• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk: strengere keuringen voor rijbewijs oudjes

Auteur: machielvdd, gepost 24 juni 2025 om 12:17 – 21 Reacties

Vanaf volgend jaar wordt de rijbekwaamheid van 75+-ers beter tegen het licht gehouden.

Er wordt altijd schande gesproken over het roekeloze rijgedrag van jongeren, maar het echte gevaar op de weg zijn natuurlijk bejaarden. Oké, sommige bejaarden. Er rijden senioren rond die helemaal niet meer bekwaam zijn om te rijden. En toch gewoon door de medische keuring zijn gekomen. Dat is namelijk heel makkelijk.

Waar de keuringsleeftijd eerst 70 was, hoef je sinds 2012 pas op je 75ste gekeurd te worden. En als je daar doorheen komt kun je weer 5 jaar vooruit. Terwijl je rijbekwaamheid vrij snel af kan nemen op die leeftijd. Het grootste probleem is echter dat het keuren vaak lopende bandwerk is voor artsen.

De Vereniging voor Keuringsartsen zegt tegenover het AD dat sommige artsen twintig tot dertig mensen per dag keuren. Dan kun je natuurlijk niet de tijd nemen om een goed oordeel te vellen. En vervolgens mag zo iemand weer vrolijk vijf jaar rond rijden. Overigens kan een rijbewijs ook voor een kortere periode verlengd worden (bijvoorbeeld een jaar), maar dan moet de arts wel kritisch zijn.

Het CBR geeft ook toe dat de huidige situatie niet ideaal is: “De kwaliteit van de medische keuringen kan absoluut beter,” aldus Wessel Agterhof van het CBR. Momenteel worden er ook maar heel weinig mensen afgekeurd: vorig jaar was dat slechts 2% van de 95.000 ouderen die gekeurd werden. Als alle keuringen even grondig zouden zijn, lag dat percentage waarschijnlijk hoger.

Daarom gaat er ook wat veranderen. Vanaf volgend jaar komen er strengere regels voor de medische keuringen. Om te voorkomen dat de keuring slechts een formaliteit is, moet een arts er minimaal 15 minuten de tijd voor nemen. Ook moet de 75+-er in kwestie een overzicht van de apotheek meenemen met alles wat ze slikken. Op die manier moeten de Nederlandse wegen weer een stukje veiliger worden.

Ook interessant!

  • Mag Britt Dekker haar 'gekochte' rijbewijs houden van het CBR...?
  • Wat kost een rijbewijs nou eigenlijk écht?
  • Rijbewijs halen? Rijbewijs kopen!
    Rijbewijs halen? Rijbewijs kopen!
  • Dit verandert er vanaf vandaag aan het theorie-examen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

cbr, rijbewijs

Vorig bericht: « Video: Aso claimt parkeerplek
Volgend bericht: Gespot – Iemand haalde deze oerlelijke crossover naar Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    24 juni 2025 om 12:32

    Graag ook jaarlijkse keuring voor gastjes tot 25 jaar.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      24 juni 2025 om 14:28

      @Hubert: mooi, die had ik elk jaar makkelijk gehaald. En een hoop van mijn vrienden in dezelfde categorie ook.
      Generaliseren kan met elke leeftijdscategorie. Als ik ingehaald wordt door iemand die als een randdebiel het verkeer aan de kant jaagt omdat hij zo nodig 140 wil rijden is het zonder uitzondering een man van ergens tussen de 30 en 50 in een overhemd en een leaseauto. Moet die dan ook even elk jaar een opfriscursus ‘hoe houd ik mij aan de geldende snelheidslimiet (en afstand tot de voorligger)?’

      Feit is wel dat je het bij oudere mensen vaak kan neerleggen bij lichamelijke kwalen veroorzaakt door ouderdom. In elke andere leeftijdscategorie is het exemplarische moedwillige roekeloosheid.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        24 juni 2025 om 16:32

        Tuurlijk.
        Wij hier op Autoblog behoren allemaal tot de top 5% van ervaren rijders…

        Login om te reageren
  2. dare2think zegt

    24 juni 2025 om 12:40

    Hopelijk is het dan echt een stukje veiliger. Ik had pas te maken met een grote Mercedes SUV, bestuurd door een figuur die duidelijk niet helemaal meer begreep hoe het zit. Bij het verkeerslicht waren twee rijstroken naar rechts, hij stond links en ik kwam rechts aanrijden terwijl het licht op groen sprong. Ging halverwege de bocht van de linker naar de rechter baan.

