou airbags nodig.. je moet gewoon niet crashen

    Login om te reageren
  217. Citrofiel zegt

    27 november 2007 om 22:46

    GT-Tuning en Gideon, stop toch met elkaar beschimpen. Dat is nergens voor nodig. GT-Tuning maakte een foutje, dat kan iedereen gebeuren. Laat daar nou geen ruzie over ontstaan. En al helemaal niet of de ene persoon beter is dan de ander. Dat dient nergens toe. Laat elkaar in hun waarde.

    Login om te reageren
  218. GT-Tuning zegt

    27 november 2007 om 22:48

    @ citrofiel

    Bij mijn weten had ik dit zelf al voorgesteld als je even leest hè. “Dus zou het nu wel fijn zijn mochten we stoppen met elkaar uit te maken en gewoon het werk doen waar we voor opgeleid zijn.”

    Login om te reageren
  219. Citrofiel zegt

    27 november 2007 om 23:00

    @ GT-Tuning; O ja, dat had ik wel gelezen, maar was ik al weer vergeten bij het schrijven van mijn reactie. Goed zo! Dus nu nog één ding:

    @ Gideon; Dan is mijn bovenstaande reactie alleen aan jou gericht. Zou ook jij willen stoppen met de ander zwart maken en jezelf wit verven?

    Login om te reageren
  220. Steffer zegt

    28 november 2007 om 14:04

    @ Citrofiel

    Wat ik vooral wardeer is hun durf! Hun manier van ontwerpen en hun vooruitstrevendheid. Het design van de huidige modellen zoals er zijn de C4, C6, de toekomstige C5 en ja zelfs de C1 vind ik geweldig. De vorige generatie met daaronder bv de saxo, xsara, xantia,… was dan weer net iets minder mijn ding. De Ax, Bx en de Xm waren dan weer net wat meer spek naar mijn bek en de klassiekers zoals de DS en de 2 chevaux blijven natuurlijk top!

    Btw mijn baas rijdt in een zwarte C6 2.7 hdi Exclusive Full option met 20″-velgen. Om duimen en vingers van af te likken en rijden, pfff… zaaalig!!!

    Nog wat extra’s: http://www.c5.citroen.com/be_nl/

    Login om te reageren
  221. Citrofiel zegt

    28 november 2007 om 21:04

    @ Steffer; Zelfs de C1?! Terwijl dat een zuivere Toyota is! Het is wel heel ernstig met jou gesteld. ;) En je tijdperk-voorkeur bij het modellengamma begrijp ik. Ken ik zelf ook. :) En die C6 klinkt erg stoer… En bedankt voor die site. Die kende ik nog niet. Die site is mooi gemaakt zeg! Jammer dat hij dan weer minder toegankelijk is voor de wat tragere verbindingen (zoals die van mij).

    Login om te reageren
  222. Steffer zegt

    29 november 2007 om 22:26

    Ja ‘k weet dat die C1 slechts een afkooksel is en blij mag zijn om de chevrons te dragen. Toch vind ‘k dat hij in het huidig gamma past op gebied van vooruitstrevendheid. Qua design is hij idd net iets minder citroën, net als de C-crosser trouwens. Toch vind ik het héél slim van PSA om met zo’n ervaren rot als Mitsubishi in zee te gaan voor zo’n type wagen. Komt trouwens ook als beste uit de tests binnen zijn categorie. Any time voor die site. Trouwens als je je inschrijft op de vip-ruimte van de site kan je de laatste nieuwtjes over de C5 volgen. Zo zijn er vandaag onuitgegeven schetsen toegevoegd en zullen er op 13 dec nog enkele filmpjes worden toegevoegd.

    Btw ik raad je niet enkel voor het design en de vooruitstrevendheid aan om een citroën te kopen, ook hiervoor: http://www.youtube.com/watch?v=EAMnDF3ismQ

    Login om te reageren
  223. Citrofiel zegt

    30 november 2007 om 17:11

    @ Steffer; De C1 is eigenlijk best een leuk autootje ja, heel back to basic (dus 2CV-achtig, zou je kunnen zeggen), maar toch jammer dat een ‘saai’ merk als Toyota (vind ik) hem dan ook in het programma heeft. Dat maakt het voor mij al minder leuk. C-Crosser dito.
    Over je tip: Doe ik ook. ;) Meer zelfs dan om het design en de vooruitstrevendheid. Comfort vind ik heel belangrijk.

    Login om te reageren
  224. Dennis zegt

    18 december 2007 om 17:13

    Voor de liefhebbers:
    ik heb gehoord dat de nieuwe C5 op afspraak te bezichtigen is bij Citroen Nederland in Amsterdam.
    Hij schijnt daar achter een scherm te staan.

    Login om te reageren
  225. Citrofiel zegt

    19 december 2007 om 23:21

    @ Dennis; :shock: Ow… Dat had ik niet verwacht. Spannend! Niet dat ik nu naar Amsterdam ga. Ik zie hem over een paar maanden vast wel genoeg. En statisch is er toch niet veel aan een auto.

