• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische auto’s als back-up voor het elektriciteitsnet?

Auteur: Dennis, gepost 1 december 2009 om 23:39 – 14 Reacties

Stroom uitval

In ons land schijnen we het elektriciteitsnet wel redelijk op orde te hebben. Hooguit bij uitzondering valt bij ons de stroom uit, maar er zijn landen waar niemand er van opkijkt wanneer dit een paar keer per maand gebeurt. Het is volstrekt ondenkbaar, maar wanneer we van de ene op de andere dag allemaal zouden overstappen op elektrische auto’s, dan is het maar de vraag of ons moderne elektriciteitsnet er tegen opgewassen is dat we ’s nachts massaal onze auto aan het stopcontact hangen. In veel landen hoef je daar niet eens over na te denken en kun je zonder twijfel voorzien dat dit problemen zou geven.

In de Verenigde Staten is het stroomnet ook lang niet overal even denderend. De U.S. Department of Energy verleent in totaal voor 620 miljoen dollar aan subsidies aan partijen die goede maatregelen kunnen bedenken om dit te verbeteren. Onder deze partijen o.a. Detroit Electric, Chrysler, NextEnergy, Kema, en National Grid. Al deze bedrijven gaan hun hersens breken om te komen tot slimme maatregelen om het elektriciteitsnet te moderniseren.

Mogelijke verbeteringen worden in verschillende hoeken gezocht. Met name ook in de richting van elektrische auto’s, aangezien elektrisch rijden ons toekomstbeeld domineert. Je zou dan kunnen denken aan oplaadsystemen van auto’s die de opgeslagen energie weer kunnen teruggeven aan het stroomnet op het moment dat de elektriciteit uitvalt. Op die manier blijven je biertjes lekker koud, maar moet je de volgende dag wel je baas bellen dat je niet naar je werk kan komen omdat de accu’s van je elektrische auto leeggezogen zijn.

Helemaal nieuw is dit idee natuurlijk niet. We zagen een creatieve hobbyist al eerder zijn Toyota Prius gebruiken als noodaggregaat op momenten dat de stroom uitvalt. (via: detroitnews)

Ook interessant!

  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Alpina niet geïnteresseerd
    Alpina is niet geïnteresseerd in elektrische auto's
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Techniek

Vorig bericht: « Fiat trekt mogelijk aan de noodrem bij Alfa Romeo
Volgend bericht: Officieel: Alfa Romeo “ik heet geen Milano” [update: Giulietta] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bart_V zegt

    1 december 2009 om 23:49

    ”Hooguit bij uitzondering valt bij ons de stroom uit”

    Inderdaad dit jaar al 5x meegemaakt
    4x alleen de wijk plat
    en een bierbrouwerij in Lieshout (zou even geen namen noemen) legt een groot deel van zuid oost Brabant plat

    maar goed zie nu wel dat plugin hybrides niet goed zijn gewoon door gassen tot 2012 daarna zijn we allemaal weg :P

    Login om te reageren
  2. Cantago zegt

    2 december 2009 om 00:04

    Hier valt het wel mee, de laatste keer was toen er hier om de hoek die Apache in de stroomkabels vloog. Ik red het wel met een aggregaat, daar heb ik geen Prius voor nodig!

    Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    2 december 2009 om 00:05

    Wat een bangmakerij toch weer.
    Mijn eerste ingeving zou zijn dat er een lobby achter zit… hey wat zien we daar; welcome Detroit. De failliete opperstad van de pick-up trucks.
    Nou snel copy-paste naar de Televaag met dit bericht.

    Iedere hobbyist met een schuurtje kan in NL krachtstroom aanvragen. Bovendien, die paar ampère (vergelijkbaar met een wasmachine-droogcombinatie) voor de elektrowaggie, daar komen we wel overheen.
    Daarbij belachelijk idee om stroom terug te geven aan het netwerk met alle verliezen van dien.

    Login om te reageren
  4. AvV zegt

    2 december 2009 om 00:06

    Na een stroomstoring is de volgende storing al snel geschapen indien al die auto’s weer bij gevuld gaan worden.

    Idioot plan maar ja op het milieu vlak is het gezond verstand niet altijd helder, zeker niet bij politici.

    Login om te reageren
  5. sebastianchubasco zegt

    2 december 2009 om 00:10

    laat maar komne die electroauto’s dan gaan de benzineprijzen…. OMLAAG.

    Login om te reageren
  6. GOD zegt

    2 december 2009 om 00:16

    en de elektrischetijds prijzen omhoog.
    oftewel weer terug bij af.
    echt kennis van de wereld heb je niet of wel.

    Login om te reageren
  7. Frankypanky zegt

    2 december 2009 om 00:28

    “Elektrische auto’s als back-up voor het elektriciteitsnet”

    Ja ja, en de brandstof-motor van de Prius de gehele nacht laat lopen. Met de huidige brandstofprijzen?!?
    Dacht het niet!!!
    En Sebastian…de benzineprijs zal never/nooit/jamais/niemals dalen!!! Niet in Nee-derland.

    Login om te reageren
  8. sebastianchubasco zegt

    2 december 2009 om 00:35

    @frankypanky
    ze dalen zowiezo zeker 10 a 20 cent elk jaar met het najaar en voorjaar, om in de zomer flink te stijgen. dat doen ze omdat ze de markt kunnen bepalen en mislopend geld uit de zomerreces gelijk willen trekken. Kartelvorming en daardoor monopoliepositie noemt ik dit. een extra speler op de markt doet wonderen met de prijzen… geloof me, daar hoef je geen wonderkind voor te zijn.

    Login om te reageren
  9. hoii zegt

    2 december 2009 om 01:01

    en wat krijgen wij als mensen er dan voor als die electriciteit weer uit onze electrische auto’s word gehaald?

    Login om te reageren
  10. Jo-zef zegt

    2 december 2009 om 02:53

    Pff, ik heb al interessantere ’tips’ doorgezonden (die niet gebruikt werden) dan dit prul-artikel! :lol:

    Login om te reageren
  11. Raptor zegt

    2 december 2009 om 07:39

    @ JanJansen: Heb jij een wasmachine van 150pk (112.000 Watt)? Een elektrische auto verbruikt 3x meer stroom dan een gemiddeld gezin. Ik heb het niet over hybrides.

    Login om te reageren
  12. Socrates zegt

    2 december 2009 om 08:39

    Smartgrid technologie wordt dit genoemd.
    Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de accu van de ene auto die snel weg moet geladen wordt uit de accu van een andere auto die nog wel even staat.

    Login om te reageren
  13. Jaap BMW650 RRSportV8 zegt

    2 december 2009 om 12:23

    Als we nou beginnen met het licht uitdoen in alle overheidsgebouwen.
    Ambtenaren gaan toch al naar huis voordat het donker wordt. Als ze geen ATV dag hebben.

    Login om te reageren
  14. HDM zegt

    2 december 2009 om 19:10

    En wie betaalt mij dan voor het gebruiken van mijn elektriciteit?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North