    Verderop op de snelweg kwam hij bij het invoegen eerst ergens tussen de middelste en rechtse rijstrook uit alvorens toch maar op de rechter te blijven. Het oscilleerde langzaam naar een veilige situatie. Ze zijn op weg met 2.5 ton aan pech voor een ander. En zullen nooit meer doorhebben hoeveel veiligheidsmarge andere bestuurders om hen heen moeten inbouwen.

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    24 juni 2025 om 13:58

    Dus een keuringsarts die er twintig tot dertig per dag keurt, kan onmogelijk een fatsoenlijk oordeel vellen. Daarom moet een keuring voortaan minimaal 15 minuten duren. En dan kan een keuringsarts er op een 8-urige werkdag dus gewoon 32 inplannen. Dat is echt véééél beter!

    Sowieso kun je je afvragen hoe zorgvuldig een rijvaardigheidstest kan zijn als die in 15 minuten kan worden gedaan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juni 2025 om 16:11

      Het is toch ook geen rijvaardigheid test? Het is een gezondheidstest die kijkt of je niet ongeschikt bent.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      24 juni 2025 om 17:58

      Degene die 75+ is en dus moet vernieuwen haalt bij de gemeente een gezondheidsverklaring op en vult deze in. Staan vragen in of je oog problemen hebt (bril of lenzen tellen niet mee), heb je een herseninfarct gehad of spierziekten, heb je een onderhuidse defibrillator, heb je medicijnen die de rijvaardigheid beïnvloeden. Dat stuur je op naar het cbr en die bepaalt dan of je langs een cbr specialist moet gaan of de huisarts. De cbr specialist kan indien nodig een rijvaardigheid test aanvragen

      Login om te reageren
  4. smeck zegt

    24 juni 2025 om 14:13

    Het grootste probleem met veel bejaarden is dat ze hun rijbewijs hebben gehaald toen de gemiddelde auto minder vermogen had dan een fatbike en er ongeveer 80% minder auto’s op de weg waren.
    Ze hebben vaak simpelweg het reactie vermogen niet meer om veilig deel te nemen aan het verkeer.
    Ik x=zie dagelijks bejaarden die 90kmu op de linker baan vd snelweg rijden of 50kmu op een provinciale weg en niets doorhebben van wat er om zich heen gebeurt.

    Gevaar van deze bestuurders is dat ze vervolgens gedrag uitlokken zoals bumperkleven of rechts inhalen met alle gevolgen van dien zonder dat ze zelf als oorzaak aangepakt worden.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      24 juni 2025 om 14:16

      Reden te meer om gewoon rekening met elkaar te houden.
      Rijden op openbare weg is niet enkel voorbehouden voor gasten die denken dat iedereen om om hen heen maar snel het roze papiertje moet inleveren.

      Login om te reageren
      • smeck zegt

        24 juni 2025 om 15:28

        Rijden is voorbehouden aan mensen die hun roze papiertje hebben gehaald en zich aan de regels houden. Structureel te langzaam en op de verkeerde baan rijden is net zo gevaarlijk als jonge gastjes die overal plankgas rijden.
        Rekening houden met mensen die eigenlijk niet kunnen/durven rijden is de omgekeerde wereld natuurlijk.
        70+’ers vertegenwoordigen 30% van alle auto ongelukken volgens de cijfers van het CBS. De verzekering bijv. voor een bejaarde is vervolgens wel vele malen lager dan rijders <24 met weinig ervarning.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 juni 2025 om 16:28

          Hoe kom je erbij dat 70+ ers volgens het CBS 30% van de auto ongelukken veroorzaken. Dat houdt het CBS helemaal niet bij. Ze houden wel verkeersdoden bij en daar scoren 70 plussers slecht omdat ze met hun elektrische fiets ergens tegenaan rijden.
          Ik ben bang dat 70+ ers zo weinig autorijden dat ze in de absolute statistieken over aantal ongelukken juist heel goed scoren.
          Als de verzekering van 70+r ers gunstig is, de keuringen een wassen neus blijken en het geen uitspraak doet voor de komende vijf jaar dan kunnen we die keuringen net zo goed afschaffen.

