
Renault deelt eindelijk de specs van de nieuwe Trafic, die als eerste bestelbus 800V-technologie heeft.
Luca de Meo, baas van Renault, blies vorig jaar hoog van de toren door de ‘Tesla onder de bedrijfswagens’ aan te kondigen. Dat is dus de nieuwe Renault Trafic geworden, die ontwikkeld is door een joint-venture van Renault en Volvo Group. Deze bus was al onthuld, maar nu weten we ook de specificaties. Daarmee kunnen we de vraag beantwoorden: is het echt de Tesla onder de busjes?
Wat in ieder geval een USP is van de Renault Trafic: 800V-technologie. Dat hebben we nog niet eerder gezien op een bestelbus. Renault meldt nog niet het bijbehorende snellaadvermogen, maar wel dat opladen van 15 naar 80% in minder dan 20 minuten kan. Bij vrijwel alle concurrenten duurt dit langer dan een half uur, dus dit is zeker een pluspunt.


Qua accu’s is er de keuze uit een Standard Range en een Long Range. De accucapaciteit wordt niet vermeld, maar de actieradius bedraagt respectievelijk 350 en 450 km. Ook hier troeft Renault de concurrentie af, op de ID. Buzz na. Die heeft een range van 461 km. Maar die is we kleiner van formaat. De meeste andere busjes – zoals de elektrische Vivaro en Transit – zitten rond de 300 kilometer.
Dan nog het vermogen: dat bedraagt 150 kW, oftewel 204 pk. Het koppel komt uit op 345 Nm. Ook nog het vermelden waard: de Renault Trafic is voorzien van V2L-technologie. Dat betekent dat je elektrische apparaten aan kunt sluiten op je bus.



We krijgen nu ook voor het eerst het interieur te zien van de nieuwe Renault Trafic (en de hogere Estafette). Dit ziet er robuust uit, maar wel lekker hip. Het is tenslotte geen normale bedrijfswagen, maar een vooruitstrevende elektrische bedrijfswagen.
Om nog even terug te komen op de vraag uit de inleiding: we weten niet of de ‘Tesla onder de bedrijfswagens’ de juiste benaming is, maar de specs zijn gewoon goed. Nu de prijs nog, maar die volgt later pas.





Troeft concurrentie af is relatief, de ID.Buzz is zeker concurrent en lijkt alsnog alles beter te doen;
– In 26 minuten van 10 naar 80% en vervolgens zo’n 460km range en daarnaast 286pk (wat totaal overbodig is).
Die minder dan 20min. is van 15 naar 80% en daarnaast vermoedelijk voor de versie die 350km ver komt.
Toch lijkt me dit een mooie bus die ook wel groter lijkt te zijn dan de ID.Buzz. Maar aftroeven… nee, dat niet!
Dus de ID.Buzz heeft niet die 425km zoals in artikel. En die ID.Buzz heeft trouwens ook V2G.
Interieurfoto’s lijken niet alleen van de Trafic te zijn. Die verlaagde vloer en het ruim zijn volgens mij van die andere bus, die hogere, die op pakketjes bezorging is gericht.
Je hebt gelijk wat betreft de ID. Buzz, hebt het aangepast
Hij lijkt niet alleen groter dan de ID.Buzz, hij is het ook. Een ID.Buzz Cargo heeft een laadruimte van 3,9 m3, deze Trafic heeft 5,1m3 als L1 en 5,8m3 als L2. Dus de grootste Trafic is heeft net zoveel laadruimte als de kleinste VW e.Transporter, maar die heeft weer veel minder range (330 km)
Laadsnelheid wordt bepaald door de laadsnelheid per cel. Een grotere batterij heeft meer cellen, niet grotere cellen. Dus een grotere batterij doet 15-80% even snel als een kleinere, zolang de maximum amperage niet wordt overschreden. En aangezien het 800v is zit er behoorlijk wat ruimte in de amperage.
Ik heb het niet zo op dat Renault retro dashboard
Allemaal leuk en aardig die range – maar als dit bedrijfsbusjes zijn is het belangrijker om te weten wat de range is bij lading van bijvoorbeeld: 100KG / 200KG / 300KG / etc . Ga ervan uit dat er bijna niets overblijft, en je waarschijnlijk een heel cool busje hebt , wat onder lading mss 150km
Is dit onderbuikgevoel of ervaring? Want ik ken er velen die de ID.Buzz rijden en gewicht heeft dus echt helemaal niet zo veel invloed op de range. Dus dat zal wel loslopen. Winterse omstandigheden en/of flink doorrijden zijn grotere factoren voor hoeveel range er over blijft, maar is ook te overzien. Nooit kom ik (met de Buzz) lager uit dan 300km range, meestal rond de 375km en zelfs al een paar keer zo’n 500km (allen op 100% gebruik).
Gewicht heeft weinig impact op range dankzij de efficiënte aandrijflijn. Het is met name luchtweerstand.
Belading gewicht is belangrijk ja. Maar heeft weinig impact op het rijbereik. Vriend van me heeft een EQV en haalt altijd wel de 400km met dezelfde rijstijl, en maakt daarbij weinig uit of hij vol of leeg is. Daar merkt hij weinig van
Wltp range is onzin, zeker bij beladen busjes…..zal de helft zijn in de praktijk, max.
Een vierkant infotainment scherm. Dat is even wat anders.