• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische Fiat 500e eindelijk officieel

Auteur: robbie, gepost 16 november 2012 om 07:54 – 25 Reacties

Afbeelding Elektrische Fiat 500e eindelijk officieelAfbeelding Elektrische Fiat 500e eindelijk officieelAfbeelding Elektrische Fiat 500e eindelijk officieel

Fiat 500e
Maak kennis met de meest verliesgevende auto die Fiat de komende jaren gaat bouwen! Fiat had zelf niet zoveel behoefte aan een elektrische auto, maar de Amerikaanse staat Californië eist nou eenmaal dat fabrikanten een model zonder uitstoot aanbieden. Dus hebben de Italianen deze kruimel met elektrische aandrijving ontwikkeld.

Wel een beetje jammer dat ze deze Fiat 500 alleen met fors verlies op de markt kunnen brengen. Sergio Marchionne heeft al eens aangegeven dat men deze auto alleen maar op de markt kan brengen tegen een verlies van $10.000 (7.800 euro). Fiat moet er dus iets voor over hebben om auto’s te mogen blijven verkopen in Californië.

Over 2 dagen zal dit oranje rugzakje voor het eerst te zien zijn tijdens de American Music Awards. Daarna zal de elektrische Fiat 500 te zien zijn tijdens de 2012 Los Angeles Auto Show. Begin volgend jaar zal deze auto dan op de markt komen in Californië.

Specificaties heeft Fiat (nog) niet bekend gemaakt, maar de conceptcar die we 2 jaar geleden zagen had ongeveer 100 pk en een range van 145 km.

Ook interessant!

  • Fiat geeft je twee cent per kilometer als je in de 500e rijdt
  • Ook Fiat kondigt een switch naar volledig EV aan
  • Fiat 500X is er nu ook als 'cabrio'
  • Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

500, Elektrisch, Fiat, la-2012, oranje

Vorig bericht: « Toyota GT86 reclame verboden in Verenigd Koninkrijk
Volgend bericht: Zorgen gratis pepermuntjes voor minder ongelukken? »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    16 november 2012 om 07:59

    Oef, eindelijk…

    Login om te reageren
  2. dondeboer zegt

    16 november 2012 om 08:00

    Kleurtje is wel gaaf eigenlijk. Paar knappe velgjes eronder en het ziet er leuk uit.

    Login om te reageren
  3. roadball zegt

    16 november 2012 om 08:08

    Belachelijk dat een staat van een land dit mag en kan bepalen. California is hip, dat is de enige reden waarom ze er mee weg komen. North Dakota zou alleen maar uitlachende autofabrikanten tegenkomen.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      16 november 2012 om 08:52

      @roadball: En dat is belachelijk omdat…?

      Login om te reageren
    • banjaloeloe zegt

      16 november 2012 om 08:52

      @roadball: Er rijden in de VS nou eenmaal veel van die grote GMC’s en dergelijke… Ik snap wel dat californië hier wat aan wilt doen hoor

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      16 november 2012 om 09:08

      @roadball: California: 37.000.000inwoners. North Dakota: 684.000. Oftewel een dikke 50 keer kleiner. Klein verschilletje in marktgrootte, neen?

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 november 2012 om 09:08

      @roadball: vergeet niet dat Californië de op acht na grootste economie ter wereld is. Daarnaast is de VS een federatie waarbij de verschillende staten veel vrijheden hebben.

      Zo raar is dat dus helemaal niet.

      Login om te reageren
  4. solmatje zegt

    16 november 2012 om 08:45

    Fiat wordt verplicht, Fiat draait verlies op deze auto. De verkoop ervan is dus nutteloos, maar waarom wordt hij geïntroduceerd op de Music Awards EN de LA auto show? Hou het dan gewoon stil, als het zo’n ramp is allemaal

    Login om te reageren
    • HDM zegt

      16 november 2012 om 09:00

      @solmatje: hij wordt daar geintroduceerd waarschijnlijk om een of andere stomme ster erin te laten rijden als promotiemannetje/vrouwtje, beetje zoals DieCabrio die volgens mij Ambassadeur der Priusheid was.

      Login om te reageren
      • solmatje zegt

        16 november 2012 om 09:09

        @HDM: Ja precies, dus dan zou het uiteindelijk wel allemaal meevallen met ‘het verlies dat gedraaid wordt’.. Zal wel positief meedragen aan het ‘merk’ en ‘imago’ van Fiat daar.. Wat resulteert in verkopen.. Geef mij maar een V8

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 november 2012 om 09:10

      @solmatje: Fiat kan er uiteraard ook voor kiezen om deze auto niet te bouwen, maar dan kunnen ze géén auto’s meer verkopen in Californië. En met de winst die ze daarmee behalen kunnen ze waarschijnlijk gemakkelijk het verlies opvangen dat ze maken met deze elektrische Fiat 500.

      Soms moet je op 1 ding verlies maken zodat je ergens anders veel geld mee kan verdienen. Daarnaast is het natuurlijk een leuk PR dingetje en zal het ongetwijfeld wat opleveren qua kennis.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 november 2012 om 11:21

      @solmatje: als je de auto toch moet maken, dan kun je er publicitair maar beter wat van maken. Dus je groene coole imago opleuken.

      Login om te reageren
  5. dordtstar zegt

    16 november 2012 om 08:48

    En wanneer komt de elektrische 500 Abarth versie?

    Login om te reageren
    • sjamp zegt

      16 november 2012 om 10:48

      @dordtstar: Abarth? Duracell – editie!