          Login om te reageren
          • smeck zegt

            25 juni 2025 om 02:07

            CBS houdt wel degelijk bij welke leeftijdscategorie betrokken is bij wat voor soort ongeluk en in welk voertuig. 1minuut zoeken op google of op CBS zelf had kunnen voorkomen dat je je on gefundeerde mening als feit zou presenteren. En aangezien ze zelfs in absolute cijfers oververtegenwoordigd zijn mag je zelf bedenken wat dat in relatieve cijfers betekend…

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              25 juni 2025 om 07:40

              Nee. Nee. Nee. Het CBS houdt bij wie in welke leeftijdscategorie omkomt of gewond raakt per categorie verkeersdeelnemer, dat is heel iets anders dan “wie een auto ongeluk veroorzaakt”, terwijl dat laatste wel is wat we met die keuringen proberen te voorkomen. Het kan er op uit draaien dat als we de keuringen strenger maken er meer 75+ ers worden afgekeurd. Dat die 75+ers in plaats van één keer per week met de auto de boodschappen nu drie keer per week met de elektrische fiets de boodschappen gaan doen terwijl die elektrische fietsen volgens de statistieken van het CBS zo gevaarlijk voor hen zijn. Onder aan de streep kunnen strengere rijbewijs keuringen tot meer verkeersslachtoffers onder 75+ ers leiden terwijl het aantal auto ongelukken er niet door afneemt. Daarom moet je hier serieus onderzoek naar doen in plaats van in campagne tijd strengere regels op te gaan stellen na een incident.

              Login om te reageren
        • Hubert zegt

          24 juni 2025 om 16:30

          een 70+ rijdt ergens een buts of een kras in z’n auto.
          Een jong gastje vouwt hem om de boom en als je pech hebt, neemt hij ook nog een ander mee in zijn ongeluk.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juni 2025 om 16:16

      Overdag 90 rijden op de linker rijstrook (linkerbaan is spookrijden) van een snelweg waar je 100 mag is niet de grootste ramp. En rechts inhalen is typisch zoiets waar we net doen alsof het heel erg gevaarlijk is maar omdat er rechts meestal een vluchtstrook ligt het vaak veiliger is dan links inhalen. Overigens heb ik het idee dat onnodig links of midden rijders van alle leeftijden zijn, het is gewoon domme onkunde.

      Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      24 juni 2025 om 17:17

      Een deel van je reactie lijkt nu net alsof ze sinds het behalen van het rijbewijs niet meer gereden hebben. Als er een groep bestuurders is die jaren aan rij ervaring heeft zijn het deze groep mensen wel (het zijn ook gewoon mensen, bestuurders, niet enkel bejaarden) .

      Deze groep heeft vast wel de vermogensstijging van de gemiddelde auto meegemaakt.
      Deze groep heeft vast wel opgemerkt dat het verkeersbeeld “iets” drukker is geworden dan toen zij 18 jaar waren.

      De rest van je betoog onderschrijf ik wel, het reactievermogen neemt af. Daar zijn ze zich vast bewust van en door hun vele jaren aan rijervaring gaan ze daarop anticiperen door… langzamer te rijden.

      Maar, wie de schoen past trekke hem aan: aan het rijgedrag herken ik de leeftijd van de bestuurder… Vrij makkelijk.

      Login om te reageren
  5. niwi zegt

    24 juni 2025 om 18:24

    Er zijn natuurlijk helemaal geen wachtlijsten…. En als 85+ heb je geen haast en kan je makkelijk jaaaren wachten…

    Login om te reageren
  6. werf76 zegt

    24 juni 2025 om 18:37

    Want de beginnend bestuurders doen het zo goed. De ervaren rijders doen het zo goed.

    Login om te reageren
  7. streetglide zegt

    24 juni 2025 om 19:53

    Ik ben 75, pas gekeurd door een arts. Duurde 20 minuten. Ik rij 10.000 km per jaar auto en 15.000 km per jaar motor door Europa. Kampeer in tentje en sta fit op. Ik ben een genetische mazzelpik zonder lichamelijke klachten geef ik toe. Zou liever een rijtest zien dan een gezondheidstest voor mensen van 70+ maar ook voor zware verkeersovertreders nu alleen voor ernstige overtredingen. Ik zie jongeren met veel risicogedrag en ouderen die al schijndood zijn. Er is dus enige discussie nodig wat te doen.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      24 juni 2025 om 22:44

      Ik haal de weinig rijders (70+ ouderen, 40+ moeders) en veelrijders (mannen 30-50) en zo tussenuit, van treuzelen, bumperklevers tot snelheidsovertreders. We zijn niet allemaal Max Verstappen en moeten het samen doen. Of moet straks half Nederland met het OV of de robotaxi?

      Login om te reageren
  8. verdebosco zegt

    24 juni 2025 om 22:38

    Ophouden met al die regels. Laat de huisarts hier een rol spelen. Bij uw eerste bezoek na je 75e geeft de huisarts kort aan of er risico’s zijn. Standaard formulier, Max 1 A4, grote letter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North