Born to be alive.
Volkswagen is het startoffensief begonnen met de I.D-reeks. Vanzelfsprekend kunnen de overige merken binnen het enorme autoconcern ook aan de slag met dezelfde techniek. SEAT doet dit met de el-Born. In Genève presenteert het merk een concept wat de eerste elektrische auto moet worden.
In het geval van SEAT is de eerste elektrische auto geen SUV, maar een compacte stadsauto. Het concept staat op het MEB-platform van Volkswagen en verwijst met zijn naam naar een bekende buurt in Barcelona, wat dat betreft was el-Coño waarschijnlijk iets te gewaagd.
De autobouwer mikt op een actieradius van 420 kilometer dankzij een 62 kWh batterij. Het systeemvermogen ligt op 204 pk. Met 100kW DC snelladen is de el-Born in staat om een lege batterij in 47 minuten voor 80 procent op te laden. De elektrische auto sprint in 7,5 seconden naar de 100, wat natuurlijk prima is voor een stadskarretje. Naast een elektrische aandrijflijn wil SEAT ook autonome techniek (level 2) proppen in de el-Born. Al met al een innovatief autootje dus.
Zomers in Spanje kunnen snikheet zijn en een loeiende airco heeft een sterke invloed op de actieradius. SEAT zegt hier iets op bedacht te hebben met een hittemanagementsysteem. Een warmtepomp zorgt dat er zo min mogelijk elektriciteit gebruikt wordt om de auto te verkoelen. Het systeem werkt ook voor de verwarming, zodat in de winter zo min mogelijk actieradius verloren gaat door een hardwerkende verwarming. Het interieur is minimalistisch doch functioneel. Alle fysieke knoppen zijn op het stuur verwerkt. Voor je neus een digitale cockpit en een 10-inch scherm voor de infotainment.
Hoewel SEAT met dit concept op de Zwitserse autobeurs staat, is het de bedoeling dat de elektrische stadsauto daadwerkelijk in een productiestadium komt. Volgend jaar moet deze el-Born al op de prijslijsten van SEAT gaan verschijnen.
Kanmijn vinger er niet goed opleggen ..
Maar ziet er uit als een 100% rip off van iets ..
@lincoln: S-max XS met een Tesla 3 viskopneus
@str8six: En Kia achterlichten…
@str8six: eens, en toch mooier dan beide
@lincoln: De Vignale grille zit er al in.
@lincoln: Ik vind ‘m lijken op de Opel Ampera-e…
@henrie: inderdaad, mijn eerste gedachte
@henrie: ja en dan een kruising met een Altea en een Tesla
@lincoln: Ik zie er ook van alles in. Soort Nissan Micra ontmoet alle andere genoemde merken/modellen.
@lincoln: Het is een VW ID.NEO met een SEAT-sausje.
@lincoln: Daar hebben we bij jou ook last van.
Leuk ding en de techniek goed afgekeken van concurrenten. Als dit een beetje betaalbaar wordt dan zou het wel eens succes kunnen hebben. Voorlopig veel fraaier dan die VW I.D.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
.
Mooi neusje hoor.
Een “loeiende airco” is ook gewoon een warmtepomp hoor. Is exact hetzelfde.
En een warmtepomp die ook verwarmd is gewoon een airco waarbij je de warmte de andere kant op verplaatst.
Met een elektrische warmtepomp/airco werken is wel nodig ja, vooral verwarmen met een elektrisch elementje een auto verwarmen gaat heel hard van je rijbereik af. Meeste elektrische auto’s doen dit inmiddels.
Verder leuke auto met prima specs. Snelladen had ik hoger gehoopt.
Ben benieuwd wat de prijs zou moeten worden.
Born to be alive is niet van The Village People
@wolfssjrd:
ff Sponge Bob kijken op het infotainment scherm.
@harrie: Wat is dit voor een KK-aflevering?
@jochempie: gewoon zin in zo’n lekker oldies jareh tachtagh nummah
@str8six: kleutviool!
@wolfssjrd: michael!
@baklava: born to be alive, village people. Jaaa vet nummer.
@str8six: seker
@baklava: ik wil gewoon ff peukje roken.
@wolfssjrd: batsen nou!
@wolfssjrd: Precies, is van Patrick Hernandez
@erce: duh
@wolfssjrd: krèg nou een bakkie pleur!
@wolfssjrd: Michael, wat is dit…? -euh.. Dat is wiet.
@wolfssjrd: hardcore for life, michael!
Tesla Model X meets Seat Altea.
De specs beloven veel goeds en ik zie zowaar wat kleur in het interieur van een Seat. Moet niet gekker worden daar.
Wel vraag ik me af of niet even iemand had kunnen bedenken dat el-Born niet zo lekker klinkt.
@berlinetta: De eerste Seat die naar een Nederlandse stad (dorp?) vernoemd is en daarnaast ook nog eens waar BMW zijn Mini’s laat bouwen.
Gewaagd.
Kom op VAG! Stop met voorzichtigjes je teen in het zwembadwater van het elektrische rijden te dippen door het maken van dit soort conceptjes! Dit ding ziet volledig productierijp uit, dus doe het “the Tesla way” knal het ding op je website, plak er een prijs op, laat mensen inschrijven en aanbetalen en gaan met die elektro banaan! Het is tijd om in het diepe te springen als een baas!