    Login om te reageren
  226. michel zegt

    12 januari 2008 om 12:08

    erg mooie auto…chique en stijlvol…jammer alleen dat de herkenbare citroen identiteit van weleer een beetje verdwijnt met deze auto…denk alleen dat het een goede zet is om niet citroen puur sang liefhebbers over te halen…beetje compromis zoeken in een heel belangrijk zakelijk segment..op zich wil slim…hopelijk wel het niet geevenaarde comfort behoudende…want daar kunnen duitsers absoluut niet tegenop…dus ik denk in dit geval best of two worlds !

    Login om te reageren
  227. erwin zegt

    5 april 2008 om 14:42

    Prachtige auto, geslaagd ontwerp. Echter geen ontwerp dat past in de Citroen-traditie van oudsher, het is namelijk niet tijdloos en excentriek. Het zou zomaar een Duitse auto kunnen zijn.

    Login om te reageren
  228. Citrofiel zegt

    5 april 2008 om 20:55

    Jee! Ik heb hem in het echt gezien! Nou ja, alleen de achterkant dan. Hij stoof voorbij, terwijl ik in een Pluriel met een Dyane op de aanhangwagen reed. :D De achterkant is echt heel dik! Idd Duits, maar wel mooi.

    Login om te reageren
  229. w0o0dy zegt

    5 april 2008 om 21:06

    @Citrofiel: ik heb de auto ook al uitgebreid kunnen bekijken.. stond bij het schadebedrijf in Bunnik, was volgens mij een demo van de Citroën dealer die onderdeel is van hetzelfde bedrijf. Mooie bak wel, maar ik denk niet dat ik die zou kiezen als ik in die klasse een leasebak mocht uitkiezen.

    Trouwens… veel van de Stationwagons in die klasse lijken behoorlijk op elkaar…. de C5 stationwagon, de Mazda 6 station en de Honda Acoord station…. ze lijken behoorlijk op elkaar. De Accord tourer vind ik trouwens de mooiste van dat stel.

    Login om te reageren
  230. Gideon zegt

    6 april 2008 om 02:57

    Het enige nadeel van Honda vind ik(overigens bij alle jappen) dat ze geen karakter hebben. Ze springen van de hak op de tak met de modellen en dat is ook de reden waarom het nog steeds geen hardlopers zijn. Over de kwaliteit is niks over aan te merken. En ik vind bijvoorbeeld de nieuwe civic ook een hele knappe auto. Alleen je ziet helemaal niks van de oude civic erin terug. Kijk bijvoorbeeld naar de versnellingspook. Eerst zat hij op de normale plek(oudere modellen). En dan het model van na 2001? zat hij op het dashboard en nu zit ie weer op de normale plek.

    Login om te reageren
  231. Citrofiel zegt

    6 april 2008 om 23:41

    @ w0o0dy; De nieuwe Accord bedoel je dan, neem ik aan? De huidige, die op zijn eindje is, lijkt echt voor geen meter op de 6 en C5 naar mijn mening.
    Enne, welke zou je dan wel nemen? :P

    @ Gideon; Ik las in de AW van vorige week een test tussen de oude C5 en de oude Accord. De C5 verloor op weggedrag. De Accord vonden ze eigenlijk te stuiterig. Het interieur van de Accord vonden ze heel slecht qua materialen, dus daar is nog wel werk te verrichten. (dit was een reactie op: “Over de kwaliteit is niks over aan te merken.”) (en natuurlijk won overigens de Duitser, een Passat :roll: )

    Login om te reageren
  232. Gideon zegt

    7 april 2008 om 09:11

    @ Citrofiel:

    ja ok afwerking en materiaal. Ik heb het nu even over de technische kwaliteit. motorisch en electronisch. Maar overigens wel raar dat de c5 het verloor van de Passat. Terwijl de ANWB precies het tegenovergestelde heeft gezegd. dat was een test met: zo’n beetje alle middenklassers.

    Login om te reageren
  233. Dennis zegt

    7 april 2008 om 14:31

    @ Gideon:

    Autoweek is een van Autobild. Die lat5en alleen maar duitse auto´s beter uit de test komen.

    Login om te reageren
  234. Citrofiel zegt

    7 april 2008 om 20:28

    De Passat won om zijn wegligging (de C5 was verouderd, klopt wel, maar gelijk zo slecht?), verbruik (ze testten de sterke benzinemotoren, de V6 van PSA zuipt!), prestaties en vast wel weer ‘contact met de auto’, het ‘gevoel’ van het rijden.

    Login om te reageren
  235. william zegt

    20 april 2008 om 20:48

    dit is onze toekomstige auto wat een bak

    Login om te reageren
  236. 2CV-tje zegt

    6 mei 2008 om 08:55

    Yes….. Ik ga hem bestellen hoor… helaas kom ik met mijn lease-bedrag niet verder dan de 1.6HDiF Dynamique, maar dat zal de pret zeker niet drukken!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North