      [img]http://4.bp.blogspot.com/_TGS61dlat8U/StwzDPtd19I/AAAAAAAABwc/984pHdL8Wy0/s400/Tam+Fiat+500+Abarth+RC.jpg[/img]

      Login om te reageren
    • sjamp zegt

      16 november 2012 om 10:49

      @dordtstar: Abarth? Duracell – editie!

      http://4.bp.blogspot.com/_TGS61dlat8U/StwzDPtd19I/AAAAAAAABwc/984pHdL8Wy0/s400/Tam+Fiat+500+Abarth+RC.jpg

      Login om te reageren
      • dordtstar zegt

        16 november 2012 om 11:53

        @sjamp: haha en nog betaalbaar ook!

        Login om te reageren
  6. JanJansen zegt

    16 november 2012 om 09:00

    Als het dan zo verliesgevend is, waarom verkopen ze hem dan niet duurder of hou je je waffel dat ze hem verkopen.
    Het zal allemaal wel meevallen of hun marketing afdeling is zo corrupt als de maffia….eh wacht eens even.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 november 2012 om 09:13

      @JanJansen: ze moeten een minimaal hoeveelheid auto’s verkopen. Veel meer geld vragen is dus geen optie.

      Het verlies dat ze maken kunnen ze wel compenseren met de hoeveelheid ‘normale’ auto’s die ze in Californië kunnen blijven verkopen.

      Login om te reageren
  7. sjamp zegt

    16 november 2012 om 10:50

    ARHG!

    Login om te reageren
  8. biggie zegt

    16 november 2012 om 11:16

    kvind dat ie al gedateerd over komt , toch naast de opel adam en audi A1 …

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 november 2012 om 11:21

      @biggie: design uit de 60er jaren, dan krijg je dat.

      Login om te reageren
  9. pieter-jan_catteeuw zegt

    16 november 2012 om 11:36

    Citing the high price of developing an all-electric city car, Chrysler Fiat CEO Sergio Marchionne reportedly said the company will roll out a limited number of Fiat 500 EVs and will take the loss in order to get them out there.

    Even at around $45,000, the car will already be a good $12,000 or more than a Nissan LEAF – another purported loss leader – so this is the high price of trying to start an automotive revolution.

    Edmunds.com said it could not get a comment from Chrysler reps, but said in order to get an electric alternative to the far more sophisticated extended-range Chevy Volt, pending Ford Focus EV, and others, Chrysler is willing to do what it takes.

    Last March, the financially troubled Chrysler first committed to the Mexican-built, Italian-brand car after its 2010 fleet was ranked last in EPA fuel economy ratings among 14 major automakers. Sprinkling the mix with fuel-free units probably won’t hurt on that score either.

    Thus far, the expense of bringing EVs to market has been an oft-repeated story in one form or another. The industry is being government mandated, and manufacturers and consumers are being subsidized respectively to develop and buy them. On the positive side, the proposed paradigm shift has created a frenzy of enthusiasm among companies working on much-needed solutions to dwindling oil supplies, greenhouse gases, and other ill effects, with high hopes on the horizon.

    The incentive at this point is seen as necessary in today’s far more complicated economic climate to, er, jump start the new industry. No matter where the grand experiment will go, nearly every major automaker is rushing to get into the fray. It would appear the Fiat 500 EV is Chrysler’s first charitable donation to the effort.

    http://www.autoguide.com/auto-news/2011/04/chrysler-will-reportedly-forfeit-10000-for-every-fiat-500-ev-it-sells.html

    Als ik dit artikel lees dan betreft het subsidies – ipv dwang. Wat mij meteen veel logischer lijkt want waarom zou alleen FIAT onder deze wet vallen. En de lobbyisten zouden het nooit toelaten. Hybrides zijn niet zero emmisions – en elektrische eigenlijk ook niet als je geen hernieuwbare energiebron gebruikt.

    Het lijkt mij ook niet tegen hun goestig maar net een manier om een voet te krijgen op de elektrische markt. De kost zit hem dan vooral in de ontwikkeling en productie methode en de lage productie aantallen – ipv een inherente kost van deze aandrijving.
    De batterijen zijn complexer dan een brandstof tank maar de electrische motor is dan weer simpeler. En met dat Belgische gedoe van geen permanente magneten nog zo goedkoper qua materialen. Plus, de motor is effecienter en de energiebron is goedkoper – dus, als de batterijen lang meegaan – kan de eventuele extra kost van elektrische aandrijving zichzelf terug verdienen.

    Voor stedelijke omgevingen is dit soort voertuig aan te raden. Ik zou zelfs in de absolute kern niets anders toelaten.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 november 2012 om 14:54

      @Pieter-Jan Catteeuw: consumenten krijgen kortingen, maar dat staat los van het geval Californie.

      De staat Californië EIST van (volume) merken/fabrikanten dat ze zero emission auto’s aanbieden/verkopen. Als ze dat niet doen dan worden ze gestraft.

      Als Fiat/Chrysler dus auto’s wil verkopen in Californië (zonder belachelijke boetes etc) dan moeten ze dus wel een ZE auto op de markt brengen daar.
      http://www.edmunds.com/fuel-economy/will-californias-zero-emissions-mandate-alter-the-car-landscape.html

      Login om te reageren
  10. meneersander zegt

    16 november 2012 om 14:09

    Verlies als ze er een verkopen… Lijkt me niet dat iemand in California hier op zit te wachten…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 november 2012 om 14:54

      @meneersander: het stikt daar van de hippies hoor ;)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North