@pomoek: idd. Tijd dat die dingen betaalbaar worden.
@rolov: inderdaad. Dit is niet eens een echt concept maar niks meer dan een computertekening.
@pomoek: ben je gestopt voor de laatste alinea met lezen? Of stond die er nog niet?
“Hoewel SEAT met dit concept op de Zwitserse autobeurs staat, is het de bedoeling dat de elektrische stadsauto daadwerkelijk in een productiestadium komt. Volgend jaar moet deze el-Born al op de prijslijsten van SEAT gaan verschijnen.”
@onehp: Hij heeft gewoon gelijk, goede bedoelingen zijn écht niet goed genoeg meer tegenwoordig. Tesla laat sinds 2013 al zien hoe het moet. Waar blijft die veelbeloofde Tesla-killer nu?
@onehp: nee hoor heb ik gelezen, maar ik vind het zooo voorzichtig van VAG, “Het is de bedoeling” en “volgend jaar al” en conceptje hier en conceptje daar. Als je elektrische auto en Volkswagen googled dan vliegen de goede bedoelingen je om de oren. We kunnen 50 miljoen elektrische auto’s bouwen! We gaan investeren in accu’s! We stoppen met ICE’s bouwen! Maar als je kijkt wat er daadwerkelijk wordt geproduceerd dan heb je het over 3 elektrische auto’s waarvan alleen de Audi E-tron, bijna, serieus meedoet als het om Range gaat en is het verder alleen maar benzine en diesel motoren wat de klok slaat.
Ik krijg bij VAG heel erg het gevoel dat ze gewoon niet willen, maar, omdat “de consument erom vraagt” zuchtend dan maar wat batterij auto’s gaan maken. Je kunt je afvragen hoe lang we nog op VAG hadden kunnen wachten als Elon Musk geen geld in Tesla had gestoken?
@pomoek: ze komen eraan hoor, VAG maakt meer dan 10 miljoen ICE auto’s per jaar, dat roer smijt je niet om op een jaartje. En Tesla is ook klein begonnen. Maar Tesla is uiteraard een voortrekken, zonder twijfel.
@onehp: *voortrekker
Hoezo concept car? Er zitten zelfs deurklinken en spiegels aan.
Ik hoop ook de laatste, wat een gedrocht
Niet onaardig zo in het rood. Het schreeuwt geen sportiviteit maar dat lijkt me ook niet nodig bij een dergelijk rationeel model.
En het is geen cross-over, waarvoor hulde.
@karhengst: Dit lijkt meer een MPV-achtige te zijn. Ik weet niet of ik daar nou weer zo gelukkig van wordt.
@berlinetta: die gedachte kwam bij mij ook op. Maar ach, het zijn maar een paar lettercombinaties die bedacht zijn door mannen in paarse broeken. WTF
Ik zie best wat leuke stijl elementen, maar waarom moet het totaalplaatje weer zo lelijk zijn?
Seat model 3?
Beloftes, beloftes, beloftes VAG. Ga nu maar eerst eens iets maken, in plaats van een model 3 te fotoshoppen en dan wat gewilde specs te roepen. Aan leeg gebral hebben we niets. Bij de eventuele introductie zak je dan tóch hopeloos door het ijs…..
El Born, Spaanse voor de Born dus. Beetje ongelukkig gekozen naam. Hopelijk slaat het niet op het feit dat hij te pas en te onpas weigert dienst te doen, of tijdens het werk begint (een jonko) te roken dan wel een vreugdevuurtje ontwikkelt.
@jaapiyo: Precies, deze zou bij VDL in Born gebouwd moeten worden!
Ik vind het wel bijzonder dat VW de laatste weken heel erg de ID Neo aan het teasen is inclusief uitgebreide rijtesten in Zuid Afrika) maar dat toch Seat wordt gebruikt om de reacties van het publiek op de definitieve lijnen te inventariseren. De ID Neo moet de verkooptopper worden en deze El Born zal daarop mee moeten gaan liften.
@rutgerk: volgens Autobild wordt de Neo variant van Seat sportiever en hoger gepostioneerd. Seat van budget naar premium!
@mashell: Zou kunnen dat de elektrische strategie is om Audi en Porsche dichterbij elkaar te brengen waarbij Audi de luxe zakelijke markt bedient en Porsche de sportieve luxe zakelijke markt. VW kan dan de middensegment luxe markt bedienen en gaat Seat de ‘sportieve’ klant aanspreken en Skoda de ‘budget’ klant.
Ik zie zo’n model toch wel de opvolger van de A3 e-tron worden volgend jaar. Voor zakelijk kilometers en de meeste privé kilometers is dit meer dan voldoende.
Haal die idiote fake uitlaatpijp eraf. En doe wat met die diffuser achteraan. Ofwel maak je hem echt, ofwel sloop je hem er af. Dan nog een strijkijzer voor wat minder vouwen, en het komt wel goed.
Het moment dat je zin krijgt in een EV.
Mwah saai.